Vragen over Lermoos

Hallo, ik was op zoek naar een leuk compact skigebied waar het sneeuwzeker is en niet te ver rijden of evt met de trein bereikbaar en ik kwam op Lermoos uit. Paar vraagjes; is het begin/half maart nog sneeuwzeker of toch te laat? Is het een gezellig dorp (en dan denk ik aan een klein beetje apres ski waar wel genoeg drukte is, hoeft zeker niet hip and happening, conditorei met goede koffie), gemoedelijke hutjes op de piste. Dat werk. En is treinen een optie? Ik heb al het eea gevonden op de site, maar ook ikv voorpret; kom maar op met de tips!

Victorine

Lermoos heeft een eigen treinstation. Met een stukje lopen of een enkele bushaltes ben je zo in het hart van het centrum.

Het dorp zelf is een typisch kleinschalig Oostenrijks dorpje: wat skiwinkels, resto/stubes, hotel en daarnaast een Spar en MPreis supermarkt. Après-ski in de Downhill Bar of Lahme Ente kan aardig leuk zijn.

De zelfbedieningsresto’s op de piste zijn OK, verwacht geen haute-cuisine maar een standaard aanbod van goede kwaliteit. In het dorp is Pizzeria Sevim een aanrader!

Als je Lermoos bekijkt is Garmisch-Partenkirchen ook een optie.
Is een wat groter plaatsje, waar buiten het hoogseizoen ook zat te beleven is, maakt gebruik van dezelfde skipas en er is in het centrum een treinstation.

Wij gaan nu de afgelopen 10 jaar iedere januari en soms februari naar Lermoos en vinden het een topdorp.
Goede koffie, taart en currywurst vind je o.a. bij Café Sam (unterdorf 12).
Het is een vrij rustig dorp, maar ruimte voor apres ski is er zeker. Onderaan de Grubigstein liften zijn twee apres ski gelegendheden (Lahme Ente en de Juxbar). Ook verder in het dorp richting de Family Jet zijn er wat mogelijkheden. De wekelijkse ‘skishow’ is ook best een aardig uitje, waar bij een tentje Glühwein wordt geschonken. Heel veel moet je je er echter ook niet van voorstellen.
Omdat het Grubigsteingebied niet erg groot is (Top Snow Card geeft wel toegang tot de andere gebieden in de omgeving, dus je kunt uitbreiden) is er feitelijke na iedere afdaling wel een hutje te vinden waar je kunt eten/drinken/pauzeren. Deze zijn ook goed aangegeven op de digitale pistekaart: https://winter.intermaps.com/zugspitz_arena

Wij gaan altijd met de auto, maar volgens mij is treinen een optie. Je stapt dan vanuit Nederland over in Frankfurt en vervolgens naar het station in Lermoos.

Tot slot: Mijn ervaring met de sneeuwzekerheid is dat het echt per jaar verschilt of maart nog echt leuk is qua sneeuwomstandigheden. Het dorp ligt natuurlijk niet erg hoog, waardoor de dalafdalingen snel zeer papperig zijn. Het bovenste deel van het gebied vond ik in de voorjaarsvakantie nog prima te doen. Nogmaals: met maart heb ik zelf geen ervaring.

Hopelijk heb je er iets aan!

Wij gaan altijd met de auto, maar volgens mij is treinen een optie. Je stapt dan vanuit Nederland over in Frankfurt en vervolgens naar het station in Lermoos.

SpectreSki op 30 aug 2023 13:50

Of pak de nachttrein: OBB Nightjet Amsterdam centraal (en Utrecht, Arnhem) > Innsbruck > overstap op trein naar Lermoos

Plaats een reactie