Inspiratie nodig

Het seizoen gaat bijna weer beginnen. Voor komende winter zijn er plannen genoeg, maar voor een weekje dat nog niet vast ligt twijfel ik wat te doen.

Toch weer naar een van de gebieden die ik al ken, of eens iets anders? We kunnen gewoon weer richting La Plagne, Tignes of 3V, of ergens in de haute savoie. Dan weten we wat we krijgen. In de zuid-alpen kunnen we weer naar Pra Loup, Vars en Serre Chevalier.
Maar is iets anders misschien niet ook eens leuk? Iemand ideeën?

Wanneer? Tweede helft januari.
Waar? Frankrijk (ik ben in die periode in Parijs, dus vanuit daar vertrekken we voor nog een weekje skiën)
Vervoer? Trein (liefst TGV, de TER is niet altijd even betrouwbaar gebleken…)

Zou een gebiedje als Val Cenis leuk zijn voor een week? Misschien niet de grootste, maar als het zo rustig is als gezegd wordt, maakt dat veel goed. Of eens richting de Pyreneeën?

Wie heeft er een leuk idee of ervaringen hoe een kleiner gebied voelt na een aantal jaren in de skireuzen?

Ben je met de auto? Zoja:

Dan een week Puy Saint Vincent met de Galaxypas.
Dan een startdag in Puy
Daarna Serre Che
Daarna Montgenevre
Daarna Alpe d’Huez
Daarna Via Lattea

En dan afsluiten met Puy en een laatste ochtendje Pelvoux. Allemaal afhankelijk van weer

Weinig objectief in dit geval :-)

Click. Click. Peace

Bardonecchia of Sestriere zijn met de TGV te doen. Mauriennevallei ook. Wel gevolgd door een busrit, afhankelijk van waar je in de vallei wil zitten.

Mauriennevallei is prima. Je kunt zonder auto alle gebieden rondom Val Cenis een dagje aandoen, dus kilometers zat.
Via Lattea was ook het eerste wat in me opkwam, maar Serre Che icm galaxie mogelijkheden is natuurlijk ook mooi.

Anders kun je nog eens Chamonix met de Mont Blanc unlimited doen. Half Chamonix, half Evasion Mont Blanc.

Niet allemaal ineens naar Val Cenis komen he 😂 nee geintje, Val Cenis is echt heel leuk! Ook met alle gebieden in de eski-mo pas erbij. Vanaf Modane moet je dan met de bus of Taxi, tot Modane met de trein. Spoor zal vast snel gefixt zijn na de aardverschuiving vlak voor Modane!

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Als je echt alleen van de trein afhankelijk bent zou ik niet Val Cenis doen, de busverbindingen voor het bezoeken van de andere skigebieden van HMV zijn niet super.

Ik zou Valloire kiezen, heerlijk dorp met heerlijke Franse atmosfeer, met een super gevarieerd skigebied waar je je prima een weekje kunt vermaken.

Val Cenis of Valloire lijken me leuk, maar het hoeft niet per sé de Mauriennevallei te worden. Wel goed bereikbaar met tgv dacht ik, dus zeker een plus.

Hoe hebben jullie kleinere gebieden ervaren na (een aantal jaren) in de megagebieden?
Ik moet zeggen dat ik de rust van bijvoorbeeld Espace Diamant altijd wel kon waarderen. Al is dat nog steeds een behoorlijk gebied qua km.

Misschien een optie die niet meteen genoemd zal worden: Orcières-Merlette.

Relatief onbekend middelgroot station in de zuidelijke Alpen met een gunstig prijspeil. Als ik me niet vergis rijdt er een rechtstreekse trein vanuit Parijs naar Gap. Het grote voordeel in januari is de zuidelijke oriëntatie van het gros van de pistes.
Alleen weet ik niet of het voldoende groot zou zijn voor een week, concurreren met Serre Chevalier of Galibier-Thabor kan het niet op dat vlak.

Espace Lumière is ook een originele vondst, maar alles staat of valt daar met de al dan niet geopende verbinding richting het Val d’Allos. Vaak gesloten…

Via Lattea werd al genoemd, kun je ook met de tgv komen (Oulx). Zelf nog niet geweest, maar wel naar gekeken als optie. Lijkt me erg leuk en is dan weer wel groot.

Ik zou juist in de Maurienne iedere dag een ander gebiedje doen als je een soort van safari wilt doen. La Norma, Valfrejus, Aussois, Les Karellis, heerlijk overzichtelijke en rustige gebieden om lekker een dag te skien. Wil je wat groters heb je nog Val Cenis, Galibier-Thabor en wat meer in het begin van de Maurienne Le Grand Domaine en Les Sybelles, wil je het nog wat kleiner dan kan je aan het eind van het dal naar Bonneval sur Arc. Ook qua orientatie kan je alle kanten op, van de op noordhellingen gelegen gebieden zoals Val cenis, La Norma en Les Karellis, tot de zonnige hellingen van st Francois longchamps (le grand domaine) en Aussois. Zelfs toch tussendoor nog een dagje 3 vallees is ook prima mogelijk vanuit Orelle.

De TGV brengt je rechtstreeks naar Modane, van waaruit je veel van deze gebieden binnen een half uurtje kunt bezoeken. Je hebt dan een hele week de rust van een kleiner gebied, maar door de afwisseling van iedere dag een ander gebied weer het skigevoel van een groot gebied.

Born to Ride

Ik twijfel een beetje aan de praktische haalbaarheid van zo’n skisafari.
Voor zover ik kan zien is er niet echt een continue skibusverbinding tussen de verschillende dorpjes. Wel een reguliere buslijn die maar enkele keren per dag rijdt en waar je ski’s en schoenen als gepakte bagage mee moeten. Heeft iemand ervaring hiermee?

Bovendien vind ik de heen en terugreis met het ov al genoeg. Iedere dag daarmee aan de slag klinkt niet echt aantrekkelijk. Voor een enkele dag lijkt het me nog wel de moeite (bijvoorbeeld vanuit Val Cenis een dag naar Bonneval).
Valloire lijkt me ook aardig maar ik lees ook berichten over veel wind en drukke verbindingsliften. Ook over via lattea is niet iedereen even enthousiast. Maar goed, dat kan ook aan mij liggen, beetje bang voor het onbekende 😂
Aan de andere kant is ook niet iedereen even enthousiast over La Plagne, terwijl ik me daar altijd prima weet te vermaken.

Als je de drukte in La Plagne oké vind, dan zullen die drukke verbindingsliften in Val Cenis ook wel meevallen.
Via Lattea/Oulx gewoon proberen. Is het minste gesleep en de meeste KM aan pistes.

Wat slordig zeg dat ik over het trein gedeelte heen heb gelezen.

Serre Chevalier of Via Lattea. De nachttrein naar Serre Che is erg betrouwbaar. Brengt je in centrum Briancon.

Click. Click. Peace

@Bennie over Val Cenis lees ik juist pure rust.
Ik bedoel de verbindingsliften in Valloire. Maar het lijkt me dat dat niet veel drukker zal zijn dan in La Plagne inderdaad.

Excuses, door alle berichten over Val Cenis de laatste weken vul ik bij het lezen van “val” al automatisch Cenis in. 😓

@Bennie over Val Cenis lees ik juist pure rust.
Ik bedoel de verbindingsliften in Valloire. Maar het lijkt me dat dat niet veel drukker zal zijn dan in La Plagne inderdaad.

Hessel op 31 aug 2023 12:26

Ervaring met beide gebieden, maar ik kan me niet vinden in veel drukte aan de verbindingsliften in Valloire. De drukte in La Plagne is toch echt van een andere dimensie.
Ook windgevoeligheid heb ik eerlijk gezegd niet bemerkt.

Wat slordig zeg dat ik over het trein gedeelte heen heb gelezen.

Serre Chevalier of Via Lattea. De nachttrein naar Serre Che is erg betrouwbaar. Brengt je in centrum Briancon.

Rogier op 31 aug 2023 12:12

Dat lijkt me trouwens dezelfde trein die ook halte houdt in Gap en Embrun.

In maart j.l. vanuit la Norma geskied in Val Frejus, Val Cenis en Vanuit Orelle naar Val Thorens geweest. La Norma is een prima uitvalsbasis. Naar Genève met het vliegtuig en van daaruit met de trein naar Modane. Heb echter de hierboven genoemde gebieden met de auto gedaan. Dit is ongeveer een 20 á 30 minuten rijden. Busverbindingen daarentegen vielen tegen. Heb ik ook naar gekeken.

@Bennie over Val Cenis lees ik juist pure rust.
Ik bedoel de verbindingsliften in Valloire. Maar het lijkt me dat dat niet veel drukker zal zijn dan in La Plagne inderdaad.

Hessel op 31 aug 2023 12:26

Ervaring met beide gebieden, maar ik kan me niet vinden in veel drukte aan de verbindingsliften in Valloire. De drukte in La Plagne is toch echt van een andere dimensie.
Ook windgevoeligheid heb ik eerlijk gezegd niet bemerkt.

Mathijs! op 31 aug 2023 14:11

Eens. Valloire is sowieso een oase van rust in vergelijking met La Plagne, en enige drukte bij verbindingsliften is mij eerlijk gezegd nooit opgevallen. Ook windproblemen ben ik er nog niet tegengekomen, maar dat kan wellicht toeval zijn.

Ik twijfel een beetje aan de praktische haalbaarheid van zo’n skisafari.
Voor zover ik kan zien is er niet echt een continue skibusverbinding tussen de verschillende dorpjes. Wel een reguliere buslijn die maar enkele keren per dag rijdt en waar je ski’s en schoenen als gepakte bagage mee moeten. Heeft iemand ervaring hiermee?

Bovendien vind ik de heen en terugreis met het ov al genoeg. Iedere dag daarmee aan de slag klinkt niet echt aantrekkelijk. Voor een enkele dag lijkt het me nog wel de moeite (bijvoorbeeld vanuit Val Cenis een dag naar Bonneval).
Valloire lijkt me ook aardig maar ik lees ook berichten over veel wind en drukke verbindingsliften. Ook over via lattea is niet iedereen even enthousiast. Maar goed, dat kan ook aan mij liggen, beetje bang voor het onbekende 😂
Aan de andere kant is ook niet iedereen even enthousiast over La Plagne, terwijl ik me daar altijd prima weet te vermaken.

Hessel op 31 aug 2023 12:07

Vanuit Modane kun je prima dagelijks een ander skigebied bezoeken, maar dan zit je idd elke dag > 30min heen -en terug in de bus.
Vanuit Val Cenis is het idd een leuk uitstapje naar Bonneval, echt einde van de wereld gevoel daar, ook in het skigebied…
Valloire heeft naar mijn gevoel niet echt problemen met de verbindingsliften meer, alleen dat gruwelijke ding vanuit Valmeinier terug naar de kant v Valloire, die wil je mijden, niet omdat deze druk is, maar das een trage lift waarna je nog een keer in een andere lift moet (deze maakt nl geen hoogtemeters). Vrijwel alle belangrijke liften zijn tegenwoordig koppelbare 6-stoeltjesliften. Windproblemen voor mijn gevoel niet erger dan in Les Sybelles of zo.

*bericht bewerkt door Derhansel op 31 aug 2023 19:39

Niet allemaal ineens naar Val Cenis komen he 😂 nee geintje, Val Cenis is echt heel leuk! Ook met alle gebieden in de eski-mo pas erbij. Vanaf Modane moet je dan met de bus of Taxi, tot Modane met de trein. Spoor zal vast snel gefixt zijn na de aardverschuiving vlak voor Modane!

LoveToSki op 30 aug 2023 20:40

Voorlopig minimaal 2 maanden dicht het spoor, de A43 nog 8 dagen!

Met skiën kom je echt tot rust.

Plaats een reactie