Kind op wintersport

Wij hebben nu eindelijk een perfecte acco kunnen boeken in het hoogseizoen, aan de piste 50 meter van de skischool en alle voorzieningen op loopafstand!
Wij zouden in eerste instantie voor het eerst met onze dochter met zijn 2en weer terug naar L3V gaan en onze eerste gedachte was om haar op de dagopvang te doen met 2 dagdelen (08:45 - 12:15 en 13:45 tot 17:00)
Ze is weliswaar 5 jaar tegen die tijd maar ze heeft helaas epilepsie, tot nu toe nog niet overdag gebeurd als ze wakker is maar alle aanvallen inclusief de koortsstuip begin dit jaar zijn gekomen terwijl ze sliep (waarschijnlijk verband met haar remslaap).
Maar het is nog niet 100% uitgesloten dat ze het overdag terwijl ze bezig is ook kan krijgen, de dokter adviseert dan ook haar goed in de gaten te houden bij gevaarlijke situatie, hoog klimmen, zwembad maar dus ook zeker op de piste.

Al met al reden voor ons om haar niet op skiles te zetten dit jaar maar enkel opvang, geeft ons wat meer rust en als ze zich niet teveel inspant overdag is de kans op een aanval ook wat kleiner.
Ze kan hier overheen groeien en we hopen dan ook ten zeerste dat ze dat doet maar voor nu moeten we die keuze maken.

Maar nu het boeken daadwerkelijk gaat gebeuren twijfelen we een beetje of het niet sneu is om haar tijdens de vakantie 2x op een dag achter te laten, ikzelf heb geen moeite om alleen de piste op te gaan maar mijn vrouw wel ietsje meer dus het doel was dat we samen dan in de ochtend en middag kunnen gaan…

Hoe hebben jullie dit met kinderen rond deze leeftijd altijd opgelost, als ze nog net te klein zijn om mee te kunnen?
Ook 2x per dag skiles/opvang of gewoon 1X?

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 06 sep 2023 15:47

1x in de ochtend. Sochtends samen met vriendin skiën, kids in opvang of les. Smiddags samen op pad. In sneeuw kun je veel!! Kids hebben ook vakantie

Wij doen altijd 1 dagdeel skiles.

Op zoek naar een bevriend stel met een kind in dezelfde leeftijd. Er bleef altijd een ouder thuis ‘oppassen’ en de andere drie konden skiën. 's Middags weer wisselen.

wij hebben ze (3 kinderen) niet naar de opvang gedaan. Toen ze oud genoeg waren voor skilessen hebben we ze op skiles gedaan. Toen waren ze nog geen 5 jaar oud. Ik weet niet hoe oud de kinderen in de opvang zijn, maar ik gok dat de meeste van 5 wel gaan skien…Het is de vraag of jouw dochter de opvang wel leuk gaat vinden, aansluiting heeft met de aanwezige andere kinderen.

Onze kinderen hebben we altijd bij ons gehad toen ze nog niet op skiles gingen. Dat kost wat tijd van jezelf want je gaat dan omstebeurt skien. Wij hadden het geluk dat opa en oma mee gingen, die konden 1 dag in de week voor opvang zorgen zodat we die dag met zn 2-en de hele dag op pad konden gaan. Vaak gingen opa en oma die dag naar het zwembad in de buurt… Alle ander dagen wilden we opa en oma niet inzetten want ze zijn geen veredelde bso. Slee mee de berg op en vanaf het midden station lekker genieten van de vakantie. Het midden station was dan ook het verzamelpunt van waar iedereen zijn weg ging: kinderen op skiles, broodjes in de tas, papa of mama een afdaling (of meer) maken en weer terug komen.
Ook een jaar zonder opa en oma gedaan en toen was het voor papa en mama onmogelijk om samen een rondje te maken. Even de mindset anders, je bent er zo doorheen en dan is iedereen op skiles… wellicht met die van jullie volgend jaar al, als alles goed gaat met de epilepsie.

Tot ze allemaal op skiles zijn, is het een beetje behelpen met de eigen afdalingen… tenzij je ze dus op de opvang doet…

Wij brachten onze kinderen wel naar de opvang toen ze nog te klein waren om mee te gaan, maar eigenlijk altijd hotels geboekt waar kinderopvang een onderdeel van was. Geen ervaring in Frankrijk.
Wij gingen dan skien tot ongeveer 14:30. Daarna lekker met de kinderen spelen. (Nu eindigt de skiles om 15:30, dus moeten we nog steeds op tijd terug)
De ervaring is wel dat er inderdaad maar heel weing kinderen boven de 3 naar die opvang gaan, het is echt voor peuters en de activiteiten zijn daar ook op ingericht. De meeste oudere kinderen zitten immers op skiles.
Mijn oudste heeft helaas het skivirus niet geërft, en die is de afgelopen vakanties ook wel eens een dagje in de opvang in het hotel gegaan.
Man en ik splitsen ook wel eens , dan gaat hij in de ochtend en ik in de middag, of omgekeerd.
In jouw geval zou ik haar in de ochtend naar de opvang doen en 's middags zelf met haar gaan spelen, want er zijn nog best wel veel prikkels in zo’n opvang en tot 17 uur vind ik wel heel erg lang.

*bericht bewerkt door Suuski op 06 sep 2023 09:58

Wij zijn afgelopen jaar voor het eerst met twee dochters (4 en 7) op skivakantie geweest. Ik heb eerst contact gehad met de skischool over skilessen halve dag vs. hele dag. Toen gaven ze aan dat we ze konden boeken voor 2 uur in de ochtend en mocht het lekker gaan of behoefte er zijn, dan opschalen naar de 2x 2 uur per dag. Dat hebben we toen voor de oudste gedaan; voor de jongste was 2 uur echt de max.
We zagen dat de meeste gezinnen vanaf 4 jaar echt al met de skiles beginnen, dus daar zal ze ook de meeste leeftijd genoten ontmoeten denk ik. En dat is echt leuk voor de kids!

Helaas vanwege de epilepsie durven wij het niet aan om haar op skiles te doen, onze dochter is heel sociaal maar ze kan zichzelf ook prima vermaken.
Het is de kidsclub van de ESF, daar zitten enkel en alleen kinderen tussen de 2 en 5 jaar op, ze gaan ook voornamelijk buiten in de sneeuw spelen/verkennen zoals op de site ook word vermeld.
De creche is tot 2 jaar dus ik heb de hoop dat ze zeker wel genoeg geprikkeld gaat worden om zich te vermaken binnen en buiten.
We hebben ook nog de optie dat ze daar eet en dat we haar dan om 2 uur op kunnen halen waarna we in de middag nog samen iets met haar kunnen doen?

Zou privéles geen optie zijn? Zou ze onverhoopt een aanval krijgen, dan is ze denk ik misschien wel in betere handen bij een professionele skileraar die haar onder zijn/haar hoede heeft dan in de kinderopvang.

@paolie ik heb het finincieel goed voor elkaar maar 65 euro voor priveles vind ik nogal wat om op een kinderpiste te blijven ;)

snap ik maar toch was het in mijn hoofd ook een optie: je hoeft natuurlijk niet de hele week skilessen af te nemen, zeker prive niet. Dat gaat soms nog veel sneller, als je in een gebied zit met goede toegankelijkheid dan gaan ze zo de berg op als ze wat kunnen remmen… Mijn broer heeft ook altijd prive skilessen genomen met zijn 2 jongens. Die gaan als de brandweer en hebben nog nooit een volle week les gehad. Ik vind et zo gek nog niet, ook omdat je kan kijken wat de skilessen met haar epilepsie doen…

Wellicht ook een optie om een kleiner en goedkoper familiegebied te kiezen ipv L3V? Die zijn er genoeg in Frankrijk en het zijn vaak ontzettend mooie gebieden. Het geld dat je daarmee uitspaart zou je dan wellicht wel kunnen investeren in privéles voor je dochter. Ander voordeel van een kleiner gebied is dat je altijd dichtbij bent en je snel bij haar kunt zijn mocht er toch iets gebeuren.

*bericht bewerkt door paolie op 06 sep 2023 11:32

Voor kinderen is het plezier toch het belangrijkste? Voor het kind van Freerider nu niet geschikt, maar juist het vriendjes maken en kletsen met andere kinderen is voor mijn kinderen het leukste onderdeel van de skivakantie. In hun eentje met een leraar op pad is misschien goed voor de skitechniek, maar tenzij je kind snel overprikkeld is zou ik nooit voor priveles kiezen.

Moet je nu al voor de hele week beslissen of kun je later nog bijboeken/wijzigen? Dan misschien nu voor 3 dagen en dan bijboeken als het goed gaat. en ze het leuk vindt.
Als je kiest voor haar daar laten lunchen en daarna ophaalt, is dat vergelijkbaar met wat wij deden, dus als ze daarvan niet te overprikkeld raakt, zou ik daar voor kiezen.

Heel verstandig dat je je dochtertje niet op skiles doet.
Wel iets anders:
Ik heb het meegemaakt met een suikerpatiënt boven in de bergen die bijna in coma geraakt was. Plotselinge hyperglykemie.
Gelukkig wist ik wat ik moest doen.
Het toedienen van suiker. ( moet je ook maar bij je hebben)
Had helemaal verkeerd kunnen aflopen.
Veroorzaakte erg veel stres in de groep.
Dat risico mag je niet lopen.

Kan je dochter niet met jullie skieën ?
Dan kunnen haar zelf goed in het oog houden en mocht er toch iets gebeuren weten jullie toch beter dan een skileraar op kinderverzorger wat er moet gebeuren.
En veel kans dat je je anders toch maar zorgen maakt.
Het eerste jaar is het dan wat rustig aan doen, maar kinderen op die leeftijd leren heel snel en voor je het weet moet je moeite doen om nog te kunnen volgen ;-).

k heb het meegemaakt met een suikerpatiënt boven in de bergen die bijna in coma geraakt was. Plotselinge hyperglykemie. Gelukkig wist ik wat ik moest doen. Het toedienen van suiker. ( moet je ook maar bij je hebben) § Hooykaas op 06 sep 2023 13:57

Negen van de tien artsen raden dit af.

Ik snap dat je het spannend vind.
Ik had als kind ook epilepsie en ik hoop dat ze er net als ik overheen groeit.
Geloof dat mn ouders het enger vonden als ikzelf. Heb het nooit als beangstigend ervaren en voelde een aanval goed aankomen.

Ik hoop dat jullie tegen die tijd wat meer zicht hebben op wanneer het gebeurd, wat triggers zijn en hoe intens het is.

Is er in het gebied een ouders combi pas te krijgen? dat je met een andere volwassene een pas deelt.

*bericht bewerkt door SuzannaE op 06 sep 2023 16:40

Heel verstandig dat je je dochtertje niet op skiles doet.
Wel iets anders:
Ik heb het meegemaakt met een suikerpatiënt boven in de bergen die bijna in coma geraakt was. Plotselinge hyperglykemie.
Gelukkig wist ik wat ik moest doen.
Het toedienen van suiker. ( moet je ook maar bij je hebben)
Had helemaal verkeerd kunnen aflopen.
Veroorzaakte erg veel stres in de groep.
Dat risico mag je niet lopen.

Hooykaas op 06 sep 2023 13:57

Huh, hyperglykemie is toch een overschot aan bloedsuiker? Extra toedienen? Just curious 😉

Edwin van Riel

Nooit aan opvang gedacht. Altijd met vrienden gecombineerd, opa’s en oma’s mee óf thuis gebleven. Het hele jaar is al druk en vakanties zijn er voor het gezin in onze beleving.

Maar goed, ik zie de optie privéles langs komen. Ik kan niet in je portemonnee kijken maar gevoelsmatig zeg ik; als je én zelf heerlijk kunt skiën én de toch wel spannende gezondheidssituatie van je kind kunt managen dan zou ik dat toch echt wel overwegen… Al is het maar een paar daagjes maal 2 of 3 uur…

k heb het meegemaakt met een suikerpatiënt boven in de bergen die bijna in coma geraakt was. Plotselinge hyperglykemie. Gelukkig wist ik wat ik moest doen. Het toedienen van suiker. ( moet je ook maar bij je hebben) § Hooykaas op 06 sep 2023 13:57

Negen van de tien artsen raden dit af.

Hessel op 06 sep 2023 16:37

Hooykaas bedoelt neem ik aan hypoglycemie (lage bloedsuikerspiegel)

Ter aanvulling. @Hessel je zal toch wat moeten op 2000 meter hoogte.Niets doen is geen optie.
@evr66 HypErglykemie is een beetje te veel aan suiker inderdaad Edwin In dat geval kan je een beetje suiker toedienen.
Kan geen kwaad.
Maar het kon ook HypOglykemie te weinig aan suiker zijn.Dan moet je een beetje suiker of honing toedienen.
Anders krijg je een Hypo.
Ik wist op dat moment ook niet welke van de twee.
Ik spreek natuurlijk niet over 1 kg natuurlijk.
Trouwens waar moet ik dat vandaan halen op 2000 meter hoogte 😃

De kidsclub klinkt inderdaad als meest logische optie. Miscchien moet je dat afwisselen met deels club, deels om en om skieen. Ik denk dat het voor jullie een beetje uitproberen is wat het fijnst voor jullie voelt.
Voor de toekomst kun je misschien beginnen met lessen in NL. Lekker overzichtelijk, Ouders erbij en zo doet ze toch ervaring op.
Bedoel je met koorsstuipen een tonisch klonische aanval? Heeft ze die maar 1* gehad of vaker (Oftewel heb je noodmedicatie). Stress is ook een trigger voor dit soort aanvallen, dus in nieuwe situaties is dat wel een aandachtspunt. Buiten dat, kunnen ze de eerste uren na een aanval ook helemaal kapot zijn, dus zul je waarschijnlijk zelf weinig kunnen doen.

Echter, je zult het toch een keer moeten uitproberen, dus begin met boeken, ga er van uit dat je weinig kunt skieen, dan kan het alleen maar meevallen

@Hessel, 9 van de 10 artsen raden dit af? Ik hoop niet dat je het skiën bedoeld?
Maar bij een hyper geef je insuline en mocht die gene dat niet bij zich hebben dan is het voor het moment niet erg. Kids hebben altijd genoeg hypo materiaal op zak, zo niet dan krijgen ze advies wat te doen op de berg ;)
Maar terug naar de topic starter, Als jullie met familie of vrienden kunnen gaan kunnen jullie bij toerbeurt oppassen/skiën. Sommige ski gebieden hebben een familie pas waar je samen op kan. Mijn kleinkinderen tot 3/4 jaar bleven om de beurt bij papa,mama,opa, oma dus bleef er genoeg tijd over om samen te skiën. En dan nog een vraag, als je bij de opvang aangeeft dat ze een insult zou kunnen krijgen willen ze die verantwoording dan wel aan.

Dienten Die Alte schule

Is lessen in Nederland nu wel een optie (bijvoorbeeld op borstelbaan)
Dan zou je zelf mogelijk nog wat met haar kunnen skieen, of is de oudste op in zn geheel te gevaarlijk?

We hebben morgen een introductie les voor haar geboekt op een rollerbaan om te kijken hoe ze het doet!
Eventueel bij een goed gevoel een cursus nemen of zo los een paar keer lessen…
We gaan het toch wat anders aanpakken, we gaan in de ochtend opvang doen aansluitend met lunch.
Dat houd in dat ze in de ochtend met de kidsclub buiten in de sneeuw gaan spelen etc. en dan om 12 uur of ietsje later eten en dan is ze om 14:00 al klaar.
Wij hebben zo in de ochtend meer speling om verder te gaan skiën in L3V en na 14:00 uur even een uurtje lekker rusten en daarna samen met zijn 3en de piste op met haar en kijken of het skiën goed gaat.
Zo heeft ze opvang en kunnen we naderhand lekker samen met haar skiën :)

@Elly nee ik bedoel niet het skiën

On topic: ochtend opvang en middag samen klinkt als een prima oplossing. Persoonlijk zou ik echter voor een wat kleiner gebied kiezen zodat je altijd in de buurt bent of eventueel om en om een afdalinkje kunt pakken. Met jonge kinderen op wintersport is toch heel anders dan zelf eindeloos kunnen touren. Datvkomt vanzelf weer als ze groter zijn.

k heb het meegemaakt met een suikerpatiënt boven in de bergen die bijna in coma geraakt was. Plotselinge hyperglykemie. Gelukkig wist ik wat ik moest doen. Het toedienen van suiker. ( moet je ook maar bij je hebben) § Hooykaas op 06 sep 2023 13:57

Negen van de tien artsen raden dit af.

Hessel op 06 sep 2023 16:37

Hooykaas bedoelt neem ik aan hypoglycemie (lage bloedsuikerspiegel)

paolie op 06 sep 2023 18:23

Dan volg ik hem wel, dit leek een beetje een omgekeerd verhaal.

Edwin van Riel
k heb het meegemaakt met een suikerpatiënt boven in de bergen die bijna in coma geraakt was. Plotselinge hyperglykemie. Gelukkig wist ik wat ik moest doen. Het toedienen van suiker. ( moet je ook maar bij je hebben) § Hooykaas op 06 sep 2023 13:57

Negen van de tien artsen raden dit af.

Hessel op 06 sep 2023 16:37

Hyperglycemie is te veel, dus te hoog suikergehalte…NOOIT suiker toedienen…insuline bijspuiten is het ENIGE wat helpt…aktiviteit en te hoog suikergehalte …geeft ketoacidose…is vergiftiging.

Hypoglycemie is te laag suikergehalte… ALTIJD suiker of beter nog COLA ( geen Zero) toedienen.

Ter info als ervaringsdeskundige en OFF T
Ik en mijn zoon allebei diabetes type 1, ik , nu 65 , 20 jaar diabetes, mijn zoon, nu 35 j, 25 j diabetes

*bericht bewerkt door dan58 op 07 sep 2023 13:44

Born to run. B.S.

Plaats een reactie