Eerste keer wintersport, hoeveel les?

Ik wil met mijn vrouw en kinderen (8 en 10) in februari voor het eerst op wintersport naar Valmeinier.
Ik heb zelf veel ervaring maar die is van 20 jaar geleden ;) Voor de anderen is wintersport nieuw.

Afgelopen winter zijn we 1x naar de Uithof geweest. De oudste kon zo naar beneden skiën, zonder al te veel bochten dat wel maar het ging prima. Dat verwacht ik van de jongste dit jaar ook wel. Mijn vrouw is sportief maar nog wel angstig natuurlijk voor de 1e keer.

Ze willen alle 3 op les maar de vraag is even hoeveel les ze dan moeten hebben? Als ik op de site van ESF kijk dan zie ik sessies van 9-11 en van 9-12. Best kort eigenlijk maar dan kunnen we in de middag gezellig samen op pad. Maar is dat voldoende? En moet ik ze inschrijven als echte beginners? Ik ben bang dat ze dat in het begin te langzaam/saai vinden.

Graag jullie advies!

Oh ja, we willen wel in Nederland eerst nog een paar lesjes nemen! (2x naar de Uithof ofzo)

Het is nogal verschillend per skier. Afgelopen wintersport zijn 2 vrienden mee geweest die nog nooit hadden geskied. Ze gingen de eerste dag meteen mee van blauw (frankrijk) en de tweede dag zelfs makkelijke rode gedaan. Ze hebben in Nederland 10 lessen op een borstelbaan gehad.

Een andere vriend hield het bij groen en blauw die hele week. De derde was minder sportief en angstiger.

Zou wel de hele ochtend op les doen. Indien ze volgens de leraar goed genoeg zijn worden ze doorgeschoven naar de volgende klas. Je zou ook een aantal ochtenden prive les kunnen overwegen. Nadeel is dat je zelf minder tijd hebt om meters te maken.

Met skiën kom je echt tot rust.

Kinderen zou ik de hele week op les doen daar. Dat de oudste zonder bochtjes bij de uithof naar beneden kan skieen zegt helemaal niets over hoe t in de bergen gaat. de uithof is een flauwe oefenpiste vergeleken met daar. Leren remmen, snelheid beheersen en opstaan als je gevallen ben zijn m.i. de belangrijkste dingen om te leren.