Eerste keer wintersport, hoeveel les?

Ik wil met mijn vrouw en kinderen (8 en 10) in februari voor het eerst op wintersport naar Valmeinier.
Ik heb zelf veel ervaring maar die is van 20 jaar geleden ;) Voor de anderen is wintersport nieuw.

Afgelopen winter zijn we 1x naar de Uithof geweest. De oudste kon zo naar beneden skiën, zonder al te veel bochten dat wel maar het ging prima. Dat verwacht ik van de jongste dit jaar ook wel. Mijn vrouw is sportief maar nog wel angstig natuurlijk voor de 1e keer.

Ze willen alle 3 op les maar de vraag is even hoeveel les ze dan moeten hebben? Als ik op de site van ESF kijk dan zie ik sessies van 9-11 en van 9-12. Best kort eigenlijk maar dan kunnen we in de middag gezellig samen op pad. Maar is dat voldoende? En moet ik ze inschrijven als echte beginners? Ik ben bang dat ze dat in het begin te langzaam/saai vinden.

Graag jullie advies!

Oh ja, we willen wel in Nederland eerst nog een paar lesjes nemen! (2x naar de Uithof ofzo)

Het is nogal verschillend per skier. Afgelopen wintersport zijn 2 vrienden mee geweest die nog nooit hadden geskied. Ze gingen de eerste dag meteen mee van blauw (frankrijk) en de tweede dag zelfs makkelijke rode gedaan. Ze hebben in Nederland 10 lessen op een borstelbaan gehad.

Een andere vriend hield het bij groen en blauw die hele week. De derde was minder sportief en angstiger.

Zou wel de hele ochtend op les doen. Indien ze volgens de leraar goed genoeg zijn worden ze doorgeschoven naar de volgende klas. Je zou ook een aantal ochtenden prive les kunnen overwegen. Nadeel is dat je zelf minder tijd hebt om meters te maken.

Met skiën kom je echt tot rust.

Kinderen zou ik de hele week op les doen daar. Dat de oudste zonder bochtjes bij de uithof naar beneden kan skieen zegt helemaal niets over hoe t in de bergen gaat. de uithof is een flauwe oefenpiste vergeleken met daar. Leren remmen, snelheid beheersen en opstaan als je gevallen ben zijn m.i. de belangrijkste dingen om te leren.

Ik ben zelf 2 jaar geleden begonnen met een volle week les in oostenrijk en vorige winter ook 2x 4 lessen op een rollerbaan en 3 ochtenden les in oostenrijk.
Dochter heeft in nl les gehad op de rollerbaan en in oostenrijk een volle week.
Voor je vrouw lijkt me dat ook een goede optie. Voor kinderen zou je moeten kijken of ze dat leuk vinden.
Ik ben van mening dat je daar betere basis legt dan van een paar lesjes bij de uithof.

Andere optie is met t hele gezin een priveleraar. Ik weet alleen niet of dat kan in Valmeinier. Ik zag het wel voorbijkomen van de week in Saalbach.

*bericht bewerkt door SuzannaE op 13 sep 2023 13:19

De hele week les als beginners, beter goed geleerd dan aanmodderen, de bergen zijn heel wat anders dan de Uithof. Mochten ze snel vorderen, dan zullen ze wel in een hogere groep kunnen komen.

Even ter vergelijking.
Afgelopen jaar moest ik bovenaan de gondel een klein stukje over een blauwe piste naar een volgende lift.
De rode piste in zoetermeer vond ik een heel stuk makkelijker dan dat stukje piste.
en zo ben ik heel veel stukjes ‘blauw’ tegengekomen.

Gewoon lekker veel les nemen. Ze zijn voorlopig nog niet uitgeleerd, als ze net beginnen…

hele week op les doen, zeker de kinderen. Die van mij (6, 9 en 11jr) kunnen skien (vanaf 4 elk jaar een week les) maar gaan ook de hele week komende winter. Ze groeien gewoon naar een volgend nivo toe, het wordt steeds leuker!

Pas goed op met snel smiddags samen op pad gaan, je bent zelf niet super vaardig om bij eventuele calamiteiten te hulp te schieten… Kijk welke pistes ze zelf sochtends goed af komen en beslis dan of je die smiddags nog een keer gaat doen. Smiddags komt eventuele vermoeidheid ook om de hoek kijken.

Inderdaad: hele dag, hele week. Kinderen vinden dat niet saai. En het is vooral verstandig, en een investering voor de toekomst.
De meeste mensen, veruit, nemen te weinig les. Veel te weinig. En dat zie je…

Als ik 3 personen de hele week op les doe dan mag ik wel even een extra hypotheek aanvragen haha…we willen het ook een beetje betaalbaar houden, maar toch ook wel goed les hebben. Vandaar ook het idee om in NL alvast wat te gaan oefenen (misschien op een rollerbaan ofzo).

Op de site van ESF zie ik vooral ochtendlessen van 9-11 of van 9-12 en een middagles van 14:30-17:00. Die ochtend voelt zo kort en ochtend+middagles maakt het wel echt duur.

Ik zoek dus een goed combi:

  • 4 lessen rollerbaan in NL, 3 personen (134e p.p.)
  • 6x 2 uur ochtendles voor mijn vrouw (187e)
  • 6x 3 uur ochtendles voor de kids (285e p.p.)

Zoiets denk ik nu aan…maar dan ga je dus wel al op zondagmiddag (dag 1) zelf met het gezin op stap. Er zijn wel heel veel groene pistes in Valmeinier, maar toch…

Tja, skiles is een investering maar het gaat erom dat je vrouw en kinderen de techniek goed leren zodat ze er plezier aan beleven en het onder controle krijgen. Aantal jaren skiles is wel aan te bevelen. Hoe meer je investeert hoe eerder je met ze kan toeren…skiles gaat ook om veiligheid voor hunzelf en anderen op de piste…

*bericht bewerkt door Gerjon op 13 sep 2023 14:32

De skiles is inderdaad een investering. En vergeet jezelf niet, 20 jaar geleden is een tijd als je niet meer geskied hebt in die periode.

Wij hebben indertijd voor een echt klein skigebied gekozen met schappelijke tarieven. Zowel voor skiles als de skipas. Mijn vier kinderen gingen 's morgens op les en wij ging er samen op uit en dronken uitgebreid koffie op de alm. Zodra het ging, trokken we 's middags samen op. Aan een paar blauwe pistes en handvol liften heb je dan genoeg. Net zo veel genoten als in Portes du Soleil, Sella Ronda en het Zillertal. Nu zijn we vijf jaar verder en raken ze hier een beetje uitgekeken. Financieel vond ik het nog te doen, maar goedkoop wordt het nooit.

*bericht bewerkt door @Marinus op 13 sep 2023 14:48

Ik ben 20 jaar geleden in alle Franse skigebieden geweest en Valmeinier staat bij mij nog in het geheugen als betaalbaar, kleinschalig en kindvriendelijk + ik kan zelf nog richting Valloire.

Ik kom nu op 2000e voor een 7 persoons 3 kamerappartement incl skipassen. Daar komt dan nog skihuur en lessen bij. Met ESF en Skiset heb ik nu niet echt naar de goedkoopste gekeken geloof ik.

k wil met mijn vrouw en kinderen (8 en 10) in februari voor het eerst op wintersport naar Valmeinier. Ik heb zelf veel ervaring maar die is van 20 jaar geleden ;) Voor de anderen is wintersport nieuw. § 210396 op 13 sep 2023 12:53

Hey, meteen een zeer interessante bestemming gekozen, mooi zo, we gaan ook naar Galibier-Thabor maar dan in december-januari.

Ik ben zelf een beginnende skiër, net als mijn jongste zoon van toen 10. Daarom hebben we samen 10 lessen genomen op rolmatten en zo direct naar de piste. Het eerste kwartier is dat wat sukkelen want die sneeuw is opeens echt glad, maar een paar keer van de schoolpiste en dan direct een groene. Geen les ter plekke meer genomen.

Laat het ons zo zeggen: ik heb niets gebroken. King of the Wedge komt ergens van natuurlijk, maar op een keer of 5 na niet gevallen en zelfs donkerblauwe pistes gedaan op het einde van de week. Mijn zoon van 10 daarentegen (en dit zal bij je kinderen niet anders zijn) was heel wat vlotter ermee weg hoewel we exact dezelfde lessen gevolgd hebben en die deed de eerste dag al donkerblauwe pistes. Toen we nog eens terug gingen naar een indoor piste een half jaar later kon die nog altijd goed skiën.

Daarom durf ik stellen dat 10 lessen echt wel OK is om te beginnen. Hoe meer hoe beter natuurlijk, maar wil je echt de helft van je vakantie opofferen om achter een Fransman in een lijntje te skiën? Alleen de prijs… €380 de man is behoorlijk…

Achter zo’n Fransman aan skiën leer je echt wel veel van, ook op verschillende soorten terrein en sneeuw. Je krijgt daarnaast ook meteen een indruk van het gebied, dus je weet ook na je lessen welke pistes eventueel zelf nog goed te doen zijn met beperkte ervaring.

Ben ook enorm voorstander van de rolband, maar neem als beginner ook absoluut les ter plaatse.

Als ik 3 personen de hele week op les doe dan mag ik wel even een extra hypotheek aanvragen haha…we willen het ook een beetje betaalbaar houden, maar toch ook wel goed les hebben. Vandaar ook het idee om in NL alvast wat te gaan oefenen (misschien op een rollerbaan ofzo).

Op de site van ESF zie ik vooral ochtendlessen van 9-11 of van 9-12 en een middagles van 14:30-17:00. Die ochtend voelt zo kort en ochtend+middagles maakt het wel echt duur.

210396 op 13 sep 2023 14:16

In Frankrijk is het heel gebruikelijk dat je alleen 's ochtends of alleen 's middags les krijgt. Er zijn maar weinig kinderen die 's ochtends én 's middags lessen.
Lessen in Frankrijk zijn serieus en intensief, onze ervaring was dat onze kinderen in Frankrijk meer leerden in 3 uur ochtendles (9-12) dan in Oostenrijk, waar ze 's ochtends 2 uur les kregen (10-12) en 's middags 2 uur (13-15).
Wel gewoon de hele week laten lessen!

*bericht bewerkt door paolie op 13 sep 2023 15:38

toch wel bijzonder dat er een reactie van een beginner komt die zegt dat je gek bent als je een week lang achter een fransman aan gaat skien voor 380,-

Ik ken alleen oostenrijk en daar ken ik alleen per dag ski-lessen nemen. Hoe meer dagen je neemt hoe goedkoper het per dag wordt. Het verschil tussen 4 of 6 dagen is ineens niet zo groot. In het zuiden van oostenrijk heb je vaak van 10-13h en in tirol/salzburg 10-12h en 13-15h. Vraag is dan of je ze laat mee eten met de klas of zelf weer terug bent voor een gezamenlijke lunch. Dat laatste scheelt dan wel weer heel veel geld.

Onze oudste (11) heeft vorig jaar nog 4 dagen les gehad en we zaten in het zuiden, dus tot 13:00. Toen de jongste (ervaring; 2 jaar en dus 2 weken volledig op skiles) van de grote piste met zn klas kwam, mocht hij smiddags ook mee met ons de grote pistes af. Dat was vanaf dag 3… Elke middag 2 uurtjes samen geskied als gezin was wel super vet!

Ik snap de tijden niet helemaal van de skischool; zijn er dan verschillende klasjes die apart van elkaar eerder (11uur) of later (12uur) stoppen? Op zich is je planning niet heel gek, al zou ik zondag dan wel voorzichtig aan doen. Je hoeft niet gelijk met zn allen dan na de 1e les ook nog de berg op… Eerst maar eens kijken wat iedereen kan en wil en hoe de eerste les bevallen is na een lange zaterdag reizen. Lekker rustig aan doen is ook fijn, het is toch vakantie he…

k wil met mijn vrouw en kinderen (8 en 10) in februari voor het eerst op wintersport naar Valmeinier. Ik heb zelf veel ervaring maar die is van 20 jaar geleden ;) Voor de anderen is wintersport nieuw. § 210396 op 13 sep 2023 12:53

Hey, meteen een zeer interessante bestemming gekozen, mooi zo, we gaan ook naar Galibier-Thabor maar dan in december-januari.

Ik ben zelf een beginnende skiër, net als mijn jongste zoon van toen 10. Daarom hebben we samen 10 lessen genomen op rolmatten en zo direct naar de piste. Het eerste kwartier is dat wat sukkelen want die sneeuw is opeens echt glad, maar een paar keer van de schoolpiste en dan direct een groene. Geen les ter plekke meer genomen.

Laat het ons zo zeggen: ik heb niets gebroken. King of the Wedge komt ergens van natuurlijk, maar op een keer of 5 na niet gevallen en zelfs donkerblauwe pistes gedaan op het einde van de week. Mijn zoon van 10 daarentegen (en dit zal bij je kinderen niet anders zijn) was heel wat vlotter ermee weg hoewel we exact dezelfde lessen gevolgd hebben en die deed de eerste dag al donkerblauwe pistes. Toen we nog eens terug gingen naar een indoor piste een half jaar later kon die nog altijd goed skiën.

Daarom durf ik stellen dat 10 lessen echt wel OK is om te beginnen. Hoe meer hoe beter natuurlijk, maar wil je echt de helft van je vakantie opofferen om achter een Fransman in een lijntje te skiën? Alleen de prijs… €380 de man is behoorlijk…

King_of_the_Wedge op 13 sep 2023 15:08

Naar beneden komen lukt altijd…

Maar de basis goed neerzetten door slechts de rollenband en een paar keer oefenweide?

Dat vind ik nogal moeilijk te geloven.
Vaak weet je ook niet wat je allemaal niet weet. Ik vrees dat je als beginner datzelfde ervaart qua skien…

Totales Vollidiot

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik kan me zomaar voorstellen wat voor sociaal-wenselijke antwoorden er zijn gegeven.
Ik heb 1 uur (snowboard)les 20 jaar geleden in Montana Valkenswaard. Verder heb ik het me zelf aangeleerd. Wellicht aanleg voor snowboarden, maar geen angst hebben en gewoon met een vaartje dingen doen heeft me veel meer gebracht als wat ik zie als sommige mensen les hebben. Geldt alleen niet voor iedereen. Dus als je wat durft en gas wil geven dan heb je echt geen leraar nodig.
Wellicht is dit met skiën anders, wellicht ook niet.
Of je er mooi van gaat skiën? Ik denk het niet. Maar is dat belangrijk?

och wel bijzonder dat er een reactie van een beginner komt die zegt dat je gek bent als je een week lang achter een fransman aan gaat skien voor 380,- § Nemrah op 13 sep 2023 15:46

Misschien goed lezen. Het gaat over de lessen op rolmatten die €380 per persoon kosten.

Naar beneden komen lukt altijd…

Maar de basis goed neerzetten door slechts de rollenband en een paar keer oefenweide?

Dat vind ik nogal moeilijk te geloven.
Vaak weet je ook niet wat je allemaal niet weet. Ik vrees dat je als beginner datzelfde ervaart qua skien…

Kdtl op 13 sep 2023 15:56

Ik heb ook niet gezegd dat ik een fantastische skiër ben, in tegendeel, ik ski nogal houterig. Staat ook in de tekst die je quote, dus ik neem aan dat je dat gelezen hebt. Wel zie ik dat mijn zoon van 10 daar héél goed mee weg kwam en direct vertrokken was. Voor hem waren 10 lessen echt wel goed.

Het kan altijd meer en beter, je kan 3 maand elke ochtend op de rollen of de indoor piste staan, maar de kwestie is: wanneer is het goed genoeg om eraan te beginnen?

Dat is de overschatting van de gemiddelde Nederlandse ‘top’ skier… Grote verhalen maar als je ze ziet skien… manmanman…
Ieder z’n eigen niveau, wensen en kunnen. Dat maakt skien ook zo aantrekkelijk, je kunt het zo makkelijk of moeilijk maken als je zelf wilt. Maar dat zelfoverschatting… er is altijd iets te verbeteren.
Daarnaast zorgt een goeie basistechniek voor meer controle en dus voor meer veiligheid voor jezelf (en anderen!!) en uiteindelijk gewoon voor meer fun.

och wel bijzonder dat er een reactie van een beginner komt die zegt dat je gek bent als je een week lang achter een fransman aan gaat skien voor 380,- § Nemrah op 13 sep 2023 15:46

Misschien goed lezen. Het gaat over de lessen op rolmatten die €380 per persoon kosten.

King_of_the_Wedge op 13 sep 2023 16:11

Een week lang achter een fransman op een rolmat, dat had ik er idd niet van gemaakt…

Oh ik las het ook als 380 euro om achter de Fransman aan te skiën. Maar je had het over de 10 lessen op de rolband die 380 kosten.

Nog een aanvulling, ik zie dat een weekje les voor beginnende kinderen flink goedkoper is. 187 euro in Valloire bij ESF. Zou ze gewoon een week op les doen en in de middag op pad samen als jullie nog zin hebben. En anders Chocolat Chaude drinken in de middag.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 13 sep 2023 16:43

Mooie stellingen en discussies. Als je de lessen te duur vindt is er een simpele oplossing: gewoon niet op wintersport gaan… wintersport is nu eenmaal kostbaar en wordt eigenlijk pas leuk als je er volop van gaat genieten. En dat kan doorgaans vooral als je prima kan skien. En je hebt ook een verantwoordelijkheid ten aanzien van je kinderen. De bergen zijn nu eenmaal geen speeltuin….

*bericht bewerkt door Paulr op 13 sep 2023 21:03

Paulr

@Paulr niet mee eens. Ik ken genoeg mensen die nauwelijks les hebben gehad, maar er heerlijk en op verantwoorde manier van genieten. Of die zelf hun kids lesgeven en zo geld besparen. Laat ik eerlijk zijn: vaak zijn dit technisch niet de beste skiërs, maar de pret is er echt niet minder om. Ik ben helemaal voor les, maar met een krap budget kan er evt. wel op bezuinigd worden.

Wij zijn ook met onze kinderen in Valmeinier geweest en het klopt dat de verlengde ochtend les een stuk duurder is. Je kan altijd overwegen om de 2 uur les te nemen. Het is in Frankrijk gebruikelijk om 2 uur les te hebben, daar is het leersysteem ook op gebaseerd. In principe kan je met een week 2 uur les het niveau van het klasje halen. Er staan op de meeste sites van ESF wel filmpjes wat de niveau’s inhouden en wat ze aan het eind van de week moeten kunnen. Valmeinier is erg leuk met kinderen, je kan prima op pad met elkaar in de middag.

@Paulr niet mee eens. Ik ken genoeg mensen die nauwelijks les hebben gehad, maar er heerlijk en op verantwoorde manier van genieten. Of die zelf hun kids lesgeven en zo geld besparen. Laat ik eerlijk zijn: vaak zijn dit technisch niet de beste skiërs, maar de pret is er echt niet minder om. Ik ben helemaal voor les, maar met een krap budget kan er evt. wel op bezuinigd worden.

MiyukiJan op 13 sep 2023 21:29

Tsja, tot ze (of hun kinderen) een derde onderuit kegelen. Doe het goed of doe het niet, je hebt iets meer verantwoordelijkheid dan alleen je eigen hachje. Dit soort grappen heeft bij een vriend van me geresulteerd in een schouderprothese….

Edwin van Riel

Weet je, dat je je eigen kinderen de kreukels in laat skiën, of jezelf, of je vrouw…. Maar dat je andere mensen in gevaar brengt door te stellen dat je zoon zonder bochtjes best aardig naar beneden komt in Zoetermeer en daarom denkt dat het wel verantwoord is om niet zoveel skiles te nemen omdat je dat te duur vind, dat vind ik echt onverantwoord.
Wintersport is gewoon hartstikke duur en les hoort erbij, al is het alleen maar om de pisteregels van FIS te leren en het gebied te doorgronden.
De bergen zijn geen pretpark of safespace. Neem je verantwoordelijkheid en ga op skiles. De angst van je vrouw is in dit geval een goede raadgever.

even enige nuance aanbrengen hier:

De topic starter geeft aan 6 dagen 2 uur skiles te willen gaan nemen.

“4 lessen rollerbaan in NL, 3 personen (134e p.p.)
6x 2 uur ochtendles voor mijn vrouw (187e)
6x 3 uur ochtendles voor de kids (285e p.p.)”

Een ander reageerde met de opmerking dat “maar wil je echt de helft van je vakantie opofferen om achter een Fransman in een lijntje te skiën?”

Ik persoonlijk zou de dure rollerbaan lessen in NL laten schieten… maarja dat komt voort uit de ervaring dat ik en mijn kinderen een week skiles in oostenrijk prima genoeg vinden. (en duur genoeg). Ik vind het skien op een berg heel wat anders dan een rollerbaantje, daar haal ik niet zo’n plezier uit.

Nogmaals: ik zou de eerste zondagmiddag, na de skiles, even aanzien, na een lange reis en de eerste skidag even rustig aan doen is niet heel verkeerd. Misschien pak je het zelf weer heel snel op en kan je nog een rondje maken terwijl je vrouw lekker met een Spritz op het terras zit en de kinderen ff kunnen spelen in de sneeuw.

Plaats een reactie