Eerste keer wintersport, hoeveel les?

even enige nuance aanbrengen hier:

De topic starter geeft aan 6 dagen 2 uur skiles te willen gaan nemen.

“4 lessen rollerbaan in NL, 3 personen (134e p.p.)
6x 2 uur ochtendles voor mijn vrouw (187e)
6x 3 uur ochtendles voor de kids (285e p.p.)”

Een ander reageerde met de opmerking dat “maar wil je echt de helft van je vakantie opofferen om achter een Fransman in een lijntje te skiën?”

Ik persoonlijk zou de dure rollerbaan lessen in NL laten schieten… maarja dat komt voort uit de ervaring dat ik en mijn kinderen een week skiles in oostenrijk prima genoeg vinden. (en duur genoeg). Ik vind het skien op een berg heel wat anders dan een rollerbaantje, daar haal ik niet zo’n plezier uit.

Nogmaals: ik zou de eerste zondagmiddag, na de skiles, even aanzien, na een lange reis en de eerste skidag even rustig aan doen is niet heel verkeerd. Misschien pak je het zelf weer heel snel op en kan je nog een rondje maken terwijl je vrouw lekker met een Spritz op het terras zit en de kinderen ff kunnen spelen in de sneeuw.

Nemrah op 13 sep 2023 22:18

Lijkt mij dat de topic starter natuurlijk zelf moet bepalen. Maar ik vind niet dat rollerbaan lessen minder belangrijk zijn. Ze zijn relatief duur maar je leert wel relatief snel en gelijk goede techniek. Fouten worden gelijk afgestraft terwijl dat in de sneeuw niet zo is. Daardoor leer je (zeker ook als beginnner) echt gelijk een goede houding en techniek aan. Het is wellicht niet zo leuk als in de bergen maar wel technisch heel handig om te doen. Voor angst werkt het niet super goed, maar goed daarvoor kan je lessen in de bergen nemen en ervaring op doen. Ik zou gewoon rollerbaan en les in sneew doen.

Zal ik de discussie of het belang van een “skibewijs” er weer even in gooien , hahaha. Op de pistes is het druk, net zoals in het verkeer, er zijn wat regeltjes om iedereen veilig en met elkaar te kunnen genieten van de pistes. Net als op de weg. En op de weg laten we de kinderen een fietsexamen doen, met een scooter een test doen en uiteindelijk halen we allemaal ons rijbewijs. Ook niet goedkoop. Maar als het op skien aankomt klooien we allemaal maar wat aan…. En de rollerband is wellicht niet leuk, maar is dat de sportschool wel ? En als je je kinderen op voetbal of hockey doet, hebben ze dan geen training en stappen ze allemaal (doorelkaar spelend en zonder uitleg). Of staat daar regelmatig een trainer voor de groep…. Of stuur je je kinderen zonder tennistraining de tennisbaan op ? Hebben ze dan plezier ?

Kortom, ik zeg: kinderen minimaal een vakantie of 4 op les (naast evt een rollerbaan of indoorbaan in NL). Of dat hele of halve dagen in de sneeuw zijn maakt niet uit. Wat ze de ochtend “leren” brengen ze de middag wel in praktijk. En oja… met andere kinderen in een skigroep skien is zoveel leuker dan met jullieals ouders. Of gaan jullie met hen (als beginnende skiërs) over bospaadjes, pak je alle schansjes mee en doe je ook wat leuke sneeuwspelletjes. Denk t niet, daar zijn dus skileraren voor !

*bericht bewerkt door Paulr op 14 sep 2023 00:00

Paulr

@Paulr niet mee eens. Ik ken genoeg mensen die nauwelijks les hebben gehad, maar er heerlijk en op verantwoorde manier van genieten. Of die zelf hun kids lesgeven en zo geld besparen. Laat ik eerlijk zijn: vaak zijn dit technisch niet de beste skiërs, maar de pret is er echt niet minder om.

Dit zijn meestal inderdaad de minst begaafde skiërs, netjes gezegd. En vooral die zelf niet kunnen skiën en dan hun kinderen les gaan geven. Wat een stumpers daaruit voortkomen.

k ben helemaal voor les, maar met een krap budget kan er evt. wel op bezuinigd worden. § MiyukiJan op 13 sep 2023 21:29

Gewoon thuis blijven als je geen geld hebt voor les. Of stel je ook voor die mensen zelf hun kinderen autorijles te geven om te kunnen bezuinigen? “Nee want autorijden is gevaarlijker”. Nou, skiën gaat net zo hard en dan heb je geen metalen kooi om je te beschermen, geen kreukelzone en ook geen gordel.

Volgens mij willen we met skiën vooral ook genieten van vrijheid, ik vind dat de vergelijking met verkeer niet helemaal past. Die 10 FIS regels kan ik ook prima leren zonder op les te zijn (ik heb diverse keren lessen gevolgd, maar bij mij hebben ze het er nauwelijks over gehad). En dan die andere voorbeelden: fietsen, voetbal, tennis of hockey. Ik weet niet uit welk nest jij komt, maar ik deed dit gewoon op het veldje of de straat bij ons om de hoek. En je wilt niet weten hoeveel plezier ik hierin heb gehad! Wat een onzin, dat je alleen plezier kan hebben als je les neemt. Voor les was bij ons thuis lang niet altijd geld, maar gaf dat minder plezier? Wellicht moet het Nederlands elftal het daardoor wel met een sterspeler minder doen ;). Een vriend van mij geeft zijn eigen kinderen les, die hebben er echt verschrikkelijk veel plezier in en skiën echt redelijk goed en veilig.

Adviezen die ik lees over minimaal 4 vakanties op les zijn prima. Maar ik zou het jammer vinden als mensen die zich dit niet kunnen veroorloven maar niet gaan, omdat het dan te duur wordt. Wel altijd je verstand gebruiken, goed inlezen en anderen niet in gevaar brengen. En zorg dat je altijd wel enkele lessen hebt gevolgd voordat je de berg afgaat (al is het van je ouders, maar bij voorkeur van een gediplomeerde leraar). En denk zeker niet te gemakkelijk over het aanleren van skitechniek en veiligheid. Want anders is de kans toch groot dat je ongewild een gevaar bent voor anderen.

Het punt is: mensen die niet fatsoenlijk kunnen skiën brengen andere mensen (op meerdere manieren) in gevaar. Dat is bij al die andere voorbeelden veel minder het geval. Als je je niet kan veroorloven om genoeg les te nemen om geen gevaar voor anderen te zijn, dan ga je maar niet skiën.

En ja, helaas is wél kunnen skiën geen garantie op geen gevaar zijn voor anderen…Er zijn 2 ingrediënten: fatsoenlijk kunnen skiën (lees: les) en daarnaast fatsoenlijk willen skiën (lees: fatsoen).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Het punt is: mensen die niet fatsoenlijk kunnen skiën brengen andere mensen (op meerdere manieren) in gevaar. Dat is bij al die andere voorbeelden veel minder het geval. Als je je niet kan veroorloven om genoeg les te nemen om geen gevaar voor anderen te zijn, dan ga je maar niet skiën.

Roy83 op 14 sep 2023 10:09

Ja maar heb je echt zo veel les nodig om geen gevaar te zijn voor anderen? Uiteindelijk ben je wat mij betreft geen gevaar als je je snelheid onder controle kunt houden op de pistes waar je je op begeeft, en dat dan ook doet. Of je dan in ploeg van de blauwe piste af tobt of perfect carvend van een rode piste komt gevlogen maakt eigenlijk niet zoveel uit.

Persoonlijk heb ik ook extra lessen genomen en vind ik het heel leuk om te proberen mijn techniek te verbeteren, maar ken er genoeg die daar niks om geven en gewoon op eigen tempo een beetje rondtoeren van terras naar lunchplek en het liefst alle rode piste’s vermijden. Die gaan later hun eigen kinderen ook zeker geen les geven, maar voor die 4 dagen per jaar die ze gaan vinden ze het wel prima.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben wel voorstander van lessen, en zeker voor kinderen is het denk ik heel gunstig om lang te lessen. Ook omdat die vaak minder goed zijn in risico’s inschatten. Maar om nu te doen alsof iedereen die stopt met lessen na de basistechniek meteen een gevaar is voor alles en iedereen is erg overdreven.

Ik ben ook voorstander van een soort van skibewijs dat je x aantal lessen gevolgd (+ stukje veiligheid) hebt maar dat komt er niet van…(zo’n bewijs zou gemakkelijk te controleren zijn bij het kopen van een skipas). Het is een investering die lessen maar het gaat om plezier en veiligheid voor jezelf en anderen op de piste. Heb zelf veel geïnvesteerd in mijn kids met lessen, haalde ze tussen de middag op van les, ging met ze lunchen en na de les weer even met z’n allen skiën, balen alleen dat ik ze niet meer bij kan houden:). Dus wil je een gevaar zijn op de piste of je wilt dat je kids je niet voorbij knallen dan zo min mogelijk lessen…natuurlijk zoveel mogelijk les nemen van een professionele leraar of lerares, je bent nooit te oud om te leren…soms zijn mensen eigenwijs en denken dat ze super gecontroleerd de piste afkomen maar het totaal niet onder controle hebben. Helaas is er geen piste politie of iets dergelijks die deze personen kan aanbevelen (of verplichten) wat lessen te volgen…inderdaad wel raar dat je voor een scooter, motor of auto in het verkeer wel een rijbewijs nodig hebt en als je met een gangetje van 40, 50 60 km/u of harder ongecontroleerd een piste afknalt niets nodig hebt…zelf een helm is niet verplicht…

verplichting van lessen is denk ik niet wenselijk.

Maar een bepaalde check of je een minimaal niveau haalt qua skien en qua besef van de veligheidsregels zou wel prettig zijn.

En als je dat niet kunt aantonen moet je maar onder begeleiding (lees “les”)

Dat geouwehoer met groepen mensen die op zeer onhandige niet overzichtelijke plekken staan uit te rusten en klessebessen…
Zonder kijken de piste op schieten…
Veels te dicht langs anderen skien/boarden…

Totales Vollidiot

Ja maar heb je echt zo veel les nodig om geen gevaar te zijn voor anderen? Uiteindelijk ben je wat mij betreft geen gevaar als je je snelheid onder controle kunt houden op de pistes waar je je op begeeft, en dat dan ook doet. Of je dan in ploeg van de blauwe piste af tobt of perfect carvend van een rode piste komt gevlogen maakt eigenlijk niet zoveel uit.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben wel voorstander van lessen, en zeker voor kinderen is het denk ik heel gunstig om lang te lessen. Ook omdat die vaak minder goed zijn in risico’s inschatten. Maar om nu te doen alsof iedereen die stopt met lessen na de basistechniek meteen een gevaar is voor alles en iedereen is erg overdreven.

Thehenk op 14 sep 2023 10:45

Je gaat imo primair op los om je veilig over de piste te bewegen. Dat je ieder moment kunt stoppen, dat je weet waar je kunt stoppen, en waar niet, dat je jezelf in veiligheid kunt brengen en dat je geen gevaar bent voor anderen.
Heel vaak zie ik mensen die meer bravoure hebben dan techniek, en als je schrijft dat je kind zonder bochtjes prima Zoetermeer afkomt, dan schaar ik dat onder bravoure.
Juist als je zelf kunt skiën, zoals 210396 zegt, moet je toch weten dat dat helemaal niks zegt over je skikunsten. Dat hij dat wel maatgevend vindt, zegt mij dat dit gezinnetje beter wel op skiles kan gaan, ook als dat een bom duiten kost. En als je dat te duur vindt worden, dan is wintersport niet jouw vakantie.
Skipassen, skihuur en skiles voor 4 mensen is zo €2000,- . Verblijf, reis en eten kost je minstens hetzelfde, denk ik.
Het kost gewoon goud, die week skiën, maar om dan maar te bezuinigen op skiles vind ik niet de beste keuze.

Skiën is juist bochtjes draaien.Mijn waarneming:
De kinderen die bij het voorskien keurig om de pilonnetjes draaien mogen de piste op, ook als dat in ploeg en of heel langzaam gaat. De kamikazes die recht naar beneden gaan blijven op de baby piste tot ze kunnen remmen .

Dus de kinderen van TO lekker de hele week op les.(en 2 uur per dag is dan voldoende ).
Volwassenen die in de bergen zijn opgegroeid, zelf uitstekend kunnen skiën, kunnen waarschijnlijk prima zelf hun kinderen leren skiën, maar de gemiddelde Nederlander valt daar niet onder.
En zie het als zwemles. Dat kost ook een flinke bom duiten, maar geen ouder zegt: zwemles niet nodig want mijn kind blijft’ op zijn hondjes ‘ ook wel drijven , of leert zijn kind zelf zwemmen.

Weet je, dat je je eigen kinderen de kreukels in laat skiën, of jezelf, of je vrouw…. Maar dat je andere mensen in gevaar brengt door te stellen dat je zoon zonder bochtjes best aardig naar beneden komt in Zoetermeer en daarom denkt dat het wel verantwoord is om niet zoveel skiles te nemen omdat je dat te duur vind, dat vind ik echt onverantwoord.
Wintersport is gewoon hartstikke duur en les hoort erbij, al is het alleen maar om de pisteregels van FIS te leren en het gebied te doorgronden.
De bergen zijn geen pretpark of safespace. Neem je verantwoordelijkheid en ga op skiles. De angst van je vrouw is in dit geval een goede raadgever.

Superskier op 13 sep 2023 21:58

Weet je, dat je je eigen kinderen de kreukels in laat skiën, of jezelf, of je vrouw…. Maar dat je andere mensen in gevaar brengt door te stellen dat je zoon zonder bochtjes best aardig naar beneden komt in Zoetermeer en daarom denkt dat het wel verantwoord is om niet zoveel skiles te nemen omdat je dat te duur vind, dat vind ik echt onverantwoord.
Wintersport is gewoon hartstikke duur en les hoort erbij, al is het alleen maar om de pisteregels van FIS te leren en het gebied te doorgronden.
De bergen zijn geen pretpark of safespace. Neem je verantwoordelijkheid en ga op skiles. De angst van je vrouw is in dit geval een goede raadgever.

Superskier op 13 sep 2023 21:58

Weet je, dat je je eigen kinderen de kreukels in laat skiën, of jezelf, of je vrouw…. Maar dat je andere mensen in gevaar brengt door te stellen dat je zoon zonder bochtjes best aardig naar beneden komt in Zoetermeer en daarom denkt dat het wel verantwoord is om niet zoveel skiles te nemen omdat je dat te duur vind, dat vind ik echt onverantwoord.
Wintersport is gewoon hartstikke duur en les hoort erbij, al is het alleen maar om de pisteregels van FIS te leren en het gebied te doorgronden.
De bergen zijn geen pretpark of safespace. Neem je verantwoordelijkheid en ga op skiles. De angst van je vrouw is in dit geval een goede raadgever.

Superskier op 13 sep 2023 21:58

Ik denk dat het verstandig is om met de gehele familie skiles te nemen op een rolbaan 12á15 lessen. Kids op vakantie zoizo halve dagen les voorkeur voormiddag. En je vrouw indien nodig enkele dagen privéles voormiddag. Dan kun je evt s’middags na het eten nog samen met de familie genieten in de sneeuw.
Als je een goede basiscursus hebt gehad dan ben je al een heel eind.
Stop met lessen als je denkt dat ze je niks meer kunnen kunnen leren🤔.
Ik mag wel zeggen dat ik gevorderde ben, terwijl ik nog volledig les neem.hoe ver wil je gaan, dat is dan het punt.

Volgens mij willen we met skiën vooral ook genieten van vrijheid, ik vind dat de vergelijking met verkeer niet helemaal past.

Nee, klopt, skiën is namelijk veel gevaarlijker dan het verkeer. Dus zonder les skiën is dus eigenlijk nog dommer dan zonder rijbewijs aan het verkeer deelnemen. Heb ooit rijbewijs gehaald in 30-40 rijlessen en ondertussen ruim 20 jaar skiles gehad. Nog nooit met de auto gecrashed maar wel met skiën.

Adviezen die ik lees over minimaal 4 vakanties op les zijn prima. Maar ik zou het jammer vinden als mensen die zich dit niet kunnen veroorloven maar niet gaan, omdat het dan te duur wordt.

Wauw, is dit serieus?

ant anders is de kans toch groot dat je ongewild een gevaar bent voor anderen. § MiyukiJan op 14 sep 2023 09:23

Ik hoop dat mensen die jouw gedachten hierover delen gewoon naar de camping gaan en vooral blijven dromen over wintersport.

Volgens mij willen we met skiën vooral ook genieten van vrijheid, ik vind dat de vergelijking met verkeer niet helemaal past.

Nee, klopt, skiën is namelijk veel gevaarlijker dan het verkeer. Dus zonder les skiën is dus eigenlijk nog dommer dan zonder rijbewijs aan het verkeer deelnemen. Heb ooit rijbewijs gehaald in 30-40 rijlessen en ondertussen ruim 20 jaar skiles gehad. Nog nooit met de auto gecrashed maar wel met skiën.

Adviezen die ik lees over minimaal 4 vakanties op les zijn prima. Maar ik zou het jammer vinden als mensen die zich dit niet kunnen veroorloven maar niet gaan, omdat het dan te duur wordt.

Wauw, is dit serieus?

ant anders is de kans toch groot dat je ongewild een gevaar bent voor anderen. § MiyukiJan op 14 sep 2023 09:23

Ik hoop dat mensen die jouw gedachten hierover delen gewoon naar de camping gaan en vooral blijven dromen over wintersport.

Vinci69_ op 15 sep 2023 07:57

Wauw is dit serieus?

Mijn advies is nooit onvoorbereid op wintersport te gaan, ik zou aanraden op een borstelbaan een sept/okt cursus te doen. Dit is 7x een uur les wat je heel goed op weg zal helpen om veilig je eerste meters te kunnen afleggen op de piste. Qwa kosten is zo een sept/okt cursus bijvoorbeeld in Sassenheim maar 164 euro inclusief materiaal. Je gaat tenslotte je eerste meters in een auto ook niet zomaar in je eentje maar wat proberen op de weg maar met een leraar naast je.
Ook zal de vakantie zoveel leuker zijn wanneer je een beetje getraind de eerste meters kan maken op echte sneeuw.
Heel veel plezier alvast.

Meneer Vinci skiet bijna iemand met 70km/u omver en zag daar geen enkel kwaad in. https://www.wintersport.nl/forum/topic/529236?page=2….
Vanaf het 8e bericht.
Beetje vreemd om dan hier de moraalridder te willen zijn.

Bedankt voor de vele reacties!

Dit gaat het plan worden: Paar skilessen in Nederland op een roller- of borstelbaan (in overleg met skicentrum). Keertje Uithof en een keertje Zoetermeer. En dan gaan we in februari lekker naar Frankrijk. Elke ochtend van 9-11 les (of misschien toch 9-12) en dan 'smiddags met het gezin de groene/blauwe pistes verkennen. Mocht het drama worden dan kunnen we altijd nog extra les ter plekke regelen.

Ik denk dat we zo de eerste week wel plezier gaan hebben. Na de vakantie zal het van het enthousiasme van iedereen afhangen wat we daarna gaan doen.

Dank allemaal! Mijn volgende topic zal waarschijnlijk gaan over skikleding, brillen, handschoenen etc. haha :) Ik heb er nu al lol van. Nog 5 maanden…

Klinkt goed, nu hopen dat iedereen enthousiast wordt van wintersport. Veel plezier!

Ik zie nu trouwens een Social Deal van de Uithof: 1 uur priveles + 1 uur vrij skiën voor 3 personen voor 99e. Dat gaan we maar eens doen! Dan kan diegene mooi even naar het niveau kijken en sparren over vervolgstappen.

Prima plan, komt goed!

Edwin van Riel

Heel veel plezier dan! De voorpret maakt het echt superleuk. Verstandig dat je hier alvast wat techniek leert en dan in de bergen ook skiles neemt. Want het is best overweldigend, zo’n groot skigebied. Verschillende liften, waarvan je niet ziet waar ze eindigen, bovenaan liften niet weten waar de pistes heen gaan, je niet kunnen oriënteren met al dat wit en als enige houvast je pistekaartje… alleen daarom is beginnen met les al zoveel fijner!
En tips qua skikleding: koop goeie wanten/handschoenen en vraag van die dure falkesokken van €45,- voor sinterklaas. Je kunt beter één zo’n paar hebben dat je 6 dagen draagt (tussendoor misschien een keer door de handwas slingeren) dan 6 paar goedkope sokken, die zijn altijd te kort, te strak om je kuit en te ruim om je voet. De rest kun je makkelijk tweedehands (marktplaats rond december/januari) of goedkoop bij Decathlon scoren, soms zelfs bij Lidl.

Ik zie nu trouwens een Social Deal van de Uithof: 1 uur priveles + 1 uur vrij skiën voor 3 personen voor 99e. Dat gaan we maar eens doen! Dan kan diegene mooi even naar het niveau kijken en sparren over vervolgstappen.

210396 op 15 sep 2023 11:00

Ik zou dat gewoon aan de skischool in Frankrijk overlaten. In Frankrijk zijn ze daar echt heel serieus aan, waar ze in Oostenrijk nog weleens aanrommelen. Skileraar is daar een vak met aanzien, niet iets wat studenten erbij doen.

En tips qua skikleding: koop goeie wanten/handschoenen en vraag van die dure falkesokken van €45,- voor sinterklaas. Je kunt beter één zo’n paar hebben dat je 6 dagen draagt (tussendoor misschien een keer door de handwas slingeren) dan 6 paar goedkope sokken, die zijn altijd te kort, te strak om je kuit en te ruim om je voet. De rest kun je makkelijk tweedehands (marktplaats rond december/januari) of goedkoop bij Decathlon scoren, soms zelfs bij Lidl.

Superskier op 15 sep 2023 12:05

De dunste (zwart met oranje) sokken van de decathlon passen mij net zo goed als mijn Falke sokken ( en kosten 1/3). Maar misschien is dat voor heren anders?

En tips qua skikleding: koop goeie wanten/handschoenen en vraag van die dure falkesokken van €45,- voor sinterklaas. Je kunt beter één zo’n paar hebben dat je 6 dagen draagt (tussendoor misschien een keer door de handwas slingeren) dan 6 paar goedkope sokken, die zijn altijd te kort, te strak om je kuit en te ruim om je voet. De rest kun je makkelijk tweedehands (marktplaats rond december/januari) of goedkoop bij Decathlon scoren, soms zelfs bij Lidl.

Superskier op 15 sep 2023 12:05

De dunste (zwart met oranje) sokken van de decathlon passen mij net zo goed als mijn Falke sokken ( en kosten 1/3). Maar misschien is dat voor heren anders?

Suuski op 15 sep 2023 12:45

Dat vind ik wel een goeie tip, want ik heb al zoveel miskopen gedaan, dat ik het altijd bij die Falkesokken houdt. Maar dan ga ik straks een paar bij Decathlon halen. Bedankt, @Suuski!

En tips qua skikleding: koop goeie wanten/handschoenen en vraag van die dure falkesokken van €45,- voor sinterklaas. Je kunt beter één zo’n paar hebben dat je 6 dagen draagt (tussendoor misschien een keer door de handwas slingeren) dan 6 paar goedkope sokken, die zijn altijd te kort, te strak om je kuit en te ruim om je voet. De rest kun je makkelijk tweedehands (marktplaats rond december/januari) of goedkoop bij Decathlon scoren, soms zelfs bij Lidl.

Superskier op 15 sep 2023 12:05

De dunste (zwart met oranje) sokken van de decathlon passen mij net zo goed als mijn Falke sokken ( en kosten 1/3). Maar misschien is dat voor heren anders?

Suuski op 15 sep 2023 12:45

welke zijn dat voor de mannen? Zijn ze van Wedze? Op de site staan meerdere paar sokken van andere verkopers dan Decathlon zelf namelijk…

Hahahaha… dit vind ik leuk, eerlijk gezegd had ik gedacht dat TS 210396 het hazenpad had gekozen na al deze adviezen. Ik ben blij dat het juiste besluit genomen is. Als ik dan toch nog één advies mag geven (krijg ik gedonder mee met de sneeuwbanen zoals Uithof en Zoetermeer), maar ik zou me vooral richten op de rollerbaan. Ga daar aan de slag en laat je daar voorlichten. Één lesje Uithof met een social deal deal zal je niet veel wijzer maken. Ga gewoon 7 x naar de rollerbaan (met een vaste trainer !) en laat je vervolgens inlichten over hoe verder in Frankrijk. Vervolgens ga je, bij voorkeur bij dezelfde rollerbaan/trainer, vólgend jaar weer 7-10 lessen nemen met je kids. Doe dat een jaar of 3-4 en je daar heb je de komende 40-50 jaar plezier van. Oftewel, hoeveel is deze investering dan waard ??? Ik heb zelf op mijn 7e leren skien, vervolgens 2-3 x per jaar, 6 jaar lang hele dagen les gehad. Vervolgens nog wat trainings vakanties met de N.Ski.V. voor het jeugd NK. Daar heb ik nu al ruim 40 jaar profijt van en is elke zwarte piste, elk terrein (ijs, slush, steil, buckels) en elk off piste gebied die ik tegen geen verrassing of probleem…

Paulr

Ik heb een aantal niet-relevante reacties weggehaald. Houd het netjes en speel niet op de man!

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Plaats een reactie