Lungau; welk skigebied/skischool lessen

Wij hebben geboekt in de carnavalsweek '24 in Sainkt Michel im Lungau. Weer een nieuw skigebied voor ons, leuk maar ook weer uitzoeken wat handig is.

We zitten onderaan de Sonnenbahn van het Grosseck-Spaiereck gebied. We hebben wel eens eerder gedacht op loopafstand te zitten van een lift, maar nu is het ECHT zo.

De vraag:

onze 3 kinderen gaan nog op les. Waarschijnlijk 4 dagen(zo tm woe). We hebben met dezelfde kaart mogelijkheid bij de gebieden Fanningberg, Grosseck-Spaiereck of Katschberg. Welke van de 3 pakken we als thuisbasis? Fanningberg valt mijns inziens af omdat wij zelf daar vrij snel uitgekeken zullen zijn. Een dagje zou prima zijn incl de slee afdaling aan het einde vd middag. Blijft Katschberg of Grosseck-Speiereck over.

Iemand ervaringen of ideeen?

Ik heb als kind meerdere jaren in Katschberg(höhe) geskied en gelest. Er ligt in het dorp een mooie blauwe piste en later gingen we vanaf daar met les bijna altijd de Tschaneckzijde op. De aineck zijde was beduidend lastiger, en vanaf daar naar Sankt Margarethen hebben wij met les nooit gedaan.

Gezien de korte afstand voor jullie tot Grosseck zou ik dat ook zeker uitzoeken. Maar het gebied rond Katschberghohe is erg kindvriendelijk en zeker de moeite waard om bijv een dagje te bezoeken!

Katschberg is een iets groter gebied. Iets meer blauwe pistes en wat dichter bij het dorp (Katschberg(höhe)). Ik kan mij voorstellen dat dat wat makkelijker is voor de kids (zoals @Luuk741 ook aangeeft). Ik zou wel voor zo’n drukke week reserveren voor de lessen.
Beide gebieden zijn redelijk goed verbonden met een bus verbinding. Ook met de auto is het makkelijk te bereizen. Ik ook zeker een dagje Obertauern pakken voor de kilometers ;-)

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

Aanvullingen:

kinderen skien al een aantal jaren en komen met hun klasje overal vanaf. We gaan zeker boeken, vandaar deze vraag. We zitten dus vlak naast de lift van Grosseck-Spaiereck, maar de rest is ook dichtbij. De auto pakken is geen probleem.

Punt is dat we 4 dagen ‘vast zitten’ aan het gebied waar de kinderen les gaan krijgen. Dan hebben we de donderdag en vrijdag om een ander gebiedje met zn allen te pakken. Is Obertauern dan niet overbodig? We kunnen met dezelfde kaart zonder upgrade juist de 2 andere gebieden pakken, waaronder Fanningberg en dan OF Katschberg OF Grosseck-Spaiereck. Of is Obertauern zodanig leuk dat je dat echt moet doen, ook in de voorjaarsvakantie (drukte?)?

@Nemrah, je kunt je prima vermaken in die gebieden! Verschillende afdalingen liggen tussen de bomen en het zijn gewoon leuke gebiedjes.
Wil je voorkomen dat je dezelfde afdelingen teveel neemt (of er zijn te weinig pistes open ivm geen sneeuw), dan zou Obertauern een alternatief kunnen zijn.

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

Katschberg is wel echt dubbel zo groot als Grosseck, de pistekilometers zijn een beetje misleidend. Ik kan me voorstellen dat je bij laatstgenoemde ook na minder dan 4 dagen uitgekeken bent. Grosseck is natuurlijk wel een stukje rustiger, maar zo druk als in de bekendere gebieden noordelijker in Salzburg wordt het nergens in de Lungau. Enige uitzondering: de enige blauwe piste op de Katschberghöhe en de bijbehorende lift waren in mijn ervaring meestal flink vol. Maar als ik je tekst zo lees is dat voor jullie denk ik minder een bezwaar.

Ik vind alledrie de gebieden overigens zeker de moeite waard, dus tenzij de sneeuwomstandigheden erg slecht zijn is de upgrade voor Obertauern voor jullie niet erg de moeite omdat je dan een van de andere twee gebieden per definitie eruit laat.

In mijn ervaring is de ideale verhouding vanuit Sankt Michael 3x Katschberg, 2x Grosseck en 1x Fanningberg, waarbij je bij de laatste tijdig de deur uit moet vanwege de rijafstand en het feit dat de parkeerplaats in het hoogseizoen nog wel eens vol kan zijn. Met de verplichtingen van de skischool zou ik, als rijden geen al te groot bezwaar is, voor de Katschberg kiezen, dan op donderdag een dagje Grosseck en op vrijdag afhankelijk van hoe dat bevalt nog een dagje Grosseck of alsnog naar Fanningberg. Met de kanttekening dat ik met geen van de skischolen ervaring heb.

❄️

Onze kinderen hebben jaren les gehad bij Smarty sports, Grosseck-Speiereck. Top skischool! Als je dicht bij de Sonnenbahn zit zou ik altijd voor Smarty gaan. Neem je ze gewoon een aantal middagen mee naar st Margarethen, Aineck/Katschberg. Skien tot 12 in klasje en dan met de bus.

Onze kinderen hebben jaren les gehad bij Smarty sports, Grosseck-Speiereck. Top skischool! Als je dicht bij de Sonnenbahn zit zou ik altijd voor Smarty gaan. Neem je ze gewoon een aantal middagen mee naar st Margarethen, Aineck/Katschberg. Skien tot 12 in klasje en dan met de bus.

ChielV op 17 sep 2023 11:03

Goede ervaring met Smarty dus! Wij zitten echt dichtbij de gondel van de Sonnenbahn, 70m wandelend…

Ik zie alleen niet dat er halve dagen mogelijk zijn bij de skilessen… dan betaal je wel volle pond en sla je de middag over?

Nog tips voor gebied Grosseck/Speiereck? Leuke hut ergens bijv?

Wij lieten ze dan inderdaad aantal keer per week alleen in de ochtend in de les en dan ‘s middags samen. Toen ze ouder werden nog een dag of 3 les en daarna samen. Vaak mochten ze dan nog wel meedoen met de wedstrijd op vrijdag. Er staan hier nog een aantal Smarty bokalen op de slaapkamers 😄.
Voor wat betreft hutten, eigenlijk allemaal goed en betaalbaar. Panorama alm voor het prachtige uitzicht en bij zon lekker achter glas op het buitenterras. Trogalm in de kom , klein maar fijn! Ook de naastgelegen Oberfeldalm is een aanrader. Dalrestaurant aan de gondel in Mauterndorf is ook goed!

@chielv

Betaalde je dan ook de middag niet of liet je dat gewoon zo?

Thanx voor alle tips zover… wij hebben tot nu toe alleen skischolen gehad die op donderdag de ski-rennen deden….

Dat lieten we gewoon zo.

Plaats een reactie