welke ski voor 14j dochter

ik ben op zoek naar een nieuwe ski voor mijn 15 jarige dochter. Ze is 1m65 groot en weegt ±45kg. Ze gaat al mee met ons skieën vanaf haar 4 jaar, de laatste jaren 2 a3 keer/jaar (heeft ook steeds les gehad). Ze kan dus vlot gecontroleerd elke piste af in alle omstandigheden. Maar nu ze uit de kinder ski’s gegroeid is heeft ze nieuwe ski’s nodig.
Ik ben dus op zoek naar een ski die niet al te veel kracht vraagt zodat ze er een hele dag van kan genieten maar wel vertrouwen genoeg geeft om ook snelheid mee te maken.
Ze blijft vooral op de piste en zit bijna nooit in het fun park.
Een ski waar ik naar aan het kijken was is de head real joy van 1m68. Zijn er nog andere types die jullie me kunnen aanbevelen? Ons budget is ergens tussen de 250 a 350 euro. (voor een overjaars type dus)
bedankt voor de tips
Johan

Waarom niet nog 1 of 2 jaar huren?

Ik vind de superjoy een fijne ski, of misschien een overjarige Atomic Redster X7?
Misschien de volkl Flair Sc. Ik vond m wat slapjes, maar vor iemand van 45 kilo is ie misschein wel fantastisch.
waar skiet je vrouw op en is dat dan niets voor je dochter?

We kopen steeds de ski’s want om 2a3 weken per jaar te huren loopt dit al redelijk op.
De ski’s van mijn vrouw zijn redelijk stijve ski’s dynastar ti12 van een paar jaar oud en dus nog veel te stijf en zwaar voor haar. Dus niet echt een optie.
Daarom dus de zoektocht naar een geschikte lat die ze nu de baas kan maar wel nog een paar jaar mee kan.

Waarom niet nog 1 of 2 jaar huren?

SuzannaE op 15 sep 2023 14:02

Omdat je de huurkosten eruit hebt na 1jaar als je 2 tot 3 keer gaat.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Onze dochter indertijd in overleg met de skileraar overgestapt op de dynastar intense 10. Toplat in deze situatie. Kan me voorstellen dat de 12 wat too much is.

Edwin van Riel

Beste Johan, je dochter is neem ik aan bijna uitgegroeid en als ze een dames model zoekt dan zou je bijvoorbeeld naar een overjarig model kunnen zoeken bij Atomic zoals de Cloud C12 of Cloud C11. Dat zijn multiradius ski’s dus voor lange en korte bochten, andere merken zoals Salomon hebben hier ook versies van dus keuze genoeg. Je budget is wel erg laag daar ski’s de laatste jaren flink in prijs omhoog zijn gegaan. Misschien handig iets meer te investeren zodat ze er wat langer plezier van kan hebben…(paar goede overjarige ski’s zit je zo op Eur 400 tot Eur 600…)…Sommige top ski’s die 4 jaar geleden rond de Eur 850,00 waren zitten nu op Eur 1250,00 dus goedkoop is het niet…

*bericht bewerkt door Gerjon op 15 sep 2023 16:27

https://www.sport-conrad.com/en/skiing/skis/on-piste-skis-wi…

Hier staat wel wat opties tussen denk ik.
O.a. volkl flair 76 voor 250 euro

Ik heb zelf Elan Wildcat. Ik weet niet hoe de elan zijn die hier tussen staan maar de prijzen zijn prima

*bericht bewerkt door SuzannaE op 15 sep 2023 16:57

HEAD I.Slr Rebels zonder twijfel.
Wat heeft ze veel geleerd op deze top ski’s.
14 jaar plusminus 50-60 kg.

Atomic cloud Q11 of 12? Ze weegt niet heel veel dus misschien niet al te stijve ski kiezen idd. Die zijn iets breder onder de voet en dus meer een all mountain ski, maar alsnog gericht op de strakke pistes. Kan beetje van alles. vergelijkbaar met de redster Q serie. Prima dingen!

Bedankt allemaal alvast voor de tips. Morgen eens verder zoeken.

Fischer F18
Elan Wingman 78C
Rossignol React 6
allemaal alleskunners die niet veel kracht kosten.
De specifieke damesmodellen heb je trouwens niet nodig (tenzij ze zelf staat op een specifiek kleurtje), meestal zijn het dezelfde skis als de unisex modellen, maar dan wat lichter (onrustiger) en met het centrum van de bindingen iets anders gemonteerd en dan tegen een iets duurdere prijs.

Wat ik me afvraag: als ze al >20-25 weken in de sneeuw heeft doorgebracht met telkens lessen, heeft ze dan zelf nog geen voorkeur over bochtgroottes / terrein en zo?
Nu vraag je precies naar een vakantieski die niet te veel kracht vraagt en lijkt het alsof ze nog extra zelfvertrouwen moet tanken door een vergevingsgezinde ski. Misschien is ze dit stadium ook wel ontgroeid?
Heb je ooit een advies gevraagd van haar skileraar over welk type ski bij haar zou passen / waar ze het meeste plezier en vooruitgang op kan boeken?

Glide on!

Idd, betrek de skileraar eens in dit verhaal. In ons geval heeft die met een lokale shop afgestemd wat een mooie ski zou zijn voor de komende lessen. Voor een nette prijs gekocht en 2 jaar later weer iemand anders erg blij mee kunnen maken (toch, @bennie ? 😉)

Edwin van Riel

Zeker @EvR66 En ze worden nog met veel plezier gebruikt. Misschien zelfs nog een keer doorgegeven ook.

Zeker @EvR66 En ze worden nog met veel plezier gebruikt. Misschien zelfs nog een keer doorgegeven ook.

Bennie op 16 sep 2023 09:29

Leuk om te horen!

Edwin van Riel

@Vivace in de voormiddag als alles de pistes er goed bij liggen gaat ze graag snel met zowel grote carve bochten als af en toe wat korte bochtjes en is het dus nodig dat de ski wel wat stijfheid heeft, maar in de namiddag is het meer de vermoeidheid die boven komt en zijn de bochten veel minder gesneden, gaat het tempo wat naar benden en mag de ski dus wat meer vergevings gezind zijn en wat minder input nodig hebben. Tot nu toe heeft ze op een junior race ski geskied van Elan. Deze was dus leuk in de ochtend, maar wat minder in de namiddag.

Wat je ook nog kan doen is om met je dochter naar Duijvestein Snowworld te gaan en daar een aantal ski’s te testen.
Dit heeft mijn vrouw en mij erg geholpen in onze zoektocht naar ski’s. Op die manier krijg je de kans om echt te vóelen wat zo’n ski voor je doet voordat je hem koopt.

Het kost je wel wat, 25 eur, maar kan kan je 5 paar testen en als je ze dan ook daar koopt, krijg je dat als korting
Mijn ervaring is wel dat als je even online rondkijkt, je vaak betere prijzen vindt :)

Snowworld in Zoetermeer heeft verreweg de meeste keuze in testparen voor ski’s
https://www.duijvestein-winterstore.nl/duijvestein-wintersto….

Leeftijd, lengte en gewicht komt overeen met die van mijn dochter. Mijn dochter heeft vanaf haar 4 tot 13 jaar jaarlijks les gehad op de borstelbaan en had de laatste jaren Twintips en wilde wel graag weer de overstap maken naar een gewone ski.
Ook wij zaten te kijken of ze al de overstap kon maken naar een damesski. We hebben hierover overleg gehad met de leraar van de borstelbaan en die gaf aan dat het gewicht vaak nog te laag is voor een dames ski. Ik had zelf nog de Head super joy liggen (ook 168 cm) en de skileraar die ook de ski’s voor ons slijpt gaf aan het gewoon even te proberen en heeft ze ook even zo geslepen dat het iets makkelijker zou zijn. Ze heeft er afgelopen februari op geskied en het ging perfect, ze wil niet meer anders.
Het betreft overigens een Head Super Joy van een paar jaar geleden, dat was toen het topmodel. Deze ski is nu vergelijkbaar met de head real joy. Misschien dat alleen het gewicht nog iets lager ligt van deze oude Head Super Joy.

Voor onze zoon (inmiddels bijna 18 jaar) hebben wij op die leeftijd de overstap gemaakt naar een Volkl GS jr wedstrijd ski. Hij heeft een tijdje in het skiteam gezeten en zit qua niveau net iets boven mijn dochter. Hij skiet dus nog op een junior ski. De ski is uiteraard wel een andere ski dan bovenstaande.

*bericht bewerkt door wdj75 op 18 sep 2023 17:12

voorbij zien komen op dit forum: https://www.wintersport.nl/forum/topic/529820
Rossignol React 6

Anders eens vragen om te mogen testen bij Snowworld of rechtstreeks naar ervaringen vragen?

*bericht bewerkt door Vivace op 21 sep 2023 22:51

Glide on!

Bedankt allen voor de reacties. We hebben ondertussen de Fischer F18 besteld. En nu nog wachten tot ze er zijn om ze eens indoor te gaan testen.

Nee niet doen dat is niet goed voor het belag later in de echte sneeuw op locatie.
Of je moet allerlei maatregelen gaan nemen. @JohanR
Gewoon even ski’s huren
*indoor sneeuwbaan
*kunstofbaan
*rollerbaan

Waarom zou je niet eigen nieuwe ski’s kunnen uittesten op een indoorbaan?
Als je ze goed onderhoud (en dat moet ook buiten) is dat geen probleem m.i.

Nee niet doen dat is niet goed voor het belag later in de echte sneeuw op locatie.
Of je moet allerlei maatregelen gaan nemen. @JohanR
Gewoon even ski’s huren
*indoor sneeuwbaan
*kunstofbaan
*rollerbaan

Hooykaas op 26 sep 2023 13:17

Gewoon binnendoen voor klein onderhoud of zelf uitborstelen en terug in de wax zetten.
Ik heb ook geen extra set skis voor mijn skitrainingen in Landgraaf.

Glide on!

indoor sneeuw geen probleem, beetje meer waxen dan anders volstaat
rollerbaan: weet ik niet
matten: ceramic wax gebruiken. ski’s waren daarna buiten nog prima te gebruiken.

Edwin van Riel

Rollerbaan krijg je ski’s te leen, die zijn korter.

het gaan testen indoor is dus gewoon te Aspen op sneeuw. Bortstels of een tapijt zou inderdaad zonde zijn van de nieuwe ski’s.
Zelf ski ik al een paar jaar elke week indoor en buiten wat andere wax en dit op dezelfde ski’s als outdoor en heb hier nog nooit problemen mee gehad. Het enige verschil is de wax die ik gebruik.

Plaats een reactie