Sneeuwzeker gebied voor wandelaars en skiers

Ik ben op zoek naar een sneeuwzeker skigebied dat zowel geschikt is voor skiers als wandelaars. Mijn ouders gaan namelijk mee, want die zouden wel weer eens een goed pak sneeuw willen zien. Zij kunnen niet skien, maar houden wel ontzettend veel van wandelen. Wij zijn zelf een gezin van 3 met een dochter van 13 jaar. Ik ben zelf 2 jaar geleden pas gestart met skien, dus de niveaus van ons gezin lopen ook nog wat uiteen.
Iemand tips voor een skigebied dat het volgende aanbiedt:

  1. sneeuwzekerheid (voor zover dat nog kan in deze tijd)
  2. een paar lekkere lange blauwe pistes voor mijzelf
  3. voldoende rode pistes en bij voorkeur ook nog goede aansluitingen zodat man en dochter dagtochten kunnen maken
  4. voldoende wandelroutes, zowel in het dal als lekker de hoogte in
  5. wandelaars en skiers kunnen elkaar ontmoeten op de piste voor bijv. lunch

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Groetjes, Natasja

Ik ben benieuwd.

Wanneer wil je gaan? Want dat is van belang voor de sneeuwzekerheid.

Obertauern, 1/2/5
Fiss, 2/3/5

Wanneer wil je gaan? Want dat is van belang voor de sneeuwzekerheid.

Bennie op 18 sep 2023 18:05

6 / 13 januari.

Saalbach Hinterglemm een optie? Ik ga naar Saalbach in feb. Ben er nog niet echt geweest maar het klinkt wel alsof die dat allemaal wel bieden.

In Leogang zit je dan wel goed.
In die week zou ik me niet vreselijk zorgen maken over sneeuwzekerheid.
Wel over de kou, want op hoogte kan het erg fris zijn.
Galtür is een goede, net als Obersaxen-Mundaun. Nergens heb ik zo veel wandelroutes aangegeven gevonden als daar in Zwitserland. En helemaal geen dure bestemming. Veel noordhellingen, dus ik zou misschien voor de Val Lumnezia kant kiezen.

Mijn ouders skiën ook niet en wilde ook een keer de winterse bergen in. Ben toen met ze naar Serfaus geweest. Tikt alle 5 de punten aan.

*bericht bewerkt door Verschuuren op 18 sep 2023 20:15

Dienten am Hochkönig dorp ligt op 1030 mtr en ligt (bijna) altijd sneeuw. Er is in Dienten zelf niet veel blauw maar wel richting Maria Alm en Mulbach. je kunt wel over een blauwe familie afdaling weer naar het dorp, de rode aan de andere kant is Pittig, maar tegenwoordig kun je dan de laatste piste terug met de gondel. Het is een prachtig wandel gebied, geprepareerde en ongeprepareerde waar je prachtig sneeuwschoen kan wandelen, heel leuk om dat te doen. Je kunt voor de lunch prima met de wandelaars ergens afspreken op de berg of onderaan de berg. Kijk op onze FB pagina voor foto’s van skiën en wandelen. Ik wandel zelf ook heel vaak in het gebied. [https://www.facebook.com/diealteschule.eu](https://www.facebook.com/diealteschule.eu “https://www.facebook.com/diealteschule.eu”

null

*bericht bewerkt door Elly3 op 18 sep 2023 20:24

Dienten Die Alte schule

In Leogang zit je dan wel goed.
In die week zou ik me niet vreselijk zorgen maken over sneeuwzekerheid.
Wel over de kou, want op hoogte kan het erg fris zijn.
Galtür is een goede, net als Obersaxen-Mundaun. Nergens heb ik zo veel wandelroutes aangegeven gevonden als daar in Zwitserland. En helemaal geen dure bestemming. Veel noordhellingen, dus ik zou misschien voor de Val Lumnezia kant kiezen.

Bennie op 18 sep 2023 19:38

Dank je wel voor je tips. Ik ga ze eens bekijken.

Val d’Anniviers
Fantastisch skiën, sneeuwzeker en diverse winterwandelmogelijkheden. Ook om elkaar te treffen om samen te lunchen.
Zelf meerdere keren in Grimentz (en vanuit daar paar keer even naar Zinal) geweest, maar saint Luc moet ook de moeite waard zijn.

❄️

Ik zou persoonlijk niet voor een standaard skigebied gaan waar de wandelingen in het dal liggen. Als nadeel is dat het dan lastiger samenkomen is, vaak schaduwrijk en minder mooie uitzichten.

Ik zou dus kiezen voor een gebied in een grote alm op hoogte. Goede voorbeelden zijn bijvoorbeeld de Seiser alm (fantastisch wandelen en uitzichten, uitstekend eten, veel blauw) of tauplitz alm (alhoewel iets kleiner dus wellicht te klein bij meer ervaring). Ook Alta Badia is een soort hoog plateau waar ook veel wandelingen en waanzinnige uitzichten zijn, inclusief genoeg wandelingen direct om het gebied heen ook nog waarbij je bij de horeca op de dalafdalingen kunt samenkomen.

*bericht bewerkt door Amelm op 19 sep 2023 01:58

Wat hierboven ook wordt aangehaald; wil je sneeuwzeker wandelen, en vooral ook met niet alleen maar stijgen en dalen (dat heb je namelijk snel!), dan zijn plateaus of hooggelegen dalen voor begin januari noodzakelijk lijkt me.
Jouw lijstje van wensen match met deze wintersportplaatsen

  • Seiseralm (evt in het dal > St Ortisei)
  • Sankt Moritz
  • Davos
  • Val d’Isere
    Wanneer je eis 3 echt minder zwaar laat wegen, komen er wel meer gebieden in aanmerking, zoals hierboven ook al enkele genoemd.
    Maar let op wandelen in winter (voor senioren) doe je niet zo maar; je wilt echt zo vlak mogelijk, geruimde paden, liefst ook nog af en toe in de zon. Maar deze vaak langlaufoorden, matchen niet vaak met jouw skiwensen.

Serfaus Fiss Ladis.
Ik ga al jaren met 2 skiërs en 3 ,wat oudere, wandelaars.
Zij halen dan een lift kaart voor wandelaars, hier mogen ze vrijwel alle gondels mee gebruiken.
S’ ochtends bij het ontbijt afspreken bij welke hut we elkaar treffen, werkt prima! Echt aan te raden!

Kleinwalsertal kan misschien ook nog leuk zijn.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Kleinwalsertal kan misschien ook nog leuk zijn.

LoveToSki op 19 sep 2023 10:38

Kleinwalsertal is fantastisch om te wandelen in de winter. Je hebt de Breitachklamm, de wandeling uit Baad naar de Bargunt-Hutte en ook door heel het Heuberg deel. Bij Ifen door het Schwarzwassertal, allemaal eigenlijk top. + ook nog eens de gratis bus met je gastenkaart. Voor mij is KWT de ideale wandel / ski bestemming (let op: in combinatie). Enkel ski vind ik het te mager. Ik ben echt geen fan van dat Heuberg gedoe. Kanzelwand en Ifen vind ik net te klein voor meerdere dagen.

Ik zeg ook het Kleinwalsertal.
Wij zijn ook met een aantal mensen die alleen maar wandelen.
Tussen de middag zien we elkaar ergens op de piste en eten dan samen.
Kleinwalsertal ook erg sneeuwzeker en goed aan te rijden.
https://www.wintersport.nl/skigebieden/kleinwalsertal…

Wat hierboven ook wordt aangehaald; wil je sneeuwzeker wandelen, en vooral ook met niet alleen maar stijgen en dalen (dat heb je namelijk snel!), dan zijn plateaus of hooggelegen dalen voor begin januari noodzakelijk lijkt me.
Jouw lijstje van wensen match met deze wintersportplaatsen

  • Seiseralm (evt in het dal > St Ortisei)
  • Sankt Moritz
  • Davos
  • Val d’Isere
    Wanneer je eis 3 echt minder zwaar laat wegen, komen er wel meer gebieden in aanmerking, zoals hierboven ook al enkele genoemd.
    Maar let op wandelen in winter (voor senioren) doe je niet zo maar; je wilt echt zo vlak mogelijk, geruimde paden, liefst ook nog af en toe in de zon. Maar deze vaak langlaufoorden, matchen niet vaak met jouw skiwensen.
Derhansel op 19 sep 2023 09:30

Dank je wel voor de reactie.

Ik mis Bettmeralp nog in het lijstje. Pak sneeuw nagenoeg gegarandeerd. Mooie blauwe pistes rond het dorp en een tochtje naar Rieder en Fiescheralp mogelijk. Qua wandel mogelijkheden zijn er mooie routes rondom het dorp maar ook een mooie wandelweg naar Riederalp. Kan wel koud zijn maar ligging op Zuid dus als er een zonnetje staat…

Wauw, wat een reacties. Super bedankt allemaal. Ik ga mijn huiswerk doen :)

Wat hierboven ook wordt aangehaald; wil je sneeuwzeker wandelen, en vooral ook met niet alleen maar stijgen en dalen (dat heb je namelijk snel!), dan zijn plateaus of hooggelegen dalen voor begin januari noodzakelijk lijkt me.
Jouw lijstje van wensen match met deze wintersportplaatsen

  • Seiseralm (evt in het dal > St Ortisei)
  • Sankt Moritz
  • Davos
  • Val d’Isere
    Wanneer je eis 3 echt minder zwaar laat wegen, komen er wel meer gebieden in aanmerking, zoals hierboven ook al enkele genoemd.
    Maar let op wandelen in winter (voor senioren) doe je niet zo maar; je wilt echt zo vlak mogelijk, geruimde paden, liefst ook nog af en toe in de zon. Maar deze vaak langlaufoorden, matchen niet vaak met jouw skiwensen.
Derhansel op 19 sep 2023 09:30

Dank je wel voor je uitgebreide reactie. Je hebt me wel aan het denken gezet en zo vlak mogelijk is ook wel fijn voor mijn ouders.
Als ik eis 3 laat varen, ben ik benieuwd wat je als tips nog hebt.
Alvast bedankt voor je reactie.

Wat hierboven ook wordt aangehaald; wil je sneeuwzeker wandelen, en vooral ook met niet alleen maar stijgen en dalen (dat heb je namelijk snel!), dan zijn plateaus of hooggelegen dalen voor begin januari noodzakelijk lijkt me.
Jouw lijstje van wensen match met deze wintersportplaatsen

  • Seiseralm (evt in het dal > St Ortisei)
  • Sankt Moritz
  • Davos
  • Val d’Isere
    Wanneer je eis 3 echt minder zwaar laat wegen, komen er wel meer gebieden in aanmerking, zoals hierboven ook al enkele genoemd.
    Maar let op wandelen in winter (voor senioren) doe je niet zo maar; je wilt echt zo vlak mogelijk, geruimde paden, liefst ook nog af en toe in de zon. Maar deze vaak langlaufoorden, matchen niet vaak met jouw skiwensen.
Derhansel op 19 sep 2023 09:30

Dank je wel voor je uitgebreide reactie. Je hebt me wel aan het denken gezet en zo vlak mogelijk is ook wel fijn voor mijn ouders.
Als ik eis 3 laat varen, ben ik benieuwd wat je als tips nog hebt.
Alvast bedankt voor je reactie.

Nataski op 19 sep 2023 18:58

Zoals genoemd door anderen:

  • Serfaus, let op ligt op het zuiden, en heeft niet vanzelfsprekend een pak sneeuw vroeg in januari, tikt wel eis 3 aan.

Minder grote skigebieden, maar wel sneeuwzeker wandelen

  • Livigno [IT]
  • Bessans [FR}, voor skiën moet je naar Val Cenis (10min, of andersom)
  • Andermatt - Sedrun [CH] ,met de Gotthardbahn kun je met de trein naar verschillende stations reizen die ook per ski te bereiken zijn.
  • Galtür [AT]

Grindelwald.

Mr. Slow

Het grootste skigebied van de wereld de 3 valleien in Frankrijk mis ik nog. Je ouders kunnen dan een lift pas nemen en dan zo toch alle valleien en meerdere uitzichtpunten bezoeken zoals La Masse met uitzicht op de Mount Blanc. Voor jouw als beginner is een skipas van 1 van de 3 valleien al voldoende.
Saint Martin Belleville is een mooi rustig dorpje in als uitvalsbasis te kiezen. Niet onbelangrijk water dienen ze bij een berghut op de piste altijd gratis te geven in Frankrijk.

Plaats een reactie