Prijsverschil Eten & Drinken | Oostenrijk vs Frankrijk

Vrienden en ik willen aankomende December in het seizoen graag op wintersport naar Oostenrijk. We zaten te denken aan het skigebied Saalbach (niet definitief). We hadden vernomen dat accomodatie prijzen duurder zijn in Oostenrijk, dan in Frankrijk. Maar dat het eten in Oostenrijk wel aanzienlijk goedkoper is.

Aangezien ik alleen nog een forumpost uit 2016 kon vinden, vroeg ik mij af of iemand hier mij daar meer over kan vertellen. Hoeveel was je bijvoorbeeld gemiddeld kwijt aan een bierje, hoofdgerecht (lunch & diner). Of is dit verschil niet zo groot tegenwoordig.

Ik hoor graag van jullie :)

Het verschil is tegenwoordig niet zo groot meer. Een gemiddelde maaltijd en drinken is in Oostenrijk nog wel iets goedkoper, maar reken op 24 euro voor een goed bord eten (biefstuk) en 5 voor een halve liter bier in Oostenrijk tov 25 en 6 in Frankrijk. Alleen zijn er in Frankrijk overal dagschotels en happy hours + goedkope wijn, waardoor je effectief voordeliger uit kan zijn. Schnitzel met friet kost 17 tot 19 euro, en dan moet daar nog salade bij besteld worden.

Verder is Saalbach één van de duurdere oorden.

Ik heb geen actuele prijsvergelijking maar wel misschien wat algemene tips.
Als je in een appartement zit, kan je doorgaans zelf ook je potje koken. Scheelt enorm met uit eten, of je nou in Oostenrijk of in Frankrijk zit. Een pan vol goedgevulde pasta kost next-to-nothing en dat gaat er vast in na een dag in de sneeuw.
Als je een eigen auto hebt kan je 2 of 3 keer wat verder uit het skidorp rijden naar een grotere supermarkt. Scheelt soms tot zo’n 30% met de kleinere sherpa’s om de hoek.
In de zoekfunctie hier op de site heb je ook een filteroptie op prijsniveau. Is een algemene filter, maar zegt wel iets over het gemiddelde in dat gebied.
Oja, en als je echt beduidend goedkopere horeca wil, dan is Italië the place to be.

Je hebt prijzen. En je hebt de kwaliteit.
Ik durf de stelling wel aan de gemiddelde kwaliteit in Oostenrijk stukken beter is dan in Frankrijk. In het bijzonder aan de piste.

Als het prijsverschil van eten en drinken buiten de deur je keuze beïnvloedt dan moet je misschien gaan nadenken of je überhaupt nog op wintersport kunt gaan op deze manier.

Als het prijsverschil van eten en drinken buiten de deur je keuze beïnvloedt dan moet je misschien gaan nadenken of je überhaupt nog op wintersport kunt gaan op deze manier.

Geraertshoven op 19 sep 2023 19:14

Wat een onzin, studenten willen ook op wintersport en reken maar dat het dan handig is om je niet blind te staren op de prijs van een acco en skipas. Ik snap best dat je dit dan mee wil nemen
(Ook als niet-student of gezin trouwens)

Dan moet je lekker je lunch meenemen in je rugzakje en koken in je appartement als je niet genoeg geld hebt.
Dus nee geen onzin. Wel ervaring als student.

Of Italië overwegen. Prijsvoordeel van Oostenrijk tov Frankrijk is wel verdwenen, over smaak hoeven we hier niet te twisten, doe mij Frankrijk of Italië maar 😂😂

Edwin van Riel

Afgelopen zomer was ik in Saalbach. Hotel + 2 dagen liftpas (Jokercard) obv half pension. voor 110 euro pp. Nu weet ik dit zijn geen winterprijzen maar vond de prijs kwaliteit meer dan prima!
Waar ik echt van geschrokken ben zijn de prijzen in de lokale horeca. 3 apfelstrudel, 3 cappuccino en een warme choco met slagroom voor het bedrag van 52 euro.
Dit heb ik in de winter (Serfaus fiss Ladis, Zugspitz arena) nog niet meegemaakt.
Saalbach stond hoog op mijn te bezoeken skigebieden lijstje maar is er direct van geschrapt.

Mike-S op 14 sep 2023 17:05

Op je wenken bediend.

@Liezen Ik nodig je van harte uit in Frankrijk. Zoals je vast al op hebt gemerkt ben ik de laatste jaren op veel plekken geweest. Over het algemeen zijn de beste hutten in Italië te vinden, maar is daar ook veel 13 in een dozijn prut. Zwitserland biedt vaak kwaliteit, en is niet per sé duurder. Ga dan wel voor de lokale specialiteiten.
Oostenrijk heeft enkele uitstekende eetgelegenheden, maar de meeste serveren laffe frituur, wurstl, urenlang warmgehouden verpieterde grostl. Durf je een knödel aan of käsespätzle aan, dan zijn die eigenlijk altijd wel prima. Maar vaak is het eten of vrij zout, of zouteloos.
De ondergrens in Frankrijk (de feestdorpen daargelaten) ligt over het algemeen hoger. Presentatie is vaak wat minder, maar het eten zelf smaakvoller. Ook hier is het niet altijd hosanna, en je moet maar net tegen de Franse manier van bediening kunnen. Toch ben ik minder vaak teleurgesteld bij het eten in een random hut op de berg in Frankrijk dan in Oostenrijk. Qua hoogtepunten wel iets vaker gescoord in Oostenrijk, maar het vaakst in Zwitserland.

Eens dat eten tussen Frankrijk en Oostenrijk niet echt veel meer verschilt. Kwaliteit wat mij betreft vaak wat beter in Frankrijk, Oostenrijk krijg je vaak meer volume voor je geld. Ook eens dat Zwitserland echt goede kwaliteit krijgt, maar vaak wel aardig aan de prijs. Vooral rundvlees is echt heel duur. Meestal valt iets met wild dan weer enorm mee.
En Italië zowel prijs als kwaliteit altijd goed gehad.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 19 sep 2023 19:45

Mijn ervaring is dat het eten en drinken in Oostenrijk wel iets goedkoper is dan in Frankrijk. In mijn ervaring zeker niet beter, maar in elk (Alpen)land geldt dat je er heel goed kunt eten, en ook zeer matig. Kwestie van de juiste tenten uitzoeken.

Mr. Slow

Je hebt prijzen. En je hebt de kwaliteit.
Ik durf de stelling wel aan de gemiddelde kwaliteit in Oostenrijk stukken beter is dan in Frankrijk. In het bijzonder aan de piste.

Liezen op 19 sep 2023 19:13

Leuke stelling. Baarlijke nonsens.

Ja, het eten in vreetschuren op piste en in typische grote stations is vaak slechte prijs kwaliteit.

Maar Frankrijk is zoveel meer dan ValTho.
Bijvoorbeeld deze, in 1 van mijn favoriete gebieden, Serre-Chevalier. Een echt authentiek dorp waar al eeuwenlang mensen werken ipv een tekentafel station. https://maps.app.goo.gl/9UPzHkQ3nEBYaLjY7

The older I get, the better I was

Mijn ervaring is dat het eten en drinken in Oostenrijk wel iets goedkoper is dan in Frankrijk. In mijn ervaring zeker niet beter, maar in elk (Alpen)land geldt dat je er heel goed kunt eten, en ook zeer matig. Kwestie van de juiste tenten uitzoeken.

Quick op 19 sep 2023 19:57

Helemaal mee eens. Vraag in elk alpenland welke hutten goed zijn, wat daar de specialiteiten zijn en ga vooral in bediende deel zitten als je keus hebt en je bent gegarandeerd van lekker eten. De tijd dat wij voor weinig geld in Frankrijk of Oostenrijk gingen lunchen ligt inmiddels achter ons en daarmee gelukkig ook de beperkte keus uit koude pizza, slappe friet met een worstje of de ongeïnspireerde SpagBo (saus uit een potje, brrr…).

Je hebt prijzen. En je hebt de kwaliteit.
Ik durf de stelling wel aan de gemiddelde kwaliteit in Oostenrijk stukken beter is dan in Frankrijk. In het bijzonder aan de piste.

Liezen op 19 sep 2023 19:13

Leuke stelling. Baarlijke nonsens.

Ja, het eten in vreetschuren op piste en in typische grote stations is vaak slechte prijs kwaliteit.

Maar Frankrijk is zoveel meer dan ValTho.
Bijvoorbeeld deze, in 1 van mijn favoriete gebieden, Serre-Chevalier. Een echt authentiek dorp waar al eeuwenlang mensen werken ipv een tekentafel station. https://maps.app.goo.gl/9UPzHkQ3nEBYaLjY7

Onnem op 19 sep 2023 20:45

Ik gebruik met nadruk het woord gemiddeld. En aangezien je in Frankrijk heel veel meer vreetschuren hebt, is mijn stelling bepaald geen baarlijke nonsens.

Meer vreetschuren in Frankrijk? Ik zie daar juist meer restaurantjes dan die grote zelfbediening schuren zoals in Oostenrijk. In Oostenrijk probeer ik ze ook te vermijden trouwens.

Volgens mij heb je overal die vreet schuren, ik zoek tegenwoordig bijna alles op via Google of TripAdvisor om die slechte troep te vermijden en dan vind je in elk land wel goede hutten en restaurants hoor, of je nu in Frankrijk, Oostenrijk of Zwitserland bent haha. Overal heb je nou eenmaal bagger er tussen zitten …

@Liezen: Ik heb toch niet idee, gezien alle posts op dit forum, dat je heel vaak buiten de Arlberg komt. Ik ski bij voorkeur in verschillende landen en gebieden en daarbij valt op de de laatste 10 jaar (ook zelfs in dorpen als Valtho) dat de kwaliteit daar stukken verbeterd is. In álle landen heb je zelfbedieningsrestaurants, en daar valt het eten sowieso niet mee. Maar, zeker in Frankrijk stijgt het aantal echt leuke pisterestaurants met goede kwaliteit. Afgelopen jaar weer eens Oostenrijk geprobeerd en ik moet zeggen, het viel niet echt mee (Gerlos en Kitzbuhel/Resterhohe). Ook 3 dagen Lecht/Zurs gedaan en met name óp de piste daar niet veel soeps (letterlijk). Rlatief weinig hutten voor de grootte van het gebied. Qua eten en leuke tentjes in Superdolomiti natuurlijk altijd een veilige keuze. Qua kosten: Oostenrijk en Frankrijk ontlopen elkaar niet veel Italie wat goedkoper. Het verschil zit vaak in de drankjes: daar ben je in Frankrijk doorgaans nét iets meer voor kwijt (koffie, taartje erbij, biertje eind van de middag). Ook hier geldt weer: koffie etc in Ialie het laagst, evenals wijn. Echter een biertje weer kostbaar.
Dan on topic: In Oostenrijk kan het zijn dat je het idee krijgt het iets goedkoper is, maar dan moet je denk ik niet naar Saalbach gaan. Ik ben bang dat je daar de hoofdprijs gaat betalen en zeker meer kwijt bent dan bijna elke andere wintersportplaats (Arlberg en Ischgl daargelaten).

Paulr

@Liezen: Ik heb toch niet idee, gezien alle posts op dit forum, dat je heel vaak buiten de Arlberg komt. Ik ski bij voorkeur in verschillende landen en gebieden en daarbij valt op de de laatste 10 jaar (ook zelfs in dorpen als Valtho) dat de kwaliteit daar stukken verbeterd is. In álle landen heb je zelfbedieningsrestaurants, en daar valt het eten sowieso niet mee. Maar, zeker in Frankrijk stijgt het aantal echt leuke pisterestaurants met goede kwaliteit. Afgelopen jaar weer eens Oostenrijk geprobeerd en ik moet zeggen, het viel niet echt mee (Gerlos en Kitzbuhel/Resterhohe). Ook 3 dagen Lecht/Zurs gedaan en met name óp de piste daar niet veel soeps (letterlijk). Rlatief weinig hutten voor de grootte van het gebied. Qua eten en leuke tentjes in Superdolomiti natuurlijk altijd een veilige keuze. Qua kosten: Oostenrijk en Frankrijk ontlopen elkaar niet veel Italie wat goedkoper. Het verschil zit vaak in de drankjes: daar ben je in Frankrijk doorgaans nét iets meer voor kwijt (koffie, taartje erbij, biertje eind van de middag). Ook hier geldt weer: koffie etc in Ialie het laagst, evenals wijn. Echter een biertje weer kostbaar.
Dan on topic: In Oostenrijk kan het zijn dat je het idee krijgt het iets goedkoper is, maar dan moet je denk ik niet naar Saalbach gaan. Ik ben bang dat je daar de hoofdprijs gaat betalen en zeker meer kwijt bent dan bijna elke andere wintersportplaats (Arlberg en Ischgl daargelaten).

Paulr op 19 sep 2023 21:58

Ik kon je helemaal volgen tot de laatste 2 zinnen. Uit vergelijkend warenonderzoek kan ik je geruststellen, het is zeker niet per definitie hoofdprijs in SHLF en ook niet zeker duurder dan bijna elk ander Oostenrijks skigebied. Ik begrijp niet helemaal (of helemaal niet;-)) waar je die conclusie op baseert.
Afijn, was er vroeger niet zo iets als een Schnitzel of Quarterpounder index om prijzen te vergelijken? Dat was m.i.iets minder gevoelig voor de onderbuikgevoelens.

@Liezen: Ik heb toch niet idee, gezien alle posts op dit forum, dat je heel vaak buiten de Arlberg komt. Ik ski bij voorkeur in verschillende landen en gebieden en daarbij valt op de de laatste 10 jaar (ook zelfs in dorpen als Valtho) dat de kwaliteit daar stukken verbeterd is. In álle landen heb je zelfbedieningsrestaurants, en daar valt het eten sowieso niet mee. Maar, zeker in Frankrijk stijgt het aantal echt leuke pisterestaurants met goede kwaliteit. Afgelopen jaar weer eens Oostenrijk geprobeerd en ik moet zeggen, het viel niet echt mee (Gerlos en Kitzbuhel/Resterhohe). Ook 3 dagen Lecht/Zurs gedaan en met name óp de piste daar niet veel soeps (letterlijk). Rlatief weinig hutten voor de grootte van het gebied. Qua eten en leuke tentjes in Superdolomiti natuurlijk altijd een veilige keuze. Qua kosten: Oostenrijk en Frankrijk ontlopen elkaar niet veel Italie wat goedkoper. Het verschil zit vaak in de drankjes: daar ben je in Frankrijk doorgaans nét iets meer voor kwijt (koffie, taartje erbij, biertje eind van de middag). Ook hier geldt weer: koffie etc in Ialie het laagst, evenals wijn. Echter een biertje weer kostbaar.
Dan on topic: In Oostenrijk kan het zijn dat je het idee krijgt het iets goedkoper is, maar dan moet je denk ik niet naar Saalbach gaan. Ik ben bang dat je daar de hoofdprijs gaat betalen en zeker meer kwijt bent dan bijna elke andere wintersportplaats (Arlberg en Ischgl daargelaten).

Paulr op 19 sep 2023 21:58

Ik kon je helemaal volgen tot de laatste 2 zinnen. Uit vergelijkend warenonderzoek kan ik je geruststellen, het is zeker niet per definitie hoofdprijs in SHLF en ook niet zeker duurder dan bijna elk ander Oostenrijks skigebied. Ik begrijp niet helemaal (of helemaal niet;-)) waar je die conclusie op baseert.
Afijn, was er vroeger niet zo iets als een Schnitzel of Quarterpounder index om prijzen te vergelijken? Dat was m.i.iets minder gevoelig voor de onderbuikgevoelens.

Mijtje op 19 sep 2023 22:10

Lees even het bericht dat ik heb aangehaald over Saalbach.

@Liezen: Ik heb toch niet idee, gezien alle posts op dit forum, dat je heel vaak buiten de Arlberg komt. Ik ski bij voorkeur in verschillende landen en gebieden en daarbij valt op de de laatste 10 jaar (ook zelfs in dorpen als Valtho) dat de kwaliteit daar stukken verbeterd is. In álle landen heb je zelfbedieningsrestaurants, en daar valt het eten sowieso niet mee. Maar, zeker in Frankrijk stijgt het aantal echt leuke pisterestaurants met goede kwaliteit. Afgelopen jaar weer eens Oostenrijk geprobeerd en ik moet zeggen, het viel niet echt mee (Gerlos en Kitzbuhel/Resterhohe). Ook 3 dagen Lecht/Zurs gedaan en met name óp de piste daar niet veel soeps (letterlijk). Rlatief weinig hutten voor de grootte van het gebied. Qua eten en leuke tentjes in Superdolomiti natuurlijk altijd een veilige keuze. Qua kosten: Oostenrijk en Frankrijk ontlopen elkaar niet veel Italie wat goedkoper. Het verschil zit vaak in de drankjes: daar ben je in Frankrijk doorgaans nét iets meer voor kwijt (koffie, taartje erbij, biertje eind van de middag). Ook hier geldt weer: koffie etc in Ialie het laagst, evenals wijn. Echter een biertje weer kostbaar.
Dan on topic: In Oostenrijk kan het zijn dat je het idee krijgt het iets goedkoper is, maar dan moet je denk ik niet naar Saalbach gaan. Ik ben bang dat je daar de hoofdprijs gaat betalen en zeker meer kwijt bent dan bijna elke andere wintersportplaats (Arlberg en Ischgl daargelaten).

Paulr op 19 sep 2023 21:58

Ik kon je helemaal volgen tot de laatste 2 zinnen. Uit vergelijkend warenonderzoek kan ik je geruststellen, het is zeker niet per definitie hoofdprijs in SHLF en ook niet zeker duurder dan bijna elk ander Oostenrijks skigebied. Ik begrijp niet helemaal (of helemaal niet;-)) waar je die conclusie op baseert.
Afijn, was er vroeger niet zo iets als een Schnitzel of Quarterpounder index om prijzen te vergelijken? Dat was m.i.iets minder gevoelig voor de onderbuikgevoelens.

Mijtje op 19 sep 2023 22:10

Lees even het bericht dat ik heb aangehaald over Saalbach.

DrPhil op 19 sep 2023 22:26

1 post over een dure bestelling lijkt mij niet maatgevend voor de overige horeca in Saalbach.

Klopt, hij heeft het vast verzonnen.

Klopt, hij heeft het vast verzonnen.

DrPhil op 19 sep 2023 23:36

Je bent er blijkbaar veel geweest en geconstateerd dat het klopt.

Klopt, hij heeft het vast verzonnen.

DrPhil op 19 sep 2023 23:36

Hij vergelijkt een moment met prijzen van een keer ergens iets nuttigen met een verder niet gespecificeerde bestelling op n niet gespecificeerd moment elders. Dat zegt mij gewoon niets. Voor mezelf vergelijk ik een soortgelijke bestelling in verschillende gebieden in hetzelfde jaar en seizoen en constateer dat Saalbach niet per definitie duurder is dan andere gebieden. 10 jaar geleden kostte een kopje koffie in de winter in Rauris inderdaad meer dan een kopje koffie deze zomer in Saalbach. Als je op basis daarvan een skigebied afschrijft, be my guest!

Klopt, hij heeft het vast verzonnen.

DrPhil op 19 sep 2023 23:36

Dat wil ik zeker niet zeggen, maar geen idee waar hij geweest is. Ik ben afgelopen maart voor het eerst sinds lange tijd weer eens in SHLF geweest en ik vond de prijzen niet anders dan andere gebieden in Oostenrijk waar ik de afgelopen jaren ben geweest. Op de piste is er voor een bedrag tussen de 10 en 15 euro een meer dan prima maaltijd te verkrijgen.

Mijn idee is ook dat het eten en drinken in Oostenrijk een stuk goedkoper is dan in Frankrijk. De eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat de laatste keer Frankrijk inmiddels 8 jaar geleden is, dus mijn beleving is wellicht niet actueel meer, aangezien ik lees dat er afgelopen jaren in Frankrijk veel leuke tentjes zijn bijgekomen.

Tussen de 10 en 15 euro een meer dan prima maaltijd? Wat eet je dan zoal/wat is voor jou een prima maaltijd?

Voor mij is zoiets als dit een maatstaf:

null
null
null
of een degelijk bord Gröstl. Daar betaalde ik in 2020 al 14 euro voor overal.

Bovenstaande foto’s allemaal rond de 21 euro. Zowel Oostenrijk (Kaprun) als Zwitserland (Vella) als Frankrijk (Le Grand Bornand). Overal kun je ook tosti of worst met friet voor rond de 12 euro krijgen. Die worsten zijn in Zwitserland wel wat zuiniger, maar het bijt elkaar niks qua prijsstelling.

Bijvoorbeeld deze, in 1 van mijn favoriete gebieden, Serre-Chevalier. Een echt authentiek dorp waar al eeuwenlang mensen werken ipv een tekentafel station. https://maps.app.goo.gl/9UPzHkQ3nEBYaLjY7

Onnem op 19 sep 2023 20:45

En daar op een steenworp afstand van mijn favoriete pisterestaurant in Serre Che! https://maps.app.goo.gl/cGy41SifMP5pS98TA

Mijn ervaring in Frankrijk tov Oostenrijk: veel meer kleinschalige restaurantjes met bediening dan in Oostenrijk, iets duurder, iets kleinere porties, maar meestal veel betere kwaliteit, goedkope en eenvoudige maar erg lekkere dagschotels. En soms zakt een restaurant wel eens finaal door de ondergrens heen. Dat laatste zie je in Oostenrijk dan weer minder snel.

*bericht bewerkt door paolie op 20 sep 2023 10:16

De Saalbach fanboys zijn op hun teentjes getrapt 😂.
@Mike-S, help ze even uit de droom.

*bericht bewerkt door DrPhil op 20 sep 2023 10:36

Werkt niet. @Mike-S. Zo dan?

@Paulr: In drie dagen heb je Lech duidelijk niet goed kunnen leren kennen. Er zijn vermoedelijk nergens zoveel uitstekende restaurants als in Lech, ook aan de piste. Het klopt dat er niet zoveel hutten zijn, maar daar moet je het imo sowieso niet altijd zoeken…Maar in diverse hotels in Oberlech en Lech (wel aan de piste) vindt je veel bekroonde of gewoon goede restaurants. Toegegeven, daar zitten ook zeer prijzige tussen. Zürs is een ander verhaal, daar is het inderdaad tamelijk hopeloos.

Bottom line: in Oostenrijk is meer kleinschaligheid, en daar is het gemiddeld doorgaans toch net iets beter. Gemiddeld!!

*bericht bewerkt door Liezen op 20 sep 2023 11:28

Plaats een reactie