Prijsverschil Eten & Drinken | Oostenrijk vs Frankrijk

Haha wat een heerlijk oorlog topic tussen Frankrijk en Oostenrijk weer. Is het niet beter om het om te gooien naar zelfbediening vs kleinschalig restaurant met bediening als het om kwaliteit gaat.

Ik kan inmiddels zeggen dat ik toch een 50-tal skigebieden in Oostenrijk ben geweest maar m.u.v. de gletsjer gebieden heb ik werkelijk waar nog nooit bij een zelfbedienings tent hoeven eten. Kortom; een keuze die je jezelf aandoet als je die troep naar binnen wilt werken.

Overigens is in mijn beleving een mooi gerecht (hert ragout met tagliatelle bv) in een iets kleiner gebied nog prima te krijgen voor 15-18 euro. En de halve liters voor 3,90-4,30 bestaan her en der ook nog steeds. Maar dan meestal in de lekker kleinschalige tentjes die achterlopen met de prijzen verhogen, die hebben gelukkig vaak ook de beste kwaliteit;).

Moeilijk om Frankrijk en Oostenrijk 1 op 1 te vergelijken hoor …

Je kunt deze discussie niet voeren zonder te generaliseren. En dat maakt het ook zo moeilijk.

Persoonlijk vind ik het eten in Frankrijk gemiddeld beter dan in Oostenrijk. Dat ligt niet eens zo zeer aan de bereiding, maar vooral aan het aanbod. De Oostenrijkse keuken is toch vooral een (arme) boerenkeuken. Het is veel vet, zout en varkensvlees wat de klok slaat. Heerlijk voor een keertje, maar voor een hele week vind ik het niks.

Dat neemt niet weg dat er ook in Oostenrijk positieve uitzonderingen zijn. Ik heb ook uitstekende pasta’s, broodjes en salades gegeten in Oostenrijk. Maar gemiddeld genomen is het toch vooral schnitzel, gröstl, schwein, bradwurst, knödl en andere meuk.

Of het in land A 15 euro kost en in land B misschien 20 vind ik een totale non-discussie. Dat maakt op een vakantie van 5k of meer het verschil echt niet.

Oh ja, het bier is in Oostenrijk natuurlijk echt wel beter dan in Frankrijk ;)

*bericht bewerkt door havana op 20 sep 2023 11:30

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Je kunt deze discussie niet voeren zonder te generaliseren. En dat maakt het ook zo moeilijk.

Persoonlijk vind ik het eten in Frankrijk gemiddeld beter dan in Oostenrijk. Dat ligt niet eens zo zeer aan de bereiding, maar vooral aan het aanbod. De Oostenrijkse keuken is toch vooral een (arme) boerenkeuken. Het is veel vet, zout en varkensvlees wat de klok slaat. Heerlijk voor een keertje, maar voor een hele week vind ik het niks.

Dat neemt niet weg dat er uitzonderingen zijn. Ik heb ook uitstekende pasta’s, broodjes en salades gegeten in Oostenrijk. Maar gemiddeld genomen is het toch vooral schnitzel, gröstl, schwein, bradwurst, knödl en andere meuk.

Of het in land A 15 euro kost en in land B misschien 20 vind ik een totale non-discussie. Dat maakt op een vakantie van 5k of meer het verschil echt niet.

havana op 20 sep 2023 11:28

De keuken van de de Franse Alpen is ook een arme boerenkeuken…

*bericht bewerkt door Liezen op 20 sep 2023 11:30

Geloof dat we dan ook discussies kunnen gaan voeren over de prijs van de vakantie. 5k ben ik bij lange na niet kwijt per vakantie 😆

Maar inderdaad het verschil is een paar euro’s, geen tientjes.
Aanbod in veel Oostenrijkse gebieden vind ik trouwens wel verbeterd. Lang niet altijd meer beperkt tot schnitzel en gröstl. Maar dat is ook weer lekker generaliserend.

Mijn ervaring in Frankrijk tov Oostenrijk: veel meer kleinschalige restaurantjes met bediening dan in Oostenrijk, iets duurder, iets kleinere porties, maar meestal veel betere kwaliteit, goedkope en eenvoudige maar erg lekkere dagschotels. En soms zakt een restaurant wel eens finaal door de ondergrens heen. Dat laatste zie je in Oostenrijk dan weer minder snel.

paolie op 20 sep 2023 10:12

Ben het hier wel redelijk mee eens.

Heb in Oostenrijk eigenlijk nog nooit echt slecht gegeten(vreetschuur spaghetti is niet super goed maar wel voedzaam) , terwijl ik in Frankrijk ooit wel eens 12 euro heb betaald voor een diepvriesburger zonder friet(friet optioneel voor 6 euro). Die ondergrens in Frankrijk ligt in de gebieden waar ik ben geweest wel echt lager.

Beste maaltijden die ik op heb op de piste waren echter ook in Frankrijk. Dan betaal je tussen de 20 en 30 euro voor een gerecht, maar dan heb je wel echt goed gegeten. Denk dat je in Oostenrijk misschien een paar euro goedkoper uit bent bij vergelijkbare tentjes maar geen enorm verschil.

Prijsverschil wat betreft drank is best groot.

Denk dat de conclusie redelijk eenvoudig is. Beide landen hebben goedkopere en duurdere gebieden. Beide landen hebben goede en slechte eettenten. Een algemeen vergelijk is dus redelijk onmogelijk.

Onnem op 19 sep 2023 20:45

Ik gebruik met nadruk het woord gemiddeld. En aangezien je in Frankrijk heel veel meer vreetschuren hebt, is mijn stelling bepaald geen baarlijke nonsens.

Liezen op 19 sep 2023 20:49

Nou breekt mijn klomp.
Ik kom al 30+ jaar in alle Alpenlanden; FR, IT, CH, AU. In FR zowel de grote mega stations (ValTho, Tignes etc) als de meer authentieke (Serre-Che).
Mijn ervaring is dat Oostenrijk bomvol staat met grote vreetschuren. De oorspronkelijke kleine hutjes moet je zoeken met een vergrootglas.

De grootste kans op fatsoenlijk eten: Italie op afstand, dan Frankrijk en Zwitserland.

The older I get, the better I was

Werkt niet. @Mike-S. Zo dan?

DrPhil op 20 sep 2023 10:38

In de winter ben ik regelmatig in Serfaus Fiss Ladis en de Zugspitz arena te vinden.
Wanneer ik in de zomer op doorreis ben vind ik het leuk om een skigebied te bezoeken om deze in de winter een keer te bezoeken.
Hierdoor ben ik afgelopen zomer in Hinterglemm terecht gekomen.
We zijn 1 keer op de berg in Hinterglemm wat gaan drinken/eten : Apfelstrudel 10,00 euro. (Wieseralm)
volgende dag in Saalbach in het dorp (Del Rossi) eten/drinken: Apfelstrudel 9,50 euro (Kaiserschmarren 19,50)
De “niet gespecificeerde bestelling” Bestond uit 3 cappucino, 1 chocomel met slagroom en 3 apfelstrudels met slagroom. voor 52 euro!
Deze prijzen heb ik nog nergens gezien.
Ik vind het een prachtige omgeving maar mede door deze ervaring schrap ik deze bestemming van mijn lijstje.

Mooi hoe dit topic is afgedreven van algemeen prijsniveau naar kwaliteit. Ik kom ieder jaar zowel in Frankrijk als Oostenrijk. In Oostenrijk ligt voor mijn gevoel het prijsniveau nog steeds wel gemiddeld lager. Ook de kwaliteit ligt wat mij betreft een stuk hoger in Oostenrijk (qua voedsel en qua accomodaties). In Oostenrijk echt nog nooit slecht gegeten aan de piste, in Frankrijk regelmatig. Wellicht is het ook wel een consequentie van het feit dat ik goed Duits spreek en zeer matig Frans.

Maar voor echt goede prijs-kwaliteit moet je absoluut in Italië zijn.

*bericht bewerkt door Patrick1980 op 20 sep 2023 14:54

Onnem op 19 sep 2023 20:45

Ik gebruik met nadruk het woord gemiddeld. En aangezien je in Frankrijk heel veel meer vreetschuren hebt, is mijn stelling bepaald geen baarlijke nonsens.

Liezen op 19 sep 2023 20:49

Nou breekt mijn klomp.
Ik kom al 30+ jaar in alle Alpenlanden; FR, IT, CH, AU. In FR zowel de grote mega stations (ValTho, Tignes etc) als de meer authentieke (Serre-Che).
Mijn ervaring is dat Oostenrijk bomvol staat met grote vreetschuren. De oorspronkelijke kleine hutjes moet je zoeken met een vergrootglas.

De grootste kans op fatsoenlijk eten: Italie op afstand, dan Frankrijk en Zwitserland.

Onnem op 20 sep 2023 13:46

Eens, echter sommigen hebben nog wel eens de neiging zijn/haar mening als feit te presenteren en dat met een heel sterke regionale voorkeur ;)

Edwin van Riel

Werkt niet. @Mike-S. Zo dan?

DrPhil op 20 sep 2023 10:38

In de winter ben ik regelmatig in Serfaus Fiss Ladis en de Zugspitz arena te vinden.
Wanneer ik in de zomer op doorreis ben vind ik het leuk om een skigebied te bezoeken om deze in de winter een keer te bezoeken.
Hierdoor ben ik afgelopen zomer in Hinterglemm terecht gekomen.
We zijn 1 keer op de berg in Hinterglemm wat gaan drinken/eten : Apfelstrudel 10,00 euro. (Wieseralm)
volgende dag in Saalbach in het dorp (Del Rossi) eten/drinken: Apfelstrudel 9,50 euro (Kaiserschmarren 19,50)
De “niet gespecificeerde bestelling” Bestond uit 3 cappucino, 1 chocomel met slagroom en 3 apfelstrudels met slagroom. voor 52 euro!
Deze prijzen heb ik nog nergens gezien.
Ik vind het een prachtige omgeving maar mede door deze ervaring schrap ik deze bestemming van mijn lijstje.

Mike-S op 20 sep 2023 14:10

Als ik de Speisekarte bekijk van De Rossi krijg ik het idee dat ze andere prijzen berekenen inmiddels. Dit zijn prijzen waarmee ze adverteren : Apfelstrudel € 7,90 , Kaiserschmarren € 14,50 , cappucino € 4,90 en Heiße Schoko € 5,90
Ik ben afgelopen zomer in Serfaus Fiss Ladis geweest en als ik dan de prijzen van Bergdiamant vergelijk : Apfelstrudel € 7,40 , Kaiserschmarren € 13,10 , cappucino € 3,90 en Heiße Schoko € 4,70 is dit inderdaad iets goedkoper. Maar vervolgens in de Leithe Wirt liggen de prijzen weer hoger als in Bergdiamant. Ik denk dat er onderling best behoorlijke prijsverschillen zitten in de restaurants in meerdere gebieden. Serfaus Fiss Ladis is overigens een prachtig gebied ook in de zomer.

Werkt niet. @Mike-S. Zo dan?

DrPhil op 20 sep 2023 10:38

In de winter ben ik regelmatig in Serfaus Fiss Ladis en de Zugspitz arena te vinden.
Wanneer ik in de zomer op doorreis ben vind ik het leuk om een skigebied te bezoeken om deze in de winter een keer te bezoeken.
Hierdoor ben ik afgelopen zomer in Hinterglemm terecht gekomen.
We zijn 1 keer op de berg in Hinterglemm wat gaan drinken/eten : Apfelstrudel 10,00 euro. (Wieseralm)
volgende dag in Saalbach in het dorp (Del Rossi) eten/drinken: Apfelstrudel 9,50 euro (Kaiserschmarren 19,50)
De “niet gespecificeerde bestelling” Bestond uit 3 cappucino, 1 chocomel met slagroom en 3 apfelstrudels met slagroom. voor 52 euro!
Deze prijzen heb ik nog nergens gezien.
Ik vind het een prachtige omgeving maar mede door deze ervaring schrap ik deze bestemming van mijn lijstje.

Mike-S op 20 sep 2023 14:10

Niet lullig bedoeld, maar Wieseralm is een vd duurste tenten van Hinterglemm (waar de Kaiserschmarren echt de beste uit het gebied zijn volgens mijn kinderen) en met De Rossi heb je ook een tent te pakken waar ze ‘s avonds chateaubriand op de kaart hebben vanaf 80 euro. De prijzen op internet bekijkend (ik denk niet dat ze die midden in het zomerseizoen hebben aangepast) vraag ik me af of je niet bent opgelicht?
En, nogmaals niet lullig bedoeld, er is momenteel zoiets als inflatie. Ook in SHLF en ook in SFL. Aangezien op zowel de schnitzel, apfelstrudel, germknödel en ski cola index SFL steevast hoger rankte dan SHLF is het wellicht handig om die inflatie cijfers in je hoofd maar vast door te berekenen voor komend winterseizoen in Zugspitz of SFL, dan schrik je tenminste niet zo.
Voor de balans, ik zag in Ellmau afgelopen voorjaar ook al prijzen van rond de 10 euro voor een apfelstrudel. Maar schiet vooral Saalbach maar af. En nee, ik ben niet per sé een fan girl van Saalbach, maar hou wel van appels met appels vergelijken.

Vrienden en ik willen aankomende December in het seizoen graag op wintersport naar Oostenrijk. We zaten te denken aan het skigebied Saalbach (niet definitief). We hadden vernomen dat accomodatie prijzen duurder zijn in Oostenrijk, dan in Frankrijk. Maar dat het eten in Oostenrijk wel aanzienlijk goedkoper is.

Aangezien ik alleen nog een forumpost uit 2016 kon vinden, vroeg ik mij af of iemand hier mij daar meer over kan vertellen. Hoeveel was je bijvoorbeeld gemiddeld kwijt aan een bierje, hoofdgerecht (lunch & diner). Of is dit verschil niet zo groot tegenwoordig.

Ik hoor graag van jullie :)

Poephouder op 19 sep 2023 19:01

Terug on topic, allereerst neem ik aan dat je met Frankrijk de Alpen bedoeld en niet de Pyreneeën?
Prijsverschil op maaltijden is lang zo groot niet meer als het verleden, kwaliteit is de afgelopen 10 jaren algemeen overal wel toegenomen. Op gebied drank is Frankrijk wel echt duurder (en het bier minder lekker). Waarbij ik de lunches in Oostenrijk beter vind qua prijs kwaliteit (waar ik kom is er bijna altijd een uitgebreide salade bar die incl is). In Frankrijk vind ik het uit eten ‘s avonds daarentegen diverser (meer variatie vlees vs vis bijvoorbeeld en vaak goede menu du jours).
Om een goed oordeel te vellen is het dus afhankelijk van wat jij belangrijk vind. In alle Alpenlanden kun je fantastisch eten, op de piste, in de dorpen, maar je kan het ook slecht treffen. Als het qua kwaliteit slecht is is elke prijs te hoog. Als lekker eten en drinken een belangrijk deel is van je vakantie, wat voor veel mensen wel geldt, staar je dan in je keuze voor het skigebied niet blind op prijzen maar ga eenmaal ter plekke rondvragen. De beste hutten en parels van restaurants vind je toch vaak via de locals.

@Mijtje Lunches met saladebar inclusief op de berg in Oostenrijk? Ik ben liefhebber van salade met de lunch, maar ik vind de prijzen voor een zelf te scheppen schaaltje altijd zo buitensporig. Zou een mooie incentive zijn daar weer eens naar toe te gaan.

@Mijtje Lunches met saladebar inclusief op de berg in Oostenrijk? Ik ben liefhebber van salade met de lunch, maar ik vind de prijzen voor een zelf te scheppen schaaltje altijd zo buitensporig. Zou een mooie incentive zijn daar weer eens naar toe te gaan.

Bennie op 20 sep 2023 18:25

Bij de Gerstreitalm bijv. is de prijs inclusief. Uiteraard niet bij de Gulashsuppe (die daar fantastisch is overigens). Dus ja, het bestaat, ook in het hyper dure en supermondaine Saalbach ;-)

Heb je ook nog tips buiten Saalbach? Want dat is niet mijn gebied. Tussen kerst en midden maart veel te druk…

Je hebt prijzen. En je hebt de kwaliteit.
Ik durf de stelling wel aan de gemiddelde kwaliteit in Oostenrijk stukken beter is dan in Frankrijk. In het bijzonder aan de piste.

Liezen op 19 sep 2023 19:13

Geef mij maar een kwalitatief goede fondue of raclette met goede charcuterie of een goede plat du jour, welke vaak ook prima te betalen is ipv een Oostenrijkse vette hap zoals friet met schnitzel aan de piste. Ieder zijn voorkeur natuurlijk.

Born to Ride

Fondue en raclette zijn toch ook vet? En een ‘plat du jour’ is geen gerecht. Ik snap je voorkeuren, maar de onderbouwing…

*bericht bewerkt door Quick op 20 sep 2023 20:07

Mr. Slow

Je hebt prijzen. En je hebt de kwaliteit.
Ik durf de stelling wel aan de gemiddelde kwaliteit in Oostenrijk stukken beter is dan in Frankrijk. In het bijzonder aan de piste.

Liezen op 19 sep 2023 19:13

Geef mij maar een kwalitatief goede fondue of raclette met goede charcuterie of een goede plat du jour, welke vaak ook prima te betalen is ipv een Oostenrijkse vette hap zoals friet met schnitzel aan de piste. Ieder zijn voorkeur natuurlijk.

Matthias123 op 20 sep 2023 19:49

Want aardappelen met spek en kaas zijn zo lekker licht en vetvrij. Wel lekker trouwens, of in Zwitserland een Käseschnitte. Of een Berner Rösti met spiegelei. Wat dat betreft zijn toch alle traditionele Alpen gerechten vrij zwaar en flink vullend van origine.

*bericht bewerkt door Mijtje op 20 sep 2023 20:39

Kaas is altijd goed. Fondue, raclette, käsespätzle, croûte, tartiflette, kaasplankje…

“Kaas is leven” sprak een wijs mens ooit :D

Verstandig mens!

Je hebt prijzen. En je hebt de kwaliteit.
Ik durf de stelling wel aan de gemiddelde kwaliteit in Oostenrijk stukken beter is dan in Frankrijk. In het bijzonder aan de piste.

Liezen op 19 sep 2023 19:13

Geef mij maar een kwalitatief goede fondue of raclette met goede charcuterie of een goede plat du jour, welke vaak ook prima te betalen is ipv een Oostenrijkse vette hap zoals friet met schnitzel aan de piste. Ieder zijn voorkeur natuurlijk.

Matthias123 op 20 sep 2023 19:49

Clichés! (geloof dat dat een Frans woord is).
En apropos charcuterie; wel 'ns een Jausenteller gehad? Vlees kunnen ze in Oostenrijk ook hoor. En dan heb je nog Kaiserschmarrn, héél veel Kaiserschmarrn. En Grüner Veltliner. En vooral daaraan kunnen de Fransen nog een mooi puntje zuigen, Grüner Veltliner. Doe mij maar heel veel Grüner Veltliner. En geen Chardonnay.

*bericht bewerkt door Liezen op 20 sep 2023 21:53

Klopt, chardonnay moet je vergelijken met welschriesling. Probeer eens een apremont of abymes. Viognier mag ook. Chignin is wat te droog en fris. Meer een druif voor @Tiny-M

Heeft er iemand ook nog een goede beleggingstip?

Klopt, chardonnay moet je vergelijken met welschriesling. Probeer eens een apremont of abymes. Viognier mag ook. Chignin is wat te droog en fris. Meer een druif voor @Tiny-M

Bennie op 20 sep 2023 21:57

Ik ken ze. ik houd het bij Grüner Veltliner. Veel lekkerder. Maar ook daarvoor geldt: beetje kwaliteit, niet al te goedkoop ;-)

*bericht bewerkt door Liezen op 20 sep 2023 22:09

Alleen de soort druif zegt vrij weinig. Hoewel, de meeste chardonnays en grüner veltliners zijn toch een beetje simpele massaproducten. En dan ben je toch weer terug bij niveau vreetschuur 😁

Het voordeel van Frankrijk is dat ze je verplicht water dienen te serveren (is gratis) als je daarom vraagt. Aangezien je bij skiën als de zon schijnt behoorlijk kunt zweten vond ik dat wel fijn. Ik heb regelmatig maar 1 drankje genomen en dan daarbij om een kan water gevraagd. Ideaal! Hoe is dat in andere landen? En dan met name in Oostenrijk en Zwitserland. Krijg je daar ook gratis water als je dat besteld?

Nope, doen ze over het algemeen niet aan, je kunt wel een handje sneeuw in je glas mikken. Bij de gemiddelde Oostenrijkse hotel-temperatuur snelt het in No-time.

*bericht bewerkt door evr66 op 21 sep 2023 08:01

Edwin van Riel

Plaats een reactie