Advies skigebied

Hallo iedereen,

Ik en mijn vriendin willen in de tweede week van januari (van 06/01 - 13/01 ) weer gaan skiën. De 2 voorgaande jaren zijn we naar Mayrhofen gegaan wat ons heel goed beviel,een leuk afwisselend gebied van blauwe,rode pistes en bospaden. Toch zijn we voor dit jaar op zoek naar een ander gebied voor de afwisseling.
Wat zijn onze eisen:

  • groot skigebied min 120 km pistes
  • sneeuwzeker skigebied
  • gebied met voldoende rode pistes & blauwe pistes ( voldoende variatie) met mogelijkheid om tochten te kunnen maken
  • Skiën heeft voorrang op apres ski: apres ski tot s’nachts is geen must gezellig een drankje in de bar is prima

Onze eerste keuze voor een vergelijkbaar skigebied gaat uit naar Ischgl ( vooral het gebied spreekt ons aan, groot gebied, grensoverschrijdend skiën, sneeuwzeker,…) maar we hebben een beetje schrik voor de drukte.

Iemand nog tips voor een skigebied/ accommodatie ?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Groetjes
Michiel

Drukte Mayrhofen is vergelijkbaar met Ischgl. Denk ook eens aan Kirchberg, Gerlos of Saalbach Hinterglemm. Sölden kan zeker ook.

Saalbach. Serfaus-Fiss-Ladis. Veel blauwe en rode pistes en uitstekende mogelijkheden voor tochten. Maar er zijn heel veel gebieden in de Alpen die aan jouw wensen voldoen.

Mr. Slow

Ischgl is echt prachtig, misschien wel mijn allermooiste gebied. Wel druk s ochtends bij de Gondels, maar alles loopt zeer geolied met snelle liften en in het gebied zelf merk je er niets van. Ook mooi: Kaltenbach (Hochzillertal). Nou, succes met de zoektocht.

Ben meerdere keren naar Mayrhofen geweest en afgelopen jaar een keer na Ischgl. Na beide te hebben gezien zou mijn voorkeur zeker weer naar Ischgl gaan. Liften schieten alle kanten in en hebben genoeg capaciteit om de drukte te verdelen. In welke grote bekende skigebieden is het tegenwoordig niet druk?

is 06/01 -13/01 ook niet een beetje een dipje net na de kerstvakantie?

Begin januari zou ik mij over drukte in Ischgl geen zorgen maken, wel over mogelijke koude: 80% van het skigebied is boven 2000 meter en daar kan het in die periode wel eens “arschkalt” zijn.

Mijn ultieme tip: NIET OP VOORHAND BOEKEN! Je kan in die periode overal makkelijk een tweepersoonskamer in alle prijsniveau’s last minute boeken. Op die manier kan je in de dagen voor vertrek een bestemming kiezen waar de sneeuwcondities en weersvooruitzichten gunstig zijn.

Opvallend dat iedereen nu ineens alleen Oostenrijkse gebieden noemt, ik zie nergens dat dat een must is? Stel jezelf vooral ook wat meer vragen om je zoektocht wat te beperken. Heb je een bepaalde maximale afstand in gedachte, ga je met auto of anders, wat is je prijspeil ongeveer? Liefst Duitstalig of maakt dat niet uit? Is een authentiek dorpje belangrijk ja of nee? Wil je nog een stuk binnendoor rijden met bergweggetjes, of liever relatief vlak aan de snelweg? Als je dan tot een short (-er) list kan komen inderdaad alvast kijken naar accomodaties in die gebieden en genieten van de luxe dat je last minute kan beslissen! In die periode is er altijd wel ergens plek.

Opvallend dat iedereen nu ineens alleen Oostenrijkse gebieden noemt, ik zie nergens dat dat een must is? Stel jezelf vooral ook wat meer vragen om je zoektocht wat te beperken. Heb je een bepaalde maximale afstand in gedachte, ga je met auto of anders, wat is je prijspeil ongeveer? Liefst Duitstalig of maakt dat niet uit? Is een authentiek dorpje belangrijk ja of nee? Wil je nog een stuk binnendoor rijden met bergweggetjes, of liever relatief vlak aan de snelweg? Als je dan tot een short (-er) list kan komen inderdaad alvast kijken naar accomodaties in die gebieden en genieten van de luxe dat je last minute kan beslissen! In die periode is er altijd wel ergens plek.

Mijtje op 20 sep 2023 21:16

Misschien vergeten te vermelden maar we zouden inderdaad liefst naar Oostenrijk gaan.
De maximale afstand speelt niet echt een grote rol maar ik reken ongeveer rond de 900-950 km vanuit het Leuvense.

Een authentiek dorpje is wel een pluspunt.

Ben meerdere keren naar Mayrhofen geweest en afgelopen jaar een keer na Ischgl. Na beide te hebben gezien zou mijn voorkeur zeker weer naar Ischgl gaan. Liften schieten alle kanten in en hebben genoeg capaciteit om de drukte te verdelen. In welke grote bekende skigebieden is het tegenwoordig niet druk?

is 06/01 -13/01 ook niet een beetje een dipje net na de kerstvakantie?

Verschuuren op 20 sep 2023 14:58 Inderdaad de meeste mensen zijn die periode wel gewoon weer aan het werken.

Aangezien je ook meerdere keren in Mayrhofen geweest bent, als je nu de prijzen qua eten en drinken op de pistes en in het dorp moet vergelijken met Ischgl is dit dan zoveel duurder als men zegt of zit dit ongeveer op hetzelfde niveau ?

Aangezien je ook meerdere keren in Mayrhofen geweest bent, als je nu de prijzen qua eten en drinken op de pistes en in het dorp moet vergelijken met Ischgl is dit dan zoveel duurder als men zegt of zit dit ongeveer op hetzelfde niveau ?

ML007 op 21 sep 2023 13:07

Ja, reken er maar op dat eigenlijk alles wel een paar euro duurder is. Stond er wel ff van te kijken, frietje, stukkie vlees en wat groente 35,- 2 biertjes erbij en je bent bijna 50euro kwijt. Dit is naar mijn idee in Mayrhofen (en in heel het zillertal) wel iets lager.

Ter vergelijking: afgelopen winter ben ik ook in het Zillertal geweest en in een restaurantje ergens tussen Zell am ziller en Kaltenbach een mixed grill besteld die ik echt met moeite opkon. Prijs; 19,-. Het zal wellicht per tent verschillen maar die mixed grill van 19 euro smaakt toch net iets beter :D

@verschuuren Ook hier geldt: Locatie. Maar Ischgl is idd iets duurder, maar echt niet zo veel. Loop je de verkeerde tent in, dan loopt het wel snel op. Wat meer op rijkeluis(kinderen) gericht in Ischgl zelf dan in Mayrhofen.

@verschuuren Ook hier geldt: Locatie. Maar Ischgl is idd iets duurder, maar echt niet zo veel. Loop je de verkeerde tent in, dan loopt het wel snel op. Wat meer op rijkeluis(kinderen) gericht in Ischgl zelf dan in Mayrhofen.

Bennie op 21 sep 2023 17:59

Ja klopt wellicht beetje pech gehad. Maargoed, ene keer iets duurder andere keer wat goedkoper. Weten we in ieder geval wel weer waar we heel het jaar voor werken…

Ben meerdere keren naar Mayrhofen geweest en afgelopen jaar een keer na Ischgl. Na beide te hebben gezien zou mijn voorkeur zeker weer naar Ischgl gaan. Liften schieten alle kanten in en hebben genoeg capaciteit om de drukte te verdelen. In welke grote bekende skigebieden is het tegenwoordig niet druk?

is 06/01 -13/01 ook niet een beetje een dipje net na de kerstvakantie?

Verschuuren op 20 sep 2023 14:58 Inderdaad de meeste mensen zijn die periode wel gewoon weer aan het werken.

Aangezien je ook meerdere keren in Mayrhofen geweest bent, als je nu de prijzen qua eten en drinken op de pistes en in het dorp moet vergelijken met Ischgl is dit dan zoveel duurder als men zegt of zit dit ongeveer op hetzelfde niveau ?

ML007 op 21 sep 2023 13:07

Ik vond de prijzen dit voorjaar in Ischgl niet schrikbarend duurder dan andere (minder populaire) gebieden. Je kan er erg luxe en duur eten, maar er zijn genoeg normale tenten.

Ben meerdere keren naar Mayrhofen geweest en afgelopen jaar een keer na Ischgl. Na beide te hebben gezien zou mijn voorkeur zeker weer naar Ischgl gaan. Liften schieten alle kanten in en hebben genoeg capaciteit om de drukte te verdelen. In welke grote bekende skigebieden is het tegenwoordig niet druk?

is 06/01 -13/01 ook niet een beetje een dipje net na de kerstvakantie?

Verschuuren op 20 sep 2023 14:58 Inderdaad de meeste mensen zijn die periode wel gewoon weer aan het werken.

Aangezien je ook meerdere keren in Mayrhofen geweest bent, als je nu de prijzen qua eten en drinken op de pistes en in het dorp moet vergelijken met Ischgl is dit dan zoveel duurder als men zegt of zit dit ongeveer op hetzelfde niveau ?

ML007 op 21 sep 2023 13:07

Ik vond de prijzen dit voorjaar in Ischgl niet schrikbarend duurder dan andere (minder populaire) gebieden. Je kan er erg luxe en duur eten, maar er zijn genoeg normale tenten.

Gerben.t.Z op 22 sep 2023 09:32

Oke bedankt allemaal voor de reacties, we gaan waarschijnlijk dit weekend iets boeken in Ischgl :)

Plaats een reactie