Ski slijpsel inademen

Net ski’s weer geslepen voor het hele gezin. Toen ik al het slijpsel bij elkaar veegde bedacht ik mij opeens dat je dit vast ook in ademt en dat lijkt mij heel ongezond. Hoe denken jullie hierover en hoe gaan jullie hier mee om?

Zal wel iets mee vallen. Iemand in de metaal bewerking zit zijn hele leven in ijzer slijpsel. Tenzij er ook gelast wordt zijn er bij mijn weten niet echt nadelige effecten van bekend. Dan zijn die paar ski’s peanuts. En je staat toch niet met je neus bovenop de vijl?

Slijpsel en schraapsel is vrij grof en dus relatief zwaar. Dat valt eerder naar de grond dan dat het zweeft in de lucht en dus ingeademd zou kunnen worden. Ben ik niet zo bang voor.
Denk eerder dat de damp die bij warm waxen vrijkomt schadelijk kan zijn. Die adem je makkelijk in, ook omdat je er vlak boven zit.

*bericht bewerkt door RuudW op 01 okt 2023 10:17

Ik heb me laten vertellen/wijsmaken dat dit machinaal slijpen bij materiaalmannen wel degelijk voor gezondheidsproblemen zorgde. Wanneer je (vaak) met een slijpmachine slijpt kan je dit dus best buiten doen en/of een FFP2 mondmasker dragen. Wanneer je slijpt met een vijl lijkt er mij geen enkel probleem te zijn aangezien je geen fijn metaalstof produceert.

Ik heb me laten vertellen/wijsmaken dat dit machinaal slijpen bij materiaalmannen wel degelijk voor gezondheidsproblemen zorgde. Wanneer je (vaak) met een slijpmachine slijpt kan je dit dus best buiten doen en/of een FFP2 mondmasker dragen. Wanneer je slijpt met een vijl lijkt er mij geen enkel probleem te zijn aangezien je geen fijn metaalstof produceert.

Koen78 op 01 okt 2023 11:45

Dit is wat ik ook erover meen te weten.
Gebruik voor de dampen van het waxen en voor de fijnstof een goede afzuiging direct op je werkbank.

Maar uhh… een topic over gezondheid… je loopt achter… die healthcult is weer achterwege, tegenwoordig is het “hot” als het over het klimaat gaat… 😜

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Een keertje zal niet erg zijn… Maar met slijpen zal je naast grof restmateriaal ook (fijn)stof creëren.

Fijnstof kan schadelijk zijn dus een stofmasker dragen is aan te raden. Zo simpel is het. Maar of je er met een setje skis slijpen in een goed geventileerde ruimte meteen last van zal hebben betwijfel ik.

*bericht bewerkt door Martin9 op 01 okt 2023 18:49

🏂

Bedankt voor de reactie’s! Ik heb nog wel van die FFP2-maskers in huis uit die gekke tijd die gelukkig achter ons ligt (en hopelijk blijft). Dat is wel een goede tip om voor de zekerheid te gebruiken 👍🏻

Plaats een reactie