een leuk dorp in italie betaaldbaar

Hallo

Ik ken de verschillende dorpen in frankrijk vrij goed en weet meestal wel te kiezen.

Sinds een tweetal jaar gaan wij en mijn vrouw ook een weekje alleen gaan boarden met ons twee. We zijn al twee jaar naar Italie geweest, Val Gardena in Ortisei. Dat is elke keer zeer goed meegevallen, Val Gardena is groot en vooral het eten is er geweldig lekker op de pistes en ook in het dorpje Ortisei. Nu blijk ik dit jaar te laat te zijn om ons huisje te boeken, bovendien zijn de prijzen ook heel hoog aan het worden. Dus ik ben eigenlijk op zoek naar een leuk verblijf dat in een leuk dorpje ligt en waar de pistes makkelijk bereikbaar zijn. In dezelfde vallei (Val Gardena) heb je Selva en St Cristina, die dorpjes trekken we heel wat minder aan. Het zijn drukkere plaatsen vooral afgestemd op de wintersport, Ortisei is net iets authentieker en fijner.

Dus mijn vraag is welke plaatsen zijn ook nog leuk en misschien wat beter betaalbaar, ik blijf graag in het super Dolomiti gebied, de Sella Ronda is gewoon geweldig.

Thanks

Samuel

Zelf nooit geweest, maar vrienden vorig jaar.
Volgens mij zijn de skipas prijzen daar stukken goedkoper dan gebruikelijk.
Sauze d’Oulx !

Wij zijn hier een keer geweest: https://www.residencesisi.com/
Prima appartement, betaalbaar en goede locatie. Wellicht kan je daar eens proberen.

Rondom de Sella Ronda is alles gewoon duur geworden. Wat verder in Val di Fassa (richting Vigo en Moena, maar ook Penia) en Badia in Alta Badia zijn nog te betalen. Wel minder sfeervol dan Ortisei. Wij hebben trouwens een keer in Laion/Lajen verbleven. Skibus begint daar en is een sfeervol klein dorp.

Buiten de Sella Ronda is het ook prima toeven in de Brenta Dolomieten. Rondom Commezzadura (in de buurt van de Daolasagondel) en Mezzana kun je nog voordelig verblijven en ook de horeca is betaalbaarder. Ook een mooi, ruim opgezet skigebied. Iets kleiner, maar ook leuk kan Bardonecchia zijn. Prima prijspeil daar.

Wij zijn hier een keer geweest: https://www.residencesisi.com/
Prima appartement, betaalbaar en goede locatie. Wellicht kan je daar eens proberen.

timtim88 op 01 okt 2023 13:58

Voor de locatie vind ik dit niet heel betaalbaar. Maar goed, ‘betaalbaar’ is natuurlijk voor iedereen anders.

Mr. Slow

Ik weet niet wat voor jou betaalbaar is, maar voor een 2 pers appartement 300 meter van een lift voor 100 euro per nacht is voor Ortisei heel betaalbaar. Veel goedkoper dan dat zal een uitdaging zijn voor dat gebied.

Komt rond de €1000 voor de studio komende kerst. 1500 als je de 1 slaapkamer kiest. Best behoorlijk, maar voor die week marktconform.

De Dolomieten zijn gewoon het duurste gebied van Italie, omdat vrijwel iedereen die naar Italie gaat, naar de Dolomieten gaat. Het liefst nog Valgardena.

Vraag en aanbod dus. En veel mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is, of alleen daar naatoe durven te gaan waar iedereen al naartoe gaat. Niet dat daar iets mis mee is hoor, maar voor mij liever niet.

Advies, kijk eens in Via Lattea, en dan Sauze d’Oulx. Leuk dorp, oud, leuke restaurants in dorp en op piste. minimaal 30% minder duur dan Dolomieten, mooi groot skigebied, lekker eten en vriendelijke mensen. Spreken uitstekend engels daar.
En nog erg makkelijk aanrijden ook, 1000 km vrijwel alleen snelweg via de Frejus tunnel.
https://www.wintersport.nl/dorpen/sauze-d-oulx https://www.tripadvisor.nl/Attraction_Review-g194891-d251870…

Als je toch per-se in de Dolomieten wil zitten, probeer dan eens Arabba.
Qua skieen minstens zo mooi als Selva-Wolkenstein, voor de gevorderde zijn de pistes rond de Porto Vescovo het beste van de hele Dolomieten.

The older I get, the better I was

Ik zit voor iets minder dan 1.000 in de voorjaarsvakantie ergens buiten Castelruth (Seiseralm) maar ben voor het avondeten niet afhankelijk van de horeca. Appartement van 80m2. Ik rij in de ochtend in 10 minuten naar de Gondel en parkeer onder dak in de enorme parkeergarage. En een andere dag pak ik weer een ander deel van het gegied en rij ik bijvoorbeeld naar Selva.

It is an amazing world

Misschien eens kijken naar de Aosta vallei? Champoluc? Alagna?

Dit zomer waren de prijzen daar enorm goed. Ik weet niet hoe het in de winter is.

Prachtig gebied daar (wat ik zo kon inschatten tijdens het wandelen)

Voor wat betreft sella ronda locaties; paar jaar geleden was colfosco prima betaalbaar. Ligt erg mooi centraal.
Ik vond Canazei ook leuk; destijds ook betaalbaar.

Totales Vollidiot

Meest betaalbare italiaanse bestemming die ik al gedaan heb: Bardonecchia. Heerlijk authentiek dorp met echt bakkers, beenhouwers, groentenwinkels, lokale restaurants en ook op de berg is al het eten en drinken betaalbaar en kwaliteit. Nadeel is dat het dorp niet ski in/ski out is (of je moet in de buurt van resedence Campo smith zitten, maar vind ik persoonlijk een lelijke wijk). Skibus rijdt door heel het dorp en gaat naar Melezet en Jafferau kant, kilometers genoeg voor een weekje. Als je het ‘huis gebied’ beu bent neem je de wagen en sta je na een dikke 10 min snelweg in de via lattea.
Twee andere heerlijk italiaanse dorpen: Alagna en La Thuile. Het eerste lijkt net op een sprookje en ook hier lokale winkels in plaats van de typische Sherpa met te duur gerief. Alagna ligt op een uithoek van het monte rosa skigebied, maar voor een gevorderde kan je gemakkelijk heel het gebied door op 1 dag, voor beginners of gemiddelde wintersporters niet beste uitvalbasis. Dan La Thuile, 1 deel van het dorp is een mooi historisch rustig dorpje, ander deel naast de piste is moderne ski infrastructuur, dus beste van twee werelden als je de lelijke ski in ski out blok weg denkt. Het gebied is fantastisch en door de connectie met La rosiere echt groot en ruim. Eten is er niet echt goedkoop zoals in Bardonecchia, maar de kwaliteit van eten in de Aosta vallei maakt echt zijn naam waar

Wanneer je nog steeds een uitvalsbasis in de buurt van de Sella Ronda verkiest, zou ik eens kijken naar San Cassiano of Canazei. De laatstgenoemde optie bevindt zich in het Val di Fassa en is betrekkelijk betaalbaarder dan zijn tegenhangers in Val Gardena of Alta Badia, maar trekt wel eerder een gemengd publiek.

Binnen Dolomiti Superski zou je eventueel ook Innichen kunnen overwegen, bijzonder authentiek dorp. Alleen is dit niet meteen aan de Sella Ronda gelegen, maar wel op beperkte afstand van de Drei Zinnen en het beschikt over een klein huisskigebied (Haunold). De Kronplatz is teven eenvoudig bereikbaar per trein en ook Cortina d’Ampezzo bevindt zich op een halfuur rijden.

*bericht bewerkt door Mathijs! op 02 okt 2023 16:25

San Cassiano is een mooi dorp en iets goedkoper dan Val Gardena.

Als je goed zoekt, dan kan je zelfs in Cortina iets goedkoper zitten dan in Val Gardena en dan liggen met de nieuwe verbinding Cinque torri, Lagazuoi, Alta Badia en Arabba met ook weer om de hoek. Cortina is een stadje met grandeur en allure

Als je het niet erg vindt om de auto dagelijks te pakken, dan zou je kunnen kijken in Val di Fiemme. Neem je een lekker groot appartement in het midden en dan heb je meerdere toffe gebieden in een half uur rijden.
Scheelde mij een derde qua prijs tov Sella Ronda gebieden.

*bericht bewerkt door Jamie010 op 04 okt 2023 15:20

Hey

Hartelijk dank voor alle tips daar kan ik mee aan de slag.

Samuel

Wij verblijven voor zo’n 1000 euro per kamer een week in een heel fijn pension in Corvara: https://www.garniraetia.it/en/corvara-accommodation.htm…

Wel zitten ze vaak bomvol dus je moet mazzel hebben dat er net een plekje vrij is. In deze periode zijn ze aan het inventariseren voor komende winter dus wie weet.

Je zou ook in Arabba bij Garni Monica kunnen kijken, zij bieden hun kamers niet op Booking aan maar werken ook vooral met rechtstreekse boekingen, dus wellicht kun je daar nog een kamer krijgen.

Plaats een reactie