Groep vrienden 16 jaar

Hallo, ik en een groepje vrienden (4 in totaal) willen graag alleen op skivakantie. We zijn allemaal 16 waarvan 1 bijna 17 is op dat moment. Is en mag dit wettelijk gezien mogelijk (kwa boeken en buitenlandse regels?). We hebben toestemming van de ouders

Ik denk als je wat kan vinden het geen probleem moet zijn ,al denk ik dat niet iedere appartement verhuurder of hotel er enthousiast over is. Ik heb al wat gegoogeld. succes

Kan je als 16 jarige een huisje huren?
Mag je als 16-jarige alleen op vakantie? Het antwoord hierop is heel simpel: ja, dat mag. Maar er zit wel een voorwaarde aan verbonden, namelijk dat je ouders je toestemming moeten geven. Dat is wettelijk verplicht.

Jaren geleden deden wij dat via Jongerentravel of Skikot in België. 1x per dag moest je jezelf (of een deel van de groep) aanmelden bij de reisleiding, verder was je compleet vrij. Voor Frankrijk raad ik je wel aan om de pils etc vanuit NL/BE mee te nemen.

Beste formule toen was “Free Spirit” bij Jongerentravel. Zeker l2a had toen een stevig en berucht nachtleven.

Fantastische tijden waren dat. Kan het alleen maar aanraden :)

Geen idee hoe de tijden twee decennia later zijn ontwikkeld, hopelijk mag er nu nog evenveel als toen.

*bericht bewerkt door DavidW op 04 okt 2023 21:25

Ik denk dat het het makkelijkst is dat de boekingen via jullie ouders verlopen. En voor de zekerheid jullie ouders een document laten maken waarin ze verklaren dat ze toestemming geven om te reizen naar … van … tot …
Eventueel bij de gemeente een paar stempels laten opzetten en meteen vragen of zij nog aan iets denken wat je in orde moet brengen.
Zelf alles organiseren is vele malen leuker dan met een georganiseerde reis meegaan.
Veel plezier alvast met de voorbereidingen !

Ik ging op die leeftijd ook al zelf de Alpen in. En reisde heel Frankrijk door. Met vrienden en/of alleen. Mooie herinneringen! Veel plezier

Click. Click. Peace

Op Sunweb vond ik deze info:
Sunweb hanteert voor de hoofdboeker een minimumleeftijd van 16 jaar.
Voor reizigers onder de 16 jaar is toestemming van de ouder/verzorger nodig. Hiervoor kun je een ouderverklaring laten invullen.
Daarnaast zijn er voor sommige bestemmingen ook grenzen opgelegd aan de minimumleeftijd:

Frankrijk
Minimaal 1 van de reizigers uit het reisgezelschap moet minimaal 18 jaar zijn.

Over Oostenrijk en Italië staat er niets. Dus dan is de minimum leeftijd 16 jaar.

Reisje naar buitenland boeken is makkelijker dan binnen NL…

Probeer maar eens als 16 jarige een vakantiehuisje in NL te boeken. Kon alleen echt op van die zuip/feest campings met tent terecht.

Na rondbellen is het ons (ouders) uiteindelijk gelukt, een huisje op kleinschalige camping (moest personeel eerst wel overleggen of dat mocht). Is super vakantie geweest uiteindelijk.

In de zomer ticket boeken bij Transavia? Was geen probleem, evenals de hotels via booking.com. Dus denk dat een skivakantie ook gewoon moet lukken! Succes en vooral veel plezier

Oh en als reactie op je vraag: ja, het mag wettelijk!

Probleem/obstakel is veelal of hotel/appartement je toelaat (soms vragen ze een hogere eigen borg en dan is het opgelost).

Plaats een reactie