Voorrang bij de liften

Dit onderwerp gaat over de bestemming Serre Chevalier

Op de site van Serre Chevalier lees ik dat er een voorrangssysteem (“Enjoy”) komt bij 20 liften.
Wat het precies inhoudt en welke liften is nog onduidelijk. Iemand die er meer van weet?
Heb je dat systeem eigenlijk wel nodig daar buiten het hoogseizoen?

En zijn er meer gebieden waarmee met voorrang wordt gewerkt? Ik weet dat in Les Arcs er priority poortjes zijn voor mensen met een paradiski pas en daar is het bij sommige liften inderdaad handig, zeker als je met maar twee of drie personen bent (het is daar eigenlijk een soort solo-lijn die lege plekken vult).

Op de site van Serre Chevalier lees ik dat er een voorrangssysteem (“Enjoy”) komt bij 20 liften.

Ik ga hier eens naar kijken.

Wat het precies inhoudt en welke liften is nog onduidelijk. Iemand die er meer van weet?

Ik ga op onderzoek uit ;-)

Heb je dat systeem eigenlijk wel nodig daar buiten het hoogseizoen?

Nee, helemaal niet.

Click. Click. Peace

Hier de liften met voorrang:

null

Click. Click. Peace

Dit systeem bestaat al sinds 2020 zie ik (tenminste), ik heb er nog nooit iets van gemerkt. :-)

Click. Click. Peace

Een extra rij voor mensen die niet per se bij elkaar in de lift moeten zitten zou in veel gevallen al een hoop voordeel opleveren. Persoonlijk erger ik me aan de keren dat een 4 persoons stoeltje met maar 2 personen naar boven gaat. De capaciteit van de lift wordt hierdoor gehalveerd.

Thanks @Rogier
Het is lang geleden dat ik in Serre Che was, maar toen was drukte nooit een probleem. Wellicht in de februari vakanties, maar daarbuiten lijkt het me inderdaad niet nodig.

Een extra rij voor mensen die niet per se bij elkaar in de lift moeten zitten zou in veel gevallen al een hoop voordeel opleveren. Persoonlijk erger ik me aan de keren dat een 4 persoons stoeltje met maar 2 personen naar boven gaat. De capaciteit van de lift wordt hierdoor gehalveerd.

boarder op 06 okt 2023 10:12

Beetje zoals de single rider rij in de Efteling.
Gewoon aanvullen waar stoeltjes over zijn.

It is an amazing world

Een extra rij voor mensen die niet per se bij elkaar in de lift moeten zitten zou in veel gevallen al een hoop voordeel opleveren. Persoonlijk erger ik me aan de keren dat een 4 persoons stoeltje met maar 2 personen naar boven gaat. De capaciteit van de lift wordt hierdoor gehalveerd.

boarder op 06 okt 2023 10:12

In L3V kun je als je solo skiet bij de meeste gondels de rij skippen. Heb er dankbaar gebruik van gemaakt, al vielen de rijen überhaupt mee (medio maart 2022).

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

dat is het nadeel dat pretparkboeren ook skigebieden uitbaten (ik ben toevallig liefhebber van allebei)

In veel (grotere) pretparken kun je betaald voordringen. In walibi kost dat dan tussen de 30 en 95 euro; in Amerikaanse parken is dit makkelijk het 3-voudige) Dit levert natuurlijk veel geld op en pretparken worden daarmee ook niet gemotiveerd om wat te doen aan lange rijen en efficient werken.
Dit gaan ze nu ook proberen in skigebieden. Vanuit commercieel oogpunt begrijp ik het; maar principieel ben ik er op tegen. Iedereen zou mijns inziens in dezelfde rij moeten staan of je nu rijk bent of niet.
Single riders lines zijn natuurlijk wel prima om lege plekken op te vullen; maar actief personeel kan daarin ook een belangrijke rol spelen.

Een extra rij voor mensen die niet per se bij elkaar in de lift moeten zitten zou in veel gevallen al een hoop voordeel opleveren. Persoonlijk erger ik me aan de keren dat een 4 persoons stoeltje met maar 2 personen naar boven gaat. De capaciteit van de lift wordt hierdoor gehalveerd.

boarder op 06 okt 2023 10:12

Beetje zoals de single rider rij in de Efteling.
Gewoon aanvullen waar stoeltjes over zijn.

Henrike op 06 okt 2023 10:17

Dit werkt alleen bij gondels, waar je op het laatste moment nog kan instappen als de gondel niet vol zit. Bij stoeltjesliften kan dat niet, dan staan er 4 personen voor de poortjes en als die open gaan blijven er 2 staan, omdat ze dan bij hun vrienden kunnen.

In Obertauern zijn er ook rijen voor single, dat gaat een stuk sneller zeker als velen niet aansluiten en de lege stoelen voor bij laten gaan. Ze worden dan ook gemaand om door te schuiven naar links en je kunt er dan zo bij.

Dienten Die Alte schule

@Stanro ook bij stoeltjes werkt dat omdat een van de skipaspoortjes een aparte baan heeft voor de single riders. Die baan komt aan pas aan het eind bij de poortjes voor het stoeltje links of rechts erbij. In Les Arcs regelmatig gebruikt (alleen is het daar een priority lane, geen single riders lane).

*bericht bewerkt door Hessel op 06 okt 2023 14:01

@Stanro ook bij stoeltjes werkt dat omdat een van de skipaspoortjes een aparte baan heeft voor de single riders. Die baan komt aan pas aan het eind bij de poortjes voor het stoeltje links of rechts erbij. In Les Arcs regelmatig gebruikt (alleen is het daar een priority lane, geen single riders lane).

Precies, en zo werkt het ook in Amerika heel vlot. Zou algemeen moeten ingevoerd worden in Europa, als het aan mij ligt.
Daarnaast zijn m.i. de lift-verantwoordelijken veel en veel te laks ivm het niet bezetten van stoeltjes bij grote drukte. Hoe vaak komt het niet voor dat 2-3 personen de boel blokkeren door samen te willen zitten op een lift die 2 minuten duurt.

In de jaren ‘90 had je iets vergelijkbaars in Scheffau. Met een Gästekarte van Scheffau kreeg je een speciale vip-skipas, waarmee je via een achteringang de wachtrij bij de dalgondel (die destijds behoorlijk lang kon zijn) mocht overslaan.

Een kleine 20j geleden bestond een voorrangsregeling in La Bresse. Als je voor 4 dagen een skipas kocht kreeg je een keycard. De meeste bezoekers kwamen voor een dag of een weekend, dus max. 3 dagen en kregen nog een oude skipas (bv. dagpas te kleven). De keycard houders vanaf 4 dagen konden aan de hoofdliften en (ik dacht ook) helemaal bovenaan via een aparte toegangspoort veel sneller op de lift. Op zeer drukke dagen was dit een meevaller.

Waarom zou je voorrang willen.

Plaats een reactie