Eerste keer naar Italie- tips?

Na vele jaren skiën in Frankrijk willen we met een paar gezinnen dit jaar Italië uitproberen. Alleen geen idee wat leuke plaatsen/gebieden zijn… kinderen zijn allemaal boven de 12, allemaal goede skiërs en grote gebieden in Frankrijk gewend dus liefst een groter gebied en niet al te ver van appartement/hotel naar lift of piste. Hoeft geen uitgebreide apres ski te zijn, leuke kroeg al prima. Wie heeft een goede tip?

Ergens aan de Sella Ronda in de Dolomieten? 500 km piste skiënd te bereiken. Selva (Val Gardena), Canazei (Val di Fassa), Corvara, Colfosco of San Cassiano (Alta Badia) zijn allemaal prima uitvalsbases.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Bovenstaande inderdaad. Lekker de Sella ronda gebruiken als ontsluiting van iedere dag een ander gebiedje (Val Gardena, Val di Fassa, Alta Badia…).

Canazei is leuk, Corvara ligt supergoed en Selva zit je helemaal centraal.

Een heel andere optie zou kunnen zijn om eens naar Champoluc of zo te kijken. Lekker in het Monta Rosa gebied skien. Mooi daar.
Of in de Drei Zinnen dolemieten; dit dan even combineren met 1 of 2 dagen Kronplatz.

Totales Vollidiot

Naast bovenstaande tips is Breuil-Cervinia ook heel leuk. Bijkomend voordeel is dat het in de Alpen ligt en je normaal gezien veel meer natuursneeuw hebt dan in de Dolomieten.

En je kan naar Zermatt skiën (upgrade skipas, duur maar kan ook per dag) waar het ook heel leuk skiën is.

Verder is Livigno ook een plek waar je minimaal 1x geweest moet zijn. Heel bijzonder, omdat het zo afgelegen ligt. De reis is een kleine uitdaging maar netto ben je niet verder onderweg dan naar Cervinia of de Dolomieten. Qua grootte is het wel op het randje als je Franse megagebieden gewend bent, maar geloof me, je kan er een week prima vermaken.

*bericht bewerkt door havana op 10 okt 2023 07:47

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Monterosa idd. ook zeer sneeuwzeker en mooie pistes voor skiërs met enige ervaring nog echt Italiaans qua sfeer. Ook de prijzen zijn daar wat vriendelijker dan in veel bekendere skigebieden

Het Val di Sole in combinatie met Passo Tonale/Ponte di Legno en Peio. Bij voorkeur een accommodatie in het Val di Sole of het Val di Peio, daarmee kan je de verschillende skigebieden eenvoudig bezoeken. Het gedeelte tussen de Tonale en Temu is trouwens een aanrader voor gevorderden en daar is het immer rustig.

Ikzelf ben op diverse plaatsen in de Dolomieten geweest. Ik vond het gebied bij Kronplatz heel aantrekkelijk. Ik zat in Percha, waar toen net een gondelbaan klaar was die vertrok vanaf het perron van het treinstation. Ik was samen met een dochter en we hebben een aantal dagen op Kronplatz geskied, maar ook met de trein naar het Skigebied 3 Zinnen ((Helm) en via Kronplatz afgedaald naar Piculin, waar je een bus kunt nemen naar Alta Badia. Je kunt dan ook nog gemakkelijk op de Sella Ronde komen. Dat hebben we niet gedaan, maar wel Sante Croce geskied.
Wanneer je echt voor de Sella Ronda wilt gaan dan is het handiger om in andere plaatsen onderdak te zoeken. Zelf vond ik St. Christina dan heel erg leuk. De Sella Ronda kan trouwens heel erg druk zijn, maar gelukkig kun je meer tochten maken, zoals de Panorama tour naar Pozza di Fassa, de tocht naar Lagazuoi met Cinque Torri bijvoorbeeld. Stuk rustiger allemaal dan de Sella Ronda.
Ook de gletsjer Marmolada is een mogelijkheid, daar ben ik 2 maal boven geweest. Prachtig uitzicht, maar stond de laatste keer om 12.00 onder aan de kabelbaan en was pas om 14.45 uur boven. Daarna moesten we haasten over een tot buckels geskiede piste om weer op tijd de laatste lift boven Selva te halen om weer terug naar St. Christina te komen. (Met een bus)

Plaats een reactie