Mijn 2 kinderen (17) en ik skien in Oostenrijk, waar??

Ik hoop dat ik een paar fijne tips krijg hier!
Ik wil alleen met de kinderen gaan skiën, heb een prima auto maar wil het liever niet te uitdagend… dus het lieftst onder de 900 km en geen enorm steile wegen vanaf de snelweg.
We zijn middelmatige skiërs, skigebied hoeft niet mega groot te zijn. Wel leuk als er iig 1 apres ski tent is! Het liefst een hotel en ik wil bij voorkeur de auto een week niet zien.
Van aantal factoren afhankelijk, binnen paar weken duidelijk, of ik de voorjaarsvakantie of in de kerstvakantie ga. Ben natuurlijk laat met boeken dus het zal nog flink lastig worden. Daarom wil ik me vast oriënteren.
Ik heb zelf al vaak gegoogeld maar kom er niet echt uit.
Dus: Is er een leuk, gezellig dorp, waar je ms ook nog eens geluk kan hebben met de sneeuw ook al ligt het niet hoog? Want ik besef natuurlijk ook dat dit zeker in de kerstvakantie een gok is met de reisafstand zo laag mogelijk.
Alvast dank voor het meedenken!

Supergezellig dat jullie willen gaan skiën!
Het ligt natuurlijk een beetje aan waar je vertrekt vanuit NL, qua kilometers. Ik ben jaren geleden in Niederau geweest, erg leuk skiën in het skigebied van skijuwel. Dat was goed aan te rijden, bijna alleen maar snelweg en voor ons iets meer dan 900 kilometer. Volgens mij wel een risico met kerst qua sneeuw. Zat in elk geval 1 apres ski bar 😅.

Vorarlberg is ook niet ver en sneeuwzeker, weet niet waar je dan het beste kan zitten voor de gezelligheid (apres ski). Maar dat kan je vast vinden (of hebben anderen tips voor).

Veel plezier alvast!

Dank voor de moeite, ik ga er zeker naar kijken!
Ja had ik erbij moeten zeggen maar kom uit midden vh land, buurt van Amersfoort.

Montafon, dichtbij en redelijk sneeuwzeker

Montafon is extreem makkelijk aan te rijden, maar staat niet per se bekend om de gezelligheid. Ook is het skigebied niet zo heel makkelijk en zijn de dorpen zelf niet bijzonder sneeuwzeker (het skigebied zelf absoluut wel). Je zou ook aan Kleinwalsertal kunnen denken, maar dan moet je in plaats van de auto wel af en toe de skibus nemen.

Ik ga met nog minimaal 3 andere alleenstaande ouders en kinderen in de voorjaarsvakantie (17-24 feb) naar Saalbach.
Er zijn nog kamers beschikbaar in het hotel.
Ik heb elders hier er een topic over gemaakt.

Stuur maar een pb als je meer wil weten.

Degene die tot nu toe mee gaan, gaan met de bus.
Maar iedereen heeft individueel geboekt dus niets verplicht.

*bericht bewerkt door SuzannaE op 13 okt 2023 23:48

Als je met SuzannaE mee gaat hebben jullie vast een topweek.
Ik moest ook meteen aan Obertauern denken, maar daar moet je wel een flinke klim voor rijden. Geen moeilijke weg, maar bij zware sneeuwval wel druk en met kettingplicht.
Schladming stad is ook prima. Zoek wat op loopafstand van de gondel dan en laat de dalafdaling voor wat het is 's middags. Dat is gewoon een steil rotstuk.

Oh ja, en anders heb je nog Lermoos, Ehrwald of Berwang. Met de bus kun je de andere gebieden in de pas goed bereiken, maar het betekent wel pendelen voor de kilometers

Ik ga met nog minimaal 3 andere alleenstaande ouders en kinderen in de voorjaarsvakantie (17-24 feb) naar Saalbach.
Er zijn nog kamers beschikbaar in het hotel.
Ik heb elders hier er een topic over gemaakt.

Stuur maar een pb als je meer wil weten.

Degene die tot nu toe mee gaan, gaan met de bus.

Maar iedereen heeft individueel geboekt dus niets verplicht.

SuzannaE op 13 okt 2023 23:36

Wat aardig! Maar niet voor nu. Heb zoiets al wel eens gedaan maar nu vind ik het vooral leuk met ons 3’en. Spreek ik de kinderen ook nog eens haha

En allen dank voor de tips, ik ga ze allemaal nalopen.

Damuls/Mellau

Flachau, apres-ski genoeg, gemakkelijk aan te rijden. Wel druk ben ik bang. Succes!

Ik zou ook naar Kleinwalsertal kijken, vond ik ook echt een leuk gebied.

En ik ben bevoordeeld maar ik hou van Saalbach! 🥰

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Ik hoop dat ik een paar fijne tips krijg hier!
Ik wil alleen met de kinderen gaan skiën, heb een prima auto maar wil het liever niet te uitdagend… dus het lieftst onder de 900 km en geen enorm steile wegen vanaf de snelweg.
We zijn middelmatige skiërs, skigebied hoeft niet mega groot te zijn. Wel leuk als er iig 1 apres ski tent is! Het liefst een hotel en ik wil bij voorkeur de auto een week niet zien.
Van aantal factoren afhankelijk, binnen paar weken duidelijk, of ik de voorjaarsvakantie of in de kerstvakantie ga. Ben natuurlijk laat met boeken dus het zal nog flink lastig worden. Daarom wil ik me vast oriënteren.
Ik heb zelf al vaak gegoogeld maar kom er niet echt uit.
Dus: Is er een leuk, gezellig dorp, waar je ms ook nog eens geluk kan hebben met de sneeuw ook al ligt het niet hoog? Want ik besef natuurlijk ook dat dit zeker in de kerstvakantie een gok is met de reisafstand zo laag mogelijk.
Alvast dank voor het meedenken!

barb op 13 okt 2023 22:00

Hoi, ik ga zelf ook met mijn dochter van 17 skiën in de kerstvakantie en wij gaan naar Westendorf. Dat is een groot skigebied en de après ski is daar zeer gezellig.

Altenmarkt Leuk klein skigebied met Radstadt en op korte afstand andere mogelijkheden Lachau, Zauchensee, Filzmoos. Hebben altijd met kerst kunnen skiën.

Schladming erg leuk als ik het mocht bepalen.

Dank weer!
Ik vind Saalbach, Altenmarkt en Schladming te ver.en Westendorf net iets te ‘hollands’.
Denk aan Mellau, Lermoos, Brand etc.
Maar het valt niet mee om accommodatie te vinden, nog enigszins betaalbaar… En echt doorpakken kan ik ook pas over een week ongeveer omdat ik dan pas weet welke week we kunnen gaan.
Ik laat het jullie weten of er iets is gelukt!

Kleinwalsertal en Waidring kunnen ook opties zijn.

Kleinwalsertal heeft redelijk wat kilometers, alleen niet aangesloten. Er is precies een après ski tent (onderaan de Kanzelwandbahn). De kleine gebiedjes zijn niet met elkaar verbonden door pistes, wel met een gratis (en in de spits erg drukke) skibus. De pistes zijn wel erg gevarieerd. Het is zo’n 810 km vanaf Utrecht.

Waidring heeft minder kilometers, maar het is wel een gebiedje. Met een meerdaagse (uit mijn hoofd vanaf 3 of 4 dagen) kan je ook naar andere gebieden. Dit hebben wij niet gedaan. Er is geen dalafdaling naar Waidring (waar ons appartement zat). Er is wel een dalafdaling naar de Duitse kant. Deze was dicht toen wij er afgelopen februari waren vanwege sneeuwgebrek. Natuurlijk is het vervelend dat je met de lift terug moet, maar met de condities die er waren toen wij waren, was dat misschien maar beter ook. Zie de bijgevoegde foto, dit was 22-02-2023. Boven waren de condities redelijk tot een uur of 13:00.

null

Ski you later!

Ik denk dat er een hele hoop gebieden mogelijk zijn. Serfaus/fiss/ladis, Montafon ( kan ik je alles over vertellen, maar accomodatie bij lift is lastiger) paznaun tall galtur/kappl zijn leuke kleinere gebieden. Sonnenkopf/ bregenzerwald au/schoppernau / damuls. Al die gebieden zijn sneeuwzeker. Ik denk dat je zelf eerst goede criteria moet hebben wat vind je echt belangrijk. Ik bedoel er stoppen ook bussen voor hotels en die vervoeren ook. Ben je daartoe bereid. Handige van de bus is dat je overal naar beneden kunt skiën en dan gewoon terug kunt naar de auto of hotel.

Ik wil ook nooit zo ver rijden en heb de laatste paar jaar steeds in de Vorarlberg geskied. En dat was in Montafon, St. Gallenkirch 2 keer, Gaschurn 1 keer. Damüls en Mellau. Keer Brand. Vanaf waar ik woon steeds ca. 750 km. rijden. En gaat meestal ook zonder vignet. Kun je iets meer aan je appartement besteden want dat bespaar je wel weer op de reiskosten.
Dit jaar Gargellen in Landal. Niet groot gebied, maar wel skiën tot aan de deur.

Dank voor de latere reacties. Was graag naar Mellau gegaan maar daar kan ik geen hotel meer vinden.
Dus ik ga andere opties in de laatste reacties ook nog bekijken.
Heeft iemand persoonlijke ervaring met Lermoos? Is het daar leuk? Min/pluspunten?

Hi barb,

Zelf geef ik les in Pertisau dat licht aan de Prachtige Achensee! Het is altijd heerlijk rustig boven op de berg, het uitzicht is fantastisch en we hebben een hele leuke kinderskischool. Alles in het dorp is op loop afstand en je skispullen kun je kwijt in de lockers bij de gondel.

Rondom de Achensee heb je 3 skigebieden, van klein naar groot zijn dat: Pertisau, Maurach en Achenkirch.

Bij ons in pertisau is alles op loopafstand. Direct naast de gondel zit 1 après-ski bar en heel dichtbij zijn de hotels: Bergland, pfandler of pension Enziane en golfvilla. Ietsje verder heb je Haus leithner en Dorfwirt.

Vanaf Utrecht 900km rijden en baar mijn inziens(17jaren skileraar) Het skigebied met het mooiste uitzicht dat ik ooit gezien heb. =)

Alleen de sneeuw is afhankelijk vam het weer. Dorp ligt op 1000m. Achenkirch heeft wel een hogere sneeuwzekerheid. Alles mooi aaj te reizen via de tegernsee en de achenpas. Ik zelf adviseer altijd om eerst te navigeren op tegernsee, dan rijd je binnendoor door het mooie Achenwald=)

*bericht bewerkt door Valentijn_Munsterman op 24 okt 2023 18:00

Alle voornoemde opties zijn goede suggesties, maar het Kleinwalsertal zou ik in ieder geval in de kerstvakantie achterwege laten.

Dank weer!
Naar Pertisau gekeken maar valt af ivm toch wel minder apres ski, belangrijk voor de kinderen.
Mocht het lukken met accommodatie: Lermoos of Ellmau? Wat zijn jullie ervaringen?
O.a. Ivm sneeuwzekerheid, gezelligheid dorp en het aanrijden

Je bent bezorgd om sneeuwzekerheid en noemt dan Lermoos en Ellmau, 2 dorpen op nog geen 1.000 meter hoogte en dat in december…
Ik denk dat jullie als familie prioriteiten moeten stellen wat voor jullie nou echt het meest belangrijk is: óf sneeuwzekerheid, óf aanrijtijd, óf après-ski…
In december vind je 3 van de 3 in Ischgl, maar betaal je de hoofdprijs. Voor 2 uit 3 is Montafon een goed alternatief.
Succes met de zoektocht en keuze!

Goed punt. Al dacht ik dat je in Ellmau ook makkelijk kunt skiën in Damuls en dat het daar redelijk sneeuwzeker is?

Vorig jaar half januari in Damüls geweest. Prima sneeuw, terwijl de dal afdalingen in Mellau en au nog niet open waren wegens sneeuw gebrek. Minder apres ski, wel sneeuwzeker en meeste onderkomens hoef je niet ver naar de lift te lopen. Geen grote rij afstand vanaf Nederland.

Ellmau en Damuls liggen zo’n 250 km uit elkaar, dus dat lijkt me sterk.

Wellicht kun je Fugen overwegen, of een ander minder veelzeggend dorpje in het Zillertal. (Gezien je angst qua rijden zou ik geen Haizenberg of Krimml overwegen). Iets verder dan wat je zoekt, maar goed aan te rijden en met de gletscher bij Hintertux of de skigebieden van Hochfugen en Mayrhofen sneeuwzeker genoeg voor de kerst. Vorig jaar was de sneeuw een ramp, maar heb er goed kunnen skieen.

Nadeel is dat je dan niet aan de piste zit of in een kleine skigebiedje in zo’n goedkoper dorp maar met de bus of auto moet. Zul je even uit moeten zoeken. Apres ski genoeg in Mayrhofen en Kaltenbach in ieder geval…

Ah stom je hebt gelijk ik haal Ellmau en Mellau door elkaar…
Ik ben lekker bezig☺️

Ik zou toch Flachau eens overwegen, hoewel je dit eigenlijk iets te ver rijden vindt.

  • meteen naast de snelweg, dus geen stukken binnendoor
  • apres ski aanwezig
  • voor middelmatige skiërs genoeg mogelijkheden
  • ondanks de ligging hele goede besneeuwing, daardoor ook met kerst altijd kunnen skiën
Thank God summer is over!

Ik ben weer overal ah kijken haha
Mbt Flachau of Wagrain is dat veel sneeuwzekerder dan Lermoos en Ellmau? Gaat ook maar tot 2000m vlg mij.

Plaats een reactie