Sneeuwsituatie Winterberg 23/24

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

En is er een kans dat weekend voor kerst ook in Neuastenberg al pistes open zijn?

Tomba_la_Bomba op 13 nov 2023 12:29

Meestal is dan het skigebied open. Hangt er van af of het gesneeuwd heeft, of op zijn minst even flink gevroren. Winterberg is dan wel nagenoeg zeker open.

*bericht bewerkt door HarryvdBerg op 14 nov 2023 06:38

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

Meestal is dan het skigebied open. Hangt er van af of het gesneeuwd heeft, of op zijn minst even flink gevroren. Winterberg is dan wel nagenoeg zeker open.

HarryvdBerg op 14 nov 2023 06:37

Bedankt. Maar zijn ze daar afhankelijk van natuurlijke sneeuwval, of kunnen ze daar net als in Winterberg ook met enkel kunstsneeuw pistes openen?

@Tomba_la_Bomba : Dat laatste, als het koud genoeg is, hebben ze daar in een paar dagen een halve meter sneeuw liggen. Voorts heeft een gedeelte van het gebied de snowmakers, waarmee ze zelfs nu ook al bulten sneeuw aan het maken zijn. Skiën kun je dus vrijwel altijd wel. Als een gedeelte maar open is, wil het rond de kerst wel stervensdruk zijn maar hey, a bad day at the slopes is still better than a good day at the office.

null

Ik werd vanochtend wakker met een alert van Snow Forecast voor 11 cm sneeuw morgennacht. Heerlijk begin van de dag zo’n voorspelling. Het koelt blijkbaar flink af komende dagen. Hopelijk komt dit uit! 🥳😍⛷️

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Er staat in ieder geval de komende 2 weken een gestage daling van de temperatuur in de kaarten. Als het volgens voorspelling verloopt zou het rond het einde van de maand ook overdag onder nul moeten blijven. Gok zo dat begin december een fiks deel wel open kan.

Dat is wel een hele grove gok, daar kan je echt niet zomaar van op aan. Vorig jaar duurde het ook langer dan verwacht voordat het hele gebied open ging, ondanks veel sneeuwval.

Klopt, vandaar mijn gok zo. Overigens gaan ze de afgelopen jaren vrijwel telkens begin december tenminste voor een deel open. En als ik dan zie dat ze nu al druk met de snowmakers bezig zijn, denk ik dat ik die gok wel kan uitspreken.

@Nick_Lobé een kleine maar felle storing trekt morgen via Noord-Frankrijk richting Duitsland. Het precieze traject dat deze kern volgt is, zoals vaker met dergelijke kleine depressiekernen, nog onzeker. Omdat de grotere neerslaghoeveelheden zijn beperkt tot een vrij dunne band, kan het dus ook tegenvallen. Onder andere het Europese model en het Duitse ICON (zie hieronder) laten in de nieuwste berekeningen een zuidelijker traject zien, waardoor er maar weinig sneeuw zal kunnen vallen. Even afwachten dus! :)

null

@Nick_Lobé een kleine maar felle storing trekt morgen via Noord-Frankrijk richting Duitsland. Het precieze traject dat deze kern volgt is, zoals vaker met dergelijke kleine depressiekernen, nog onzeker. Omdat de grotere neerslaghoeveelheden zijn beperkt tot een vrij dunne band, kan het dus ook tegenvallen. Onder andere het Europese model en het Duitse ICON (zie hieronder) laten in de nieuwste berekeningen een zuidelijker traject zien, waardoor er maar weinig sneeuw zal kunnen vallen. Even afwachten dus! :)

null

Henri op 15 nov 2023 14:00 [@Henri](/profiel/henri) Ja, de verschillende apps spreken elkaar ook tegen idd. Blijft natuurlijk lastig exact te voorspellen. Maar de voorpret is er niet minder om. En als de temperatuur idd gestaag gaat dalen dan is het hopen om meer van dat soort depressies, zodat de kans op voltreffers daarvan in het Sauerland toeneemt! Zou mooi zijn als er idd begin december weer geskied kan worden in Winterberg, net als de laatste 2 jaar. Lekker opwarmen voor de latere tripjes naar de Alpen!
Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

En het wordt kouder en kouder. Zouden ze eind deze week de sneeuwkanonnen aan zetten?

En het wordt kouder en kouder. Zouden ze eind deze week de sneeuwkanonnen aan zetten?

Tomba_la_Bomba op 20 nov 2023 12:18

En er staat ook steeds nadrukkelijker natuursneeuw in de voorspellingen vanaf komend weekend. Hopelijk houden alle weermodellen hieraan vast!

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Alle weermodellen komen met een sneeuwdek in de middelgebergten, ECMWF nu zelfs met een dik pak. De ervaring leert dat sneeuwhoeveelheden zich moeilijk ver vantevoren in laten schatten maar er zijn in ieder geval kansen.

null

*bericht bewerkt door KrisWeer op 21 nov 2023 10:50

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Spannend!! Wij hebben inmiddels een accommodatie geboekt voor 15 december. Ookal is er geen of weinig sneeuw we gaan gewoon lekker genieten.

LoveToSki op 11 nov 2023 18:13

Komen we elkaar vast weer tegen!
Vorig jaar was het weekend halverwege december helemaal top!

Nick_Lobé op 12 nov 2023 12:23

Dan moeten we toch wel koffie drinken! @SuzannaE is er ook, en wij hebben ook nog een leuk stel mee :) en onze dochter natuurlijk!

*bericht bewerkt door LoveToSki op 21 nov 2023 16:57

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Spannend!! Wij hebben inmiddels een accommodatie geboekt voor 15 december. Ookal is er geen of weinig sneeuw we gaan gewoon lekker genieten.

LoveToSki op 11 nov 2023 18:13

Komen we elkaar vast weer tegen!
Vorig jaar was het weekend halverwege december helemaal top!

Nick_Lobé op 12 nov 2023 12:23

Dan moeten we toch wel koffie drinken! @SuzannaE is er ook, en wij hebben ook nog een leuk stel mee :) en onze dochter natuurlijk!

LoveToSki op 21 nov 2023 16:56

Gezellig!
Ik heb maar vast een voorlopige boeking gemaakt voor dit weekend én het weekend ervoor.
Zou geweldig zijn als we weer net zulke mooie dagen kunnen hebben als vorig jaar in december. De vooruitzichten zijn nu in ieder geval veelbelovend!

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Vorig jaar in hetzelfde weekend toen was het echt heel erg fijn skieen, lekker rustig ook nog en alles open! Daar gaan we gewoon weer voor!

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Ondertussen is op de toppen de temperatuur weer onder 0 gezakt en valt er af en toe lichte sneeuw. Ook is er een begin gemaakt met het uitrijden van de ‘sneeuw’ op de poppenberg. Stapje voor stapje gaan we richting de seizoenstart.

Born to Ride

De kanonnen staan aan!

null

Born to Ride

Er is een beetje sneeuw geproduceerd, ook op de Ruhrquelle, maar het is nog minimaal een lang niet genoeg.
Ik verwacht een beperkte opening op 1 of 2 december, werkend daarna wellicht veel meer open

Groet uit Winterberg (-2°C(

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

Niet koud genoeg/te vochtig?!

null

Born to Ride

null

Kijk, het begin is er

Die 2 bordjes zijn wel handig. Kun je zien hoeveel sneeuw er ligt :-)

@Robert7 voor de sneeuwhoogte kijk ik altijd hier: https://www.wetterdienst.de/Europawetter/Kahler_Asten~289417…
meetstation Kahler Asten, ieder uur word er ververst hoeveel cm er op de top ligt. We zitten nu op 9cm.

Born to Ride

Er ligt hier nu een dun cosmetisch laagje. Begin van wintergevoel

Totales Vollidiot

null

Sneeuwhoogte is wisselend door de wind. Nog niet genoeg, maar volgend weekend zal er vast en zeker wat draaien. (Poppenberg en Rauher Busch) Ik verwacht pas vanaf 9 december uitgebreide mogelijkheden. Moet de weersverwachting wel uitkomen natuurlijk, want een paar nachten met matige vorst en weinig vocht in de lucht zijn welkom om effectief te besneeuwen.
Houd de berichten in de gaten, want als er toch meer sneeuw valt en de nachten goed koud zijn, dan kan het feest wel eens eerder beginnen

*bericht bewerkt door HarryvdBerg op 25 nov 2023 12:44

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

8 aub 😅❄️😇

Net geboekt voor volgend weekend. Kan er niet geskied worden dan lekker met de kids sleeen. Zitten voor goede prijs bij Landal dus kunnen altijd nog ff zwemmen. Kids zijn 3 en 5 dus komt zeker goed! Zin in!

Plaats een reactie