Shortski gevorderden

Ik ben voor mijn familie van gevorderde skiërs en snowboarders op zoek naar een perfect gebied voor een 3 dagen shortski. Elk van ons gaat al 1 of meerdere malen op wintersport volgend seizoen, maar we willen graag een kort gezellig familie weekend samen in de sneeuw hebben. S nachts rijden heen en terug is geen probleem voor ons. Belangrijkste factoren om te beslissen zijn voor ons de afstand (we willen geen twee dagen aan het rijden zijn voor 3 dagen ski, de acht uur van Antwerpen naar begin zwitserland is zowat max), kleinschaligheid (geen dure skipas met veel kilometers nodig voor die paren uren skiën), horeca (lekker gezellig gaan uit eten s avonds), sneeuwzekerheid (in maart) en sfeer (lekker nostalgisch een anker nemen heeft wel iets). Heeft iemand een gouden tip voor ons? Het mag gerust een mini skigebied zijn of een vallei met een aantal mini gebiedjes, zolang er maar sneeuw ligt kunnen we ons perfect amuseren. Momenteel zijn we zelf aan het kijken naar gebiedjes zoals Airolo, gebieden rond de Walensee, Hoch-Ybrig, évolène+arolla,… Maar tips van mensen die dit al gedaan hebben is meer dan welkom.

Voralberg, Montafon?

Wij doen regelmatig 3 dagen shortski’s, mits een (korte) overnachting op de heenrit is het perfect haalbaar om iets verder te rijden.

Wij gaan meestal wel naar de grotere gebieden in West-Oostenrijk, mijn favoriete tussenstop is Dornbirn: makkelijk haalbaar op een uurtje of 8 vanuit A’pen en van daaruit is het nog 1 à 2 uur tot in skigebieden als St. Anton, Ischgl, Serfaus, Montafon, …
Op de vertrekdag in de late middag vertrekken om rond middernacht in Dornbirn te geraken. Paar uurtjes slapen, vroeg opstaan en tegen 9u sta je op de piste. Terugrit vatten we meestal in de loop van de middag aan zodat we rond middernacht weer in België zijn.
Voordeel is dat je de eerste nacht voor een zacht prijsje een paar uur kan slapen in een echt bed.

Val d’Anniviers in Wallis. Een aantal bijzonder authentieke middelgrote skigebieden met voldoende uitdaging (in het bijzonder in Zinal), maar evengoed een zonnigere bestemming zoals Saint-Luc/Chandolin. Skipasprijzen zijn redelijk betaalbaar naar Zwitserse normen.

Val d’Anniviers in Wallis. Een aantal bijzonder authentieke middelgrote skigebieden met voldoende uitdaging (in het bijzonder in Zinal), maar evengoed een zonnigere bestemming zoals Saint-Luc/Chandolin. Skipasprijzen zijn redelijk betaalbaar naar Zwitserse normen.

Mathijs! op 16 okt 2023 13:38

Mijn vader heeft hier tientallen jaren geleden nog leren skiën in jeans met ‘getten’ over, op zich een tof idee om daar wat nostalgie te gaan opsnuiven. Ik zet hem zeker mee op de lijst.

Wij doen regelmatig 3 dagen shortski’s, mits een (korte) overnachting op de heenrit is het perfect haalbaar om iets verder te rijden.

Wij gaan meestal wel naar de grotere gebieden in West-Oostenrijk, mijn favoriete tussenstop is Dornbirn: makkelijk haalbaar op een uurtje of 8 vanuit A’pen en van daaruit is het nog 1 à 2 uur tot in skigebieden als St. Anton, Ischgl, Serfaus, Montafon, …
Op de vertrekdag in de late middag vertrekken om rond middernacht in Dornbirn te geraken. Paar uurtjes slapen, vroeg opstaan en tegen 9u sta je op de piste. Terugrit vatten we meestal in de loop van de middag aan zodat we rond middernacht weer in België zijn.
Voordeel is dat je de eerste nacht voor een zacht prijsje een paar uur kan slapen in een echt bed.

Skiwi op 16 okt 2023 13:36

Originele idee was om in 1 trek door te rijden na vrijdag avond het werk af te sluiten. Maar misschien wel de moeite om eens te bekijken of we inderdaad niet vroeger kunnen vertrekken om een echte nacht ergens te kunnen slapen. We zijn niet meer de jongsten, dus misschien is ons studentikoze idee van nacht door rijden iets te optimistisch. Qua gebied zijn we wel echt op zoek naar iets klein tot middel groot (100km is echt meer dan prima). Net omdat we al veel grote gebieden hebben gedaan in ons leven en een short ski ons net de perfecte gelegenheid geeft om een kleiner gebied echt door en door te leren kennen.

Damuls kan ik aanbevelen

Originele idee was om in 1 trek door te rijden na vrijdag avond het werk af te sluiten. Maar misschien wel de moeite om eens te bekijken of we inderdaad niet vroeger kunnen vertrekken om een echte nacht ergens te kunnen slapen. We zijn niet meer de jongsten, dus misschien is ons studentikoze idee van nacht door rijden iets te optimistisch. Qua gebied zijn we wel echt op zoek naar iets klein tot middel groot (100km is echt meer dan prima). Net omdat we al veel grote gebieden hebben gedaan in ons leven en een short ski ons net de perfecte gelegenheid geeft om een kleiner gebied echt door en door te leren kennen.

Daan_k41 op 16 okt 2023 13:50

De eerste keer zijn we (groep van toen dertigers, nu veertigers) ook overnacht naar Ischgl gereden en dat ging zo vlot dat we al om 6u op de parking aan de lift stonden. Dan nog zonder veel succes geprobeerd om een paar uurtjes in de auto te slapen, met als gevolg dat iedereen de eerste dag een wrak was en al om 21u in zijn bed lag in plaats van nog een stapje in het uitgaansleven te kunnen zetten.
Sindsdien geopteerd voor de overnachting (en de laatste jaren zelfs voor vliegtuig ipv auto), wat zoveel comfortabeler is: een paar uurtjes in een echt warm bed, een warme douche en een lekker ontbijtje en je kan er weer helemaal tegen. Voor mij is dat de doorgaans 60 à 70 euro die de extra hotelnacht inclusief ontbijt kost meer dan waard!

Qua gebied zijn we wel echt op zoek naar iets klein tot middel groot (100km is echt meer dan prima). Net omdat we al veel grote gebieden hebben gedaan in ons leven en een short ski ons net de perfecte gelegenheid geeft om een kleiner gebied echt door en door te leren kennen.

Daan_k41 op 16 okt 2023 13:50

Ik ben er zelf nog niet geweest, maar op basis van reviews en dergelijke (op deze site, maar ook op alpinforum) denk ik dat je dan al snel bij Engelberg uitkomt: niet te ver, niet al te groot, sneeuwzeker, grote hoogteverschillen en lange pistes (vind ik persoonlijk heel belangrijk)

Of één van de gebieden in de Jungfrau Region (Mürren schijnt wel de moeite te zijn, met ook grote hoogteverschillen)

En ook Andermatt is vrij snel aan te rijden door zijn ligging vlak aan de snelweg

*bericht bewerkt door Skiwi op 16 okt 2023 16:50

Qua gebied zijn we wel echt op zoek naar iets klein tot middel groot (100km is echt meer dan prima). Net omdat we al veel grote gebieden hebben gedaan in ons leven en een short ski ons net de perfecte gelegenheid geeft om een kleiner gebied echt door en door te leren kennen.

Daan_k41 op 16 okt 2023 13:50

Ik ben er zelf nog niet geweest, maar op basis van reviews en dergelijke (op deze site, maar ook op alpinforum) denk ik dat je dan al snel bij Engelberg uitkomt: niet te ver, niet al te groot, sneeuwzeker, grote hoogteverschillen en lange pistes (vind ik persoonlijk heel belangrijk)

Of één van de gebieden in de Jungfrau Region (Mürren schijnt wel de moeite te zijn, met ook grote hoogteverschillen)

En ook Andermatt is vrij snel aan te rijden door zijn ligging vlak aan de snelweg

Skiwi op 16 okt 2023 16:50

Andermatt is inderdaad nog een top idee. Zeker nu het met Sedrun verbonden is, is het eens de moeite waar om beide kanten te gaan verkennen!

Obertauern voldoet aan al jouw verwachtingen. Niet te groot, sneeuwzeker! best wel veel mogelijkheden op ski in ski out. Een centraal dorp. Apres ski voor drie dagen prima, niet overdreven.

Skigebied Mellau-Damüls, kies dan voor Mellau als standplaats, scheelt een half uur.
Montafon kan ook, evenals Garmisch en Kleinwalsertal .

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

Plaats een reactie