Ik overweeg nieuwe ski’s: ga ik het merken?

In 2011 begon ik mijn eerste echte baan en kocht ik ook mijn eerste paar ski’s. De Atomic Doubledeck SL (2010 model). Fantastische ski’s waar ik nog steeds met veel plezier op ski. Echter, is er een stemmetje in mijn hoofd die zich afvraagt of het niet tijd is om mijzelf op een nieuw paar te trakteren. Mijn vraag; wat zou ik daarvan merken? Is het materiaal of techniek verder ontwikkeld? Of wordt het een (lichte) teleurstelling omdat ski’s zeer nihiel zijn verandert de afgelopen 12 jaar… en kan ik beter tot het einde der tijden/ski’s op mijn oude Atomics doorgaan?

Er zijn vast mensen die (recent) een vergelijkbare transitie hebben gemaakt - of gewoon enorm veel van ski’s afweten. Dus ik ben benieuwd naar jullie visie of ervaring!

Ik zou gewoon eens gaan testen ergens. Er komen wel weer test events aan of ga bij duijvesteijn in zoetermeer voor een 25 euro een aantal paar testen.

Jij bent ook niet meer dezelfde als in 2011, gewicht, kracht, skistijl alles kan invloed hebben.

Nice, dank! Was hier nog niet bekend mee. Ga ik induiken.

Het verschil tussen die Doubledecks en een meer recent model van hetzelfde kalieber gaat niet heel veel uitmaken. Nou waren die Doubledecks wel bakstenen, maar die worden tegenwoordig ook nog gewoon verkocht ;)

Een amateur is gewoon een liefhebber

Nou ik zou lekker op je oude ski’s doorgaan.
De kwaliteit tegenwoordig is niet meer te vergelijken met de kwaliteit van jou ski’s.
Maar je kan natuurlijk altijd testen dan merk je het vanzelf.

null
null

ou ik zou lekker op je oude ski’s doorgaan. De kwaliteit tegenwoordig is niet meer te vergelijken met de kwaliteit van jou ski’s. Maar je kan natuurlijk altijd testen dan merk je het vanzelf. § Hooykaas op 20 okt 2023 15:18

Oh wow 😬 welk model was dit? En is de kwaliteit echt minder geworden jouw inziens?

Het verschil tussen die Doubledecks en een meer recent model van hetzelfde kalieber gaat niet heel veel uitmaken. Nou waren die Doubledecks wel bakstenen, maar die worden tegenwoordig ook nog gewoon verkocht ;)

Biggie op 20 okt 2023 15:06

Bakstenen? In welk opzicht (buiten de kleur in het schemerlicht ;). En, zou je iets anders adviseren in dezelfde kwaliteitrange?

Nou ik zou lekker op je oude ski’s doorgaan.
De kwaliteit tegenwoordig is niet meer te vergelijken met de kwaliteit van jou ski’s.
Maar je kan natuurlijk altijd testen dan merk je het vanzelf.

null
null

Hooykaas op 20 okt 2023 15:18

Jeetje. Die ski heeft veel tip rocker.

Totales Vollidiot

Het verschil tussen die Doubledecks en een meer recent model van hetzelfde kalieber gaat niet heel veel uitmaken. Nou waren die Doubledecks wel bakstenen, maar die worden tegenwoordig ook nog gewoon verkocht ;)

Biggie op 20 okt 2023 15:06

Bakstenen? In welk opzicht (buiten de kleur in het schemerlicht ;). En, zou je iets anders adviseren in dezelfde kwaliteitrange?

NickPol op 20 okt 2023 15:34

Nieuwere versies van de high-end consumenten SL ski’s leveren niet in aan performance, maar kosten aanzienlijk minder kracht dan die oude Doubledecks. Je verbruikt aanmerkelijk minder energie om hetezelfde te berieken. Dat geldt voor de Redster S9 Revoshock, maar ook de Völkl Racetiger SL, Head WCR e-SL, etc. Skiet allemaal net iets makkelijker en veelzijdiger dan die ski’s van 10 jaar geleden.

En over de kwaliteit: die eerste foto van @hooykaas is een ski met een schuimkern - die waren vroeger nog veel erger dan nu (als je ze nog kan vinden). En als je maar bruut genoeg met je ski’s omgaat (stenen raakt en zo, weet ik uit eigen ervaring) krijg je alles kapot. Die post is erg misleidend vind ik.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Ben ervan bewust dat het stemmetje in je hoofd een terugkerend iets is. Is ongeneeslijk en enige dat kan helpen is een nieuw setje 😛

Het verschil tussen die Doubledecks en een meer recent model van hetzelfde kalieber gaat niet heel veel uitmaken. Nou waren die Doubledecks wel bakstenen, maar die worden tegenwoordig ook nog gewoon verkocht ;)

Biggie op 20 okt 2023 15:06

Bakstenen? In welk opzicht (buiten de kleur in het schemerlicht ;). En, zou je iets anders adviseren in dezelfde kwaliteitrange?

NickPol op 20 okt 2023 15:34

Nieuwere versies van de high-end consumenten SL ski’s leveren niet in aan performance, maar kosten aanzienlijk minder kracht dan die oude Doubledecks. Je verbruikt aanmerkelijk minder energie om hetezelfde te berieken. Dat geldt voor de Redster S9 Revoshock, maar ook de Völkl Racetiger SL, Head WCR e-SL, etc. Skiet allemaal net iets makkelijker en veelzijdiger dan die ski’s van 10 jaar geleden.

En over de kwaliteit: die eerste foto van @hooykaas is een ski met een schuimkern - die waren vroeger nog veel erger dan nu (als je ze nog kan vinden). En als je maar bruut genoeg met je ski’s omgaat (stenen raakt en zo, weet ik uit eigen ervaring) krijg je alles kapot. Die post is erg misleidend vind ik.

Biggie op 20 okt 2023 16:14

Helder! Dank voor die toelichting! Ik moet maar eens naar Duijvenstein in Snowworld 👌🏻

Ja wat de rest al zegt, test er eens een paar en trek daar je conclusies uit.

Wat ik nog wel mee kan geven, ik heb nu drie paar skis gekocht en elke keer heb ik weer een sprong gemaakt in mijn skitechniek en vertrouwen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je voor een andere ski gaat waar je nog in kan groeien.

Geen merk/soort ski is hetzelfde, dus het verbreedt en verdiept echt je techniek.

Kan het 100% aanraden!

En de fotos van die skis, aiaiai, maar ik kan me niet voorstellen dat dat gebeurd is door van een piste af te skieen, eerder in de poeder of in het funpark 😳

@LoveToBoard “Ik heb nu drie paar ski’s gekocht en heb elke keer een sprong gemaakt in mijn techniek en vertrouwen”

Nieuwe ski’s zijn wel leuk natuurlijk.
Maar vooruitgang in techniek en vertrouwen krijg je alleen door veel les / training te volgen.
En daarnaast veel uren te maken.
En heeft weinig met nieuwe ski’s te maken.
Kan in principe ook met oudere ski’s op juiste lengte.
Geen ski’s van 2 meter 10 natuurlijk.

@LoveToBoard “Ik heb nu drie paar ski’s gekocht en heb elke keer een sprong gemaakt in mijn techniek en vertrouwen”

Nieuwe ski’s zijn wel leuk natuurlijk.
Maar vooruitgang in techniek en vertrouwen krijg je alleen door veel les / training te volgen.
En daarnaast veel uren te maken.
En heeft weinig met nieuwe ski’s te maken.
Kan in principe ook met oudere ski’s op juiste lengte.
Geen ski’s van 2 meter 10 natuurlijk.

Hooykaas op 20 okt 2023 22:02

Logischerwijs/rationeel gezien heb je gelijk. Al ben ik het wel eens met @Lovetoboard dat materiaal zeker het zelfvertrouwen en skills boost - motiveert toch weer om (nog) meer je best te doen en aan je techniek te werken.

Is ooit onderzoek naar gedaan overigens (in een andere sport 😊): https://www.golfdigest.com/story/does-believing-in-a-brands-…

In 2011 begon ik mijn eerste echte baan en kocht ik ook mijn eerste paar ski’s. De Atomic Doubledeck SL (2010 model). Fantastische ski’s waar ik nog steeds met veel plezier op ski. Echter, is er een stemmetje in mijn hoofd die zich afvraagt of het niet tijd is om mijzelf op een nieuw paar te trakteren. Mijn vraag; wat zou ik daarvan merken? Is het materiaal of techniek verder ontwikkeld? Of wordt het een (lichte) teleurstelling omdat ski’s zeer nihiel zijn verandert de afgelopen 12 jaar… en kan ik beter tot het einde der tijden/ski’s op mijn oude Atomics doorgaan?

Er zijn vast mensen die (recent) een vergelijkbare transitie hebben gemaakt - of gewoon enorm veel van ski’s afweten. Dus ik ben benieuwd naar jullie visie of ervaring!

NickPol op 20 okt 2023 14:52

Grappig ik zat me net hetzelfde af te vragen. Ik heb ook doubledecks van Atomic uit 2012 maar dan de varioflex variant.
Ik heb wel eens wat anders getest waaronder de X5 en de X7 van Atomic ,en wat langer geleden een keer een Salomons 24H
De X5 was het niet ,maar de andere ski’s vond ik wel oké . Maar ook weer niet zo dat ik dacht wauw! dit is het.
Volgens de service man ,in Mayerhofen mankeerde er nog niets aan en konden ze wel even mee.
Dus voor 50 euro waxen slijpen en bindingen controleren en afstellen ski je weer ,en ze skiën nog als een tierelier.
En is natuurlijk duurzamer :)

@LoveToBoard “Ik heb nu drie paar ski’s gekocht en heb elke keer een sprong gemaakt in mijn techniek en vertrouwen”

Nieuwe ski’s zijn wel leuk natuurlijk.
Maar vooruitgang in techniek en vertrouwen krijg je alleen door veel les / training te volgen.
En daarnaast veel uren te maken.
En heeft weinig met nieuwe ski’s te maken.
Kan in principe ook met oudere ski’s op juiste lengte.
Geen ski’s van 2 meter 10 natuurlijk.

Hooykaas op 20 okt 2023 22:02

@LoveToBoard “Ik heb nu drie paar ski’s gekocht en heb elke keer een sprong gemaakt in mijn techniek en vertrouwen”

Nieuwe ski’s zijn wel leuk natuurlijk.
Maar vooruitgang in techniek en vertrouwen krijg je alleen door veel les / training te volgen.
En daarnaast veel uren te maken.
En heeft weinig met nieuwe ski’s te maken.
Kan in principe ook met oudere ski’s op juiste lengte.
Geen ski’s van 2 meter 10 natuurlijk.

Hooykaas op 20 okt 2023 22:02

Logischerwijs/rationeel gezien heb je gelijk. Al ben ik het wel eens met @Lovetoboard dat materiaal zeker het zelfvertrouwen en skills boost - motiveert toch weer om (nog) meer je best te doen en aan je techniek te werken.

Is ooit onderzoek naar gedaan overigens (in een andere sport 😊): https://www.golfdigest.com/story/does-believing-in-a-brands-…

NickPol op 21 okt 2023 07:47

Precies daar sluit ik me helemaal bij aan!

Voorop gesteld: Materiaal is nooit een substituut voor les of training, dat is zeker niet mijn punt. Je moet nog steeds de goede technieken leren om goed te kunnen skieen!

Maar mijn ervaring is wel dat materiaal daar een factor in is en daar in mee kan helpen of zelfs belemmeren!

Heb je bv superflexibele beginner skis en je wil carven, nou succes…

Mijn eerste skis waren beginner skies en die hielden mijn ontwikkeling op een gegeven moment tegen. Toen kocht ik intermediates en meteen vielen de puzzelstukjes op hun plek, ik maakte meteen een sprong omdat ik mijn teckniek beter toe kon passen op de skies

Ook als je al ervaren bent zal je blijven ontwikkelen, waardoor de behoeftes aan het materiaal kunnen veranderen. Ben je bijvoorbeeld toe aan een stijvere ski, wil je een ski die je direct afstraft als je een foutje in je techniek maakt, of juist een die vergevingsgezind is?

*bericht bewerkt door LoveToBoard op 21 okt 2023 10:44

Vaak toch ook het omgekeerde. Zie (te) veel mensen trainen op ski’s waar ze gewoon nog niet aan toe zijn. Dat belemmert meer dan een ski die wat lager op de ladder staat. Sterker nog, de huidige goede consumenten latten hebben een lading waar de meeste toeristen gewoon echt nooit aan toe komen.

Edwin van Riel

Als het materiaal nog oké is qua belag , kanten etcetera. Dan is erop doorgaan sowieso duurzamer en ook leuker voor de portemonnee. Als het toch kriebelt, misschien een testavond in Snowworld meepakken en dan kijken wat je aangereikt krijgt als vervanger van de Atomic?

In 2011 begon ik mijn eerste echte baan en kocht ik ook mijn eerste paar ski’s. De Atomic Doubledeck SL (2010 model). Fantastische ski’s waar ik nog steeds met veel plezier op ski. Echter, is er een stemmetje in mijn hoofd die zich afvraagt of het niet tijd is om mijzelf op een nieuw paar te trakteren. Mijn vraag; wat zou ik daarvan merken? Is het materiaal of techniek verder ontwikkeld? Of wordt het een (lichte) teleurstelling omdat ski’s zeer nihiel zijn verandert de afgelopen 12 jaar… en kan ik beter tot het einde der tijden/ski’s op mijn oude Atomics doorgaan?

Er zijn vast mensen die (recent) een vergelijkbare transitie hebben gemaakt - of gewoon enorm veel van ski’s afweten. Dus ik ben benieuwd naar jullie visie of ervaring!

NickPol op 20 okt 2023 14:52

Grappig ik zat me net hetzelfde af te vragen. Ik heb ook doubledecks van Atomic uit 2012 maar dan de varioflex variant.
Ik heb wel eens wat anders getest waaronder de X5 en de X7 van Atomic ,en wat langer geleden een keer een Salomons 24H
De X5 was het niet ,maar de andere ski’s vond ik wel oké . Maar ook weer niet zo dat ik dacht wauw! dit is het.
Volgens de service man ,in Mayerhofen mankeerde er nog niets aan en konden ze wel even mee.
Dus voor 50 euro waxen slijpen en bindingen controleren en afstellen ski je weer ,en ze skiën nog als een tierelier.
En is natuurlijk duurzamer :)

ruudsan op 21 okt 2023 09:43

Dank voor de reactie en Eens! Rationeel waarschijnlijk beperkt verschil in skiën, beter voor het milieu en portemonnee als ik de meeste reacties hier lees. Alleen even de emotionele hebberigheid een plek geven… en, dan maar afwachten tot ze eruit zien zoals die van @hooykaas. 😄

Als het materiaal nog oké is qua belag , kanten etcetera. Dan is erop doorgaan sowieso duurzamer en ook leuker voor de portemonnee. Als het toch kriebelt, misschien een testavond in Snowworld meepakken en dan kijken wat je aangereikt krijgt als vervanger van de Atomic?

Sjaak27 op 21 okt 2023 11:17

Dat is goed advies. Nooit beseft dat dit in eigen land mogelijk is. Dank!

^^zeker interessant om te doen. Bij Atomic ga je een S9 Revo meekrijgen…echt een totaal andere wereld dan die Doubledecks. Ik denk dat je het niks gaat vinden maar laat je verrassen😁

@Sjaak27 @toetersenbellen waar kan ik de agenda voor die (Atomic) testavondjes vinden? (Google maakte mijn leven niet makkelijker om dit boven water te krijgen - behalve op een vaag overzicht van snowworld zelf)

Bij de winkel van Duijvesteijn hangt permanent een testrek met verschillende ski’s. https://www.duijvestein-winterstore.nl/duijvestein-wintersto…

Op 23+30 november, 7+14 december zijn er testavonden in zoetermeer i.s.m. de Nederlandse Skivereniging https://www.snowworld.com/nl/evenementen

Vorig jaar was ik bij een test avond en daar heb ik vgm geen Atomic gezien. Wel weer Rossignol bijvoorbeeld. Dus is wel beperkt wat daar staat, mocht je iets specifieks zoeken. Ook hadden ze weinig tot niks in mijn lengte toen 😭 (korte lengtes). Ik ben toen echt op iets van 170 -175 naar beneden gegaan (ben zelf 165)😂 Duijvestein heeft ook niet alles en niet alle lengtes om te testen dus idd handig om eerst te kijken 😄

*bericht bewerkt door DaphneK op 21 okt 2023 17:00

Wat betreft Atomic zijn er (ook) aparte testavonden zie ik in de agenda link hierboven bij toetersenbellen.

Ik ging laatst voor nieuwe schoenen na 20 jaar. Ik vond dat mijn atomic sx7 van toen ik 18 was nog prima voldeden. Ik ga het meemaken heb nieuwe nordica meegekregen als advies. Qua bindingen enz is er wel het een veranderd/ verbeterd. Ik vind als skies je passen en je er bijna op voelt, waarom niet. Dus doe wat je ingeeft, maar waarschijnlijk ga je ook met nieuwe schoenen weg 😉

Schoenen van 10-15 jaar (of ouder) echt gewoon dumpen! Niet fijn wanneer ze letterlijk doormidden breken op een vervelend moment (was ooit het lot van mijn oude achter instappers)

Edwin van Riel

Niets mis met duurzaamheid en tevreden zijn met wat je hebt!

Minder duurzaam, Wat je nog zou kunnen overwegen is een set all mountain skies naast je huidige voor de slechte piste omstandigheden.

Je kunt je vanaf vandaag inschrijven op de eerste twee testavonden van dit jaar, met enorme korting als je lid bent van de NSKIV:
https://shop.wintersport.nl/collections/tickets

Click. Click. Peace

Ik ben erbij op 30/11 👌🏻 thanks @Rogier

@Rogier: worden de testavonden enkel in Zoetermeer georganiseerd?

Plaats een reactie