Nieuw snowboard

Ik ga een nieuw snowboard aankopen, twijfel tussen de capita super doa of de jones ultra mountain twin. Ik heb nu een gewone mountain twin en vind deze niet stijf genoeg. Iemand ervaring met bovenstaande boards ivm carving/speed/edge transfers?

Misschien kan je iets uitgebreidere informatie geven. Hoeveel ervaring heb je? wat voor terrein wil je er vooral mee rijden? wat voor style van snowboarden heb je?

Born to Ride

Ik ben gevorderde snowboarder, zit voornamelijk op de piste, geen parkliefhebber en ga soms wel es switch op de piste. Af en toe eens een wat klooien naast de piste (sprongetjes enz). De gewone mountain twin gaat aan 65k/u+ toch wel wat onstabiel worden vind ik. Ook veel minder stijf dan de beschrijving zegt. Maar das mijn persoonlijke mening. Weeg 80kg voor 1m80. De super doa zou ik in 158 wide gaan, de jones ook in wide uitvoering. Met step ons op het board.

Mountain twin vind ik ook relatief zacht. De ultra is zeker flink stijver. Man heeft deze afgelopen seizoen gekocht en is er heel blij mee. Vooral piste knallen, maar wat poeder vind het board ook leuk.
Geen ervaring met de super DOA, vond een paar jaar terug de gewone DOA niet denderend. Prima board, maar niets bijzonders. Nog een tip als je wilt testen:

null

Onder andere Jones, Capita, Burton, Lib Tech, Nitro zijn er, maar nog veel meer merken. Ben zelf van plan de 23e naar Zoetermeer te gaan. Altijd leuk om boards te testen.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 24 okt 2023 11:01

heb eventueel wel een Jones ultra Mountain twin 157 in de aanbieding

Ik ben gevorderde snowboarder, zit voornamelijk op de piste, geen parkliefhebber en ga soms wel es switch op de piste. Af en toe eens een wat klooien naast de piste (sprongetjes enz). De gewone mountain twin gaat aan 65k/u+ toch wel wat onstabiel worden vind ik. Ook veel minder stijf dan de beschrijving zegt. Maar das mijn persoonlijke mening. Weeg 80kg voor 1m80. De super doa zou ik in 158 wide gaan, de jones ook in wide uitvoering. Met step ons op het board.

Kristof78 op 24 okt 2023 10:40

De Mountain Twin is door niemand ooit als stijf aangemerkt toch? Gewoon gemiddelde stijfheid voor een all mountain snowboard. Daarbij zou een Jones Mountain Twin de 65km/u makkelijk moeten aankunnen zonder onstabiel te worden? En ook gewoon makkelijk de 90km/h in mijn mening.
Verder is een Ultra Mountain Twin wel fors stijver. Een 162W zou dan een stuk beter zijn als je stijfheid wil inderdaad.
Een Capita super doa zou ik dan niet aanraden, dan eerder de capita black snowboard of death. Die lijkt me eerder bij jouw stijl te passen.

*bericht bewerkt door Jeroen999 op 24 okt 2023 17:06

De Mountain Twin is door niemand ooit als stijf aangemerkt toch? Gewoon gemiddelde stijfheid voor een all mountain snowboard. Daarbij zou een Jones Mountain Twin de 65km/u makkelijk moeten aankunnen zonder onstabiel te worden? En ook gewoon makkelijk de 90km/h in mijn mening.
Verder is een Ultra Mountain Twin wel fors stijver. Een 162W zou dan een stuk beter zijn als je stijfheid wil inderdaad.
Een Capita super doa zou ik dan niet aanraden, dan eerder de capita black snowboard of death. Die lijkt me eerder bij jouw stijl te passen.

Jeroen999 op 24 okt 2023 17:04

In de wintersport speciaalzaak zeiden ze me dat de mountain twin stijf genoeg ging zijn maar ik ervaar dit zo niet. Tevens vind ik het nogal redelijk smal board en de burton step on boots vallen groter uit dan gewone. Bedankt voor de feedback, dacht inderdaad dat de super doa iets minder om te carven is. Misschien eerder eens zien dan voor andere variant bij capita of de ultra mountain twin wide.

In de wintersport speciaalzaak zeiden ze me dat de mountain twin stijf genoeg ging zijn maar ik ervaar dit zo niet. Tevens vind ik het nogal redelijk smal board en de burton step on boots vallen groter uit dan gewone. Bedankt voor de feedback, dacht inderdaad dat de super doa iets minder om te carven is. Misschien eerder eens zien dan voor andere variant bij capita of de ultra mountain twin wide.

Kristof78 op 24 okt 2023 18:30

De Mountain Twin is absoluut stijf genoeg voor wat jij ermee wil en kan 90km/u met gemak af.
Ben het wel met je eens dat het smal is. De 162W heeft maar een waist van 26,3cm wat ik eigenlijk niet eens een wideboard zou durven noemen. Voor mij zou ik dat ook te smal vinden.

Maar is het een vreemde vraag om te vragen waarom je uberhaupt een twin wil en niet een directiona twinl? Wees eerlijk en bedenk hoeveel je switch rijdt…5%, misschien 10%? Is het meer, zeker een twin doen en anders heb je ineens veeeeel meer keuzes die wel kunnen wat je wilt.
Tipje: het YT kanaal van angry snowboarder; gezond cynisme met humor en goede tips (en een top 5 over oa redenen om niet een twin te kopen).

Succes

Er staat toch niet dat ie perse een twin wilt? En de mountain twin is een directional twin…

Bedankt voor de reacties, na het zien van een filmpje van Jeremy Jones betreffende de mountain twin zegt ie zelf dat ie niet zo geschikt is voor plus 65k/u. Mss toch es uitkijken naar de ultra reeks. Mede door de grip op ijzige pistes (skiverlof in paasvakantie, iedere ochtend wel wat ijzig) is de super doa mss iets minder geschikt. De burton custom camber is een alternatief maar heb ik geen ervaring mee. Ga mn mountain twin eerst in de verkoop plaatsen en es boardjes gaan testen in Terneuzen.

Bedankt voor de reacties, na het zien van een filmpje van Jeremy Jones betreffende de mountain twin zegt ie zelf dat ie niet zo geschikt is voor plus 65k/u. Mss toch es uitkijken naar de ultra reeks. Mede door de grip op ijzige pistes (skiverlof in paasvakantie, iedere ochtend wel wat ijzig) is de super doa mss iets minder geschikt. De burton custom camber is een alternatief maar heb ik geen ervaring mee. Ga mn mountain twin eerst in de verkoop plaatsen en es boardjes gaan testen in Terneuzen.

Kristof78 op 27 okt 2023 07:38

Zag net ook je verkoop bericht en je had een 157 mountain twin. Dat is natuurlijk veel en veel te klein voor jouw gewicht. Dan is het al minder gek dat hij niet stijf genoeg aanvoelde. Je had ook 2 maten groter moeten gaan voor de 162W of 163 natuurlijk.

Voila, de keuze is de Jones Aviator 2.0 in 162 geworden. Kan niet wachten om hem te testen, eerste week maart richting Ischgl.

Mooie plank! Heb de dames versie van de zomer met een leuke korting kunnen scoren. Had 'm al een keer getest, maar deze moet ik nog een keer in het echie proberen.

Plaats een reactie