Skigebied advies: tochten, kilometers en lange dagen

Dag iedereen,
Mijn maatje en ik zijn op zoek naar een passend skigebied in Oostenrijk. Het liefst zo groot mogelijk. Voor context: afgelopen jaren zijn wij 3 dagen in Grand Massif en Tignes geweest, beide gebieden hebben wij eigenlijk in 3 dagen zo goed als helemaal doorgeskied. Dit jaar komt het beter uit om naar Oostenrijk te gaan, dus ik hoor graag welke gebieden jullie aan te raden hebben om zoveel mogelijk tochten/kilometers te maken.

Uiteraard weet ik dat het skiën in Frankrijk anders is door de grotere hoogte, met langere afdalingen en meer uitgestrekte gebieden. Juist adhv deze factoren ben ik benieuwd naar de meest “vergelijkbare” gebieden in AT.

Bij voorbaat dank!

Gotta go fast

Tochten? Groot? Waarom niet Dolomiti Superski? Geen AT maar wel wat je zoekt?

Aftellen maar!

Eens met Dolomiti, verder Ski Arlberg, Skicircus SHLF of in het Zillertal meerdere gebieden aandoen (meerdaagse skipas is in alle delen geldig) vanuit bijvoorbeeld Zell am Ziller.

Ski Arlberg
Saalbach-Hinterglemm-Leogang-Fieberbrun
Kitzbühel-Kirchberg icm Skiwelt
Serfaus-Fiss-Ladis
Ischgl

Rond kirchberg boeken zou de combi met skiwelt je ook een mooi aantal km’s opleveren. Ski Amade zou ook prima kunnen met verschillende deelgebieden voor verschillende dagen. Is de auto of skibus pakken wel een optie voor jullie?

*bericht bewerkt door MiyukiJan op 27 okt 2023 17:01

Tochten en echt kilometers maken is niet per se hetzelfde. De SR is een tocht, maar niet heel effectief voor de echte skikilometers. Mijn hoogste aantal km / hm haal ik in een gebied met snelle liften en veel hoogtemeters (Kronplatz, Altenmarkt).

Verder inderdaad gewoon de 200+ km skigebieden in Oostenrijk…Als je evt elke dag een stukje wil rijden kan je in Ski Amadé centraal zitten en pak je 2 dagen 4 Berge, 2 dagen Salzburgersportwelt, 1 dagje Hockkonig en nog iets uit Gasteinertal erbij.

Maar wat is een heel gebied gezien hebben precies? Ik haal makkelijk alle uithoeken van bijv Salzburgersportwelt in 1 dag, maar zeker niet elke piste. Wat zoek je daar precies?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Zelfs zonder Kirchberg/Kitzbühel is de Skiwelt al groter en uitgestrekter dan het vrij compacte Grand Massif, ondanks de vrij geringe hoogte van het gebied.

Als je echt een flinke tour wil doen - The Challenge in Saalbach Hinterglemm.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Ski Arlberg heeft ruim 300 km geprepareerde pistes, en daarbovenop nog 200 km gemarkeerde skiroutes.

Ski Arlberg heeft ruim 300 km geprepareerde pistes, en daarbovenop nog 200 km gemarkeerde skiroutes.

Liezen op 27 okt 2023 18:54

Op de website zelf spreekt Arlberg over >300 km Skiabfahrten (=skipistes en skiroutes) en >200 km Backcountry-Varianten für freerider (dat zijn in Oostenrijk normaal gesproken ongemarkeerde off-pisteroutes, waar je zonder off-pistekennis en -uitrusting niet aan moet beginnen)

*bericht bewerkt door paolie op 27 okt 2023 19:29

Al met al genoeg om flinke tochten te maken.

Al met al genoeg om flinke tochten te maken.

Tiny-M op 27 okt 2023 19:44

Dat zeker!

Portes du Soleil. Groter dan dat krijg je ze niet.

Ik zou centraal in het Zillertal wel willen aanraden. Of Saalbach-Hinterglemm, ook zeker leuk voor tochtjes (verrassend leuk vond ik). Centraal in ski amadé kan ook, bijv. rond Radstadt.

Mr. Slow

Kirchberg, maar dan wel de superskicard nemen.
1 dag kirchberg/kitzbuhel
1 dag resterhohe naar mittersil (en terug)
1 dag via KI west (prachtig!) naar westendorf en door naar skiwelt
1 dag naar fieberbrunn (plm 40 minuten rijden) en SHLF doorkruisen…

Zoiets?

Totales Vollidiot

Portes du Soleil. Groter dan dat krijg je ze niet.

Robert7 op 27 okt 2023 20:55

Ik neem aan dat je Türen der Sonne bedoelt, aangezien de vraag over Oostenrijk ging ;)

Waarom in hemelsnaam naar Oostenrijk, wanneer je de grote gebieden in de Savoie in 3 dagen afraffelt? Dat wordt 1 grote teleurstelling, qua skiën dan.

Wil je een groot gebied maar eens wat anders dan de geijkte stations in de Savoie, denk dan aan
-Serre Chevalier (250 km aaneengesloten)
-Via Lattea (360 km, wel veel oudere liften)
-Cervinia (400 met Zermatt)
-Dolomiti, en dan vooral Arabba en Selva

Arlberg is leuk voor sportieve skiërs, maar ik vind het extreem tegenvallen tov de reputatie, enorm overrated.

Verbier is ook wel mooi, maar nogal prijzig.

*bericht bewerkt door Onnem op 28 okt 2023 21:33

The older I get, the better I was

Veel kilometers en veel hoogtemeters: https://www.wintersport.nl/skigebieden/ischgl

Plaats een reactie