Brede pistes en afgronden.

We zoeken een gebied voor beginners.
2 dames vinden vooral de smalle paadjes en diepe afgronden verschrikkelijk. Iemand tips voor gebieden met voornamelijk brede blauwe en rode pistes?

Welk land? Welke periode?

Eerste reactie ; Seiser Alm

Totales Vollidiot

Tsjah, het begint volgens mij al met vraag wat een ‘paadje’ en wat een ‘afgrond’ is. Ik heb mensen (ook ineens) op een halve molshoop zien staan en beweren dat er een grote afgrond is.

Wat is de precieze angst? Bij serieuze (> 30 meter) stenen bijna verticale rotswanden of ook al een simpel paadje waar in de zomer gewandeld wordt door de weilanden met wat hoogteverschil?

En mag dat in het hele gebied niet voorkomen? Of als er een enkele is waar je amper hoeft te komen is het ok?

Winterberg

Kronplatz, zeker aan de kant van zolang alleen maar breed.

Denk ook eens aan Lofer. Prima te doen, maar laat de dalafdaling voor wat het is. Hoewel dat ook geen piste voor echte beginners is.

In Frankrijk: Les Saisies!

De afgronden herken ik wel, voor mij is het niet eens persé de diepte maar als je niet direct een helling eronder ziet, dus bijna een harde rand aan de zijkant van de piste zegmaar. In Saalbach heb je zoiets op de Schattberg en bij Leogang.

Misschien is Kleinwalsertal wat.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Kaltenbach heeft brede pistes

Hoe Hoger Hoe Beter

Alta Badia, veel golvend blauw, geen of weinig paden.

Welk land? Welke periode?

Eerste reactie ; Seiser Alm

Kdtl op 30 okt 2023 05:13

100% dit.
Het wordt nergens echt moeilijk daar, dus ideaal voor beginners. Bovendien is er in zowat het hele gebied geen afgrond te bespeuren.

Dan zou ik zeker eens naar Schladming kijken… Daar zijn geen afgronden en hele brede piste’s. Er zijn ook heel weinig paadjes.

Maar Schladming is verder echt geen gebied voor beginners denk ik.

Toch wat te uitdagend en pittig.

Totales Vollidiot

En ook genoeg smallere Verbindungspisten. Zou zeker niet mijn aanrader zijn.

Dan zou ik zeker eens naar Schladming kijken… Daar zijn geen afgronden en hele brede piste’s. Er zijn ook heel weinig paadjes.

drangasta op 30 okt 2023 11:22

Nauders. Niet zo’n groot gebied, maar hele brede pistes en vrijwel geen paadjes. De meeste rode pistes voelen ook als blauw aan.

Edit: Over het skigebied op deze website: “De pistes zijn breed, met bij de Zirbenlift zelfs de breedste piste van Oostenrijk (300m). Rondom het middelstation in Bergkastel gaan mooie brede afdalingen door het bos.”

*bericht bewerkt door Gabriel op 30 okt 2023 11:38

Seiser Alm is dan inderdaad het ultieme gebied hiervoor.
Als er ook mensen in het gezelschap zijn die wat meer variatie zoeken dan is Ortisei als verblijfplaats helemaal perfect.
Iets verderop in Alta Badia kan je als beginner ook heel goed terecht. In beide gebieden is echt vrijwel geen enkele piste iets anders dan groen of blauw.

Kaltenbach heeft brede pistes

koenlam1 op 30 okt 2023 09:45

ik ben hier 2 jaar terug met 2 beginners geweest. Heerlijke brede pistes in kaltenbach/fugen. Ook de rode pistes zijn breed en goed te doen. Daarnaast moderne liftfaciliteiten.

Nauders. Niet zo’n groot gebied, maar hele brede pistes en vrijwel geen paadjes. De meeste rode pistes voelen ook als blauw aan.

Edit: Over het skigebied op deze website: “De pistes zijn breed, met bij de Zirbenlift zelfs de breedste piste van Oostenrijk (300m). Rondom het middelstation in Bergkastel gaan mooie brede afdalingen door het bos.”

Gabriel op 30 okt 2023 11:34

Jazeker, en dan vooral in combinatie met Schöneben/Reschen. Breder dan brede pistes.

Bla, bla, bla.

Een aantal al genoemd een paar ook niet:

  • Steinplatte (topgebied voor beginners met brede pistes, te combineren op dezelfde liftpas met Lofer wat door Bennie werd genoemd)
  • Seiser Alm
  • Alta Badia
  • Kronplatz
  • obertauern

*bericht bewerkt door Amelm op 31 okt 2023 10:13

@Amelm Steinplatte vond ik niet ideaal voor iemand met last van hoogtes/dieptes. Bovenaan zijn er een aantal punten waar je behoorlijk steil wegkijkt.

@bennie Ik vind zelf de Steinplatte juist ideaal voor een gezelschap met een divers ervaringsniveau. Eigenlijk is het vrij simpel zolang je de lift naar het hoogste stukje maar niet neemt, maar aangezien dat enkel rood is zullen onzekere skiërs daar normaliter minder snel heen gaan en dat is echt een bewuste lift die kant op waar je niet snel per ongeluk komt, ook hoef je het nooit te kruizen om ergens anders te komen.
De rest is erg overzichtelijk wat mij betreft met veel brede blauwe pistes waarbij blauw zonder uitzondering ook echt blauw is zonder enge stukken of moeilijke passages.

Overigens heb je richting de stallenalm wel een pad lopen volgens mij en is het wellicht wat klein als het bovenste stukje afvalt. Dan zou je het wel in combinatie met lofer moeten doen voor voldoende ski km’s/ afwisseling.

*bericht bewerkt door Amelm op 31 okt 2023 10:44

Alta Badia inderdaad een aanrader, het gebied boven Corvara is een beetje Teletubbieland (in de zomer dan) dus in de winter ook geen diepe afgronden. Veel lange blauwe pistes, ideaal gebied voor beginners.

Plaats een reactie