Na 30 jaar Oostenrijk, nu eens Frankrijk?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Aussois

We overwegen om eens naar Frankrijk te gaan, na 30 jaar Oostenrijk.
Nu zijn we niet echt meer km vreters, maar mooi gebied, sneeuwzeker en gezelligheid en lekker eten is wel net zo belangrijk.
Omdat we begin januari gaan, is sneeuwzeker wel belangrijk.
Wel gebied raden jullie aan?
Wij denken aan aussois met eskimo pas, dus meerdere gebieden te skiën.

Begin januari, als in de eerste week na de kerstvakantie, dus de eerste volle week van januari? Meestal zit je dan wel redelijk goed qua sneeuwzekerheid hoor. Ook veel kans op sneeuwval, dus al te hoog zou ik ook weer niet aanraden.
Kies gebieden als een (Les Gets, of de Zwitserse kant) Portes du Soleil, Le Grand Bornand (icm La Clusaz), Les Contamines (icm Saint Gervais), Valloire, Les Saisies. Keuzes deels gebaseerd op goede (berg)restaurants en reisafstand.

Bedankt
Ik dacht zelf dus aan aussois, omdat het daar ook zonnig is?
En rustig, wij zoeken geen après-ski meer

Wij gaan dit keer ook voor het eerst naar Frankrijk, ook begin janurari. hebben gekozen voor La Plagne, keuze vooral gebaseerd op de verschillende mogelijkheden in het gebied en genoeg hoogte voor mocht het allemaal tegenvallen met de sneeuwval dit jaar.

Jarred.

Bedankt
Ik dacht zelf dus aan aussois, omdat het daar ook zonnig is?
En rustig, wij zoeken geen après-ski meer

HennyH op 30 okt 2023 09:58

Geen slechte keuze naar mijn mening.
Zuidgelegen skigebied met veel zon tijdens de eerste helft van het seizoen en meer dan gemiddelde investeringen in kunstsneeuw (naar Franse normen). Mogelijkheid om ook eens de andere skigebieden in de buurt een dag te verkennen.

Het dorp is trouwens ook bijzonder pittoresk en heeft weinig gelijkenissen met de typische Franse hoogbouw die je in de grotere stations terugvindt. Alleen net naast de front neige zijn een aantal grotere appartementencomplexen.

Leuk skiën met de eskimopas. Alle gebiedjes liggen redelijk dicht bij elkaar. Aussois ook heerlijk skiën in de zon!

We overwegen om eens naar Frankrijk te gaan, na 30 jaar Oostenrijk.
Nu zijn we niet echt meer km vreters, maar mooi gebied, sneeuwzeker en gezelligheid en lekker eten is wel net zo belangrijk.
Omdat we begin januari gaan, is sneeuwzeker wel belangrijk.
Wel gebied raden jullie aan?
Wij denken aan aussois met eskimo pas, dus meerdere gebieden te skiën.

HennyH op 30 okt 2023 07:26

Welke gebieden gingen jullie vaak heen in Oostenrijk? Aussois is een mooi dorpje met relatief klein familieskigebiedje. In diezelfde regio biedt Val Cenis een wat uitgebreider skigebied met nog redelijk originele dorpen en is Valloire een gezellig echt Frans bergdorp met een mooi en groot skigebied.

Je zoekt een mooi gebied, sneeuwzeker en gezelligheid en lekker eten. En het liefst zonnig.
Ik zou zeggen Italie.
Brenta Dolomieten of Dolomiti Superski. Voldoen beide aan al je wensen.

Aftellen maar!

Lekker genieten in Alta Badia idd…

Goede suggestie!

Totales Vollidiot

Wij gingen vooral naar stubai gletscher, altijd sneeuwzeker.

Italie heeft zeker voorkeur, alleen dit jaar al 3x op vakantie naar Italie geweest, dus voor nu even ook kijken naar meer budget vakantie 😉

Aussois is een goede keuze! Leuk klein skigebied. Toen wij er waren (1e week januari) was het zonnig op de pistes. Het skigebied heeft ons erg verrast. Afwisselend en iedereen is vriendelijk. Heel gemoedelijk allemaal. En leuk om af te wisselen met de andere gebieden in de omgeving! Ik zeg doen :-)

Het skigebied van Aussois ken ik niet. Kijk ook eens naar de skigebieden van Les Montagnes d’Evian (https://www.paysdevian-valleedabondance.com/neige/ski-alpin/montagnes-evian/). Dit is een samenwerkingsverband van de plaatsen Thollon les Mémises, Bernex en Abondance.
Ik woon zelf in het dorp van Thollon les Mémises met verassende uitzichten over het meer van Genève. Mocht je meer willen weten over de regio, appartementen , etc dan mag je mij altijd een berichtje sturen.

*bericht bewerkt door Martijn1978 op 30 okt 2023 13:19

Martijn M

En als je zon, Italië, overzichtelijkheid en budget zou willen verenigen, kun je ook eens kijken naar Folgaria-Lavarone en de dorpjes in het Val di Sole onder de noemer Commezzadura (Piano, Mestriago, Mastellina, Almazzago) of Mezzana. Kun je voor een vriendelijk prijsje wel wat vinden.

En als je zon, Italië, overzichtelijkheid en budget zou willen verenigen, kun je ook eens kijken naar Folgaria-Lavarone en de dorpjes in het Val di Sole onder de noemer Commezzadura (Piano, Mestriago, Mastellina, Almazzago) of Mezzana. Kun je voor een vriendelijk prijsje wel wat vinden.

Bennie op 30 okt 2023 13:34

Brenta Dolomieten dus 😉
Vraagje aan allen: onder aan de streep kwa kosten: Italië of Frankrijk? Ik neig naar Italië. Kwa eten ed wel lijkt mij.

*bericht bewerkt door Matthieu op 30 okt 2023 14:21

Aftellen maar!

Hangt er helemaal vanaf waar in Italië of Frankrijk en met wat voor accommodatie je genoegen neemt.
Ik denk dat je in Frankrijk in een hok in een budget gebied het meest goedkoop zit en zelfs met iets duurder eten (al scheelt het ook niet enorm) dan nog steeds het meest goedkoop is. Ik betaal graag net wat meer om in een mooiere accommodatie te zitten, dan wordt de vergelijking weer anders. Oh en vergeet ook niet eventuele tol en parkeergeld (afhankelijk van waar je boekt).
Zou gewoon beide bestemmingen wat opties bekijken en dan vergelijken.

Oh, en begrijp me niet verkeerd. Aussois is een prima keuze. Ik geef hooguit wat alternatieven waarvan ik weet dat je er ook goed kan eten voor prima prijzen. In Aussois durf ik dat niet te garanderen, maar het prijspeil is dan wel weer het voordeligste van alle opties.

Vraagje aan allen: onder aan de streep kwa kosten: Italië of Frankrijk? Ik neig naar Italië. Kwa eten ed wel lijkt mij.

Matthieu op 30 okt 2023 14:21

Onder de streep ben je in Frankrijk in de wat kleinere familiegebieden op vrijwel alle vlakken (veel) goedkoper uit dan in Italië is mijn ervaring. Met name de skipassen en accommodatie zijn er serieus goedkoper. Prijzen in de horeca zijn redelijk vergelijkbaar met Italië.
De grote commerciële gebieden zoals Les 3 Valleés of Tignes-Val d’Isère zijn overigens wel behoorlijk prijzig, dan zal onder de streep Italië weer goedkoper zijn.

*bericht bewerkt door paolie op 30 okt 2023 16:53

Ik ken Val Cenis en dat is inderdaad een heel vriendelijk geprijsd, sneeuwzeker skigebied. En het uitzicht in het skigebied is ook dikke prima. Het dorp zelf ziet er zelf leuk uit, voornamelijk laagbouw en traditionele bouw. Op de berg zelf heb je echt wel een paar plaatjes, zeker op de Mets.

De pistes zijn relatief gemakkelijk, er is zeker wat uitdaging te vinden als je dat zoekt, maar over het algemeen zal je blauw en rood tegenkomen. Ook voor beginners is het gebied heel toegangelijk met oa de ‘escargot’. De skipas geldt ook voor omliggende gebieden dus je kan uitstapjes maken naar la Norma, etc.

Qua gezelligheid zou ik het omschrijven als… tja… geen Oostenrijk. Je hebt er niet echt apres ski. Als de dag voorbij is zullen de meeste mensen naar hun appartement gaan en daar lekker hun eigen kostje koken. Dus als je echt Oostenrijkse gezelligheid verwacht, dan kom je waarschijnlijk terug van een koude kermis.

Behalve dat kan ik val Cenis zeker aanraden!

Ik heb (nog) weinig ervaring met skieen in italie (Dolomiti staat gepland voor Februari ;), maar ik zou Italie met de kennis die ik nu heb niet persé beschrijven als goedkoop. Livigno zou leuk geprijsd moeten zijn maar zelf geen ervaring mee

Ik ken Val Cenis en dat is inderdaad een heel vriendelijk geprijsd, sneeuwzeker skigebied. En het uitzicht in het skigebied is ook dikke prima. Het dorp zelf ziet er zelf leuk uit, voornamelijk laagbouw en traditionele bouw. Op de berg zelf heb je echt wel een paar plaatjes, zeker op de Mets.

De pistes zijn relatief gemakkelijk, er is zeker wat uitdaging te vinden als je dat zoekt, maar over het algemeen zal je blauw en rood tegenkomen. Ook voor beginners is het gebied heel toegangelijk met oa de ‘escargot’. De skipas geldt ook voor omliggende gebieden dus je kan uitstapjes maken naar la Norma, etc.

Qua gezelligheid zou ik het omschrijven als… tja… geen Oostenrijk. Je hebt er niet echt apres ski. Als de dag voorbij is zullen de meeste mensen naar hun appartement gaan en daar lekker hun eigen kostje koken. Dus als je echt Oostenrijkse gezelligheid verwacht, dan kom je waarschijnlijk terug van een koude kermis.

Behalve dat kan ik val Cenis zeker aanraden!

Ik heb (nog) weinig ervaring met skieen in italie (Dolomiti staat gepland voor Februari ;), maar ik zou Italie met de kennis die ik nu heb niet persé beschrijven als goedkoop. Livigno zou leuk geprijsd moeten zijn maar zelf geen ervaring mee

LoveToBoard op 30 okt 2023 18:28

Ik ken Val Cenis en dat is inderdaad een heel vriendelijk geprijsd, sneeuwzeker skigebied. En het uitzicht in het skigebied is ook dikke prima. Het dorp zelf ziet er zelf leuk uit, voornamelijk laagbouw en traditionele bouw. Op de berg zelf heb je echt wel een paar plaatjes, zeker op de Mets.

De pistes zijn relatief gemakkelijk, er is zeker wat uitdaging te vinden als je dat zoekt, maar over het algemeen zal je blauw en rood tegenkomen. Ook voor beginners is het gebied heel toegangelijk met oa de ‘escargot’. De skipas geldt ook voor omliggende gebieden dus je kan uitstapjes maken naar la Norma, etc.

Qua gezelligheid zou ik het omschrijven als… tja… geen Oostenrijk. Je hebt er niet echt apres ski. Als de dag voorbij is zullen de meeste mensen naar hun appartement gaan en daar lekker hun eigen kostje koken. Dus als je echt Oostenrijkse gezelligheid verwacht, dan kom je waarschijnlijk terug van een koude kermis.

Behalve dat kan ik val Cenis zeker aanraden!

Ik heb (nog) weinig ervaring met skieen in italie (Dolomiti staat gepland voor Februari ;), maar ik zou Italie met de kennis die ik nu heb niet persé beschrijven als goedkoop. Livigno zou leuk geprijsd moeten zijn maar zelf geen ervaring mee

LoveToBoard op 30 okt 2023 18:28

Bedankt voor je reactie.
Wij zijn 55+ en hoeven ook niet meer zo nodig après-ski.
Gezellig restaurant met lekker eten is uiteraard wel fijn.
En zwarte pistes hoeft ook niet meer zo.
Gewoon lekkere afdalingen, mooie uitzichten en in de sneeuwlandschap vertoeven is al een heerlijk vooruitzicht.
We gaan dus boeken.

Goede keuze, veel plezier!

sneeuw witje en de 7 bergen

Val Cenis of Aussois, beiden goede keuze! Veel plezier, wanneer gaan jullie?

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Mocht je overwegen naar aussois te gaan, zou ik je aan willen raden het restuarant naast de dalafdaling ortet op te zoeken. Dit tentje wordt gerund door een echte ‘montangnard’, Gerard genaamd met zijn dochter.
Ze zitten elke ochtend kilo’s aardappelen te schillen voor de verse friet en serveren heerlijke faux-filet die je zelf kan grillen, verser wordt het niet. Prijs faux filet + frites €13,-
Hebben ook altijd een plat du jour en huisgemaakte desserts, wel even reserveren van tevoren want het kan druk zijn.
Wel zou ik adviseren langs te gaan als het zonnetje schijnt, dan zit je hier perfect.
Het restaurant ligt aan de piste ortet, ongeveer waar het kruist met het ski-rand pad.

Mocht je overwegen naar aussois te gaan, zou ik je aan willen raden het restuarant naast de dalafdaling ortet op te zoeken. Dit tentje wordt gerund door een echte ‘montangnard’, Gerard genaamd met zijn dochter.
Ze zitten elke ochtend kilo’s aardappelen te schillen voor de verse friet en serveren heerlijke faux-filet die je zelf kan grillen, verser wordt het niet. Prijs faux filet + frites €13,-
Hebben ook altijd een plat du jour en huisgemaakte desserts, wel even reserveren van tevoren want het kan druk zijn.
Wel zou ik adviseren langs te gaan als het zonnetje schijnt, dan zit je hier perfect.
Het restaurant ligt aan de piste ortet, ongeveer waar het kruist met het ski-rand pad.

LSAP op 30 okt 2023 20:53

Dit zijn natuurlijk de mooiste tips! Weet je toevallig hoe deze tent heet?

Let it snow

Val cenis zou ik in januari niet echt adviseren. Dit ligt pal op een noordhelling en heeft zodoende weinig zon in januari. Een ander gezellig dorp in Frankrijk is st foy. Ook een niet al te groot skigebied en mooi authentiek, met moderne liften. En eventueel de mogelijkheid om naar les arcs uit te wijken.

Born to Ride

Plaats een reactie