Skiën na blessure, ervaringen?

Op de ochtend van dag 2 van de krokusvakantie brak ik mijn enkel, na 30 jaar meerdere keren per jaar zonder blessures te hebben geskied. Na thuiskomst in NL ben ik geopereerd en zitten er 6 schroeven en een plaatje in. Het herstel duurde/duurt best lang, ik ben in september toch maar begonnen met fysiotherapie.

In de kerstvakantie gaan we weer skiën. Daar heb ik enorm veel zin in, maar tegelijkertijd vind ik het heel spannend. Het onbezorgde is er af. Mentaal heb ik misschien wel wat te overwinnen. Daarom was ik benieuwd naar ervaringsdeskundigen, hoe was de eerste keer skiën na botbreuk, viel het mee of tegen? Na hoeveel maanden stond je op de ski’s en hoe ging dat? Komt het onbezorgde snel weer terug?

Geen bewezen botbreuk-ervaring (waarschijnlijk wel een scheurtje in het enkelbot gehad), maar wel ervaring met knieschade.
Kunst is voorzichtig weer opbouwen. Beetje bij beetje op een piste waar je jezelf vertrouwd proberen wat gaat en wat niet goed voelt. Zo telkens een stapje dichter naar normaal gaan.
Ben je al eens in de skihal wezen proberen? Zo nee, doe dat dan zsm. En als het even kan doordeweeks op tijd of vroeg op de ochtend in het weekend. Dan is de baan nog goed strak en kun je zonder al te veel stress proberen hoe je enkel het volhoudt, of dat je zelfs helemaal niets meer er van merkt.

paar maanden na een sleutelbeenbreuk weer gaan skien. Echt angstig de eerste paar meters.
Binnen 10 minuten was ik gelukkig weer de oude qua vertrouwen.

Totales Vollidiot

ik heb mijn enkel gebroken in april door een aanrijding op de fiets met een auto. Breuk was tot in het gewricht. Inmiddels redelijk hersteld, ik loop en padel weer. Maar skieen weet ik niet of ik nog ga doen. Zowiezo is mijn enkel nog altijd dikker dan hij was, dus skischoenen pas ik niet meer. En nieuwe wordt in ieder geval een uitdaging door het verschil tussen links en recht.

En ook wat jij schrijft het besef hoe kwetsbaar je bent speelt een rol. Ik heb het voorlopig voor me uitgeschoven, maar aankomend seizoen denk ik niet dat er door mij geskied gaat worden. Overigens kijk ik zo aan tegen mountainbiken op dit moment. Idd een mentaal dingetje. Wellicht slijt dat nog.

Sleutelbeen breuk gehad, kan me eigenlijk niks meer herinneren van de crash. geen moment angstig geweest toen ik weer ging skien.

Kapotte enkel na scooter ongeluk.

Het duurde echt wel een paar jaar voordat ik weer pijnvrij was en ik was heel (lees: te) voorzichtig geworden uit angst dat ik het overbelastte etc.

Iedereen zegt het hier al, doe rustig aan, forceer het niet. Natuurlijk ben je bang dat het nooit meer wordt zoals vanouds, dat is heel normaal.

In mijn geval ben ik inmiddels volledig mentaal en fysiek hersteld. nog wel eens last, maar het beperkt me niet. Ik heb geen angst meer oid. Ik kan weer volop genieten ☺️

Uiteindelijk vind je een nieuw normaal, of dat gelijk is aan daarvoor maakt dan niet eens zoveel uit. Zolang je nog maar kan genieten!

*bericht bewerkt door LoveToBoard op 01 nov 2023 13:42

Ik heb in de afgelopen 6 jaar twee volledige heupprotheses en een totale knieprothese gekregen. De laatste operatie is een jaar geleden.
Vorig jaar heb ik gewandeld en op die manier genoten van de sneeuw en de sfeer.
Tussen de operaties door heb ik wel geskied, maar veel minder lang op een dag en ook niet elke dag.
De ene dag een paar makkelijke afdalingen, de andere dag wandelen of op de snowbike. Nu alle zwakke plekken vervangen zijn door een prothese, kijk ik ernaar uit om weer te gaan skiën zonder pijn. Maar een beetje angstig ben ik wel.

Dat snowbiken vond ik echt super en een heel goed alternatief voor skiën. Heb 2x een middag les gehad, wat ik overigens iedereen aanraad. Dan leer je wat je wel en beslist niet moet doen, hoe je in de lift en gondel gaat. Heb op de snowbike dankzij de lessen totaal geen angst gehad om te vallen en durfde met een behoorlijke snelheid een rode piste af.
Dit jaar ga ik proberen weer te skiën. Hoe goed dat misschien gaat (fingers crossed), ik ga zeker het skiën afwisselen met de snowbike. Voor iedereen, ook wintersporters met of zonder of angst om (weer) te vallen een aanrader.

*bericht bewerkt door ChristienB op 01 nov 2023 13:41

Helaas ervaring met een zeer ernstig ongeluk. Toch na een jaar het weer aangedurfd. Mijn absolute tip is om privé-les te nemen van een zeer ervaren ski-instructeur (min Staatlich). Mijn lessen waren er echt erop gericht weer vertrouwen te krijgen (ook in vallen). Na twee jaar, beide keren een paar uur les, ging ik weer fluitend overal af en prettige bijkomstigheid was dat ook mijn techniek wat verbeterd was. En tuurlijk heb ik gezonde spanning, maar hoort dat ook niet een beetje bij het skiën?

https://www.wintersport.nl/forum/topic/191146

Zelf mijn enkel gebroken gehad ( niet met skiën ) ,en nog meer kapot in enkel ,het kraakbeen was ook zwaar beschadigd.Ook vastgezet met plaatje en schroeven.Deze zijn later verwijderd ,omdat ik er behoorlijk last van kreeg .
De breuk was in maart en in december heb ik weer geskied .Het is wel even een knop omzetten, voor je het vertrouwen weer krijgt.
En je niks aantrekken van mensen die dit maar raar vinden.
Maar door het verdwenen kraakbeen .Kreeg ik toch weer pijn na een paar jaar, bot op bot is niet fijn .
Toen besloten met de orthopeed om de boel vast te zetten .Zodat ik normaal kon lopen en werken.
Het skiën eigenlijk al opgegeven. Maar mijn orthopeed zij als het kan dan mag het. Dus gelijk kijken kom ik in de schoen.
Dit ging goed en na wat oefenen in Zoetermeer nu al weer enkele jaren ,pijnloos aan het skiën
Enige nadeel kan niet meer goed met 1 been in de vorlage.
In de bovenstaand link staan nog meer problemen en oplossingen.

Afgelopen half jaar twee nieuwe heupen mogen krijgen. Zo getimed dat wandelen in de bergen in de herfstvakantie zou moeten gaan (check, gelukt!) en de voorjaarsvakantie zou skien weer moeten kunnen. Met een hele goede fysio een uitgebreid voorbereidingsprogramma gemaakt met meerdere tussentijdse doelen, fysiek gaat het zeker op tijd goed komen. Sowieso heb ik afgelopen jaren gemerkt dat een goede fysieke ski-voorbereiding in de vorm van ski fit programma in de sportschool al heel veel helpt. Heb wel afgesproken om in februari minimaal paar uur privé les te nemen ivm het mentale stukje.

Afgelopen half jaar twee nieuwe heupen mogen krijgen. Zo getimed dat wandelen in de bergen in de herfstvakantie zou moeten gaan (check, gelukt!)

Mijtje op 01 nov 2023 17:03

Hoeveel tijd zat er tussen je operatie en de herfstvakantie @Mijtje ?
Ik sta voor eenzelfde uitdaging, timing momenteel nog onbekend al is het plan om na het skiën in januari terug ok te zijn tegen de herfst komend jaar.

Bla, bla, bla.

Afgelopen half jaar twee nieuwe heupen mogen krijgen. Zo getimed dat wandelen in de bergen in de herfstvakantie zou moeten gaan (check, gelukt!)

Mijtje op 01 nov 2023 17:03

Hoeveel tijd zat er tussen je operatie en de herfstvakantie @Mijtje ?
Ik sta voor eenzelfde uitdaging, timing momenteel nog onbekend al is het plan om na het skiën in januari terug ok te zijn tegen de herfst komend jaar.

bartvwg op 01 nov 2023 17:43

Mijn ene heup was in april, tweede heup nog geen 3 maanden later. Tot de herfstvakantie was net iets meer dan 3 maanden. Dus met jouw timing moet het zeker goedkomen. Kleine tip; wat natuurlijk alleen geldt bij een geplande ingreep en niet bij een ongeluk, ga van te voren met je fysio vast aan de slag. Hoe fitter/sterker je de operatie ingaat, hoe beter het herstel daarna.

Afgelopen half jaar twee nieuwe heupen mogen krijgen. Zo getimed dat wandelen in de bergen in de herfstvakantie zou moeten gaan (check, gelukt!)

Mijtje op 01 nov 2023 17:03

Hoeveel tijd zat er tussen je operatie en de herfstvakantie @Mijtje ?
Ik sta voor eenzelfde uitdaging, timing momenteel nog onbekend al is het plan om na het skiën in januari terug ok te zijn tegen de herfst komend jaar.

bartvwg op 01 nov 2023 17:43

Mijn ene heup was in april, tweede heup nog geen 3 maanden later. Tot de herfstvakantie was net iets meer dan 3 maanden. Dus met jouw timing moet het zeker goedkomen. Kleine tip; wat natuurlijk alleen geldt bij een geplande ingreep en niet bij een ongeluk, ga van te voren met je fysio vast aan de slag. Hoe fitter/sterker je de operatie ingaat, hoe beter het herstel daarna.

Mijtje op 01 nov 2023 17:49

Bedankt @Mijtje! 👍

Bla, bla, bla.

Hier 17 jaar geleden (op m’n 30e) een kunstheup gekregen. 7 maanden later stond ik weer op de lange latten. Zorg ervoor dat je spieren, banden en pezen sterk genoeg zijn om alles op te vangen en dat je conditioneel ook al weer het een en ander kan…

Op 28 januari vorig jaar nieuwe heup in Albertville geplaatst. Heup gebroken op ijsplek aan het eind van een loopband. Nieuwe heup zat tegelijk perfect, maar na struikelpartij in tuin steel wat verschoven. Door osteoporose advies ortopeet geen nieuwe operatie. Januari dit jaar weekje wintersport met wandelen als uitgangspunt gehad. Tweede dag toch maar wat afdalingen op oefenpiste gemaakt. Voelde me daar minder veilig en uiteindelijk toch nog 2 dagen geskied in gebied Trois Vallees wat ik al jaren ken. Ging in feite als vanouds. Gebruikelijke skiweek in januari 2024 toch geannuleerd (leeftijd/osteoporose/nieuwe heup die niet 100% goed zit). Nu al een beetje spijt. Indoor is sowieso een goede optie om het gevoel terug te krijgen. Kijken hoe het de komende maanden loopt. Wellicht toch maar eens proberen. De kunst verleer je immers niet zomaar. Langer uitstellen beter afstel.

Hen48

In de zomer van 2014 mijn enkel gebroken. De winter erna ‘gewoon’ wezen skiën. Ging prima zonder angst. Je enkel zit opgesloten in je schoen. Alleen kreeg ik last van de schroeven. Die heb ik na het seizoen weg laten halen. Ski inmiddels weer jaren pijnvrij.

Bedankt voor jullie reacties! Goed om te horen dat het vertrouwen toch best snel weer terug kan komen.

Ik ga skieen met 2 heupprotheses. En genieten maar .

Wanneer er enige angst is ga voor die tijd hier in NL skiën. Heb zelf een heupoperatie (niet ski gerelateerd) en een ‘kapotte’ knie gehad (wel ski gerelateerd). Sinds die tijd neem ik voor het seizoen altijd een paar lessen op een beweegbare skibaan. As maandag weer de 1ste van 6. Dit bevalt mij erg goed.
Succes met de ‘ervaring’ en het weer genieten van t skiën!

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Al van alles gebroken, maar ik heb er geen angsten of beperkingen aan overgehouden. Ik ski wel iets rustiger. Gooi wat eerder de rem erop.

In januari ook mijn enkel gebroken tijdens het skiën (weliswaar terwijl ik stil stond). Ook een operatie en plaatje en enkele schroeven erin. Fysio heb ik kunnen beginnen na zes weken.
Ik ben begin oktober naar een bootfitter geweest om mijn skischoenen wat beter op maat te maken en mijn bindingen te laten nazien. De week erna wezen skiën in een indoor hal wat voor de nodige stress gezorgd heeft. Na een viertal “afdalingen” begon mijn zenuwpeil al wat te zakken en lukte alles vrij aardig.
Gisteren ben ik met het gezin naar Landgraaf geweest en daar kon ik als vanouds gewoon mee skiën. Wel merk ik na een tijdje nog een knelling ter hoogte van mijn enkel waarvoor ik waarschijnlijk nog eens terug zal gaan naar de bootfitter.
De dag nadien voel ik wel dat ik iets gedaan heb en is er een kleine zwelling te merken. Ik hoop door nu nog een achttal weken wat spierversterkende oefeningen voor kuit te doen dat ik minder last zal hebben tijdens ons skiverlof deze kerst.

Dus: na negen maand terug de piste op en na enige stress lukt alles weer goed.

In januari ook mijn enkel gebroken tijdens het skiën (weliswaar terwijl ik stil stond). Ook een operatie en plaatje en enkele schroeven erin. Fysio heb ik kunnen beginnen na zes weken.
Ik ben begin oktober naar een bootfitter geweest om mijn skischoenen wat beter op maat te maken en mijn bindingen te laten nazien. De week erna wezen skiën in een indoor hal wat voor de nodige stress gezorgd heeft. Na een viertal “afdalingen” begon mijn zenuwpeil al wat te zakken en lukte alles vrij aardig.
Gisteren ben ik met het gezin naar Landgraaf geweest en daar kon ik als vanouds gewoon mee skiën. Wel merk ik na een tijdje nog een knelling ter hoogte van mijn enkel waarvoor ik waarschijnlijk nog eens terug zal gaan naar de bootfitter.
De dag nadien voel ik wel dat ik iets gedaan heb en is er een kleine zwelling te merken. Ik hoop door nu nog een achttal weken wat spierversterkende oefeningen voor kuit te doen dat ik minder last zal hebben tijdens ons skiverlof deze kerst.

Dus: na negen maand terug de piste op en na enige stress lukt alles weer goed.

Jurgen_t op 02 nov 2023 22:54

Dat zijn goede berichten! Top!

Ik heb met skién een ongeluk gehad waardoor ik mijn kruisband kwijtgeraakt ben. Na een operatie ( geen hersteloperatie) en vele maanden revalideren, ging ik met een brace de piste weer op. Spannend, eng en tig keer ging ik door mijn knie heen. Ik heb een privéles geboekt en dat was heel prettig. In de loop van de tijd ging het steeds beter en ging ik minder door mijn knie heen. Vorig jaar voor de tweede keer na het ongeluk. Na 3 dagen geen brace meer gebruikt. Dus ook zonder een voorste knieband valt er prima te skiën, mits je je bovenbenen goed traint.

Ruim 3 jaar geleden mijn enkel gebroken.
Helaas nog niet goed na 5 operaties, en nu ook nog dystrofie erbij.
Nu eind van de maand naar een revalidatie arts toe.
Half januari is mijn rolstoel op maat klaar.
Ik kan nog geen km lopen met krukken.
En ik ben echt niet kleinzerig aangelegd.
Gewoon botte pech gehad.
Januari wel op wintersport geweest, maar 1 afdaling per dag gedaan in de zitski.
Nu weer regelmatig aan het lessen in de zitski (met een extra kussen onder mijn been).
En januari weer naar Flachau, weekje zitskien wel halve dagen.
Maar ik ga er toch lekker van genieten.

*bericht bewerkt door niekniek op 04 nov 2023 20:37

Mijn man heeft 3,5 jaar geleden tijdens de wintersport in Frankrijk zn enkel heel lelijk gebroken, drievoudige breuk. Is daar geopereerd en terug in NL later nog een keer. Heeft meer dan een half jaar niet kunnen lopen, liep pas na een maand of 7 weer korte stukjes zonder krukken. Zijn arts vond het twijfelachtig of hij nog kon skiën, met name omdat er nog best een flinke bewegingsbeperking was en die enkel ook heel lang erg dik bleef. Eerste jaar was hij ook echt nog niet in staat om te skiën, maar het jaar erna wilde hij het toch proberen. Was toen rond die tijd ook ongeveer uitgerevalideerd, en fysio vond het prima om te proberen. Skischoen laten aanpassen en richting Frankrijk gegaan. Tot zijn grote geluk ging het skiën eigenlijk direct prima! Mentaal was het nog wel even pittig, hij was wat onzeker en bang om te vallen. Maar lekker rustig aan gedaan en na een paar dagen was hij die angst wel kwijt. Afgelopen jaar (3 jaar na die enkelbreuk) heeft ie als vanouds kilometers kunnen maken en had ie nergens meer last van.

*bericht bewerkt door t@sje op 04 nov 2023 21:48

Ik brak vorig jaar augustus een wervelende in mijn rug. In december stond ik weer op de ski’s. Die vakantie heb ik wel echt rustiger aangedaan dan anders. Vooral mijn spieren waren nog echt niet zo sterk. En natuurlijk vond ik het in het begin ook spannend, maar dat werd al heel snel veel minder. Ik heb toch ook echt genoten van de vakantie. En van het feit dat ik überhaupt nog kon skiën…

Ruim 3 jaar geleden mijn enkel gebroken.
Helaas nog niet goed na 5 operaties, en nu ook nog dystrofie erbij.
Nu eind van de maand naar een revalidatie arts toe.
Half januari is mijn rolstoel op maat klaar.
Ik kan nog geen km lopen met krukken.
En ik ben echt niet kleinzerig aangelegd.
Gewoon botte pech gehad.
Januari wel op wintersport geweest, maar 1 afdaling per dag gedaan in de zitski.
Nu weer regelmatig aan het lessen in de zitski (met een extra kussen onder mijn been).
En januari weer naar Flachau, weekje zitskien wel halve dagen.
Maar ik ga er toch lekker van genieten.

niekniek op 04 nov 2023 20:32

Jeetje dat is wel heel naar. Maar wat fijn dat er zitski’s bestaan en dat je op die manier toch van de wintersport geniet. Veel respect!!! En alvast een fijne wintersport!

Er vanuit gaande dat je niet de ellendige pech van Niekniek hebt (heel veel sterkte en heel mooi om te zien dat je de positieve kracht hebt om uit te gaan van mogelijkheden!):

2x een schouderbreuk, 1x 6 ribben… niet best, maar gewoon weer vol gas van die bergen af! Angst laat je verkrampen en dat is ronduit een sfeerbederver, een vakantieverpester. Vreest niet, maar ontspan, geniet! :-)

*bericht bewerkt door HarryvdBerg op 05 nov 2023 18:13

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

Keer knie uit de kom gehad op de laatste afdaling. lift naar het dal was nog 100 a 200 meter dus met tranen in de ogen zittend op m’n snowboard ‘even’ naar daar gegleden. Inmiddels al weer een paar jaar geleden maar het skitripje erna was wel ff spannend. Daarna gelukkig nooit echt meer last van gehad. Ik fiets nu wel veel om de benen “wintersport proof” te krijgen.

*bericht bewerkt door Verschuuren op 05 nov 2023 23:51

Ik heb met skién een ongeluk gehad waardoor ik mijn kruisband kwijtgeraakt ben. Na een operatie ( geen hersteloperatie) en vele maanden revalideren, ging ik met een brace de piste weer op. Spannend, eng en tig keer ging ik door mijn knie heen. Ik heb een privéles geboekt en dat was heel prettig. In de loop van de tijd ging het steeds beter en ging ik minder door mijn knie heen. Vorig jaar voor de tweede keer na het ongeluk. Na 3 dagen geen brace meer gebruikt. Dus ook zonder een voorste knieband valt er prima te skiën, mits je je bovenbenen goed traint.

jwgroeneveld op 04 nov 2023 19:18

Afgelopen maart na een val, waarbij mijn skis niet los zijn gegaan mijn binnenste knieband en voorste kruisband afgescheurd.
Wil zo graag weer gaan skiën, maar ben erg bang. Nog steeds (sport)fysio en volgende week controle orthopeed. Hij wil dan kijken voor een brace. Daarna wil ik toch maar een les boeken in de skihal en proberen mijn angst de baas te worden.
Nog tips?

Het is al benoemd, begin eens met een dag privé-les. Vanuit daar kom je erachter wat mogelijk is de rest van je skiweek.

MichielVries

Plaats een reactie