Drukte

Dit onderwerp gaat over de bestemming Serfaus - Fiss - Ladis

Goede morgen

Ik lees in veel reviews over de drukt in Fiss.
Hierover is al een heel topic vanuit het jaar 2018.
Is dit nog steeds het geval in 2023?

Zelf ga ik buiten de schoolvakanties skïen van 22/01 tot en met 26/01.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Het is altijd een relatief druk gebied. Buiten de vakanties prima te doen, maar als je behoorlijk lege pistes gewend bent, kan het best tegenvallen.

Ski hier jaarlijks buiten de schoolvakanties. (Schoolvakanties zijn wel heel druk). Maar wat is voor jouw druk, dat is altijd de vraag. Ik als iemand met ptss en daardoor veel meer gevoelig voor prikkels kan hier prima uit de voeten. In de ochtend zijn er een aantal liften even druk, maar gedurende de ochtend verspreid dit zich. Het loopt overigens wel goed door. Wachttijden tussen de 10 en 15min.
Fiss Schönjoch, (voor de mensen richting de Noordkant), hier heb je dan de Schöngampbanh (hier staat nagenoeg de hele dag een goed doorlopende rij).
Richting de Masner kan t in de ochtend wel druk zijn. Hier sta je bij meerdere liften wel even te wachten. Dit vind ik zelf wat minder prettig, maar mijn vrouw dan weer helemaal niet. Dus ligt waarschijnlijk aan mij😉

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Hierboven geeft goed weer dat het dus nooit echt rustig is. Ik kom buiten de vakanties in meerdere gebieden en zodra ik al meer dan een paar stoeltjes moet wachten, vind ik het druk. Laat staan als ik 10-15min moet wachten…
We weten alleen niet wat jouw referentie is.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 03 nov 2023 10:17

Afgelopen maart net na de voorjaarsvakantie geweest en qua drukte was het prima te doen. Vooral het centrale deel van Serfaus, pistes 99 en 90 zullen het drukst zijn, verder valt het allemaal wel mee en is er genoeg ruimte

Ik ski altijd begin februari in het gebied van Serfaus-Fiss-Ladis. Ik verblijf zelf altijd in Serfaus. Ik vind het qua drukte goed te doen. Ik zorg dat ik 's ochtends lekker vroeg de gondel pak. Dan valt het met de drukte mee en kun je genieten van de geprepareerde pistes en daarna niet direct naar het Massner gebied gaan. Daar gaat iedereen dan naartoe. Lekker naar de Nordseite gaan of in Fiss zelf blijven en b.v. 's middags naar de Massner. Wel weer op tijd terug gaan omdat je een paar liften moet nemen om weer in Fiss te komen.

Ja, het is druk, maar buiten de vakanties is het wel te overzien. Laatste keer dat ik er was, 2e helft Maart 2022, was het zeker niet té druk. Kwartier wachten bij een lift herken ik dan ook niet. Ja, de Schöngampbahn is altijd druk, maar te omzeilen, en inderdaad NIET met de menigte mee skiën. Doordat het een familie-gericht gebied is, beginnen de meesten pas rond 10:00H met skiën, de kinderen moeten uiteraard eerst naar les. Ga je voor die tijd weg, is er niks aan de hand.

Let it snow

Ja, het is druk, maar buiten de vakanties is het wel te overzien. Laatste keer dat ik er was, 2e helft Maart 2022, was het zeker niet té druk. Kwartier wachten bij een lift herken ik dan ook niet. Ja, de Schöngampbahn is altijd druk, maar te omzeilen, en inderdaad NIET met de menigte mee skiën. Doordat het een familie-gericht gebied is, beginnen de meesten pas rond 10:00H met skiën, de kinderen moeten uiteraard eerst naar les. Ga je voor die tijd weg, is er niks aan de hand.

JurrianvanLoo op 03 nov 2023 13:49 Met de wachttijden van 10 - 15 minuten bedoel ik alleen in de ochtend. Rest van dag loopt t lekker door…
Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Ben er zelf al wat jaren geleden geweest in die periode. In Fiss aan de gondels regelmatig een half uur tot 3 kwartier staan wachten, ook de restaurants vaak overvol. We waren met een groepsreis en werden altijd rond half 10 bij de gondel in Fiss gedropt, dus op het meest ongelukkige moment. Met wat plannen is de ergste drukte wel enigzins te ontlopen, maar het blijft gewoon overal druk. Daarnaast is dat voor mij geen vakantie als je steeds moet plannen wanneer je steeds drukke momenten bij liften en restaurants moet ontlopen. Juist op vakantie wil ik niet van de klok afhankelijk zijn. Maar ieder zo zijn voorkeur.

Born to Ride

Ook iets om rekening mee te houden: Januari wordt steeds drukker. Zeker in Oostenrijk is er al jaren niet echt meer sprake van een januari-loch. Maart, zeker vanaf half maart, is al een stuk rustiger. Er is dan nog een kleine opleving rond de pasen, maar vanaf begin maart bouwt het bezoekersaantal per week gestaag af in een gemiddeld skigebied.

In 2016 en 2017 ben ik in week 4 in Fiss geweest. Qua drukte was het goed te doen. Wat mij toen wel opviel de massa gaat meestal in de ochtend eerst richting het Masner gebied (links op de pistekaart) wij gingen `s ochtends eerst richting de rechterkant van de pistekaart Adlerabfahrt oa. Daarna in de loop van de dag richting het Masner gebiedje dan ski je achter de massa aan, einde van de middag is het daar soms erg rustig.

Ski al 35 jaar, al op vele plekken geweest, 2x in Fiss, is een van de mooiste gebieden vind ik. Buiten de vakanties om zou ik het gerust eens proberen hoor.

Inmiddels zo’n 6 keer naar dit skigebied geweest. Veelal rond de 3e week van januari i.v.m. grote sneeuwzekerheid. Start je vanuit Serfaus, dan kan je in de vroege ochtend enige drukte verwachten richting Masner. Andere kanten zijn goed te doen. Start je vanuit Fiss, dan herken ik de genoemde 10-15 minuten wachten. Dat is echter vaak alleen bij de eerste lift omhoog. Mijns inziens zeer acceptabel voor een skigebied waar vanuit je met de eerste lift die je pakt het hele skigebied van 200+ km’s door kan.

Wij zijn er vorig jaar een week eerder geweest, geen enkel probleem met wachttijden bij de liften gehad. Dit jaar zitten we er in dezelfde week als jou. Misschien tot op de piste of in de Hexenalm.

Wij zijn 4 jaar gelden in Sefaus geweest. Nooit meer. Drukke pistes, lange wachttijden. Overvolle dure pistehutten !

Wij komen hier nu 16 jaar en altijd in de voorjaarsvakantie.
Dan is het zeker druk.
Maar in de jaren leer je dat redelijk te omzeilen om iig vroeg op pad te gaan en niet te gaan eten op de berg in de piekuren.
Als je dan 's morgens lekker kan knallen, dan heb ik er vrede mee dat dat in de middag wat minder kan.
Maar buiten de vakantie lijkt het mij geen probleem.
Ook de gondel in Serfaus is vanaf dit jaar vernieuwd naar een 10 persoons.
Dus ik zou zeggen…DOEN!!!

null
null

Hoi Koen,
Mijn ervaring is dat in maart -buiten schoolvakanties- skigebied Serfaus-Fiss-Ladis héél goed te doen is!
Vwb verblijf: in Fiss is niets te beleven, een heel rustig dorp. En dus wat goedkoper dan bijv. Serfaus, wat meteen wel wat gezelliger is (vind ik dan he) en waar je ook wat meer keuze hebt qua restaurants. Tis maar net hoe je je vakantie wil invullen qua rust, eten en drinken :)
Het skigebied vond ik fijn en dan met name Masner

SFL is een van de drukste gebieden waar ik ben geweest. Ik was er in januari en had daarom verwacht dat het in die week wel mee zou vallen, maar er staan regelmatig rijen en de pistes zijn druk.

Zoals hierboven aangegeven kun je daar omheen plannen door vroeg bij de gondels te zijn, eerst naar de Nordseite te gaan en pas einde middag naar de Massner etc. Maar dan nog kom je de massa tegen (bijv. als je van de ene kant naar de andere kant oversteekt), en dan nog heb je zelden het gevoel dat het rustig is. Alleen bij de Almbahn en de zwarte pistes daar had ik af en toe het gevoel in de rust te skiën.

Start vanuit fiss gelijk als de liften open gaan naar serfaus. Masner. Daar paar pistes en door naar fiss nord site. Op de terug weg altijd druk met mensen die naar Masner gebied willen. Pffff.Over half 12 even eten.Zelf totaal geen last van de drukte. Voor de meute uit. Lekker rustig altijd.

Ja, druk is het zeker in SFL. Er zijn al wat goede tips gegeven om de ergste drukte te omzeilen. Daarnaast ben ik ook benieuwd wat de nieuwe Komperdellbahn 's ochtends aan drukte gaat schelen in Serfaus.

Wat wel echt anders is dan in sommige andere, grotere gebieden is dat veel toppen door maar één lift worden ontsloten en vanaf daar er meerdere pistes starten. Vooral aan de Serfaus kant heb je een paar liften van waaruit je echt 4-5-6 manieren hebt om beneden te komen: Plansegg, Lazid, Masnerkopf. Daardoor moet je in de rij voor de lift wel wachten, maar de drukte op de piste kan heel erg meevallen. Bovendien mijden veel gezinnen de (moeilijkere) zwarte pistes, waardoor het ook daar nooit echt druk wordt.

Wat nog wel een aandachtspunt is, is dat het in het dorp 's avonds ook best druk is. Spontaan ergens eten is bijna niet mogelijk, behalve als je alleen een pizza’tje wilt. Reserveren is dan echt aanbevolen.

Start vanuit fiss gelijk als de liften open gaan naar serfaus. Masner. Daar paar pistes en door naar fiss nord site. Op de terug weg altijd druk met mensen die naar Masner gebied willen. Pffff.Over half 12 even eten.Zelf totaal geen last van de drukte. Voor de meute uit. Lekker rustig altijd.

huus op 10 nov 2023 19:02

Dat is toch echt een complete verschrikking als je zo de hele dag alleen maar met plannen bezig bent in je vakantie. Continu op je klok kijken waar je op dat moment wel en niet moet wezen, dat heb ik op een gemiddelde werkdag al veel te veel.

Born to Ride

Wij zijn al vaak in januari en maart in SFL geweest. Ja, 's ochtends tussen 9 en 10 uur is het druk bij de gondel, 5-10 minuten wachttijd. Bij een paar liften/gondels in het skigebied houd je de hele dag een rij, maar echt lang wordt de wachttijd nooit.
De ‘drukte’ verspreidt zich over een uitgestrekt gebied. Sommige pistes zijn inderdaad wat drukker, maar er is voldoende aanbod om de drukte te ontlopen. En nee, daar hoef je niet voor op de klok te kijken.

Waar het wel druk is, ook buiten de schoolvakanties om, zijn de skihutten en terrassen in het gebied. Wil je verzekerd zijn van een plek, dan is het handig om ofwel vroeg danwel laat te gaan lunchen. Daarvoor moet je dus wel op de klok kijken. Helaas!

's Avonds na 19u spontaan uit eten gaan, is er zowat niet bij. Alles volgeboekt.

*bericht bewerkt door ChristienB op 11 nov 2023 14:51

Wij komen hier nu 16 jaar en altijd in de voorjaarsvakantie.
Dan is het zeker druk.
Maar in de jaren leer je dat redelijk te omzeilen om iig vroeg op pad te gaan en niet te gaan eten op de berg in de piekuren.
Als je dan 's morgens lekker kan knallen, dan heb ik er vrede mee dat dat in de middag wat minder kan.
Maar buiten de vakantie lijkt het mij geen probleem.
Ook de gondel in Serfaus is vanaf dit jaar vernieuwd naar een 10 persoons.
Dus ik zou zeggen…DOEN!!!

null
null

die onderste foto, zijn dat jullie ski’s? Want zo niet is het wel je reinste toeval dat de blauwe salomons mijn ski’s zijn en die atomics van mijn vrouw.

LoLo74 op 05 nov 2023 08:04

Plaats een reactie