EV voor wintersport

Hallo iedereen

Ik moet binnenkort een nieuwe wagen kiezen als bedrijfswagen, maar zou graag eens weten welke het beste geschikt zouden zijn voor de wintercondities in de Alpen.

Dit zijn de wagens die mijn voorkeur hebben (modellen zijn van 2024). Ze worden voorzien van 4 seizoensbanden. Winterbanden worden wel niet meer gemonteerd (spijtig genoeg)
Mercedes EQA 250 Business line
Mercedes EQB 250 Business line
Volvo XC 40 recharge (achterwielaandrijving)
Volvo C40 recharge (achterwielaandrijving)

Heeft er iemand ook ervaring met RWD op EV in de winter ?

Mvg

Ter info, als je door Duitsland wil rijden dan wel even opletten dat de all season banden een M&S én een sneeuwvlok hebben. Passende sneeuwkettingen lijken me ook wel een must met all season banden.

Van auto’s heb ik verder geen verstand…

Al meerdere keren met een RWD EV in Oostenrijk geweest. Ook met sneeuw. Als het erop aankomt, moet je de kettingen al om hebben. Daar zou ik me verder niet te veel op focussen. De systemen in een EV grijpen overigens veel sneller en verfijnder in omdat een elektromotor in dit geval veel beter te regelen is dan brandstof. Maar ik denk dat beide soorten zo ver ontwikkeld zijn dat enkel menselijk fouten of zeer extreem weer je in de problemen kunnen brengen. Uiteraard juiste banden (M/S) monteren en kettingen mee.

Waar ik wel heen zou kijken, actieradius. Meer is beter en staar je niet blind op WLTP cijfers maar lees praktijk reviews! Het scheelt echt enorm per auto/merk wat in de praktijk gehaald wordt. Paar zaken om op te letten:
-Moet je skikoffer monteren of is er wellicht een optie waarbij wel alles in de auto past? Skikoffer is funest voor je verbruik.
-Wat doet de actieradius in de winter? Sommige modellen zijn er erg gevoelig voor. Andere minder. Maar het doet altijd iets. 10%-20% mag je wel op rekenen maar er zijn modellen geweest die 50% minder hebben.
-Wat doet de actieradius op snelheid? Zal altijd minder zijn maar sommige modellen doen het beter dan andere.

Die XC40 heeft een klant van mij nu sinds enige weken. Doet gemiddeld 18kwh/100km. Typisch gebruik (werk, kinderen taxi, boodschap, alles). Ben er jaloers op met mijn 19,7 bij hetzelfde gebruik (iX3). Op wintersport met skikoffer en doorrijden zover als dat kan met skikoffer zit ik op een 24,5kwh/100km. Is toch zo een 25% minder, wat rond het gemiddelde zit. Overigens prima te doen als je gewend bent iedere 2,5-3 uur pauze te houden.
De rest geen ervaring mee.

Doorgaans moet je bij achterwielaandrijving eerder kettingen monteren dan bij voorwielaandrijving.
Het gewicht van een E-voertuig ligt bovendien een stuk hoger, ook al niet bevorderlijk om vooruit te komen op sneeuw of ijs.
Niks zo lekker op sneeuw als een licht voorwielaangedreven (of 4x4) autootje op good old benzine en smalle bandjes.

Bla, bla, bla.

Niks zo lekker op sneeuw als een licht voorwielaangedreven (of 4x4) autootje op good old benzine en smalle bandjes.

Onze Subaru Forester (benzine) is niet bepaald een lichtgewicht, maar desalniettemin een uitstekende 4x4. Plus winterbanden.
En ook nog sneeuwkettingen mee.
Als wij niet boven komen, dan eet ik m’n Hanwags op…;-)

null

Ik rijd al 2 jaar geregeld naar Oostenrijk en woon gedeeltelijk in Tirol, Kaunerberg. Ik rijd een ID.5 RWD, geen enkel probleem. (Helaas moet ik een weg op die bij (hevige) sneeuwval afgesloten wordt voor niet AWD. Maar nog niet meegemaakt dat we niet veilig boven kwamen. Maar in dit geval was een AWD prettig geweest😉)
Goede winterbanden zijn wel een must. Let hierop bij de 4 seizoensbanden.
Uiteraard ligt het er ook aan waar je verblijft en/of waar je naartoe moet rijden.
De Oostenrijkers weten wel hoe ze de wegen schoon moeten houden.
Actieradius is enigzins een dingetje, maar ook weer niet zo, zoals men soms doet voorkomen. Ik rijd tussen de 810 en 850km, ligt aan welke de route ik rijd. Ik laad zowel in zomer als winter 3x. Bij aankomst is mijn Soc in de zomer uiteraard wel hoger. Wij rijden op de snelweg max 120/125km/u, dan blijft t verbruik binnen de perken.
Wel kan t tijdens vakantieperiodes druk zijn bij de laadpalen. Vooral op de vaste wisseldagen. Soms even naar een Autohof rijden kan slim zijn.
Wel duurt de reis langer dan met een benzine/diesel, maar dit is gewenning. Wij vinden het inmiddels juist prettig om na de 2 a 3u te stoppen. Wij laden over het algemeen tot 80%, ongeacht hoeveel kilometers de volgende stop is. Wat mij wel opvalt is dat menig Duitsers graag doorlaadt tot 100%, let hierop mocht je moeten wachten totdat je aan de beurt bent. De eerste keer kan spannend zijn, maar ik zou niet anders meer willen. Een EV rijdt heerlijk in de bergen

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

null

*bericht bewerkt door kesman op 03 nov 2023 20:28

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

We zijn met een tesla 3 RWD een paar keer op wintersport geweest. Was een prima ervaring. Je hebt wel relatief weinig laadpalen in oostenrijk dus je moet wat plannen.

Sneeuwkettingen was geen probleem, ook nodig gehad soms

Als het even kan regel dat je auto in een garage staat, dat scheelt, want hoe kouder hoe minder range

Ok

Danku voor vele en nuttige reacties. Ik ga nu al gedurende 10 jaar (1 week) op wintersport en heb eerlijk gezegd noot sneeuwkettingen moeten opzetten. Heb altijd diesel gehad met FWD en winterbanden. Als ik het zo hoor, zal ik wel sneller sneeuwkettingen moeten opleggen. De 4 seizoensbanden bij Volvo hebben inderdaad ms en alpine symbool (MICHELIN CrossClimate 2 SUV).

Bij mercedes is EQA en EQB is het wel FWD (type 4seizoensband zal ikmogen kiezen ). Maar mits het gewicht meer verdeeld is zou het minder moeten uimtaken? Alsook bestaan er sneeuwkettingen die op alle banden passen van het type Centrax sneeuwkettingen. Ik wil ook niet om de 4jaar, 300 euro uitgeven aan sneeuwkettingen.

Ik hoop ook dat ik met een dakkoffer ook maar 20% zal verliezen. Nu blijft het wel keuze tussen Mercedes en Volvo, ik denk dat Volvo wel nuttiger is maar door de AWD zal ik toch 2 keer nadenken.

Mvg

Als je de praktische range wilt opzoeken kan je hier kijken: https://www.whattherange.com/elektrische-auto/121298/Mercede… (voorbeeld voor de Mercedes EQA).

Hou er rekening mee dat je één keer tot 100% laadt (namelijk thuis) maar dat je voor de rest van de reis tussen de 10 en 80% zit (en dus ook “maar” 70% van de totale range kan rijden).

Wil je er een dakkoffers bij, dan heb ik cijfers zien voorbijkomen van 14% minder range (maar dat ben ik niet 100% zeker).

“Alsook bestaan er sneeuwkettingen die op alle banden passen van het type Centrax sneeuwkettingen. Ik wil ook niet om de 4jaar, 300 euro uitgeven aan sneeuwkettingen.”

Née, die bestaan niet

Edwin van Riel

Ik wil ook niet om de 4jaar, 300 euro uitgeven aan sneeuwkettingen.

Gewoon online bestellen en als je ze niet hebt gebruikt terugsturen als je terug thuis bent

Ik wil ook niet om de 4jaar, 300 euro uitgeven aan sneeuwkettingen.

Gewoon online bestellen en als je ze niet hebt gebruikt terugsturen als je terug thuis bent

Skiwi op 04 nov 2023 20:51

Voor mensen met zulk soort Nederlands consumentengedrag is een speciaal plekje in de hel gereserveerd.

Ik wil ook niet om de 4jaar, 300 euro uitgeven aan sneeuwkettingen.

Gewoon online bestellen en als je ze niet hebt gebruikt terugsturen als je terug thuis bent

Skiwi op 04 nov 2023 20:51

Voor mensen met zulk soort Nederlands consumentengedrag is een speciaal plekje in de hel gereserveerd.

V700 op 04 nov 2023 21:56

Zo, inderdaad zeg. Een betere tip: tweedehands kopen én verkopen.

Mr. Slow

Mooi lijstje!

Van jouw lijstje. Ik zou de EQA 250 niet nemen. Echt super kleine auto en sowieso is Mercedes te duur voor wat het is. Mijn buurman heeft een EQA 250 en mijn zwager een EQB 250. De EQB is tenminste nog een auto (al niet te ruim, mijn model 3 voelt ruimer).

De XC 40 of C40 zijn geweldig. Zelf blij ik bij Tesla (model 3 of model y), maar die keuze heb je blijkbaar niet?
Als ik een niet Tesla zou nemen zou ik een Enyaq nemen, maar ben een Skoda liefhebber. Van jou lijstje zou ik de XC40 nemen.

RDW’s zijn prima met wintersport. (zolang je de kettingen op de juist as legt), de 4WD kan net iets verder komen (waardoor je geen ketting nodig hebt soms).

Zo, inderdaad zeg. Een betere tip: tweedehands kopen én verkopen.

Quick op 04 nov 2023 22:27

Soms helpt te lui om te verkopen zijn ook. Mijn Centrax van de Audi RS6 die ik ergens in de garage had laten slingeren blijkt te passen op de MYP. ;)

@dsvier wat n mazzel inderdaad, mij tot nu toe niet gebeurd hahaha

Wel erg blij met de centra, alhoewel weinig nodig (xdrive 😉)

Edwin van Riel

Ik kan mij ook niet meer heugen wanneer ik voor het laatst kettingen nodig heb gehad. Ik denk iets van 15 jaar terug.

Vanwege awd inderdaad. Toch wel een duidelijk voordeel op de wintersport.

Maar hele volksstammen doen het met fwd en rwd en in die zin is het niets anders of je nu een ICE of EV. Onder de streep zijn de banden veruit het belangrijkste.

Voor mij zou het een reden zijn om voor zomerbanden te kiezen en vervolgens een eigen set winterwielen ernaast te nemen (bij een ter beschikking gestelde auto fiscaal aftrekbaar van de bijtelling).

Plaats een reactie