Sneeuwschoenwandelen

Mijn vriendin en ik gaan voor het eerst sneeuwschoenwandelen.
Dit gaan we doen in de regio van Champery (CH). We hebben daar een paar mooie sneeuwschoen wandelroutes gevonden.
Aangezien we dit nooit eerder hebben gedaan ben ik mij gaan verdiepen in de gear die we nodig hebben (zoals sneeuwschoenen en kleding).
V.w.b. voorbereidingen zijn er een paar goede sites te vinden zoals bijv. https://nkbv.nl/kenniscentrum/dit-is-sneeuwschoenwandelen.ht… en https://outdoorguru.com/nl/how-to/how-to-sneeuwschoenwandele….
Eigenlijk is kleding niet veel anders dan met skiën of boarden. Alleen misschien een ander soort broek, omdat een ski-broek te warm kan zijn.
Ik twijfel nog of ik sneeuwschoenen ga huren of kopen. Misschien is huren vanuit financieel oogpunt slimmer, maar ik heb het liefst altijd mijn eigen spullen.
Wie heeft ervaring met sneeuwschoenwandelen en heeft tips voor mij? Qua voorbereiding en/of straks qua de uitvoering zelf :).
Alvast bedankt.

*bericht bewerkt door WillemJona op 07 nov 2023 17:07

Hier: https://www.wintersport.be/weblog/04/11/2023/10-x-winterwand… wat leuke tips.
Zelf loop ik enkel met die ‘tennisraketten’ als de sneeuw heel dik ligt. Ik wandel liever met spikes omdat die beter op de schoen aansluiten.
Qua kleding: ademende laagjes, hoeveelheid afhankelijk van de koude. Wandel je lange tochten: neem wat droogs mee in je rugzak.
Meestal kleden wandelaars zich te warm. 😉

Bla, bla, bla.

Hallo @WillemJona, leuk om te gaan sneeuwschoenwandelen, dat is genieten van natuur en stilte in de sneeuw.
Ik zou als ik jullie was voor de eerste keer gaan huren, er zijn ontzettend veel sneeuwschoenen in verschillende categorieën en prijzen. Zelf heb ik een paar Salomon met bindingen zoals ook op de snowboard bindingen zitten, die zet je makkelijk vast en gaan niet onder het lopen los. Let daar op wat je wil kopen, het bederft je plezier als je iedere keer half naast je schoen staat/ wegzakt omdat je geen juiste beslissing hebt genomen. Zo kom je natuurlijk in het duurde segment uit, ik heb die van mij gekocht voor €75,- uit de verhuur en weinig gebruikt. zorg ook voor voldoende ijzeren punten onder je schoenen voor grip.
Wat betreft kleding, denk hierbij aan skitour kleding, laagjes, ademend en waterafstotend.
Zelf begin ik met een shirtje en dunne pully net als met skiën, dan heb ik mijn donsjack aan en daarover mijn Softshell. Een van beide, of soms beide, ligt aan het weer, trek ik dan na even warm lopen uit. Heb mijn wanten mee maar gebruik eigenlijk alleen mijn thermo handschoentjes, of het moet echt koud zijn. Ik draag een winterwandelbroek van de ANWB maar heb liever mijn all seasons Revoltion race aan, die wordt ook niet nat bij sneeuwval. Om te wandelen in mijn sneeuwschoenen heb ik mijn bergschoenen aan, zorg dat je schoenen niet te zacht zijn bij je neus aangezien over je voorvoet de binding zit, als dit in je schoen drukt is niet fijn. Daarbij gebruik ik mijn verstelbare wandelstokken met wieltjes een rugzak met reepjes en water,fruit, stuk worst soms brood en warm water/thee als ik picknick onderweg. Kom ik langs een hut eet ik daar gezellig. En vergeet je muts en/of sternband, zonnebril, zonnebrand niet, ik heb mijn garmin aan voor de route om te zien waar ik loop, maar ip ken ik de weg heel goed waar ik wandel.
Mocht je zelf toch al zelf je sneeuwschoenen kopen let dan op of je er een draagzak bij krijgt dat is handig als je aan het begin of einde van je wandeling nog net je sneeuwschoenen niet nodig hebt…
Voor zover was dit het dacht ik wel, mocht je nog vragen hebben laat maar weten, mag ook pb.
Heel veel plezier en ga er van genieten in een dik pak sneeuw. Oh ja en een beetje goede basis conditie is wel nodig ;) Sportieve groet Elly

null

*bericht bewerkt door Elly3 op 07 nov 2023 18:45

Dienten Die Alte schule

Wat een schitterende foto @Elly3, zoveel rust en sereniteit! En ook een heleboel hele bruikbare tips, fijn!

@JelleK ik loop hier op de Aberg bijna onder de lijn van de Thorau alm, was ook naar boven gewandeld, heerlijk. Zijn jullie daar ook geweest met skiën?

Dienten Die Alte schule

Zeker, wel alleen op de piste en niet om te wandelen. Maar het is daar echt een prachtige omgeving! Als snowboarder was het laatste stuk terug naar de “gewone” pistes alleen wel behoorlijk wat lopen, dus we zijn er maar 1 keer langs gekomen.

Dank jullie wel @Bartvwg en @Elly3.
Ik zie dat er in Champery een aantal winkels is waar je sneeuwschoenen en spikes kan huren. Dat is wel zo makkelijk zo’n eerste keer :). Ik loop op Lowa wandelschoenen, dus dat moet wel goed komen.
Ik ben ook blij met de tips voor de kleding en met name die voor de broek. Met Black-Friday voor de boeg ga ik daar mijn aandacht eens op richten.

Vandaag voor het eerst wezen wandelen met sneeuwschoenen. Wat een ervaring! We hadden prachtig weer, goede sneeuw en geweldige vergezichten! Het wandelen viel niet tegen, maar zo’n eerste dag vonden we 5km meer dan voldoende 🤗.

null
null
null
null
null

Morgen weer…!

Ziet er echt heerlijk uit! Bekende uitzichten ook voor mij.

Prachtige foto’s, heerlijk he zo wandelen, alleen op de berg. Aan het einde van de week loop je vast 15 km. Veel plezier nog.

Dienten Die Alte schule

Mooie foto’s, leuk dat het meevalt! 👍

Bla, bla, bla.

De 15km hebben we niet gered, maar het was weer een geweldige aanvaring. Het is heel bijzonder zoveel rust te ervaren in toch een redelijk druk skigebied.

null
null
null
null

Het was weer een heerlijke dag om te wandelen. Het gaat ons steeds makkelijker af. Gisteren wat meer technisch in Morgin en de afdaling naar beneden, waar we op het laatste stuk zijn overgestapt op spikes. Vandaag weer Les Crosets.
Einde van de dag waren het maartse toestanden met de sneeuw. Maar nog prima te skiën en voor ons zo lekker dat we alleen een hempje aan hoefden 😁. Later deze week wel weer sneeuw op komst.

Mooie foto’s! 👍

Bla, bla, bla.

Deze keer wat mooie foto’s van onze panoramische wandeling tussen Champoussin en Les Crosets. We hadden vandaag alleen de spikes onder de schoenen.

null
null
null

Mooi!

Plaats een reactie