Stockli ski

Goede dag wie heeft er ervaring met stockli ski’s voor de snelle skiër korte bochten lange bochten en tour werk wie weet welk type het beste is

Ah, je wilt dus 3 paar Stöckli? Voor touren op Zwitserse ski’s zou ik Movement aanraden. Verder een paar Laser SL voor de korte bochten en een paar WRT voor de middellange bochten.

Leuke mix @Bennie
Ik heb 5 jaar geleden op een Stöckli geskied.( weet niet meer welk model)
Viel me toen tegen voor de prijs.
Zijn nu misschien beter.
Ik zou ze eerst even testen in de sneeuw voor je ze koopt.

Ervaring met stockli
SX - super allround en gaaf
AX - nog allrounder en best gaaf
AR - onmeunig allround en nog steeds gaaf

Maar mijn God. Wat een geld. Je bent bang om ze ergens neer te zetten….

Totales Vollidiot

Nieuwe zou ik ook niet durven neerzetten. Kan je ze niet tweede hands kopen?

Staar je niet blind op de naam. Ik heb een dagje een paar gehuurd en kwam aan het eind van de dag met de gedachte ‘is dit alles?’ uit de bindingen.

Life is what happens while you were checking your phone

Stöckli laser WRT’s, bevallen mij top echt een fantastische ski.
Heb zelf een 2e hands paar gekocht, week oud voor de helft van de prijs.

Combi tussen SL en GS zoals ze zelf zeggen en dan klopt ook. Check ook reviews.
Korte bochten gaan top maar ook lange bochten carven gaat super.

Al je onder tourwerk verstaat het maken van een tocht door het skigebied op de piste dan kan dat ook prima.

Ik zou ze niet langs de straat zetten om vervolgens de hele avond in de apres ski te staan, maar boven op de piste met een cijferslotje van 20 euro om mijn ski’s zou ik heerlijk onbezorgd zitten.

Stöckli laser WRT’s, bevallen mij top echt een fantastische ski.
Heb zelf een 2e hands paar gekocht, week oud voor de helft van de prijs.

Combi tussen SL en GS zoals ze zelf zeggen en dan klopt ook. Check ook reviews.
Korte bochten gaan top maar ook lange bochten carven gaat super.

Al je onder tourwerk verstaat het maken van een tocht door het skigebied op de piste dan kan dat ook prima.

JMI op 10 nov 2023 09:14

Hoe moet ik de WRT zien tov de SX?

die is ook een combi tussen SL en GS.

Enorm fijn ding btw. Heb nog niet op een WRT geskied.

Totales Vollidiot

WRT heeft de bouw van een consumentenracer, de SX is een sportcruiser. Alles iets ronder in gebruik, en daarmee comfortabeler. Ook wat meer gedempt.

SX nog nooit geskied maar volgens mij is die net wat meer allround.
Zie ook de review:

De WRT is wat meer richting wedstrijdski. Die moet je wel echt skiën, niet om te cruisen maar om gas te geven.
Niet dat je er niet langzaam mee kunt skiën maar dat komt hij wat minder tot zn recht.
Als je op youtube ff zoekt vind je genoeg testvideo’s.

*bericht bewerkt door JMI op 10 nov 2023 11:06

Vorig jaar de Stockli SL, SC en AX geskied. De SL vond ik de leukste maar zowiezo kwam ik er ook een beetje vanaf met het gevoel “is dit het nu?!”.

Mijn referentie:

  • Dynastar Speedzone Pro 14 (met raceplaat) (1m74)
  • Fischer The Curv GT (1m82)
    En ervaring met Atomics (GS, X)

Wat ik zo ver van Stöckli heb geleerd, is dat de pisteskis vooral uitblinken in bedieningsgemak en souplesse. Alles gaat even gemakkelijk en zonder fratsen. Daar staat tegenover dat er ook geen uitschieters naar boven zitten. Je hoeft de ski niet precies uit te dokteren voor een sweetspot en extra energie erin komt er vaak ook niet uit.
Misschien wel de reden dat het een lat is waar je je op latere leeftijd mee beloont; als alles nog wel kan, maar niet meer hoeft. Als lekker genieten van de winterse bergen voorop staat. En als de bankrekening voldoende gevuld is.

Op het laatste punt na kloppen de bovenstaande punten voor mij wel Bennie :-)
@Asterino; hoe vond jij de AX tov de GT?

Totales Vollidiot

Op het laatste punt na kloppen de bovenstaande punten voor mij wel Bennie :-)
@Asterino; hoe vond jij de AX tov de GT?

Kdtl op 10 nov 2023 11:31

Goh… moeilijk want eerst en vooral erg subjectief en een klein jaar geleden (al de stockli’s getest in begin maart). Plus ik ben geen recensent.

Beiden zijn op papier gelijkaardige ski’s (iets breder onder de voet dat de typische ski’s in de klasse), heb ze ook allebei in gelijke lengte geskied, dwz de langste lengte (circa 1m82). Op de pistes zijn het toch echt andere skis. De Fischer is meer een GS ski, met ergens toch race genen, want een ski die je kan afstraffen. Ook moeilijker in korte bochten te sturen (kan wel, maar meer werken). De AX was een stuk gemakkelijker, zowel korte als lange bochten, erg stabiel maar gedempt. Bij de GT heb ik altijd het gevoel “opletten geblazen, bij de les blijven”, bij de AX kon ik dat gewoon loslaten en lekker cruisen, ook op hogere snelheid maar gemakkelijker.

Nu hoor ik dat de GT in een kortere lengte een stuk makkelijker skiet, maar die heb ik spijtig genoeg nog nooit geprobeerd in kortere lengtes.

Bij Stockli als je echt meer racegenen wilt kom je volgens mij bij de WRT terecht (maar die heb ik niet getest, hadden ze niet op voorraad).

Ik heb voor de lol een setje gebruikte Stöckli’s gekocht uit de iets goedkopere categorie, maar nog niet uitgeprobeerd. De Stöckli Axis pro (2019/2020). Dit model is weinig gemarket en er is weinig over terug te vinden. Staat wel in het jaarboek 2019/2020 van Stöckli en her en der een spaarzame review op internet. Iemand hier ervaring met deze ski?

*bericht bewerkt door yoguido op 10 nov 2023 21:37

Ik ski nu sinds 2 winters op m’n tweede set SX’en. Vind ze echt heerlijk zou nooit meer anders willen. Moet wel zeggen dat ik de prijs tegenwoordig echt pijn vindt doen. M’n eerste set kocht ik in 2015/2016 en m’n tweede set in 2020/2021 (maar skiede vanwege COVID pas voor t eerst op in 21/22).

Maar ze skiën zo heerlijk. Ski ik rustig met m’n vrouw mee skiën ze leuk. Moet ik in de achtervolging op kinderen staan ze ook hun mannetje (eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik m’n kinderen 16/18 tegenwoordig nog maar lastig bij kan halen of bij kan houden :)).

Later in t seizoen over de wat meer papperige pistes skiën ze ook nog fantastisch. Ik zeg altijd dat m’n ski’s van hopen houden en er zo lekker door / overheen skiën. Ze draaien gemakkelijk dan.

Ik heb de SC. Heel blij mee, ze skiën geweldig op tempo, maar ook geheel moeiteloos langzaam op een bospad. Wisselen ook echt makkelijk tussen korte en lange bochten, maar ze zijn niet geschikt om te gaan toeren.
Sowieso vraag je best veel variëteit in één ski, maar volgens mij zou je de AX of AR een keer moeten proberen.

Ik heb voor de lol een setje gebruikte Stöckli’s gekocht uit de iets goedkopere categorie, maar nog niet uitgeprobeerd. De Stöckli Axis pro (2019/2020). Dit model is weinig gemarket en er is weinig over terug te vinden. Staat wel in het jaarboek 2019/2020 van Stöckli en her en der een spaarzame review op internet. Iemand hier ervaring met deze ski?

yoguido op 10 nov 2023 21:30

Stöckli Axis werden volgens mij in de Elan fabriek gemaakt en niet door Stöckli zelf in Zwitserland. Ze hebben ook niet het Zwitserse vlaggetje bij t logo wat de andere Stöckli ski’s wel hebben. Verder prima ski’s. Ik heb ze best veel als huurski ingezet zien worden.

*bericht bewerkt door brakes op 12 nov 2023 11:57

Ik heb voor de lol een setje gebruikte Stöckli’s gekocht uit de iets goedkopere categorie, maar nog niet uitgeprobeerd. De Stöckli Axis pro (2019/2020). Dit model is weinig gemarket en er is weinig over terug te vinden. Staat wel in het jaarboek 2019/2020 van Stöckli en her en der een spaarzame review op internet. Iemand hier ervaring met deze ski?

yoguido op 10 nov 2023 21:30

Stöckli Axis werden volgens mij in de Elan fabriek gemaakt en niet door Stöckli zelf in Zwitserland. Ze hebben ook niet het Zwitserse vlaggetje bij t logo wat de andere Stöckli ski’s wel hebben. Verder prima ski’s. Ik heb ze best veel als huurski ingezet zien worden.

brakes op 12 nov 2023 11:57

Thanks, ik heb hier op het forum eerder ook gelezen dat ze door Elan werden gemaakt maar heb dat niet kunnen verifiëren. Op een Amerikaanse site heb ik gelezen dat ze hoor Head geproduceerd werden. Ze zijn volgens het stockli jaarboek in ieder geval wel ontworpen door Stockli en bestaan uit de befaamde laagjes met daartussen twee lagen tiannial. Ik heb denk ik ook ex huurski’s, maar ze zien er nog uit als nieuw. Ik ben benieuwd hoe ze skiën, vandaar mijn vraag.

Wat ik zo ver van Stöckli heb geleerd, is dat de pisteskis vooral uitblinken in bedieningsgemak en souplesse. Alles gaat even gemakkelijk en zonder fratsen. Daar staat tegenover dat er ook geen uitschieters naar boven zitten. Je hoeft de ski niet precies uit te dokteren voor een sweetspot en extra energie erin komt er vaak ook niet uit.
Misschien wel de reden dat het een lat is waar je je op latere leeftijd mee beloont; als alles nog wel kan, maar niet meer hoeft. Als lekker genieten van de winterse bergen voorop staat. En als de bankrekening voldoende gevuld is.

Bennie op 10 nov 2023 11:23

Ik ski nu op een atomic revo shock sl. Super ski . Maar was gewoon benieuwd naar hoe de stockli skiëd en met deze karakters wat bij welke ski past en of het dubbel doel skies zijn of echte werk skies .

Plaats een reactie