Advies extra paar ski's

Dag allemaal,

Ik wil een tweede set ski’s aanschaffen en had graag beroep gedaan op jullie kennis en ervaring.
Ik ben 1,75 groot, weeg ongeveer 70kg en ski op niveau 7-8. Ik probeer minstens 2 a 3 skitrips te maken per seizoen. Momenteel ski ik met freeride all mountain ski’s (rossignol sin 7). Ik hou van de ski’s en ze passen goed bij mijn skistijl. Toch verlang ik meer en meer naar een extra setje, zuiver voor op de piste.

Wat zoek ik in de extra set: Sowieso on-piste en dus zeker geen all mountain (daarvoor heb ik mijn sin 7’s) voldoende stabiel bij hoge snelheid maar toch wendbaar, allround piste (lange en kortere bochten). Ik hoop ergens met blackfriday wat korting te kunnen pakken of een model van vorig seizoen. Budget rond de 500euro.

Momenteel kijk ik naar de Rossignol hero elite MT CA. in maat 167. Wat vinden jullie van deze ski en naar welke modellen moet ik zeker nog kijken?

Alvast héél veel dank!

Bekijk zeker de fischers, mn de curv series. Dit zijn stuk voor stuk geweldige piste ski’s. Ze zijn gebaseerd op race ski technologie dus rappe jongens, maar ook wendbaar en forgiving, dus je wordt niet op elk foutje afgestraft. Je kan er goed mee carven, lange en korte bochten gaan er ook goed.

Al in al erg plezierige en fijne skis die je kan pakken als de pistes er mooi bij liggen, en dan kan je de rossignols pakken voor de rest

Qua prijs liggen ze nieuw iets boven 500 maar met black friday of op sport-robl moet je wel iets kunnen vinden

Ik heb zelf fischer the curv voor de piste en elan ripsticks voor de mindere omstandigheden. En dat bevalt tot nu toe heel goed

Oei ik ben het niet eens met LovetoBoard. Die nieuwe (vanaf 2022) Curv Ti en DTX zijn…niet wat het is geweest. Die oude Curv Ti is echt een goede ski, maar die nieuwe…ik ben echt geen fan. Ik zou sowieso juist niet voor Fischers kiezen, bijna alle ski;s van dat merk liggen nogal vast, met name in de tail. Die Sin 7 is een hele ‘losse’ ski, licht van gewicht en heel beweeglijk. Ik zou dan een pisteski kiezen die ook wat losser ligt, ik denk dat dat fijner is omdat je dat gewend bent. Bij Rossignol blijven is dan een veilige keuze. Die Rossi MT Ca is een goede keuze, of de MT Ti. Ik denk dat je ook prima uit de voeten kunt met een Rossi Experience 82basalt. Die valt weliswaar in de categorie piste-all mountain, maar dat is een ski met enorm veel meer pistekwaliteiten dan je Sin 7. Denk dat dat een hele mooie aanvulling zou zijn.

Oh dat kan toetersenbellen, we bestaan niet in deze wereld om het altijd met elkaar eens te zijn

Ik baseer mijn ervaring op mijn fischers van 2019, de nieuwere modellen heb ik niet geskiet dus wat toetersenbellen zegt kan ik niets over zeggen.

Jammer dat je dat hebt moeten ervaren toetersenbellen, maar hoeft niet voor iedereen te gelden misschien? Zie ook de skitest onlangs waar de fischers meer dan prima scoren. Wie zal het zeggen…

Sowieso zou ik nooit strak op iemands blauwe ogen skies kopen omdat hij/zij hem de hemel in prijst, doe zelf je onderzoek en, nog beter, probeer ze uit voordat je een keuze maakt

^^Ja de GT is er m.i. heel goed uitgekomen, maar de Ti en DTX niet. Jammer want ze waren zo goed. Ze hebben geprobeerd ze toegankelijker te maken door de constructie lichter te maken en wat carbon toe te voegen. Heeft alleen maar geresulteerd in een lichte nerveuze ski die noch wil kanten noch wil slippen. Bij de GT dus wel goed uitgepakt. Das echt n mooie sportieve allrounder. Zo zie je maar dat nieuwer niet altijd beter is. Maar inderdaad wat je zegt, smaken verschillen. Testen is het beste.

Die Rossignol Hero Elite MT is sowieso een hele fijne ski en kan je overjarig echt nog voor een leuk prijsje scoren.

Thank God summer is over!

Ik sluit me graag aan bij dit vraagstuk. Ik heb Volkl Kanjo’s voor de verse sneeuw en slushdagen. Het zijn heerlijke speelse ski’s voor alle dagen maar wanneer ik sportief wil carven mis ik wat feedback bij de Kanjo’s. Ik ben dus ook op zoek naar een set echte piste/race ski’s om de korte en middellange bochten te carven. Het budget is ongeveer €600 (voor top ski’s van 2021/22 oid), ik ben 180cm en ongeveer zelfde niveau als ts.

Op de shortlist staan:

  • Salomon S/Force X76 Ti 177cm
  • Dynastar Speed Race LE Clement Noel 174cm

Hopelijk hebben jullie nog wat advies en wellicht aanwijzingen voor een goede aanbieding ergens 😉

^^die salomon s/force is echt een tank. Als je graag op die Kanjo’s skiet dan gaat dat geen match zijn. Kijk bijv eens naar de K2 Disruption 78ti. Ook licht en makkelijker skibaar zoals de Kanjo maar met hele goede pistekwaliteiten.

Voor jouw niveau(7-8) zou ik de CA versie van de Rossi laten staan en eerder de TI proberen, en die TI vond ik zelf met een lager niveau dan jou al niet heel uitdagend. Voelde voor mij toen als amper een stap vooruit tov de Fischer F18 die ik had.

Als het puur voor on-piste tijdens goede condities is dan zou ik persoonlijk zoeken voor iets wat meer uitdagend is. Bijvoorbeeld iets als de S/Max 12 of een setje racetigers?

Ik ben juist op zoek naar een 2e set ski’s die weer een heel ander gevoel geven dan de Kanjo’s. Die mogen dus best zwaarder (kan bijna ook niet anders) en stijver zijn.
Ik heb nog een oude set Rossignol Hero Elite SX Carbon uit 2014 en die zouden prima zijn. Probleem is alleen dat daar op een een of andere manier de stijfheid uit is. Bochten pakken ze niet lekker meer en bij 80kmpu beginnen ze te klapperen. Geen vertrouwen meer in dus. Als ik dan toch nieuwe ski’s koop mogen ze ook wat niveaus omhoog tov bovenstaande.

K2 Disruption 78ti had ik eerst ook op mijn lijstje maar vind ze niet zo mooi qua kleurstelling. I know, minder belangrijk maar toch…
S/Max 12 is wellicht ook een optie, thanks.

Voor jouw niveau(7-8) zou ik de CA versie van de Rossi laten staan en eerder de TI proberen, en die TI vond ik zelf met een lager niveau dan jou al niet heel uitdagend. Voelde voor mij toen als amper een stap vooruit tov de Fischer F18 die ik had.

Als het puur voor on-piste tijdens goede condities is dan zou ik persoonlijk zoeken voor iets wat meer uitdagend is. Bijvoorbeeld iets als de S/Max 12 of een setje racetigers?

Thehenk op 14 nov 2023 10:30

Het verschil tussen die CA en TI is echt miniem bij die Rossi’s. Ik denk dat als je technisch echt een goede skiër bent je veel meer uit die Rossi’s kunt halen dan de meeste mensen doen en ervaren.

Thank God summer is over!

@Lisa. @Thehenk Wat is het verschil eigenlijk tussen de CA en TI?

Ik ben geen materiaal freak dus zou normaliter niet reageren. Echter ik herken je profiel; een jaar of 10 geleden de Salomon BBR10 186cm aangeschaft, ook een allmountain semioffpiste ski. Daarmee kan ik zowel offpiste als flink knallen op een piste vol bulten en losse sneeuw. Heerlijk stabiel, snel en steady as a rock in lange bochten. Maar ik miste ook het speelse en de scherpte van een piste ski.

2 jaar geleden daarom, na veel testen van diverse ski’s op de piste, overstag gegaan voor de Head Supershape iSpeed 177cm. Sindsdien neem ik altijd beide paar mee. Op een strakke dag de Heads en als het sneeuwt of het is een puinhoop op de piste de BBRs. Ze vullen elkaar mi. perfect aan. Ps. 1,84m en 72kg dus vergelijkbaar.

Succes met de zoektocht!

*bericht bewerkt door Luuk3 op 14 nov 2023 19:59

Sportieve groet, Luuk

@bvvb
CA staat voor carbon en TI voor titanium. Het gaat dus om het materiaal waaruit de ski is opgebouwd.

Thank God summer is over!

@Lisa. Bedankt. Niet heel veel verschil in prestaties dus? Heb je misschien ook advies over de lengte? Ik twijfel tussen 167 of 175. Ik ben zelf 175 en ongeveer 70kilo en nijg dus eerder richting maat 167.

Nee, scheelt echt niet veel.
Wil je meer de “allround” eigenschappen dan zou ik hem op lichaamslengte pakken, dan heb je ook iets meer stabiliteit. Wil je een iets wendbare en speelser karakter dan de 167.

Ik vond ze qua lengte allebei leuk skiën, maar ik ben 10 cm langer. Dus ik zou ze zelf in 175 nemen.

Thank God summer is over!

Maakt verder niet uit voor de vragen, maar alhoewel Ti in de scheikunde staat voor titanium, wordt het in ski uitrusting altijd gebruikt om Titanal aan te duiden.
Titanal, is ondanks de naam, geen titanium, maar een merknaam voor een bepaalde aluminium legering.

Gelukkig doen alle ski en stokken merken mee aan deze onzin, dus het maakt niet echt uit.

*bericht bewerkt door Slim op 15 nov 2023 19:46

Plaats een reactie