Skies prepareren voor borstelbaan

Hoi,

Even een vraag voor de skies van mijn dochter (4jaar)
Elke week heeft mijn dochter skieles in Nieuwegein op de borstelbaan. Ze vind het helemaal geweldig en kijkt er elke week weer naar uit dat ze mag skiën. ze skiet hierbij op eigen skies (ze is de oudste van 3 en na 20 lessen was kopen al goedkoper dan huren en dan komen haar broertje en zusje potentieel nog)
We zien alleen nu sinds een week of 3 dat zij bijna niet meer vooruit komt op de skies. We hebben op aanraden van de verhuur en en skileraar een busje silicone spray gekocht en dan zien we dat ze wel even beter naar beneden komt maar na +/- 20 minuten weer aanzienlijk langzamer gaat dan de rest.

Nu vroeg ik mij af of iemand nog een goede tip heeft om te zorgen dat ze toch makkelijker naar beneden komt (behalve terplekken huren ;) ) ze zegt zelf dat het wel hardwerken is en de leerraar gaf aan dat het niet zo erg is. Maar ze hoeft nauwelijks een ploeg te maken en ze staat al stil.

Overigens valt het mij op dat de andere kinderen behoorlijk grotere skies heeft dan zij. Zou dit nog een wezelijk verschil kunnen zijn?

Wordt waarschijnlijk sowieso beter als het kouder wordt, dan glijden de matten beter.

*bericht bewerkt door Liezen op 14 nov 2023 16:43

Normaal liggen er matten met zeep waar je bij elke ronde overheen moet.

Ik zal zaterdag extra opletten. Heb die matten niet gezien.
Zeker op de kleine “babypiste” leken ze er niet te zijn.
De kinderen met huurskies glijden beduidend beter. Vandaar de vraag

Wordt waarschijnlijk sowieso beter als het kouder wordt, dan glijden de matten beter.

Liezen op 14 nov 2023 16:40

Ben benieuwd. Het weer zat de afgelopen weken ook niet mee. Ze hebven veel tegenwind gehad

Ik neem overigens aan dat dit niet ook haar sneeuwski’s zijn. Want wax voor sneeuw is geen aanbeveling op plastic!

Mijn kinderen gebruiken ook eigen ski’s op de borstelbaan, k heb daar nog nooit wat aan geprepareerd. Boven gaan ze soms even met hun ski’s door die bak met???
Voor we naar de sneeuw gaan laat ik ze slijpen en waxen, eerste les daarna zijn de eerste 2 ‘afdalingen’ wat stroef omdat de wax er nog opzit, maar dat is er zo weer af. k vraag me dus eigenlijk af hoe het kan dat jullie eigen ski’s zo stroef zijn…

Even waxen met Holmenkol Ceramic Jumpwax. Gaat ze daarna prima naar beneden. Is meteen ook een mooie beschermlaag voor het belag, want dat knapt toch niet echt op van die borstels.

Inderdaad voordat je naar de sneeuw gaat weer even waxen en slijpen. Waxen doe ik dan meestal 2x, anders sta je halverwege de week in de sneeuw weer stil

Nog even dit voor volwassenen.
De conditie van de borstelbaan is vrijwel altijd het zelfde.
Gebruik oude ski’s op juiste lengte waar het liefst de rebound uit is op de borstelbaan.
Ga daarmee lessen/trainen.

Dan zal je merken dat alles in de sneeuw plotseling veel makkelijker gaat.
Succes

Mijn kinderen lessen ook in Nieuwegein met hun eigen ski’s. Na de babypiste gaan ze naar de rechterpiste (vanaf het terras gezien rechts) en daar ligt inderdaad een mat. Daar kan ze over heen gaan en dan glijden de ski’s weer helemaal goed.

Nog even dit voor volwassenen.
De conditie van de borstelbaan is vrijwel altijd het zelfde.
Gebruik oude ski’s op juiste lengte waar het liefst de rebound uit is op de borstelbaan.
Ga daarmee lessen/trainen.

Dan zal je merken dat alles in de sneeuw plotseling veel makkelijker gaat.
Succes

Hooykaas op 15 nov 2023 09:52

Fabeltje. Gebruik zeker geen oude ski’s waar de rebound uit is. Daar kun je geen fatsoenlijke bochten meer mee draaien. Wat ga je dan vervolgens leren?
Gebruik gewoon fatsoenlijke ski’s. Van de baan huren of wanneer je eigen ski’s gebruikt goed geslepen en geprepareerd met ceramic wax (al eerder hierboven genoemd). Sneeuwwax moet er volledig uit zijn, dat glijdt op de baan niet goed (hoewel, er was een tijd dat ik wax voor zeer lage temperatuur gebruikte, gewoon voor de hardheid en ter bescherming van het belag, maar de ceramic wax is 10x beter).

Bij TS kan het probleem de sneeuwwax zijn, zeker op vlakkere delen van de baan glijdt dat niet. Het is een van de weinige keren dat je waxremover daadwerkelijk nut heeft, voor sneeuwski’s gebruik je dat spul eigenlijk niet.

Ik neem overigens aan dat dit niet ook haar sneeuwski’s zijn. Want wax voor sneeuw is geen aanbeveling op plastic!

Liezen op 14 nov 2023 19:32

Het zijn ook haar sneeuwskies maar zoals al genoemd gaan we voor we de sneeuw ingaan alles eerst schoonmaken en opnieuw waxen en slijpen.

Mijn kinderen gebruiken ook eigen ski’s op de borstelbaan, k heb daar nog nooit wat aan geprepareerd. Boven gaan ze soms even met hun ski’s door die bak met???
Voor we naar de sneeuw gaan laat ik ze slijpen en waxen, eerste les daarna zijn de eerste 2 ‘afdalingen’ wat stroef omdat de wax er nog opzit, maar dat is er zo weer af. k vraag me dus eigenlijk af hoe het kan dat jullie eigen ski’s zo stroef zijn…

Noordeling op 14 nov 2023 19:48

Thanks voor je antwoord.
Ik zal zaterdag kijken of er een bak is. Tot nu toe niet gezien. (Maar afgelopen zaterdag mocht ze ook pas voor het eerst van piste 4)

Even waxen met Holmenkol Ceramic Jumpwax. Gaat ze daarna prima naar beneden. Is meteen ook een mooie beschermlaag voor het belag, want dat knapt toch niet echt op van die borstels.

Inderdaad voordat je naar de sneeuw gaat weer even waxen en slijpen. Waxen doe ik dan meestal 2x, anders sta je halverwege de week in de sneeuw weer stil

Tetris op 15 nov 2023 07:45

Thanks! doe je dan ook nog Siliconen over de wax heen?

Nog even dit voor volwassenen.
De conditie van de borstelbaan is vrijwel altijd het zelfde.
Gebruik oude ski’s op juiste lengte waar het liefst de rebound uit is op de borstelbaan.
Ga daarmee lessen/trainen.

Dan zal je merken dat alles in de sneeuw plotseling veel makkelijker gaat.
Succes

Hooykaas op 15 nov 2023 09:52

Fabeltje. Gebruik zeker geen oude ski’s waar de rebound uit is. Daar kun je geen fatsoenlijke bochten meer mee draaien. Wat ga je dan vervolgens leren?
Gebruik gewoon fatsoenlijke ski’s. Van de baan huren of wanneer je eigen ski’s gebruikt goed geslepen en geprepareerd met ceramic wax (al eerder hierboven genoemd). Sneeuwwax moet er volledig uit zijn, dat glijdt op de baan niet goed (hoewel, er was een tijd dat ik wax voor zeer lage temperatuur gebruikte, gewoon voor de hardheid en ter bescherming van het belag, maar de ceramic wax is 10x beter).

Bij TS kan het probleem de sneeuwwax zijn, zeker op vlakkere delen van de baan glijdt dat niet. Het is een van de weinige keren dat je waxremover daadwerkelijk nut heeft, voor sneeuwski’s gebruik je dat spul eigenlijk niet.

Hessel op 15 nov 2023 10:09

Thanks nog voor je opmerking. De sneeuwwax is er uit.

Even waxen met Holmenkol Ceramic Jumpwax. Gaat ze daarna prima naar beneden. Is meteen ook een mooie beschermlaag voor het belag, want dat knapt toch niet echt op van die borstels.

Inderdaad voordat je naar de sneeuw gaat weer even waxen en slijpen. Waxen doe ik dan meestal 2x, anders sta je halverwege de week in de sneeuw weer stil

Tetris op 15 nov 2023 07:45

Thanks! doe je dan ook nog Siliconen over de wax heen?

Bruinsma op 15 nov 2023 11:22

Nee niet zelf. Die smurrie ligt vaak op de deurmatten die op sommige plekken op de baan liggen. Zelf siliconen spuiten heeft dus niet zoveel nut (behalve bij wedstrijden).
Keertje over die matten met de ski’s en het glijdt weer even wat beter.

Is wax op het harde plastic sowieso niet een beetje zinloos? Dat is er toch zo af?
Mijn ervaring is echt dat de temperatuur een grote rol speelt, dan wordt het plastic zacht.
Ik herinner me dat het in de loop van april gewoon niet meer gleed, door de warmte.
En de temperaturen zijn natuurlijk veel te hoog voor de tijd van het jaar.
Bovendien hebben we het over een jong meisje met dus weinig kilo’s. Misschien wint de zwaartekracht het even niet van de wrijving?

*bericht bewerkt door Liezen op 15 nov 2023 12:23

Even waxen met Holmenkol Ceramic Jumpwax. Gaat ze daarna prima naar beneden. Is meteen ook een mooie beschermlaag voor het belag, want dat knapt toch niet echt op van die borstels.

Inderdaad voordat je naar de sneeuw gaat weer even waxen en slijpen. Waxen doe ik dan meestal 2x, anders sta je halverwege de week in de sneeuw weer stil

Tetris op 15 nov 2023 07:45

Thanks! doe je dan ook nog Siliconen over de wax heen?

Bruinsma op 15 nov 2023 11:22

Nee, alleen even door die bak / over die mat heen schuifelen.

Is wax op het harde plastic sowieso niet een beetje zinloos? Dat is er toch zo af?

Liezen op 15 nov 2023 12:22

Valt mee, die wax is ook een stuk harder dan je sneeuwwax. Als ik alleen de kanten waxvrij maak (gebeurd nog wel eens als ik ze voor de zomer wegzet) dan komen er echt schilfertjes vanaf. Bij sneeuwwax zie dan meer een soort krullen ontstaan. Natuurlijk moet je na een aantal keer gebruik weer overnieuw waxen, maar op de borstels moet je ook veel vaker slijpen. Dus dan gaat dat waxen in 1 moeite door.

Overigens laat ik bij het slijpen voor de borstels het afbotten achterwege. Meestal is dat na 1 afdaling al geregeld :)

…mmmh, en dat vaker slijpen voor de borstels? Dan snijden ze meer in het plastic…Is dat nou helemaal ‘het concept’ van de borstelbaan? Het blijft toch hoe dan ook altijd meer rutschen dan in de sneeuw. (idem op de rolbaan)

…mmmh, en dat vaker slijpen voor de borstels? Dan snijden ze meer in het plastic…Is dat nou helemaal ‘het concept’ van de borstelbaan? Het blijft toch hoe dan ook altijd meer rutschen dan in de sneeuw. (idem op de rolbaan)

Liezen op 15 nov 2023 13:32

Je rutscht of snijdt in beginsel net zoveel of weinig als in de sneeuw. Alleen bij rutschen op de baan worden je kanten sneller bot, maar wel weer minder snel dan op ijzige pistes (daarom heb ik ook een hekel aan het trainen van geslipte bochten: “25 bochtjes tot aan beneden”, grrrr, sta je daar met je vers getunede kantjes voor de slalom die daarna nog komt…)

Je rutscht of snijdt in beginsel net zoveel of weinig als in de sneeuw.

Hessel op 15 nov 2023 14:47

Ik denk niet dat dit klopt

…mmmh, en dat vaker slijpen voor de borstels? Dan snijden ze meer in het plastic…Is dat nou helemaal ‘het concept’ van de borstelbaan? Het blijft toch hoe dan ook altijd meer rutschen dan in de sneeuw. (idem op de rolbaan)

Liezen op 15 nov 2023 13:32

Geslepen skies snijden echt beter op een borstelbaan. Sneeuwwax is funest op een borstelbaan, werkt extra remmend. Het is lastiger om te snijden op een borstelbaan dan in de sneeuw, maar als je het eenmaal door hebt, ga je bijna geruisloos door de bocht.
Huurskies van de baan hebben het voordeel dat ze vaak in aanraking komen met de siliconen van de baan, waardoor ze makkelijker lijken te glijden.

*bericht bewerkt door StevenNijhuis_ op 19 nov 2023 09:41

Dank allemaal voor het antwoorden.
Ik kon vanaf beneden geen plekken vinden om de skies door de siliconen te halen. Had ze wel van te voren weer even ingesprayed en op de baby-helling ging het helemaal goed.
Op piste 4 (blauw) wisselend succes ene stukje gleed ze prima mee met de groep en op de andere plek bleef ze hangen aan de piste. (Ook zaterdag zat het weer met tegenwind weer niet mee)

Ik ga voor nu elke week die skies insprayen en hopelijk gaat het met de week beter

Mijn zoontje heeft ook les op de borstelbaan en had hetzelfde probleem. Ik heb hem gister bovenaan piste 4 (als je bovenin staat en naar beneden kijkt, dan aan de linkerkant) over een matje met sop o.i.d. laten gaan. Hij gleed gister een heel stuk beter.
Maar de matjes liggen dus bovenaan de piste.

Mijn zoontje heeft ook les op de borstelbaan en had hetzelfde probleem. Ik heb hem gister bovenaan piste 4 (als je bovenin staat en naar beneden kijkt, dan aan de linkerkant) over een matje met sop o.i.d. laten gaan. Hij gleed gister een heel stuk beter.
Maar de matjes liggen dus bovenaan de piste.

Weerskiën op 21 nov 2023 06:49

vaak, is gewoon een of ander siliconen-goedje waar je doorheen baggert, als ze dat beneden neerleggen, kun je na de lift weer opnieuw gaan soppen ;)

Edwin van Riel

Mijn zoontje heeft ook les op de borstelbaan en had hetzelfde probleem. Ik heb hem gister bovenaan piste 4 (als je bovenin staat en naar beneden kijkt, dan aan de linkerkant) over een matje met sop o.i.d. laten gaan. Hij gleed gister een heel stuk beter.
Maar de matjes liggen dus bovenaan de piste.

Weerskiën op 21 nov 2023 06:49

Thanks! ik zal het tegen haar zeggen en ook nog vragen aan de leeraar om haar te helpen het te vinden

Plaats een reactie