Blijk ik toch al die jaren niet naar Italië, maar naar Oostenrijk te zijn gegaan…

Ah, dat is een titel naar mijn hart. Helaas geem TMG abonnement, dus kan het artikel niet lezen.

Ah, dat is een titel naar mijn hart. Helaas geem TMG abonnement, dus kan het artikel niet lezen.

Bennie op 19 nov 2023 12:17

Je mist niet heel veel aan het artikel. Gaat om een Nederlandse dame die in het Oostenrijkse (…) Ortisei is blijven plakken aan een Italiaan, sorry… Oostenrijker en aldaar een hotel runt (Angelo Engel).

De grap zit hem in de titel, verderop heeft zelfs de Telegraaf door dat men een landsgrens is overgestoken.

We hebben het hier dan wel over Gasthof zum Engel, uit 1547…
Waar in 1923 door de nieuwe Italiaanse regering verordonneerd werd dat alles in het Italiaans moest, wat betekende dat zelfs al het serviesgoed met duitstalig logo, vervangen moest worden…
(voor wie het niet wist: Noord Italië was voorheen Oostenrijks, pas Italiaans sinds 1918).
Tegenwoordig is de regio in hoge mate autonoom, en met het hart nog steeds meer op Wenen dan op Rome gericht. (maar niet in toeristische zin, zie de website-naam…)
https://www.hotelangelo.net/de/geschichte/

*bericht bewerkt door Liezen op 19 nov 2023 12:44

We hebben het hier dan wel over Gasthof zum Engel, uit 1547…
Waar in 1923 door de nieuwe Italiaanse regering verordonneerd werd dat alles in het Italiaans moest, wat betekende dat zelfs al het serviesgoed met duitstalig logo, vervangen moest worden…
(voor wie het niet wist: Noord Italië was voorheen Oostenrijks, pas Italiaans sinds 1918)
https://www.hotelangelo.net/de/geschichte/

Liezen op 19 nov 2023 12:35

Oostenrijk-Hongarije… ;)

Maar dat Süd-Tirol (Noord-Italië is wat te breed) onderdeel was van Tirol zal weinigen ontgaan zijn die daar komen. Dat merk je niet alleen aan de taal, maar ook aan het eten, de cultuur en de vele uitingen.

Waaronder natuurlijk de Giro della Grande Guerra die zeer de moeite waard is. :)

Dat Süd Tirol voelt ook wel wat Oostenrijks aan.

De Graven van Tirol, het kasteel van Tirol: het gaat allemaal terug op het dorp Tirol.
Dat tegenwoordig in Italië ligt, bij Meran.
Altijd Duits/Oostenrijks geweest, behalve de laatste honderdvijf jaar…

In Val Gardena…eh…sorry, Gröden vroeg ik mijn hotelmevrouw ooit hoe dat nu zat met Tirol, Oostenrijk en Italië. Haar antwoord was: " Het enige Italiaanse aan mij is mijn paspoort.".

*bericht bewerkt door Frank op 20 nov 2023 00:18

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Nou ja, aldus de Telegraaf:
https://www.telegraaf.nl/lifestyle/594288026/michele-is-de-m…

DSvier op 19 nov 2023 12:15

Grappig, een minuut nadat je het hier plaatste hebben ze het aangepast, zie ik. Zou de Telegraaf deze site scherp in de gaten houden ;-)

Peter Pos

Nou ja, aldus de Telegraaf:
https://www.telegraaf.nl/lifestyle/594288026/michele-is-de-m…

DSvier op 19 nov 2023 12:15

Grappig, een minuut nadat je het hier plaatste hebben ze het aangepast, zie ik. Zou de Telegraaf deze site scherp in de gaten houden ;-)

peterpos op 20 nov 2023 08:03

eh, nee, helaas. Ik houd de wakkerste krant wél goed in de gaten. Ik heb de fout om 11:53 gemeld in de Telegraaf redactie tiplijn app en de redactie reageerde naar mij terug om 11:56. Duurde het dus nog een kwartiertje… :-)

Moet meteen aan deze denken.

We hebben het hier dan wel over Gasthof zum Engel, uit 1547…
Waar in 1923 door de nieuwe Italiaanse regering verordonneerd werd dat alles in het Italiaans moest, wat betekende dat zelfs al het serviesgoed met duitstalig logo, vervangen moest worden…
(voor wie het niet wist: Noord Italië was voorheen Oostenrijks, pas Italiaans sinds 1918).
Tegenwoordig is de regio in hoge mate autonoom, en met het hart nog steeds meer op Wenen dan op Rome gericht. (maar niet in toeristische zin, zie de website-naam…)
https://www.hotelangelo.net/de/geschichte/

Liezen op 19 nov 2023 12:35

Bwa enige nuance is denk ik wel op zijn plaats ;-)

Voor Napoleon, was het grootste deel van de dolomieten Venetiaans (niet Italiaans) en een klein gedeelte Oostenrijk-Hongaars. Na de veroveringen van Napoleon verdween de republiek Venetie en werd het grootste deel van die republiek en Lombardie geschonken aan Oostenrijk-Hongarije. Bij de onafhankelijkheid van Italie bleef een Italiaans sprekend gedeelte van de bergen onder bestuur van Oostenrijk-Hongarije. Na de grote oorlog werd Zuid-Tirol geschonken aan Italie en de snel daarna fascistische regering heeft een erg brute politiek van “Italianisering” doorgevoerd. De enige taal Italiaans, alle opleiding in 't Italiaans, geen mogelijkheid meer tot sociale promotie tenzij je italiaans sprak, verplichte relocaties, etc, etc, etc. Een sociale onderdrukking die de jaren daarvoor veel minder was onder Oostenrijk-Hongarije (voor de Italiaans of Ladin sprekende bevolking). Dat daar nog rancune over bestaat is duidelijk.

Dat de neuzen in Zuid-Tirol meer naar Wenen staan dan naar Rome, daar twijfel ik ten sterkste aan. Yup de meesten zijn rancuneus tov de regering in Rome, maar dat geldt even goed voor de Italiaans/Ladin sprekenden in Trento, Belluno, Friulia en Aosta. Iemand uit Groden heeft meer gemeen met iemand uit Cortina (italiaans sprekend) of Arabba (Ladin) dan met iemand uit Milaan, Rome of Wenen. De bergbewoners voelen gewoon dat ze minder bedeeld worden dan de regio’s met meer inwoners en dat zie je aan van alles (minder ziekenhuizen, minder tandartsen, minder sociale mogelijkheden). Trento/Alto Adige heeft dan nog het grote voordeel dat een groot deel van de belastingen in het eigen gebied blijven in tegenstelling tot de meer zuidelijke berggebieden. Bv Cortina en Feltre (waar ik woon) ijveren al jaren om te kunnen aansluiten bij Trento/Alto-Adige en dat heeft niets met taal te maken ;-)

*bericht bewerkt door Asterino op 20 nov 2023 16:55

@Asterino

Toch weer leuk dat een uitgeweken Belg het hier effe juist moet plaatsen.😘
Ne Vlaming die internationaal werkt en verliefd werd op een Italiaanse deerne die effe komt uitleggen hoe een stukje Oostenrijk terug een stukje Italië wordt en vice versa.😂😎

Trouwens , toen ( het huidige)Kroatië ook nog ONDER de Venetianen hing was toen (18de eeuw) Sud Tirol ook Oostenrijks-Hongaars?🤨🤔

*bericht bewerkt door dan58 op 20 nov 2023 17:11

Born to run. B.S.

Hahaha ik laat me soms te veel gaan, ooit toen de dieren nog spraken geschiedenis gestudeerd ;-)

@Asterino woont in het toch zeer Italiaanse Feltre, ver van het Duitstalige gebied…(ik ken Asolo, daar is Oostenrijk echt erg ver weg)
De opmerking hierboven over het paspoort van de hoteliere in Gröden lijkt me veelzeggender. En dan hebben we het over het Ladinische Val Gardena…
Dat ze zich in Trentino en Veneto niet Oostenrijks voelen lijkt me duidelijk.
Dit jaar komt ‘de grote kerstboom’ van Wenen ergens uit Süd-Tirol…(weet niet meer waar, maar zag een artikel daarover; en de communicatie daaromheen liet niets aan duidelijkheid over betreffende de sentimenten…)

@Liezen…

De moeder van mijn vriendin is oorspronkelijk van Wengen (klinkt erg Italiaans niet) en sprak/spreekt Ladin en Duits. Terwijl haar vader oorspronkelijk uit Mezanno komt (een 10km v Feltre juist over de grens in Trento), dus wees gerust dat deze discussies al grappend en soms serieus wel eens aan de dis gevoerd worden.

Dat Zuid-Tirol meer autonomie wilt staat buiten kijf, maar dat wilt nog niet zeggen dat ze Oostenrijks willen worden. Quasi 50% heeft gestemt voor onafhankelijkheid, maar wat wilt dat zeggen? Er is onlangs nog een referendum in Veneto geweest en 90% stemde voor onafhankelijkheid :-P. Maw de Italiaanse berggebieden (en groter eigenlijk 't hele noorden) hebben een afkeer van centraal bestuur. Italie is qua gevoel nooit een eengemaakt land geweest (zoals bv Frankrijk of Nederland), iedereen denkt/voelt zich regionaal. Ze spreken meestal zelfs niet dezelfde taal!

Tijd zal uitmaken wat het wordt, zeker met die nieuwe fascisten aan de macht in Rome. Alleen denk ik dat de regionale/nationalistische soep nooit zo heet wordt gegeten als opgediend ;-) De Belgische duitsers in de oostkantons zijn ook nog niet verhuist en Vlaanderen en Wallonie zijn ook nog niet gescheiden zoals veel extreem rechtse roeptoeters verkondigen. Dan heb ik 't nog niet over Beieren, Baskenland, Catalonia, Bretagne, Schotland, Wales.

Maar goed ik ben een ingeweken Belg en snap er eigenlijk niets van (en dat meen ik). Ik weet alleen dat de gevoelens die spelen complex zijn. Aan de andere kant heb jij waarschijnlijk echt de vinger op de pols doordat je een paar artikels hebt gelezen ;-)

*bericht bewerkt door Asterino op 22 nov 2023 08:58

@Asterino
Volgens mij is het nu zo dat ze in Süd-Tirol zoveel autonomie (en welvaart) hebben dat ze al tamelijk tevreden zijn. Daar hebben ze overigens ook fors voor moeten strijden: https://de.wikipedia.org/wiki/Südtirol#Nachkriegszeit_und_Au…
Maar als je zegt dat 50% voor onafhankelijkheid stemt, en bedenkt dat Bozen tegenwoordig al sterk geïtalianiseerd is, dan weet je dus hoe er in de dunbevolkte bergen gedacht wordt: veel meer dan 50% dus.
Dat de soep niet zo heet gegeten wordt is logisch. Want dat zou neerkomen op oorlog/terrorisme.
Aan de andere kant: kijk naar de nog recente gebeurtenissen in Catalonië
En: vragen naar de wens naar onafhankelijkheid is iets anders dan vragen of je liever Italiaan of Oostenrijker zou zijn, of voelt.

*bericht bewerkt door Liezen op 22 nov 2023 09:42

@Asterino
Volgens mij is het nu zo dat ze in Süd-Tirol zoveel autonomie (en welvaart) hebben dat ze al tamelijk tevreden zijn. Daar hebben ze overigens ook fors voor moeten strijden: https://de.wikipedia.org/wiki/Südtirol#Nachkriegszeit_und_Au…
Maar als je zegt dat 50% voor onafhankelijkheid stemt, en bedenkt dat Bozen tegenwoordig al sterk geïtalianiseerd is, dan weet je dus hoe er in de dunbevolkte bergen gedacht wordt: veel meer dan 50% dus.
Dat de soep niet zo heet gegeten wordt is logisch. Want dat zou neerkomen op oorlog/terrorisme.
Aan de andere kant: kijk naar de nog recente gebeurtenissen in Catalonië
En: vragen naar de wens naar onafhankelijkheid is iets anders dan vragen of je liever Italiaan of Oostenrijker zou zijn, of voelt.

Liezen op 22 nov 2023 09:15

Ik zal 't tijdens 't kerstfeest aan de familie vragen en een kleine stemming houden of ze zich italiaans, oostenrijks of regionaal voelen. ;-) Gegarandeert voer voor discussie. Zeker wanneer de Rumtopf open gaat :-p

*bericht bewerkt door Asterino op 22 nov 2023 10:14

Ik kijk al uit naar je verslag daarvan :)

@Asterino

Rumtopf ??? moet dat geen Prosecco zijn😁

Born to run. B.S.

@Asterino

Rumtopf ??? moet dat geen Prosecco zijn😁

dan58 op 22 nov 2023 13:45

Rumtopf? Mijn jeugd duikt ineens weer op (ik ben half Duits…).

@Asterino
Volgens mij is het nu zo dat ze in Süd-Tirol zoveel autonomie (en welvaart) hebben dat ze al tamelijk tevreden zijn. Daar hebben ze overigens ook fors voor moeten strijden: https://de.wikipedia.org/wiki/Südtirol#Nachkriegszeit_und_Au…
Maar als je zegt dat 50% voor onafhankelijkheid stemt, en bedenkt dat Bozen tegenwoordig al sterk geïtalianiseerd is, dan weet je dus hoe er in de dunbevolkte bergen gedacht wordt: veel meer dan 50% dus.
Dat de soep niet zo heet gegeten wordt is logisch. Want dat zou neerkomen op oorlog/terrorisme.
Aan de andere kant: kijk naar de nog recente gebeurtenissen in Catalonië
En: vragen naar de wens naar onafhankelijkheid is iets anders dan vragen of je liever Italiaan of Oostenrijker zou zijn, of voelt.

Liezen op 22 nov 2023 09:15

Ik heb in de loop der jaren toch aardig wat Süd-Tirolers leren kennen en mijn beeld is dat ze zich vooral Süd-Tirolers voelen. Dus toch wel Italiaans, maar ze zijn daar net zo positief over de politiek als in Nederland tegenwoordig. Ze voelen zich echter geen Oostenrijkers en ik heb ook nooit gehoord dat ze liever bij Oostenrijk willen horen.

Wellicht ook omdat degenen die ik ken hun geld verdienen met toerisme en je denkt al snel vrij mild over mensen die graag hun geld naar jou overmaken. ;)

@Asterino

Rumtopf ??? moet dat geen Prosecco zijn😁

dan58 op 22 nov 2023 13:45

Goh da’s dan weer de Duitse/Oostenrijkse invloed zeker ;-)
https://en.wikipedia.org/wiki/Rumtopf

Heerlijk dit Topic en wat leer ik bij.

Ik dacht dat Rumtopf een afzakkertje was op basis van rum🤨

Is een Bombardino nu Sud-Tirools, Italiaans of Oostenrijks?
(wat met mijn vraagje over Kroatië)

Born to run. B.S.

Heerlijk dit Topic en wat leer ik bij.

Ik dacht dat Rumtopf een afzakkertje was op basis van rum🤨

Is een Bombardino nu Sud-Tirools, Italiaans of Oostenrijks?
(wat met mijn vraagje over Kroatië)

dan58 op 22 nov 2023 22:49

Heiße oma!

Rumtopf is een grote pot met vruchten en rum. Die bij mijn ouders was iets van 60 cm hoog, dus daar deed je toch zeker de hele kerst mee. ;)

Heerlijk dit Topic en wat leer ik bij.

Ik dacht dat Rumtopf een afzakkertje was op basis van rum🤨

Is een Bombardino nu Sud-Tirools, Italiaans of Oostenrijks?
(wat met mijn vraagje over Kroatië)

dan58 op 22 nov 2023 22:49

Als je denkt dat afkomst en Oostenrijks of Italiaans een heet hangijzer in de familie is ben je verkeerd! Vorig jaar was 't heet hangijzer dat ik dit jaar de Rumtopf maak. Normaal altijd de grootmoeder uit Badia (allez Wengen), maar dit jaar ik. Wees maar zeker wanneer ie open gaat dat er met argus ogen gekeken en geproefd wordt!

Ik ben in April begonnen, mix van gewone rum en stroh rum, halve kilo aardbeien en halve kilo rietsuiker, en daarna blijven bijvullen met het fruit dat plaatselijk in seizoen is, (bosbessen, kersen, abrikoos en perzik, druiven en uiteindelijk stukken walnoot), maar geen appels, peren, banaan, etc. Regelmatig 't alcohol gehalte checken (moet boven de 50% blijven anders gaat het fruit fermenteren) en dan gewoon wachten tot de “grote opening” ;-)

Uiteindelijk zit er 4 liter rum in en toch ook een 4kg fruit.

null

PS: Van bombardino ken ik niets ;-)

*bericht bewerkt door Asterino op 23 nov 2023 08:47

Plaats een reactie