Bestemming tips voor beginnende snowboarder

Afgelopen jaar ben ik in april voor het eerst echt outdoor wezen snowboarden op de Stubaier Gletscher. Daarvoor had ik alleen indoor ervaring opgedaan maar kwam aardig uit de voeten. Wat ik echt vervelend vond bij Stubaier Gletscher waren de vele vlakke stukken tussen de liften en de buckels. Vond persoonlijk dat een groot gedeelte van de pistes niet echt goed werden geprepareerd. Uiteindelijk heb ik er wel mee leren omgaan maar geef de voorkeur aan heerlijk carven. Daarom vroeg ik mij af wat jullie aanraders zijn voor deze beginnende snowboarder die goed over de blauwe pistes heen gaat en af en toe een rode durft te pakken. Alvast bedankt!

Dat kunnen er nog heel erg veel zijn, welk land heeft de voorkeur? En wanneer ga je? Bij de skigebiedenvergelijker op deze website kun je skigebieden filteren op bijvoorbeeld weinig vlakke stukken (hoewel de Stubaier Gletscher daar volgens deze site wel aan voldoet…), veel gemakkelijke pistes etc. Wel goed om te weten dat april al behoorlijk lente is, dus ook op een gletsjer kunnen dan eerder bulten ontstaan dan bijvoorbeeld in januari of februari. Dat je de pistes daar niet goed geprepareerd vond zou dus zomaar meer aan je reisperiode dan aan het gebied kunnen liggen. Zelf ben ik er alleen nog nooit geweest, dus ik kan het niet goed beoordelen.

Hochzillertal zal weleens interessant kunnen zijn. Aardig wat blauw en ook brede rode pistes. Dalafdaling is wellicht nog wel te pittig, maar de pistes bovenin zijn prima.
Weet verder ook niet welke periode je nu wilt gaan, maar voordeel van dit gebied in het voorjaar is dat het veel in de schaduw ligt. Pistes blijven daardoor lang goed.

Zit eigenlijk al te kijken voor midden december en hou het weer goed in de gaten. Helaas is de sneeuwdump afgewisseld met een warme periode. Daarbij reis ik solo en het valt mij op dat de meeste bestemmingen daar niet zo op zijn ingericht qua accommodaties of je mag je flink aftikken. Hochzillertal heb ik ook al eens gechecked. Heb qua landen eigenlijk geen voorkeur, autorijden vind ik altijd wel leuk. Budget zou eerder een beperkende factor zijn qua hotelprijzen:).

Kachel anders eens naar Alpe d’Huez. Midden december zeer goed betaalbaar en sneeuwzeker genoeg.

Gegroet,

MysticQ, het is herkenbaar. Eerste vraag, hoe staat het met de techniek en kennis van je board? De sneeuw binnen of buiten heeft een heel ander gevoel en kan wel een schrikmoment opleveren. Buiten voelt het ook een pak onveiliger aan omwille van de soms grote drukte of het feit niet meer ingesloten te zitten tussen de muren van een skihal. Dus als deze niet goed genoeg zijn (lessen, lessen, lessen, lessen), zal elk gebied vervelend en vermoeiend aanvoelen.

Nu, buiten dit gerekend. Zelf ben ik ook nog maar net uit het beginnersveld, dus ik ben nogniet arrogant :).
er zijn heel wat gebieden voor beginnnende boarders, maar vlakke stukken heb je overal, buckels heb je overal. Het is kwestie ze zoveel mogelijk te kunnen vemijden.

Voor hetgeen je zegt te willen leent la plagne zich nog altijd. Houdt er wel rekening mee dat op dit gebied, de bottlenecks echt wel problematisch kunnen zijn als boarder, en steppen of afstappen niet te vermijden zijn. Maar kleine tochtjes (30 à 40km) en middellange pistes zijn zeker te doen en leuk. Goeie training ook voor de beentjes en hier en daar toch een leuk uitzicht als je weer maar eens gevallen bent.

Brixental heeft een grote variatie aan soorten pistes. Zowel de brede lanen als bospaden passeren de revue, maar voelt nergens aan “te” vlak. Maar is misschien wel iets te groot als beginnenend boarder om ten volle van te kunnen genieten.

Alpe d’Huez is ook een mooi gebied. Ook hier zijn er weer enkele vlakke stukken, maar met voldoende snelheid en een goed gewaxed board kom je meestel wel een heel eind. Op voorwaarde dat je snelheid durft maken.

God, zelf de Vogezen kan leuk zijn met goede sneeuw, maar dat lag misschien aan de nodige stops ;).

Winterberg zou ik niet aanraden. Als ik het juist lees heb je problemen met grote drukte en de kapotte pistes tot gevolgd, en dat heeft Winterberg nu wel heel erg op de verkeerde momenten.

Browse and check, het weer in deze gebieden kan soms nog zeer slecht zijn in bovenstaande gebieden. Maar ik dacht, ik geef het mee.

to board, or not to board, that's no question

Ik ben dan geen beginnende snowboarder, maar ik houd echt van ‘easy’ pistes en geen vlakke stukken. Vorig jaar naar Les Trois Vallees geweest. Qua pistes vond ik het echt geweldig! Je kan op blauwe pistes het hele gebied door en ik ben weinig vlakke stuken tegengekomen (op 1 vreselijke na, boulevard cumin). Gebied gaat 2 december open… En volgens mij is er ook genoeg budget acco te vinden (klein Frans hok dan, dat wel)

Trois Vallées kent inderdaad ook heel weinig vlakke stukken, vind het alleen wat veel km voor een beginnende boarder. Maargoed, je kunt er wel prima uit de voeten.

Winterberg, mits voor de kerst, is trouwens heerlijk rustig. Maar dan moet er wel een vroege opening zijn.

Lessen ter plekke is ook nooit gek natuurlijk.

Wil toch ook nog even Ischgl aangeven. Daar ook heel weinig vlakke stukken en veel blauw/ niet al te moeilijk rood. Prijzen voor accommodatie zijn doorgaans hoog, maar als je het niet erg vind ik de ochtend te rijden, is bijvoorbeeld in Mathon zitten ook een optie.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 20 nov 2023 09:44

Trois Vallées kent inderdaad ook heel weinig vlakke stukken, vind het alleen wat veel km voor een beginnende boarder. Maargoed, je kunt er wel prima uit de voeten.

Tiny-M op 20 nov 2023 09:39

Je kan natuurlijk ook een pas kopen voor een gedeelte van het gebied… Maar volgens mij scheelt dat qua prijs niet zoveel…?

Gegroet,

MysticQ, het is herkenbaar. Eerste vraag, hoe staat het met de techniek en kennis van je board? De sneeuw binnen of buiten heeft een heel ander gevoel en kan wel een schrikmoment opleveren. Buiten voelt het ook een pak onveiliger aan omwille van de soms grote drukte of het feit niet meer ingesloten te zitten tussen de muren van een skihal. Dus als deze niet goed genoeg zijn (lessen, lessen, lessen, lessen), zal elk gebied vervelend en vermoeiend aanvoelen…

Laurens_V. op 20 nov 2023 08:48

Hoi Laurens, mijn basis techniek is volgens mij redelijk ook al heb ik maar 3 uur indoor les gehad 2 jaar geleden. Uiteraard kan het altijd beter. De kennis van het board vraag snap ik niet echt. Ik heb bewust een board met flat top gepakt en medium flex om sneller progressie te kunnen maken.

De eerste keer op een echte piste was een verademing en absoluut niet eng. Helaas was het april en de condities door de smeltende en bevriezende sneeuw soms tricky vooral de ijsplaten. De buckels die niet te vermijden waren kostte ook veel energie. Uiteindelijk met hulp van ja ja youtube een techniek weten te vinden om het aan te vallen. Dus dat ging steeds sneller. Gelukkig 1 dag verse sneeuw gehad en dat was fantastisch vooral tussen de lift palen door waar het ongerept was.

Een groot gebied vind ik juist fijn. Bij Stubai had je ook veel vlakke stukken waar je snelheid moest maken anders kwam je niet over bepaalde heuvels. Helaas was de wax laag door de slush/ijs snel eraf. Ga Trois Vallees zoals anderen hebben geopperd eens checken. Alpe d’Huez ziet eruit alsof het iets te pittig is met veel rood/zwart en weinig blauw. Dank je wel in ieder geval!

Ga het toch even zeggen: buiten de piste om zijn er behoorlijk wat risico’s. Zoals lawines en specifiek op de gletsjer gletsjerspleten. Ja, ook net buiten de piste.
2x al deze herfst: https://www.hln.be/nieuws/snowboarder-49-belandt-naast-skipi…

*bericht bewerkt door Tiny-M op 20 nov 2023 17:00

Jammer dat je ervaring met Stubai niet denderend is. Vind het juist een perfect gebied voor snowboard. Heb er mijn vrouw zelfs leren snowboarden. April afgelopen jaar waren de omstandigheden i.i.g. in Oostenrijk behoorlijk slecht. Denk er zelf aan om dit seizoen weer naar Stubai te gaan. 😉

Naunders is een goede plek voor je. Met die skipas kun je ook naar de Kaunertalgletsjer. Accommodatie in Pfundz of Ried zijn betaalbaar (daar de meeste mensen naar Fiss / Serfaus gaan). Hintertux is ook een aanrader voor de snowboarder, zit op het laats terug naar de dallift wel een vervelend vlak stuk in.

MichielVries
Laurens_V. op 20 nov 2023 08:48

Hoi Laurens, mijn basis techniek is volgens mij redelijk ook al heb ik maar 3 uur indoor les gehad 2 jaar geleden. Uiteraard kan het altijd beter. De kennis van het board vraag snap ik niet echt. Ik heb bewust een board met flat top gepakt en medium flex om sneller progressie te kunnen maken.

De eerste keer op een echte piste was een verademing en absoluut niet eng. Helaas was het april en de condities door de smeltende en bevriezende sneeuw soms tricky vooral de ijsplaten. De buckels die niet te vermijden waren kostte ook veel energie. Uiteindelijk met hulp van ja ja youtube een techniek weten te vinden om het aan te vallen. Dus dat ging steeds sneller. Gelukkig 1 dag verse sneeuw gehad en dat was fantastisch vooral tussen de lift palen door waar het ongerept was.

Een groot gebied vind ik juist fijn. Bij Stubai had je ook veel vlakke stukken waar je snelheid moest maken anders kwam je niet over bepaalde heuvels. Helaas was de wax laag door de slush/ijs snel eraf. Ga Trois Vallees zoals anderen hebben geopperd eens checken. Alpe d’Huez ziet eruit alsof het iets te pittig is met veel rood/zwart en weinig blauw. Dank je wel in ieder geval!

MystiQ op 20 nov 2023 16:35

Hy MystiQ,

Mijn uitleg was inderdaad een beetje mysterieus (pun intended :p ).
Ik bedoel met “kennis van het board” dat je weet hoe een snowboard reageert op bepaalde types sneeuw . Slush, ijs, diepsneeuw, verse ribbels. Die zaken zorgen allemaal voor een ander gevoel en zijn niet aan te leren op de indoor baan…

Ik ben geen persoon die gaat zeggen dat je lessen moet nemen. Om te cruisen heb je geen lessen extra nodig. Youtube to the rescue inderdaad. Tiny-m zei het ook al. Pas op met off-piste zo vroeg in het jaar. Zelf ook al een lawine veroorzaakt, dat was in februari… Gelukkig een kleine, en verder had niemand er last van, maar toch…

Alpe d’Huez ziet er indrukwekkend uit, maar als je even goed bent zoals je zelf zegt, mag dit geen probleem zijn.
Rood in Frankrijk is niet zo erg als het lijkt. Ja, de pistes zijn steil, maar ook breed en perfect te controleren.

Over het waxen gesproken: zo’n natte sneeuw aan het begin van het seizoen zorgt inderdaad voor een snelle slijtage van je wax. Zoek op voorhand een winkel die waxt. Meestal is het bij zon’ winkels perfect doenbaar om 's avonds je board binnen te steken, en de dag erna terug op te halen. Ooit mijn inlay opengehaald, hebben ze perfect gefixed voor de ochtend erna (was in Via Lattea, heel mooi, veel liftwerk)

Just so you know.

En je weet wat ze zeggen: het is nooit de schuld van de board, maar van de sleeplift :)

to board, or not to board, that's no question

M.i. wil/kun je als beginner juist overal heen (en hoe meer km piste hoe beter, want met km’s maken krijg je ervaring) en wil/kun je als gevorderde pas eisen stellen aan een gebied. Sterk staaltje omdenken.

Hangt natuurlijk af van waar je woont en hoelang je wilt rijden, maar mijn vriendin heeft leren snowboarden in Montgenevre. Het skigebied is opgezet rondom het dorp zodat bijna alle pistes direct terug bij het dorp uitkomen. Dit vond mijn vriendin ideaal, want als ze moe werd, stond ze paar minuten later in het dorp. Veel pistes zijn groen, blauw en speels rood, waarbij de groen nergens echt vlak worden, dus 1 grote speeltuin voor beginners. Wanneer het snowboarden beter begint te lukken kan je naar italie doorsteken waar een paar heerlijke rode pistes en gezellige hutjes liggen (belachelijk goede en goedkope italiaanse gerechten en koffies). We gaan er nu voor het derde jaar op rij naar toe omdat het voor haar gewoon 1 grote speeltuin is waar ze zonder stress en schrik het hele gebied kan beleven.

Plaats een reactie