Ski gebied waar je meer kan dan alleen skiën

Hoi hoi,

Wij willen met de nieuwjaarsperiode naar de koude, zoals we zeggen.
Ikzelf ben een skiër, ik ga ieder jaar 2 a 3 keer op ski vakantie.
Mijn vriendin is geen skiër maar we willen samen op winter vakantie.
Zo zijn we op zoek naar een gebied waar je meer kan dan alleen skiën.
We zouden een dag of 5 gaan waar ik dan een dag of 2 zou skiën, en de rest invullen met andere dingen.
Waar je leuke wandelingen kan maken.
Een levendig dorp met leuke winkels.
Hotel met wellness…
Waar je lekker kan eten.
Uitstapjes doen enzo.
Wie zijn al met de nieuwjaarsperiode onveranderd naar gstaad, en méribel geweest.
Maar deze waren te rustig.
Heeft er iemand goeie tips voor ons waar we toch een leuke wintervakantie kunnen hebben ook naast het skiën?
Mag Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, Italië zijn.

Bedankt alvast voor jullie feedback
Mvg Dries

*bericht bewerkt door Driesken op 21 nov 2023 01:10

Insbruck zou een goede optie kunnen zijn. Een leuke en levendige studentenstad met een hoop cultuur waar genoeg te beleven is. Rondom de stad zijn een aantal skigebieden welke eenvoudig met het OV bereikbaar zijn en waar je ook mogelijkheden hebt om boven op de berg te wandelen.

Born to Ride

+1 voor Innsbruck!!

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Merano?

Skien is beperkt. Maar verder mooi en een prettige stad.

Totales Vollidiot

Kronplatz, dan heb je vlakbij het stadje Bruneck, erg gezellig. Lekker eten, wandelen, genoeg wellness.

Kronplatz is inderdaad een goede. Je zou ook kunnen kiezen voor Carezza of Obereggen. Van daaruit ben je in 15 minuten in Bolzano.

@Rogier Is Briancon nog een optie?

Ja hoor alles is een optie.
Dankje alvast

Het Rhonedal in Zwitserland kan ook nog een optie zijn. Je kunt aan alle kanten skien (Les Quatre Vallees, Crans Montana, Anzere, Val d’Anniviers, e.d.) en de stadjes (Martigny, Sion, Sierre, Brig) bezoeken. Moet je wel de berg op en af.
Op zich bied Davos ook goede mogelijkheden. Groot, veel wandermogelijkheden, veel langlaufmogelijk heden, winkeltjes, barretjes.

It's all about the turns duuuuuude!

@Rogier Is Briancon nog een optie?

Bennie op 21 nov 2023 08:37

In Briançon is vrij weinig te beleven.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Interlaken? Ook vlak bij Thun en Bern, beide goed met de trein te bereiken vanaf Interlaken, mooi skigebied goed bereikbaar met de trein met (dure) excursie mogelijkheden als Jungfrau en Schilthorn.
Of Chamonix wellicht? Wellness mogelijkheden daar ken ik trouwens niet.

Ik denk dat Kitzbühel ook wel een aardige optie is. Levendig centrum met veel winkels, maar tegelijkertijd ook een echte wintersportsfeer. En veel mogelijkheden voor wandelen in de omgeving.

Seefeld?

Seefeld (maar qua skiën beperkt), Kitzbühel, Zermatt ?

Ik denk dat Kitzbühel ook wel een aardige optie is. Levendig centrum met veel winkels, maar tegelijkertijd ook een echte wintersportsfeer. En veel mogelijkheden voor wandelen in de omgeving.

paolie op 21 nov 2023 20:22

En je kunt eventueel vrij eenvoudig een dagje naar kufstein of (nog groter) salzburg gaan.

Totales Vollidiot

Zorgen dat je vriendin ook gaat skiën is de beste oplossing. Kennis van ons had lichte vorm van hoogtevrees. Maar is nu de meest fanatieke skiester.
Het kan echt.

ik zie momenteel veel advertenties over wintervakanties in lapland, zweden en noorwegen. Husky tochten, sneeuwscooters, sneeuwwandelingen enz. Misschien is dit interessant voor jullie.

Inmiddels heb ik een groot aantal skigebieden bezocht in oostenrijk, frankrijk en italie en eigenlijk zie je overal hetzelfde: 's middags is iedereen skieen en zijn deze dorpen uitgestorven en is er weinig te doen.

Zorgen dat je vriendin ook gaat skiën is de beste oplossing. Kennis van ons had lichte vorm van hoogtevrees. Maar is nu de meest fanatieke skiester.
Het kan echt.

Game op 22 nov 2023 10:53

Ik probeer het al jaren met mijn vrouw. Maar die heeft het gewoon snel gezien en wil dan een Aperolletje (gelukkig is ze niet Nederlands, dus ze gaat het niet zingen…).

De oplossing is nu hotel op loopafstand van de piste met goede wellness. Ik doe mijn ding en we zien elkaar de meeste dagen bij de lunch. Af en toe probeer ik haar dan wat bij te leren, maar dat ontaard al snel in een blik waarbij ik weet dat ik minimaal 1 arm+skistok lengte afstand moet houden. ;)

Inderdaad is Scandinavië DE optie voor andere activiteiten. Dan wel naar Lapland en niet in het zuiden.
Maar dan moet je wel rekenen op temperaturen van min 10 graden en kouder.

Zorgen dat je vriendin ook gaat skiën is de beste oplossing. Kennis van ons had lichte vorm van hoogtevrees. Maar is nu de meest fanatieke skiester.
Het kan echt.

Game op 22 nov 2023 10:53

Ik probeer het al jaren met mijn vrouw. Maar die heeft het gewoon snel gezien en wil dan een Aperolletje (gelukkig is ze niet Nederlands, dus ze gaat het niet zingen…).

De oplossing is nu hotel op loopafstand van de piste met goede wellness. Ik doe mijn ding en we zien elkaar de meeste dagen bij de lunch. Af en toe probeer ik haar dan wat bij te leren, maar dat ontaard al snel in een blik waarbij ik weet dat ik minimaal 1 arm+skistok lengte afstand moet houden. ;)

DSvier op 22 nov 2023 11:24

Feest van herkenning :-). Maar ook op de eerdere posts - echte skigebieden zijn op skieën ingericht - dus niet zo geschikt voor niet-skiërs. Ik heb ooit mijn ouders meegenomen naar de omgeving van Interlaken - daar is veel niet-ski activiteit, maar de echte zomer attracties zoals de uitkijkheuvels zijn dan toch ook dicht - personeel is nodig voor de ski-pistes. Mijn ouders hebben zich prima vermaakt voor een week, maar dat was natuurlijk ook vanwege de aanwezigheid van de kleinkinderen.

Wij gaan om die reden naar Seefeld : je kan veel wandelen en doordat het op een plateau ligt is dat doenbaar ook met veel sneeuw. Het is ook primair geen skidorp, waardoor er altijd veel te doen is rond het dorp. Er is een zwembad, schaatsbaan, veel langlauf etc.

Mijn ervaring is dat langlauf hotspots een meer totale winterervaring geven en dus ook beter zijn voor niet-skiërs. Nadeel is dat de skimogelijkheden dan ook beperkt zijn.

*bericht bewerkt door pS op 22 nov 2023 12:49

Inderdaad is Scandinavië DE optie voor andere activiteiten. Dan wel naar Lapland en niet in het zuiden.
Maar dan moet je wel rekenen op temperaturen van min 10 graden en kouder.

Lapland is inderdaad een goede optie voor andere activiteiten zoals sneeuwscooter rijden, husky- of eland safariy en sneeuwschoen wandelen. Maar dan moet je het niet meer zien als een echt ski-vakantie want de pistes zijn wel goed maar kort en niet echt heel uitdagend.

En als het Franse Meribel als dorp te rustig is, dan zal Lapland als verlaten aanvoelen :)

@Rogier Is Briancon nog een optie?

Bennie op 21 nov 2023 08:37

In Briançon is vrij weinig te beleven.

havana op 21 nov 2023 12:28

Mee eens dat zou ik niet aanraden als je Méribel te rustig vindt

Click. Click. Peace

Plaats een reactie