Skiën met Diabetis 1

Hallo,
Helaas is onlangs diabetes 1 bij onze zoon (14) vastgesteld.
Hij mag erg graag skiën en dat gaan we in februari ook weer doen, maar zijn benieuwd naar ervaringen met skiën en diabetes.
Wat zijn tips, handigheidjes, zaken om rekening mee te houden en absolute no go’s
Ik hoor graag ervaringen van mede skiërs die hier ervaren mee zijn.
Alvast bedankt
Groet
Frank

Geen persoonlijke ervaring maar eerder wel Bas van der Goor gevolgd.
Misschien heb je deze link al gevonden maar hier staat wel iets:
https://www.diabetes.nl/leefstijl-en-voeding/sporten-en-bewe…
https://www.bvdgf.org/diabetes-bewegen-sport

volgens mij heeft @dan58 hier wel ideeën over en ervaring mee.

Edwin van Riel

Druivensuiker in je zak stoppen en neem een insulinepen mee de berg op.
Meten is weten. Vooral een eerste keer. Het is ook leren hoe je lijf reageert op de inspanning.

It is an amazing world

Dag Frank,
heb zelf al jaren diabetes type1 (±30jaar) en dus wel al wat ervaring hiermee. Het belangrijkste is vooral om je zoon te genieten van het skieën ondanks diabetes.
Het is wel iets waar je rekening mee moet houden natuurlijk. De voeding speelt hierin een belangrijke rol, iets meer eten of minder insuline in de ochtend en middag. De juiste balans hierin vinden zal wat zoeken zijn in het begin dus daarom zeker voldoende meten.
een andere tip is om ook voldoende druivensuiker mee te nemen uit België of Nederland, dit is soms niet te vinden in sommige ski dorpen.
Ook denk ik dat het niet slecht is dit opvoorhand met de diabetes educator te bespreken welke aanpassingen ze hierover aanraden.
indien je nog verdere vragen hierover zou hebben stuur je maar een PB.

Hi Frank!

ondertussen 23 jaar Diabetes type 1, waarvan wellicht al wel een jaar of 15 ook in de bergen geweest. van Skien, tot snowboarden, tot touren, maak je geen zorgen; alles wil met Diabetes. Zolang je zoon maar goed om zijn waardes denkt zal die de gekste capriolen kunnen uithalen op de skis. In mijn persoonlijke ervaring ligt de bloedsuiker wat lager tijdens inspanning en is er minder insuline toediening nodig dan tijdens een ‘‘passieve’’ dag. maar dit is uiteraard per niveau van inspanning en belangrijker, per persoon verschillend. gezien het net (helaas) vastgesteld is vermoed ik dat dit de eerste skiervaring met diabetes wordt. Helemaal dan is het natuurlijk erg belangrijk om goed te blijven meten meerdere keren per skidag om de impact van de inspanning goed te kunnen begrijpen. Zorg inderdaad altijd voor snelle suiker bij de hand zoals druivensuiker, een energygelletje, een flesje cola OID. (suikerzakjes van de koffie bij het ontbijt op de berghut werken hier ook uitstekend voor… haha). Vanzelfsprekend geldt het tegenovergestelde natuurlijk ook. Ga nooit de berg op zonder voldoende insuline bij hande mocht de bloedsuiker juist te hoog zitten. Zowel een te lage, als een te hoge bloedsuiker kan zeker invloed hebben op je focus en reactievermogen en kan dus risico verhogend werken.

Ik heb zelfs eens een artikel gelezen welke beweerde dat je op hoogte begeven een neutraliserende en enigszins verlagende invloed heeft op de bloedsuikerspiegel, alleen maar meer redenen om lekker te gaan skien dus! (let wel: Ik heb geen enkel idee hoe betrouwbaar dit artikel was, maar het is hoe dan ook een fantastisch excuus ;-) )

Natuurlijk ontzettend treurig dat jouw zoon gediognaseerd is met Diabetes, en heel veel succes en sterkte hiermee, maar geef hem alsjeblieft mee dat niks onmogelijk is met deze ziekte zolang je jezelf goed reguleert en net even wat extra dingen in je rugzak meeneemt dan je normaal zal doen.

Mocht jij, of je zoon, er eens over willen babbelen, voel je net als hierboven gezegd zeker vrij eens een PB’tje te sturen!

*bericht bewerkt door Yorrin op 23 nov 2023 16:28

Wat een ontzettende fijne reacties hier waar wij en onze zoon zeker wat mee kunnen. En inderdaad helaas is het zeer recent geleden ontdekt en zitten we nog volop in de leer en ervaringsfase. Maar hij zat al in over het skiën wat eigenlijk ook wel weer positief is.

Hallo @Frank72 ik heb zelf geen DM maar heel veel ervaring met kleine en grote kids die type 1 hebben. Vooral tijdens het sporten waaronder ook skiën in Oostenrijk. Al ruim 15 jaar ben ik van uit mijn beroep actief bij de Bas van de Goor Foundation, als Kdvk.
Skiën moet helemaal geen probleem zijn, het is natuurlijk wel 24/7 aanwezig.
Spuit je zoon nog met de pen? of heeft hij al een pompje plus sensor, of alleen al een sensor in combi met spuiten? Als hij nog geen sensor heeft zou ik deze wel aanvragen voor dat je op vakantie gaat, dit scheelt een hoop koude vinger prikken, je blds zijn dan ook beter te monitoren, wanneer blijf hij stabiel, zakt hij snel of stijgt hij. Bij een sensor kun je van te voren al reageren met Insulne of dextro met water. Houd er rekening mee dat de langwerkende insuline een paar dagen voor je gaat skiën evt vast wordt aangepast, over leg dit met je Kdvk. De inspanning van vandaag hebben nl nog invloed op de dag van morgen, je spieren blijven nog actief verbranden door de nacht heen. De novo kun je voor de maaltijden aanpassen adhv KH/Ratio en Blds.
Wat hier boven al is genoemd zoals extra snacks dextro etc zorg dat je genoeg mee hebt.
Dan, als je spuit bescherm je pen in een hoesje of dikke sok tegen de kou, insuline kan bevriezen en bewaar het in een binnenzak van je jas.
Heeft hij een pompje zorg dan dat die op het lijf onder de kleding wordt gedragen, en let op het slangetje dat dat niet buiten de jas hangt. Houdt ook je gluc meter onder je jas, ook deze kunnen minder accuraat zijn bij kou.
Is het jullie al uitgelegd wat ketonen zijn, en kun je die meten met je glucose meter? Als je dit nog niet weet vraag het dan even bij je Kdvk, wij hebben een mooi trucje als je Ketonen stijgen, neem een glas gewone cola met een schep suiker en spuit het dubbele aantal EH voor dat glas cola, zo zakken de ketonen snel.
Het is jammer dat we dit jaar met de BvdgF niet op winterkamp gaan, in augustus is er wel een outdoor kamp in Oostenrijk voor kids van 14-17 jaar, heel leerzaam en de kampen zijn er opgericht dat de kids zoveel mogelijk zelf hun DM managen, en zo leren ze veel van elkaar en hebben vooral veel sport en plezier.
Hij kan altijd even kijken op de site www.bvdgf.org
Wil je meer weten of heb je vragen stel ze gerust in een pb.
Gr Elly

*bericht bewerkt door Elly3 op 23 nov 2023 17:19

Dienten Die Alte schule

Hallo @Frank72 ,

hier nog wat ervaringsdeskundigen.

Zoon , 35 j, diabetes type1 sinds zijn 10de levensjaar
Ik zelf, 65 j, diabetes type1 sinds mijn 45 ste levensjaar
samen 45j ervaring.

Eerst en vooral : insulinepennen of insuline pomp??? Normaal nog géén pomp in beginstadium??

Altijd druivensuiker bijhebben.
Liefst kleine colaatjes 20ml ( geen ZERO)…werkt meestal sneller en is een goede portie bij hypo.
Bij koud weer + inspanningen ; kans op hypo veeeeel groter…dus goed opletten( ook door omstaanders.)
Hypers + zware inspanning kan lijden tot ketoacidose ( bloedvergiftiging… ONMIDDELLIJK stoppen met inspanning.
Bij hypo : colaatje + na 10 min ( koolhydraten, boterham, mueslireep…)…aktiviteit TIJDELIJK onderbreken
Opletten dat je insulinepennen NIET bevriezen ( bewaren tegen het lichaam).
Zorgen voor warme handen anders wordt prikken alleen maar moeilijker.

Genieten maar en leren zou ik zeggen.
De laatste jaren zijn de behandelingen enorm vooruitgegaan, zeker met de pomp.
Bijna alles is mogelijk mits een goede houding en goede behandeling, puberteit is hierbij een extra moeilijkheid ( hormonen+ wispelturigheid in opvolging)
Laat je vooral NIET afschrikken want er komt heel wat op jullie af en niets is meer hetzelfde.
Diabetes is een ( soms letterlijk) een extra rugzak voor patient en naasten.

Je mag ALTIJD PB’n indien gewenst.
SUCCES😎⛷

Born to run. B.S.

Ik ben in april wezen touren in Noorwegen met een maatje die daar woonachtig is. Heeft ook diabetes. Hij heeft mij toegevoegd aan een app waardoor ik gealarmeerd werd als zijn waarden te hoog of te laag waren. Werkte perfect. Ik weet alleen niet welke type diabetes hij heeft en of deze app ook in Nederland toegankelijk is. Maar het zorgde ervoor dat ik precies wist wat er aan de hand was en kon helpen als dat nodig was

@SportGillie hebben we in Nederland ook hoor, die app is gekoppeld aan je sensor, dat is een continue glucose meter. Soms ook pomp en sensor samen die gekoppeld zijn, het wordt steeds geavanceerder.

Dienten Die Alte schule

Hier in Belgie ook hoor.😂😉
Ik heb een pomp die verbonden is via bluetooth met mijn CGM ( continue glucose monitoring) en mij alarmen geeft bij te hoog , te laag, low battery, stijgend, dalend…

Ook verbonden met mijn GSM om alles grafisch weer te geven en rapporten te genereren die op hun beurt dan weer verbonden zijn met mijn diabetesteam om eventueel te overleggen.⛷😎

Born to run. B.S.

Natuurlijk in België ook ;) makkelijk he @dan58. Op kamp van de kids mogen de ouders niet mee kijken op de data, en zeker niet bellen als hun kind al even laag of hoog zit, ze weten immers niet de situatie op dat moment. Moeilijk dat los laten.
Ik kwam net nieuw filmpje tegen van Bas op FB

Dienten Die Alte schule

Hallo Allen, wat een super fijne reacties.
Ik lees veel vragen en tips.
Op dit moment prikt mijn zoon nog, we weten het nog maar kort. We gaan voor een pompje, helaas het type waar we denken het meeste baat bij te hebben heeft leveringsproblemen. Volgende week pomp spreekuur. In ieder geval willen we een combinatie die het toelaat te koppelen met een libre sensor
Ook wij krijgen dan meldingen in onze app. Ik lees veel goede gebruikers ervaringen die wij ons zeker ter harte gaan nemen. Zo gaan we straks goed voorbereid te skiën ook al duurt het nog even. Dit hoort dan ook maar bij de voorpret.
Ook bedankt namens mijn zoon

@Frank72 je zoon kan de RT- FSL 3 al gaan gebruiken zonder de pomp tijdens het skiën is dat wel prettig. En dan later de ypso-pump toevoegen.

Dienten Die Alte schule

@Frank72 je zoon kan de RT- FSL 3 al gaan gebruiken zonder de pomp tijdens het skiën is dat wel prettig. En dan later de ypso-pump toevoegen.

Elly3 op 23 nov 2023 21:39

Hi Elly die heeft hij inmiddels al en inderdaad willen we daar dan de ypso pump zodra deze er is op aansluiten.
dankjewel.

Ik heb geen Diabetes, maar ik weet wel dat het tijdens de wintersport vaak moeilijk is om genoeg te drinken. Daarom gebruik is sinds 2 jaar een Camelbak rugzakje met slang. Hierdoor kun je makkelijk drinken terwijl je in de lift zit. Ik heb wel die met een geïsoleerde sleeve over de slang waardoor die minder snel bevriest.
Tip: als je wil drinken moet je niet met je rug tegen de leuning van de stoeltjes lift leunen want dan komt er niks uit.

Hier ook DM1 sinds mijn 6e (nu 45)
Spuiten met de pen, meten met de FS libre 2.
Het meest is wel gezegd/geschreven.

Waar Dan58 op doelt bij hyper en ketoacidose, dat is niet als hij op 13 mmol/l zit maar echt nog heel veel hoger en ook langere tijd.
Bij 13 is er nog niets aan de hand, lekker doorskieën en een uurtje later nog maar eens meten. Als het dan nog steeds hoog is, dan een beetje bijspuiten. Afhankelijk van welke insuline hij gebruikt, kan het (bij mij dan) een uurtje duren voordat het effect merkbaar is. Het heeft dan geen nut om na een kwartier nog eens te meten.

Insuline tegen z’n lichaam bewaren is belangrijk, bijv in een borstzakje van zijn pully of vestzak. Als hij het in zijn shell/jas bewaart bevriest het en is werkt de insuline niet zo goed meer.

Ik hou zelf rekening met meerdere hypo’s per dag. Vooral de eerste 2 á 3 dagen is het in het ritme komen en dan is het noodzaak om koolhydraten bij je te hebben. Ik hou zelf van gelletjes. Een halfje is al genoeg, de andere helft neem ik na de volgende afdaling als m’n bloedsuikerspiegel dan nog te laag is. (Zaak is om dan niet te vallen op je open gelletje. Da’s vies 😛)

Als laatste, de terugreis. Na 5/6/7/8 dagen intensief sporten zit hij ineens een dag stil. Dit is funest voor z’n suikerspiegel. Ik eet dan niet zoveel en drink alleen water, maar dat heb ik mezelf aangeleerd. Voor een puber is dat niet leuk, probeer daar iets op te vinden. Succes!

*bericht bewerkt door Ferdinand op 25 nov 2023 19:25

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Plaats een reactie