Tips verblijf

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dolomiti Superski

We zijn Oostenrijk gangers, maar met de enorme skipasstijging van dit jaar willen we de Dolomieten verkennen. Gaan met 4 personen 16 december op stap. Zoeken graag tips voor een mooi verblijf, graag zeer dicht bij de piste. Wat is beter: het drukke dorp Selva de Val Gardena? Of Otisei, wat groter is. Moet je met Ortisei met de bus naar Selva de VAl Gardena?

Ortisei is leuker.

Maar je moet eerst omhoog naar de seceda en dan via santa Christina (met treintje) naar de saslong.

Of idd de bus.

Ik vind zelf corvara of colfosco beter liggen….

Canazei ligt ook redelijk goed en vind ik ook een leuk dorpje. Met een geweldig leuke kroeg…

Totales Vollidiot

Ortisei ligt wel meer in een uithoek. Wel een leuker dorp van Selva vind ik. Je kan met de bus, of skiën via de Seceda. En aan de andere kant snelle toegang tot de Seiseralm.

Overigens is de skipas in de Dolomieten ook goed aan de prijs, zeker in het hoogseizoen. En de accommodatie in Selva is navenant.

Mr. Slow

Ik vind de beste keuze om in een verblijf in Selva te gaan zitten. Zelf zitten wij al jaren in Hotel Ingram (Plan). (Is ongeveer 10 minuten lopen naar het centrum van Selva.) Vanuit het hotel steken wij de weg over en staan op de piste. Je kan van hier uit meteen alle kanten op, richting Val di Fassa of Alta Badia en je zit meteen op de Sellaronde. Voor de deur van het hotel stoppen de bussen naar Plan de Gralba en naar Selva, St Christiana en Ortisei. Als je in Ortisei gaat zitten moet je eerst richting Selva via St. Christina skiën om daar vandaan verder het gebied in te komen of je moet de bus nemen vanuit Ortisei naar Selva.

Voor de skipasprijs hoef je de Dolomieten niet te doen.

Bovenstaande tips zijn natuurlijk nuttig voor de TS, maar ik vind de gestelde vraag nogal merkwaardig. Een accommodatie in Val Gardena is de directe nabijheid van de lift/pisten is bijzonder duur en de skipasprijs in DS is zeker niet substantieel goedkoper dan in Oostenrijk.

Hotel Alpenroyal in Selva kan ik aanraden. Helaas geen helicopterservice maar alleszins redelijk geprijsd: € 900.

@AstridP ,dolomiti superski is denk ik niet veel goedkoper dan Oostenrijk, maar wel veel mooier. Ik denk dat je eerst een jaar daar moet gaan verkennen, want het is een groot aaneengesloten gebied.Selva(Wolkenstein) en St Christina liggen in mijn ogen het meest centraal. Vanuit hier kun je makkelijk de uitstapjes maken naar bv: seiseralm via la longa, sella ronda, marmolada, alta badia, lagazuoi en vele meer.
Ortisei is denk ik ideaal met bv kinderen. Dit is dichtbij seiseralm. En lastiger voor andere uitstapjes.

Heeft iemand een geheim toptip voor een chalet/appartement met 4-5 slaapkamers in Ortisei?
Wij gaan met 5 personen van 13-20 januari.
Al veel gezocht op alle mogelijke sites maar nog niet echt iets leuk gevonden.

Het kostenplaatje van wintersport rondom het Sellamassief ligt erg hoog tegenwoordig. Maar half december is natuurlijk wel een mooi voordelige periode om het toch eens te proberen. Ook een uitgelezen gelegenheid om eens in een berghotel te verblijven. Dichter op de piste kan niet. Verder vind je in Selva, maar ook in Colfosco meer accomodaties dicht bij of aan de pistes. Dat ga je in Ortisei niet treffen, hoewel dat wel een leuke plaats is.

Wat Bennie zegt. De Sella valleien zijn super populair. Koopjes ga je ws alleen vinden buiten hoog seizoen (voor kerstmis of na carnaval). Wij zitten bv vol pension in Badia voor 1450€ (3 personen, 10 dagen)de 10 dagen voor kerst. Dat is natuurlijk zonder ski pas (wij hebben seizoenspassen die we niet meerekenen voor de vakantie), en zonder lunch op de piste, of drankje hier en daar.

In 't hoog seizoen vind je koopjes maar moet je zuidelijker gaan (Rosengarten, Obereggen, San Pellegrino/Alpe Lusia, Civetta)… ook minder druk want deze gebieden worden meer door Italiaanse dagtoeristen bezocht.

Wij gaan naar Santa Christina, wel pas in februari (voorjaarsvakantie) voor 1950 met izjn drietjes in een appartement vlak bij de Saslong incl skipas. Wel zelf eten regelen nog. Ik vond dat nog goed te doen voor het hoogseizoen. Zeker voor kerst moet je daar toch wel onder kunnen zitten.

Selva zit wel direct aan de Ronda als je die wil skieen. Ortisei niet, en St Christina ook net net (dan moet je eerst de Saslong op of met het treintje denk ik?). Wij willen hem wel gaan doen vanaf Christina.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Wij gaan naar Santa Christina, wel pas in februari (voorjaarsvakantie) voor 1950 met izjn drietjes in een appartement vlak bij de Saslong incl skipas. Wel zelf eten regelen nog. Ik vond dat nog goed te doen voor het hoogseizoen. Zeker voor kerst moet je daar toch wel onder kunnen zitten.

Selva zit wel direct aan de Ronda als je die wil skieen. Ortisei niet, en St Christina ook net net (dan moet je eerst de Saslong op of met het treintje denk ik?). Wij willen hem wel gaan doen vanaf Christina.

LoveToSki op 28 nov 2023 10:00

Het treintje gaat naar de Seceda, niet naar de Ronda. Daarvoor moet je idd de Saslong op. Voor linksom dan naar Plan de Gralba. Voor rechtsom naar Selva.
Overigens moet je de Seceda zeker niet overslaan. Zowel La Longia nar Ortisei als de Gardenissima terug naar St. Christina zijn heerlijk om te doen.

*bericht bewerkt door Matthieu op 28 nov 2023 11:22

Aftellen maar!

De afgelopen jaren ben ik meermaals in Selva geweest in: https://www.hoteledda.it/, zeer goed hotel met heel lekker eten. Echt een aanrader.
Qua skiën is het de straat over en je staat op de piste. Het hotel an sich ligt op ongeveer 10’ stappen van Selva dorp.

Ik zou zelf niet zo snel voor Ortisei kiezen, vanwege de ligging. Is wel een leuk dorp.
Selva/Wolkenstein is een goed uitgangspunt, maar ook bijv. Corvara en Colfosco in Alta Badia zijn prima plekken om te verblijven. Colfosco is weliswaar een klein dorp, maar heeft veel accomodaties die in de buurt van de piste liggen.
Wij zijn daar 2 jaar geleden voor het eerst terecht gekomen en vind het erg prettig verblijven daar.

Maar…. Als je naar Italië gaat omdat je daar een goedkope skipas denkt te scoren, dan zit je verkeerd. 😏

Wat Bennie zegt. De Sella valleien zijn super populair. Koopjes ga je ws alleen vinden buiten hoog seizoen (voor kerstmis of na carnaval). Wij zitten bv vol pension in Badia voor 1450€ (3 personen, 10 dagen)de 10 dagen voor kerst. Dat is natuurlijk zonder ski pas (wij hebben seizoenspassen die we niet meerekenen voor de vakantie), en zonder lunch op de piste, of drankje hier en daar.

In 't hoog seizoen vind je koopjes maar moet je zuidelijker gaan (Rosengarten, Obereggen, San Pellegrino/Alpe Lusia, Civetta)… ook minder druk want deze gebieden worden meer door Italiaanse dagtoeristen bezocht.

Asterino op 28 nov 2023 09:43

Inderdaad, Dolomieten zijn duur (maar het geld absoluut waard!). Zelf zitten we in La Villa aan de piste voor € 1.200,00 voor 7 dagen obv halfpension, 2 personen. Voor mijn gevoel ga je het veel goedkoper dan dat niet krijgen. Dit is overigens ook buiten het seizoen (13-20 januari).

Ooit deze eens voorbijzien komen in La Villa. Logies en ontbijt.
Voor mijn gevoel ga je het veel goedkoper niet krijgen 😋
En: zeer dicht aan de piste.

https://www.altabadia.org/en/hotel-accommodation/all-accommo…

*bericht bewerkt door Matthieu op 28 nov 2023 15:28

Aftellen maar!

Ooit deze eens voorbijzien komen in La Villa. Logies en ontbijt.
Voor mijn gevoel ga je het veel goedkoper niet krijgen 😋
En: zeer dicht aan de piste.

Matthieu op 28 nov 2023 15:27

Eigenlijk alles in La Ila dorp zit op wandelafstand (mogelijks even door het bos) van de Gardenaccia piste, een jaar of 5 terug tot volle tevredenheid hier overnacht: http://www.gana.it/ - 5min stappen en je staat op de piste.

Plaats een reactie