Wel/niet BOA

Dit jaar zie je in de winkels ook skischoenen met het boa systeem.

Wie heeft er dit seizoen nieuwe skischoenen gekocht? En waarom wel/niet met het boa systeem?

Gewoon even benieuwd.

Thank God summer is over!

Met boa-skischoenen (nog) geen ervaring, wel al jaren met verschillende fietsschoenen icm boa-sluiting. Als dit net zo prettig zit en werkt dan bij de fietsschoenen dan wordt t volgend jaar nieuwe skischoenen met BOA. Je hebt een zeer gelijkmatig sluiting over de hele voet en je kan tot zoveelste millimeter strakker of losser zetten. Even de Boa knop uittrekken en de volledige spanning is er af, even draaien en t zit weer goed.
Er zijn ook meerdere filmpjes op Youtube te vinden

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Hoe het werkt is duidelijk. Maar voor welk probleem met schnallen is BOA de oplossing? Aan twee schnallen op de voorvoet vind ik het juist zo fijn dat ik ze verschillend kan afstellen in hoe strak ze staan. Bij BOA kan dat niet meen ik. Dus of het per se een voordeel is dat je met één knop de hele voorvoet regelt lijkt me eerder een persoonlijke voorkeur dan objectief feit.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Hoe het werkt is duidelijk. Maar voor welk probleem met schnallen is BOA de oplossing? Aan twee schnallen op de voorvoet vind ik het juist zo fijn dat ik ze verschillend kan afstellen in hoe strak ze staan. Bij BOA kan dat niet meen ik. Dus of het per se een voordeel is dat je met één knop de hele voorvoet regelt lijkt me eerder een persoonlijke voorkeur dan objectief feit.

Biggie op 29 nov 2023 19:19

De BOA oplossing kan voor sommige de gelijkmatigheid zijn. Maar wat je zegt kan juist voor vele 2 schnallen weer prettiger zijn. Zoals iedere skischoen zal dit inderdaad ook een persoonlijke voorkeur zijn.

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Ik vind t voor m’n fietsschoenen heerlijk.
Met n hoge wreef en brede voet wou dat nooit zo met strips als sluiting.

Skischoenen heb ik nog niet gepast met boa. Lijkt me minder van belang omdat de schaal een stuk stugger is maar het is een heel individueel iets natuurlijk.

Geen persoonlijke ervaring mee, maar puur vanwege de looks op een skischoen, haak ik af op de BOA sluiting. Ik vind het een te lompe knop op de skischoen. Schnallen vind ik echt mooier staan. Het is overigens natuurlijk een drogreden van mij om een BOA schoen niet te kiezen omwille van de looks. Het zal vast prima functioneren.

Wat mij wel opvalt is dat ze niet binnen de skisport worden gebruikt. Ik ben wel benieuwd wat daar de achterliggende redenen van zijn. Normaliter zie je vaak de noviteiten uit de wedstrijdsport vroeg of laat terug in de consumentenartikelen; al dan niet in wat aangepaste vorm.

Skiing is not a lifestyle, it's life.

Wat mij wel opvalt is dat ze niet binnen de skisport worden gebruikt. Ik ben wel benieuwd wat daar de achterliggende redenen van zijn. Normaliter zie je vaak de noviteiten uit de wedstrijdsport vroeg of laat terug in de consumentenartikelen; al dan niet in wat aangepaste vorm.

Gerben1979 op 29 nov 2023 21:55

Met de boa bult erop kan je misschien niet dezelfde extreme kantenhoeken bereiken?
Verder zijn veel racers ook gewoontedieren: waarom zou je iets aanpassen wat al perfect werkt en waarvan je niet 200% zeker bent dat er geen nadelen aan verbonden zijn?
Voor het comfort doe je zowiso geen race-skischoenen aan.

Glide on!

Als een schoen bij mij past en lekker zit maakt het me nog niet zoveel uit wat voor sluiting erop zit.
Misschien heeft zo’n BOA echt grote voordelen. Dan wil ik die sluiting zeker niet uitsluiten.

Alleen de meerprijzen die in een video van Marius Quast genoemd werden vond ik best hoog. Ik snap niet goed waarom zo’n BOA veel duurder zou moeten zijn dan 4 schnallen.

Totales Vollidiot

Geen persoonlijke ervaring mee, maar puur vanwege de looks op een skischoen, haak ik af op de BOA sluiting. Ik vind het een te lompe knop op de skischoen. Schnallen vind ik echt mooier staan. Het is overigens natuurlijk een drogreden van mij om een BOA schoen niet te kiezen omwille van de looks. Het zal vast prima functioneren.

Wat mij wel opvalt is dat ze niet binnen de skisport worden gebruikt. Ik ben wel benieuwd wat daar de achterliggende redenen van zijn. Normaliter zie je vaak de noviteiten uit de wedstrijdsport vroeg of laat terug in de consumentenartikelen; al dan niet in wat aangepaste vorm.

Gerben1979 op 29 nov 2023 21:55

Denk dat in de wedstrijdsport meer waarde gehecht wordt aan precieze afstelling (per schnall). Kijk ik bij mezelf, zitten de middelste 2 strak, terwijl die bij de tenen eigenlijk relatief los staat.

Edwin van Riel
k vind t voor m'n fietsschoenen heerlijk. Met n hoge wreef en brede voet wou dat nooit zo met strips als sluiting. § SuzannaE op 29 nov 2023 21:03

Ik heb net een paar BOA-schoenen gekocht maar natuurlijk nog niet mee geskied. Mijn ervaring op het droge:

Ik heb een relatief brede voorvoet en hoge wreef. De nieuwe schoen is opnieuw een Salomon, net als mijn oude schnallenschoenen.

Het valt mij op dat je de druk op de hele voet gelijkmatig heel snel en heel precies kan regelen. Een tikje strakker of een enkel tikje losser is secondenwerk. En, in tegenstelling tot de meeste fietsschoenen, kun je dus ook een enkel tikje losser draaien. Op de bovenkant van de schoen staat een millimeterschaal gedrukt en het lijkt erop dat je meerdere klikjes per millimeter hebt. Dat maakt de afstelling ook preciezer dan met schnallen, die (uitgaande van M4 en standaardspoed) 0,7 mm per rotatie hebben.

Ook wel het noemen waard: in tegenstelling tot schnallen heb je voor BOA dus niet veel kracht in je vingers nodig. Waar je een schnall altijd over een heuveltje moet tillen, kost de volgende klik in BOA slechts ietsjes (bijna verwaarloosbaar) meer kracht dan de vorige.

Als je, zoals eerder genoemd, graag een andere druk op de voorvoet als op de wreef hebt, dan lijkt BOA me niets voor je. Dat is namelijk absoluut onmogelijk.

Ik zie het wel gebeuren dat vrijwel het hele midden- en midden-hoge segment binnen een paar jaar BOA is en alleen instap- (vanwege de kosten) en topsegment (vanwege de individuele instelling) nog volledig schnallen.

*bericht bewerkt door Bacchus op 01 dec 2023 07:54

Dat laatste ben ik wel met je eens. Dat een fijnere afstelling dan met de de schnallen te verwachten is, niet 😉

Edwin van Riel

Ik heb me laten vertellen door iemand met een boa-binding dat ze vooral gemakkelijk zijn voor off-piste. Makkelijker om met de schoen te klimmen en meer flex en beweeglijkheid.
Op piste zal ze denk ik vooral meer comfort geven maar wat inboeten aan hardheid.

Dit jaar zie je in de winkels ook skischoenen met het boa systeem.

Wie heeft er dit seizoen nieuwe skischoenen gekocht? En waarom wel/niet met het boa systeem?

Gewoon even benieuwd.

Lisa. op 29 nov 2023 11:32>

Ik heb nieuwe schoenen, met de nieuwe Boa. Inderdaad, het sluit mooi gelijkmatig om de voet. Beter dan schnallen.
En ze skiën heerlijk!
Maar, het is wel de kers op de taart. Uiteindelijk is het maar een paar procent van de hele ski schoen beleving. Als je schoenen nog goed zijn koop je geen nieuwe voor Boa. En als je wel nieuwe wil, dan kies je geen Boa model als de pasvorm en verdere performance niet bij je past. Dat mijn schoenen zo goed skiën komt vooral doordat ze goed passen, een deel doordat ze goed passen bij mijn ski stijl/postuur/maat en een heel, heel klein beetje door de Boa.

Nuttig om te weten: (voor zover ik weet) zijn all Boa schoenen dit jaar modellen met medium- of hoog-volume.
De enige uitzondering is de Hawx Ultra XTD, en dat is ook die ik heb gekocht. Maar ja, als je geen 50/50 lift/toer schoen zoekt is dat natuurlijk niet waar je naar op zoek bent.

*bericht bewerkt door Slim op 01 dec 2023 22:04

Wat mij wel opvalt is dat ze niet binnen de skisport worden gebruikt. Ik ben wel benieuwd wat daar de achterliggende redenen van zijn. Normaliter zie je vaak de noviteiten uit de wedstrijdsport vroeg of laat terug in de consumentenartikelen; al dan niet in wat aangepaste vorm.

Gerben1979 op 29 nov 2023 14:55

De specifieke Boa die op de lift ski schoenen zit is nieuw dit jaar. Er is een hele nieuwe schoen voor nodig, dus een nieuwe mal(voor elke maat). Dat kost honderden duizenden euro’s.
Dat is veel gevraagd voor race schoenen, waar een merk nauwelijks aan verdient. Verder worden race schoenen meestal extreem aangepast aan de voet, en met dikkere wand diktes is daar ook meer mogelijk. Dus is er (misschien) ook minder winst te halen.

*bericht bewerkt door Slim op 01 dec 2023 22:05

Goedemorgen Lisa,

Hoe het zit met Skischoenen weet ik niet, maar op snowboardschoenen is dit al eventjes schering en inslag met veters of speedlaces.
Ik weet dat skischoenen een pak stuggen zijn, en dus schnallen makkelijker zijn om je schoenen aan te sluiten (hefboom).
Volgens een snelle search op het wereldwijde web zie ik wel dat dit nog altijd in combinatie is schnallen. Hieruit kan ik wel verstaan dat de technologie van boa op skischoenen nog niet zo stevig is als deze op snowboardboots (zwaardere kabel en onderdelen nodig). Zelf zou ik dan opteren voor bootfitting en het motto: een goed product moet je niet veranderen.

Maar ik kan je wel mijn ervaring geven met de snowboardboots. Zelf heb ik met alle types boots geboard, en heb nu boots met dubbele boa. Ik zal de specifieke punten van snowboardboots achterwege laten, is hier nu niet van toepassing.

  • Het grote voordeel met boa ten opzichte van veters, speedlaces en waarschijnlijk ook schnallen is dat je minder kracht nodig hebt om dezelfde spanning op te bouwen op je boots. Als je graag heel erg vast in je boots zit, is dat wel een mooi gegeven.

  • De boot wordt ook op veel meer punten aangespannen, dus niet op de 2 punten die standaard met schnallen zo is.

  • Boa levert ook levenslange garantie bij knappen van de kabel of schade aan het draaimechanisme.

  • Klein nadeel is wel dat, als je handschoenen nat zijn, je durft te slippen over het wieltje bij aanspannen. Dan moet je je handschoenen uit doen, en die knop is over het algemeen ook koud.

  • Het grote nadeel is dat de kabel die door je boot loopt overal evenveel wordt aangespannen. Dit zorgt dan misschien wel voor een beetje flexibiliteit en verplaatsing van spanning waar nodig, maar als je erg gevoelige voeten hebt (snel last van drukpunten), kan dit een hinderpunt zijn.

Er zijn nog meer positieve en negatieve punten, maar deze zijn meer toepasbaar bij snowboardboots.

to board, or not to board, that's no question

Ik merk met mijn snowboardschoenen, die hebben 2 BOA’s, dat ik ze heel precies kan strakzetten. Deze precisie op een skischoen lijkt mij wel heel fijn - zeker omdat ik merk dat ik vaak toch aan de schnallen draai om ze net een beetje strakker te kunnen doen dan alleen de clip een haakje verder zetten.

Nu heb ik echt net nieuwe skischoenen, gewoon met schnallen (Lange Shadow) - dus voorlopig ga ik het nog niet testen maar ben wel benieuwd naar alle bevindingen.

Enige nadeel voor mij wel met de boa knoppen is dat ik ze niet kan aandraaien met mijn handschoenen aan en ook dat ik (heb gewrichtsproblemen) niet altijd lekker die draaibeweging kan maken.

*bericht bewerkt door LoveToSki op 04 dec 2023 09:14

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Dit jaar schoenen laten fitten, en ik was vrij sceptisch over de BOA(marketing dingetje dacht ik).
Toen heeft de bootfitter me een paar vergelijkbare schoenen laten proberen, 1 met 1 zonder boa, en de druk voelde wel iets beter verdeeld aan bij de BOA schoen.

Uiteindelijk geen BOA op mijn nieuwe schoenen, omdat het paar wat mij goed paste geen BOA had, maar ik zou het niet per definitie niet willen. Meerprijs en een grote(breekbare?) knop op de schoen is wel een dingetje, maar denk wel dat het voor sommige mensen een uitkomst kan zijn.

Dit jaar schoenen laten fitten, en ik was vrij sceptisch over de BOA(marketing dingetje dacht ik).
Toen heeft de bootfitter me een paar vergelijkbare schoenen laten proberen, 1 met 1 zonder boa, en de druk voelde wel iets beter verdeeld aan bij de BOA schoen.

Uiteindelijk geen BOA op mijn nieuwe schoenen, omdat het paar wat mij goed paste geen BOA had, maar ik zou het niet per definitie niet willen. Meerprijs en een grote(breekbare?) knop op de schoen is wel een dingetje, maar denk wel dat het voor sommige mensen een uitkomst kan zijn.

Thehenk op 04 dec 2023 09:39

BOA geeft volgens mij nog steeds levenslang garantie op het systeem, in ieder geval een deel van het systeem. Dus over breken zou ik mij niet al te veel zorgen maken.

1 van de 2 Boa’s aan mijn K2 Maysis snowboard schoen was na 11 jaar uiteindelijk wel onherstelbaar gebroken op een deel wat vastzat aan de schoen. Ik heb wel weer de nieuwe versie van die schoen gekocht.

🏂

Ik heb deze per toeval vorig jaar al kunnen kopen en heb er ondertussen toch al een dertigtal dagen mee geskied en ben er heel tevreden over, ze zitten als gegoten.
Het aanspannen gaat zo makkelijk dat het soms gebeurde dat ik ze te strak aandraaide en ik halfweg de afdaling echt wel moest stoppen om deze wat te lossen, maar de ervaring zal het mij wel leren…
Bij een harde impact op de draaiknop lost deze onmiddellijk. Dit lijkt mij een goede veiligheid te zijn, maar aangezien racers toch regelmatig een paal raken met hun skibot, is dit wellicht de reden waarom deze voor racers niet echt bruikbaar is.

  • et grote nadeel is dat de kabel die door je boot loopt overal evenveel wordt aangespannen. Dit zorgt dan misschien wel voor een beetje flexibiliteit en verplaatsing van spanning waar nodig, maar als je erg gevoelige voeten hebt (snel last van drukpunten), kan dit een hinderpunt zijn. § Laurens_V. op 04 dec 2023 08:28

Ik zie dit juist in dit geval als een voordeel van BOA boven schnallen. De druk wordt juist bijzonder gelijkmatig verdeeld en is heel precies in te stellen. Hooguit als je een tijdelijk klein maar gevoelig plekje hebt, kun je dat niet ontlasten. Met schnallen kun je proberen om één schnall losser en de ander strakker te zetten maar dat is ook niet heel precies.

Ik heb meer dan 10 jaar BOA ervaring op mijn snowboard boots. Daar twee stuks, verdeeld voorvoet en hiel voor precieze afstelling.
In al die jaren geen enkel (0.00000) problemen ervaren. Ze losten niet, kon ze vlot met handschoenen vaster of losser draaien, snel vast/los voor lunch enz.

Ik zie er zeker de voordelen van in, al heb ik nu net toer skischoenen gekocht met traditionele schnallen.

Het is o zo hard genieten.

Ik zie dit juist in dit geval als een voordeel van BOA boven schnallen. De druk wordt juist bijzonder gelijkmatig verdeeld en is heel precies in te stellen. Hooguit als je een tijdelijk klein maar gevoelig plekje hebt, kun je dat niet ontlasten. Met schnallen kun je proberen om één schnall losser en de ander strakker te zetten maar dat is ook niet heel precies.

Bacchus op 06 dec 2023 14:57

Mucho true, Bacchus. Zelf ben ik ook grote voorstander van het rond spannen van de boot. Maar mijn partner in crime (of snow), heeft ooit boa (1 boa) getest, en is na een halve dag noodgedwongen moeten stoppen wegens druk op zijn wreef en bevroren tenen.
Hij heeft daarna dezelfde boots geprobeerd met veters, en daarbij kon hij de druk veel accurater regelen. Dat zijn weliswaar 10 regelpunten in plaats van de 2 (à 3?) op een skischoen.

BOA kan je inderdaad heel accuraat strak zetten, en geen gesukkel met die verdomde schroefdraad op een schnall.

Van raceschoenen heb ik niet veel kaas gegeten (deze zitten in mijn snowboardboots ;)), maar ik denk dat controle en directe verbinding tussen de ski/voet nog crucialer is dan een basic setting. Met mijn BOA-boots heb ik wel het gevoel dat ik het meest accuraat kan werken op mijn board, en het meest technisch.

Het is dus ook een beetje kwestie van smaak en gevoel natuurlijk. Maar Als het BOA-systeem even goed werkt op skischoenen als op snowboardboots, zou ik toch eens kijken om deftig te testen.

to board, or not to board, that's no question

Ik heb me laten vertellen door iemand met een boa-binding dat ze vooral gemakkelijk zijn voor off-piste. Makkelijker om met de schoen te klimmen en meer flex en beweeglijkheid.
Op piste zal ze denk ik vooral meer comfort geven maar wat inboeten aan hardheid.

eiger op 01 dec 2023 13:43

Juist bij het tourskien heb ik met de BOA enorme blaren gelopen. Het systeem zit niet zo ‘vast’ als met schnallen en “loopt uit” gedurende de dag. Dus speling op de voet.
Ik was dus geen fan…

*bericht bewerkt door Yvonne2108 op 09 dec 2023 13:53

Ik heb eerste dagje snowworld erop zitten met de Salomon 120 boa schoenen. Dit is met gemengde gevoelens.
Ik heb redelijk brede voeten en een hoge wreef met een bult op beide. Zo’n knobbel waar je zenuwen samen komen en je schnallen precies opdrukken. Ik heb ook de dure boaschoenen moeten aanpassen (grote hap uit de binnenschoen) om de druk op de bult minder te voelen. Alleen de linker want de rechter zat als gegoten. Heatmolding van binnen- en buitenschoen was niet voldoende.
Na de aanpassing en eerste test skien de schoenen op zich prima. Weinig last tijdens het skien. De schoenen voelen goed aan. De flex heb ik mijn twijfels over want ze lijken toch minder stijf dan mijn 10 jaar oude Head’s met dezelfde flex. Daarnaast had ik wat koude voeten. Iets wat ik in mijn vorige schoenen nooit had.
Na 2 uurtjes was het mooi geweest maar na het uittrekken van de schoenen had ik me toch een partij tintelingen aan beide voeten. Heb ik nog nooit last van gehad dus best even zorgelijk.
Lang verhaal kort; Ik heb vooralsnog spijt van de aankoop en mijn oude schnallen schoenen gaan ook gewoon mee op de vakanties. Boa is echt geen wonderlijke oplossing voor al je voetproblemen in skischoenen. Het niet los van elkaar kunnen regelen van de druk op de wreef en tenen zal vast de oorzaak zijn van mijn koude en achteraf tintelende voeten.
Als ik er aan denk zal ik na een weekje skien nogmaals de ervaringen delen.

Ik zou dit toch even overleggen met de verkoper voor de vakantie. Wellicht kan die nog wat voor je betekenen, klinkt op deze manier nog niet heel tof in jouw geval @serghino

Edwin van Riel

Ach, binnenschoen gewoon aanpassen waar nodig en dan kijken we wel. Met mijn oude binnenschoenen er in zitten ze zelfs iets beter dus heb altijd backup. Mijn vorige schoenen zaten ook pas na 2 seizoenen aanpassen perfect.
Ik heb ook het idee dat de 2 elastieken banden in de Salomon schoen te strak zitten voor mijn voeten. Daar knip er vast ook nog 1 van weg.
Met de verkoper overleggen gaat lastig want online gekocht. Wel in de winkel gepast maar ze hadden overal alleen de witte versie en niet de zwarte. Mijn vorige schoenen waren wit en wilde nu zwart…makkelijker te combineren qua kleur 😉

Nog maar even een review over de boa sluiting en salomon 120 schoenen na een week skien. Binnenschoen zo aangepast dat deze perfect voor mijn voeten is. Zoals eerder aangegeven de onderste elastische band in de Salomon binnenschoen eruit geknipt wat inderdaad het probleem van de tintelende voeten op heeft gelost.
De schoenen zaten de hele week als gegoten zonder knelpunten of wat dan ook. Positieve van de boa sluiting is dat je deze erg makkelijk kan verstellen (strakker/losser/open/dicht). Even super strak om een piste te knallen en beneden weer wat losser. Op een terrasje, klik open en je voet krijgt wat meer ruimte. De sluiting over de voorvoet is ook erg smooth zal ik maar zeggen.
Een echt nadeel heb ik niet kunnen ontdekken maar een enorme verbetering tov schnallen is het ook niet echt. Wel een verbetering hoor maar geen enorme innovatie.
Mocht je voor de keuze staan nieuwe schoenen te kopen pas dan gewoon alle geschikte schoenen en koop de best passende ongeacht boa sluiting of niet 😉

Ik heb nu ook een weekje met mijn BOA-schoenen (S/Pro 110) geskied en kan me wel aansluiten bij Serghino’s verhaal. Ik heb nooit een probleem met schnallen gehad maar BOA is wel net wat geraffineerder.

Voor:

  • Precies èn nauwkeurig in te stellen
  • Gelijkmatige drukverdeling over de voet
  • Geen kracht nodig om te sluiten

Tegen:

  • Betrouwbaarheid 1: Ik heb de kabel weleens vastgevroren gehad in het mechaniek en dan heb je “gepast geweld” nodig om alles in beweging te krijgen bij het uittrekken. Niet meer dan met schnallen maar wel meer dan verwacht.
  • Betrouwbaarheid 2: Ongeveer elke wintersportzaak kan een nieuwe schnall in je schoen schroeven, voor BOA twijfel ik daar een beetje over. Levenslange garantie is leuk maar als het drie dagen kost voor de onderdelen binnen zijn, is de vakantie ook over.

Onder de streep zou ik een schnallen-schoen niet laten staan als hij beter zit dan een BOA voor dezelfde prijs maar de kans dat de BOA goed zit, is net iets groter.

Vraagje over boa (gewoon uit interesse, ik ben getrouwd met mijn schoenen ;-) ). Hoe doe je dat als je zoals ik je onderste schallen super los wilt (wreef vd voet) en je enkel super vast (2 bovenste schallen)? Met een boa zit dat toch allemaal achter hetzelfde draadje? Of zijn er 2 boa’s (1 voor de onderste en 1 voor de bovenste schallen)??

Vraagje over boa (gewoon uit interesse, ik ben getrouwd met mijn schoenen ;-) ). Hoe doe je dat als je zoals ik je onderste schallen super los wilt (wreef vd voet) en je enkel super vast (2 bovenste schallen)? Met een boa zit dat toch allemaal achter hetzelfde draadje? Of zijn er 2 boa’s (1 voor de onderste en 1 voor de bovenste schallen)??

Asterino op 26 jan 2024 09:02

Zie ook skitalk ;) Voor seizoen 25/26 worden schoenen verwacht met dual-boa (2 per schoen) ;)

Deze discussie dus. Alhoewel ik hem nog niet helemaal begrijp. Als de fit gewoon beter zou worden (omdat er een betere wrap van de schaal plaats kan vinden om je voet, redelijk verhaal op zich), waarom dan niet voor raceschoenen? Daar heb ik nu niet echt antwoord op zeg maar
https://www.skitalk.com/threads/2026-boots.33101/post-950616…

*bericht bewerkt door evr66 op 26 jan 2024 09:25

Edwin van Riel

@Asterino: Ik ken alleen skischoenen met slechts BOA op de voet, de schacht is daar nog klassiek met schnallen en een klittenband. BOA op de schacht lijkt me wat complexer en mocht dat er ooit komen, dan zal dat precies om de reden die je noemt altijd apart zijn van die op de voet.

Voorbeeld van een actuele BOA-schoen: https://www.salomon.com/en-nl/shop-emea/product/s-pro-supra-…

Plaats een reactie