Wel/niet BOA

Vraagje over boa (gewoon uit interesse, ik ben getrouwd met mijn schoenen ;-) ). Hoe doe je dat als je zoals ik je onderste schallen super los wilt (wreef vd voet) en je enkel super vast (2 bovenste schallen)? Met een boa zit dat toch allemaal achter hetzelfde draadje? Of zijn er 2 boa’s (1 voor de onderste en 1 voor de bovenste schallen)??

Asterino op 26 jan 2024 09:02

Bij mijn snowboard boots van 15jr. geleden overigens al dubbele BOA op… Vind het bijzonder dat ze dit bij ski boots dan ook niet meteen uitbrengen. Waar zou dat aan kunnen liggen…?

Het is o zo hard genieten.

Afgelopen week 4 dagen de Salomon pro supra 110 skischoen gehad met het nieuwe BOA systeem.
Het was in het begin even wennen hoe de BOA het beste aan te draaien was want er zit maar een beperkte kracht in de vingers, maar als je je handen als een vuist maakt om de BOA heen kun je bijna oneindig door blijven draaien.
Mijn mening over dit systeem is daarom dat ik het niet beter vind dan het oude systeem, omdat het oude systeem goed werkt en makkelijker en sneller strakker te zetten is. (dit wordt wel beter met de tijd ga ik vanuit)
Met het BOA systeem kon ik bijna de hele dag blijven draaien aan de knop, ook merkte is dat de tenen minder strak worden gedraaid dan het boven gedeelte waar het systeem bevestigd is.
Ook is het ijzerdraad vlijmscherp en heb ik 2 maal een wond op mijn vingers gekregen toen ik langs de draad schampte.

De mensen met wie ik sprak die deze schoen niet aan hun voeten had waren enthousiaster dan ik zelf…

Hier de Salomon Pro Supra 120 BOA, maar het aandraaien van de BOA vind ik toch redelijk soepel en makkelijk gaan. Ook is het ijzerdraad niet vlijmscherp bij mij: Net nog even de schoenen erbij gepakt en kan gewoon met de vinger over het ijzerdraad. Zit een soort plastic coating overheen.

Sneak preview: dubbele BOA…

null

Date your skis but marry your boots

Sneak preview: dubbele BOA…

null

Marco-Paul op 06 feb 2024 12:41

Op 't skitalk forum (amerikaans) ook al geruchten over gehoord. 2 aparte boa’s lijkt me precies de enige manier om de druk goed te kunnen verdelen tussen waar 't minder mag zijn (wreef) en waar 't echt vaster moet zijn (scheenbeen, enkel).

BOA is wel een plus, alleen is dit jaar de prijs nog hoog en zal deze volgend jaar aannemelijk gaan dalen omdat de nieuwigheid er dan af is en er meer merken op de markt zullen verschijnen met BOA. Dus voor mij een ja maar nog niet dit jaar.

dubbele BOA heb ik ook op mijn fietsschoenen. Werkt echt goed.

Totales Vollidiot

Bij je fietsschoenen zitten de 2 boa’s op de voet. Bij skischoenen op de foto geen 2 boa’s op de voet dus dat gaat niet helpen bij het door Asterino benoemde “probleem”. Voor mij is een boa voor de verstelling op de voorvoet prima. De wreef zit goed strak maar kan mij tenen nog bewegen.

Ik heb intussen week 2 er op zitten met de Salomon 120 schoenen. Na de aanpassingen aan de binnenschoen nergens last meer van. Boa verstellen gaat prima maar heb ook wel een keer gehad dat de boa een beetje vast zat door ijs. Wel weer makkelijk los met een beetje friemelen. Dat het ijzerdraad scherp zou zijn heb ik niet ervaren.

Dit jaar zie je in de winkels ook skischoenen met het boa systeem.

Wie heeft er dit seizoen nieuwe skischoenen gekocht? En waarom wel/niet met het boa systeem?

Gewoon even benieuwd.

Lisa. op 29 nov 2023 18:32

Ik ben deze week op mijn nieuwe schoenen heel intensief de berg afgegaan! Op de wreef boa en dat is prima bevallen. De schoenen heb ik in het gebied zelf gekocht. Ik vind het fijn, want je kunt nog beter afstellen.

Hier de Salomon Pro Supra 120 BOA, maar het aandraaien van de BOA vind ik toch redelijk soepel en makkelijk gaan. Ook is het ijzerdraad niet vlijmscherp bij mij: Net nog even de schoenen erbij gepakt en kan gewoon met de vinger over het ijzerdraad. Zit een soort plastic coating overheen.

V700 op 06 feb 2024 11:52

Ook geen problemen met de Salomon, niet scherp en ik kom ook niet met mijn handen aan het ijzerdraad. Dat is niet nodig! Overigens werd mij verteld in de speciaalwinkel ter plaatse dat volgend seizoen alle schoenen vabaf gevorderden Boa gaan worden…

Ik heb er nu een week met de boa’s opzitten.
Ik heb niet bewust voor boa gekozen (al ben ik wel wat nieuwsgezind) maar voor een stevige schoen met brede leest waar min of meer toevallig ook een boa op zit.

Ik ben er heel tevreden van.
Heeft zeker te maken met goede service en fitting bij de verkoper (Sport 2000 Sporthuis Olympia in Veldhoven) maar de boa valt ook niet tegen.
Heb hem er één keer af geskied bij een ferme tuimelperte maar redelijk vlot terug kunnen opklikken.

Let's Ride

Afgelopen week geskied met nieuwe schoenen, Fischer 120 Rc4 mv BOA. Fijn systeem. In verleden regelmatig pijn aan bovenvoet door druk op wreef, zelfs na meerdere bootfits. Nu geen enkele last, zeer nauwkeurig af te stellen zonder enige moeite. Scherp ijzerdraad heb ik niet kunnen ontdekken.

Het enige nadeel dat ik heb ondervonden in de 20 dagen skiën met mijn nieuwe Hawx Ultra schoenen met Boa, is 1 keer in de de lift rij even achter een bamboe stok haakte.

Verder erg prettig omdat ik smalle voeten heb, maar een hoge wreef, en je kunt het heel makkelijk verstellen. Maar ja, altijd eerst goede pasvorm en model, en als dan de keuze is voor met of zonder boa, dan is het wel fijn.

Ik heb dit jaar de Fischer 130 Rc4 mv BOA gekocht.
In mijn oude schoenen had ik altijd een drukpunt boven op mijn voet. Een ook niet opgelost gekregen met bootfotting.
In deze schoen nergens meer last van gehad. Dus voor mij een goede keuze geweest.

De BOA is makkelijk af te stellen en heb zelf geen problemen ondervonden dat ik ze niet strak genoeg kon krijgen. Ik zou eerder zeggen dat ik ze te strak kon draaien.
Niet ondervonden dat het draad scherp was.
Na een hele dag in ruim halve meter verse poeder ging de BOA niet uit zich zelf van spanning af. Maar dat was vrij makkelijk te verhelpen. Ik ben van mening dat je in deze extreme omstandigheden het systeem niets kwalijk kan nemen. Verder nog geen problemen mee gehad.

*bericht bewerkt door Robert_Duijm op 25 feb 2024 18:41

Plaats een reactie