Eerste ski-ervaring: proefles r Snowworld of borstelbaan?

Dochterlief wil dit jaar na jaren weer eens mee op wintersport samen met haar vriend. Das heul gezellig, maar omdat hij nog geen enkele ski-ervaring heeft wilde ik hem met Sinterklaas een proefles cadeau doen.
Zou zo’n les voor de rollerbaan iets zijn als eerste ski-ervaring? En zijn er hier mensen die het via zo’n rollerbaan geleerd hebben? Of toch maar kiezen voor de borstelbaan of Snowworld?
Ik hoor het graag, alvast bedankt!

*bericht bewerkt door Skimuts op 29 nov 2023 22:09

Toen ik van snowboarden overstapte op de ski’s, heb ik 10 lessen op een rollerbaan gedaan. Daarna kwam ik prima de berg af (blauw en rood). Vrouwlief het zelfde geval… voordeel in mijn beleving, de leraar staat altijd naast je, communicatie is makkelijk. Je ziet jezelf in de spiegel… het is technisch moeilijker dan in de sneeuw. (En warm en droog)

Onze kids zijn beide begonnen op de borstelbaan, ook goed bevallen. Het verschil in beleving samen met andere kids vinden we een voordeel.

Als je 10 lessen op een rollerbaan pakt en je bent sportief aangelegd, kom je prima blauw naar beneden.

Last but not least, snowworld is de leukste beleving. Komt het dichtste bij echte ski activiteiten.

Rollerbaan is voor de techniek prima. Maar het duurt best even voor het lekker gaat.
Het wintersport-gevoel is echter niet ruim aanwezig…

Als je 1 les cadeau wilt doen en juist een positief gevoel wil overdragen zou ik zeker snowworld doen. Echte sneeuw. Echt een heuvel.

Daarna kan hij zelf nog beslissen om een lespakket op de rollenbaan te nemen of zo.

Totales Vollidiot

Voor een allereerste keer zou ik snowworld doen. Qua beleving het leukst.

Voor echte lessen zijn daarna rollerbaan of borstelbaan wel geschikt. Waarbij mijn voorkeur uitgaat naar borstelbaan, vanwege het echte hoogteverschil en betere controle over de eigen snelheid, maar dat is persoonlijk. Anderen zweren weer bij de rollerbaan voor lessen.

Voor een enkele les snowworld, praat je over 10 of meer zou ik kiezen voor borstel of evt rol

Edwin van Riel

Voor een eerste keer zeker Snowworld. Ik had mijn eerste ervaring ooit op de rollerbaan en knapte toen echt af. Eerste keer in de sneeuw is verreweg het leukste!

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Bij een proef skiles bij Snowworld sta je meer als de helft van de tijd in de lift of te wachten op wat anderen doen en zal er les gegeven worden in een groepje.
Bij rollerbaan skien staat de leraar/lerares voor je neus en zal met 2 personen een uur lang 5 min op en 5 minuten af op de baan staan.
Qwa leren zal je beter af zijn op de rollerbaan, maar dit is mijn mening. De lol van echte sneeuw zal hij dan nog genoeg krijgen op vakantie.

*bericht bewerkt door A.P.Versteeg op 30 nov 2023 08:42

Je kan ook een priveles proefles regelen. Maar net wat je budget is.

Als je echt techniek wil leren zou ik 10 lessen op rollerbaan nemen
En zeker in t echt ook lessen! 3 ochtenden priveles zou ik minimaal

Ik zou dan toch voor Snowworld gaan en dan inderdaad privé. En op Wintersport lekker op les. Eerste ervaring op de band gaat gewoon echt tegenvallen uit ervaring.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Met alleen 1 les op de rollerbaan zal hij niet veel gaan leren en is wat betreft de sneeuwbeleving ook niet echt leuk (want er is geen sneeuw :)

Een rollerbaan is heel goed om je techniek aan te leren, maar dan heb je wel minstens 10 lessen nodig om echt vooruitgang te boeken.

Ik zou voor een proefles Snowworld kiezen

Borstelbaan.
Maar ik ben natuurlijk bevooroordeeld.

Als kado is snowworld met echte sneeuw een veel leukere ervaring uiteraard! Een borstel of rolbaan heeft zijn waarde maar gaat echt over techniek en is vrij klinisch vergeleken met snowworld.

Het is de vraag wat je er mee wilt bereiken. Eén leuke dag / eerste ervaring, dan zou ik voor Snowworld gaan. Wil hij het serieus aanpakken en alvast in NL bouwen aan een goede basis dan zou ik echt voor een rollerbaan gaan zoals hierboven genoeg onderbouwd is.

Wat zeker klopt is dat je er niet bent met 1 les op een rollerbaan. Je zou dan een pakket van rond de 5-10 lessen moeten pakken wil je er wat aan hebben.

Skien op een rollerbaan is niet altijd leuk, het frustreert soms omdat je ff geen vooruitgang boekt, het straft alles af wat je verkeerd doet. Maar het is in mijn ogen wel de meest effectieve manier om in een korte tijd een goede basis op te bouwen.

Persoonlijk zou ik hem de eerste (of eerste twee) lessen van een pakket van 10 cadeau doen en hem adviseren de rest zelf te doen.

Uiteindelijk haal je er op die manier veel meer uit (ook plezier) de eerste week in de sneeuw.

Rollerbaan, daarbij stond ik per les 3x 10 minuten op de rollerbaan. Ook houden ze daarbij je vorderingen bij in een systeem. Dus mocht je een andere leraar krijgen, dan weten ze precies waar jij bent qua niveau.

Toch heb ik nog wel gelest in de sneeuw tijdens de vakantie (6 ochtenden). Met name het roetsjen en een noodstop maken etc, dat kun je echt niet op een rollerbaan leren.

Rollerbaan, daarbij stond ik per les 3x 10 minuten op de rollerbaan. Ook houden ze daarbij je vorderingen bij in een systeem. Dus mocht je een andere leraar krijgen, dan weten ze precies waar jij bent qua niveau.

Toch heb ik nog wel gelest in de sneeuw tijdens de vakantie (6 ochtenden). Met name het roetsjen en een noodstop maken etc, dat kun je echt niet op een rollerbaan leren.

LongTreeCity_ op 30 nov 2023 11:19

En laten die laatste vaardigheden nou net het belangrijkst zijn…

@ Hessel, precies… Daarom ben ik ook van mening dat je beide moet doen. 10 minuten achter elkaar skien lukt nergens in Nederland behalve op een rollerbaan. Dat is goed om bochten te leren en techniek en om te zien of je dat vol kunt houden.

In de sneeuw zelf dus dat roetsjen en noodstop. Ik had die eigenlijk nog meer willen oefenen, maar goed de leraar in de sneeuw wilde ook nog bochtjes oefenen. Na de lessen heb ik daar zelf nog op door geoefend. Ik zou dus ook altijd als je voor de eerste keer op wintersport gaat minimaal 6 ochtenden lessen. Op sneeuw is het zo anders (zeker ook in papsneeuw etc…) of als het sneeuwt.

Maar uiteindelijk moet skien leuk zijn.

Als je een rollenbaan leuk vindt --> prima.

Ik vond er niet veel aan. Dan ga ik liever fietsen, zwemmen, wandelen whatever. Skien doe ik dan wel in de sneeuw. Uiteindelijk lee je daar de techniek ook wel.

Totales Vollidiot

Ik heb inmiddels ervaring met lessen in de sneeuw en op de rollerbaan.

M.i. geef eerst een (paar) proeflessen in de sneeuw bij Snowworld om de vriend het virus op te laten pikken.

Dan lekker (prive) les nemen op de piste in de sneeuw.

Als hem dat goed bevalt kan hij les nemen op de rollerbaan in Nederland. Dit is niet echt het wintersportgevoel, maar hard werken om alles netjes te doen zonder van de baan te vliegen.

Grootste pluspunt : je leert er echt technisch goed skieen
Grootste nadeel : je merkt bij de eerste lessen dat je toch niet zo goed bent als je op de piste dacht.

Paul

Wat een toffe reacties, bedankt. Het heerlijk avondje is gisteren geweest en Ik heb uiteindelijk schoonzoon laten kiezen en daarbij jullie reacties laten lezen. Hij gaat nu voor zijn eerste ski-ervaring naar Snowworld en daar een proefes doen en gaat zich verder verdiepen in de cursusmogelijkheden. Hij heeft er zin in. :-)

Plaats een reactie