Snowboard advies

Ik ben op zoek naar een nieuw snowboard. Heb nu een gnu smart pickle 156W. Ben op zoek naar een board om beter mee te carven op mooie dagen, maar ook bij lastigere omstandigheden nog goed te rijden is.

Kom in principe alleen op de piste, niet in park, ook geen switch. Ben 191 lang en 83kg, boot 44.5.

Heb nu de Jones Frontier 161W of Jones Mountain Twin 159W op het oog.

Iemand tips / advies / ervaringen die aansluiten bij mijn wensen?

Geen vergelijking beschikbaar hier wel ervaring. Ik heb de mountain twin. Carven gaat goed. Alles gaat eigenlijk wel goed met de mountain twin. Ik rij veel switch en doe wat sprongetjes , 180’s en wat butters enzo. Gewoon een heerlijk speels all mountain board waar alles mee kan. Hard gaan kan ook gewoon.

Hiervoor reeds ik een nitro team full camber , die was iets stijver en daardoor misschien wel iets meer geschikt om harder te gaan en lekker te carven.

*bericht bewerkt door Martin9 op 02 dec 2023 21:02

🏂

Ik heb zelf de jones explorer (de voorloper van de frontier) en de nitro team in true camber.
Ik moet zeggen dat ik de nitro team op de piste meer overtuigd dan de explorer. Wat dat betreft sluit ik me aan bij Martin9.

Als het wat harder sneeuwt en het kan allemaal wat rustiger dan neem ik graag de explorer mee op pad. Dan begint dat boardje zich toch wel thuis te voelen. Jones is over het algemeen een merk dat zich richt op freeriden en dit zal je ook terugzien in de boardjes. Ik zou dus zeker overwegen om bij andere merken te gaan kijken.

Met de mountain twin heb ik geen ervaring.

I don’t know it for a fact, I just know it’s true.

Ik zou al eerder voor een mountain twin gaan. Frontier is nog minder stijf dan de mountain twin en die is al vrij flexibel. Je kunt er zeker wel op carven en vergeleken de smart pickle ook al wel wat stijver.
Ook van Mervin zou de Lib Tech Dynamo nog wel interessant kunnen zijn. Rossignol one magtek is ook zo’n allrounder die niet te stijf is. Capita DOA kan ook nog. Eigenlijk zijn er heel veel all mountain boards die kunnen. Zou wat gaan testen als je de kans hebt.

Je zou deze pagina kunnen checken voor reviews: https://snowboardingprofiles.com/the-top-all-mountain-snowbo…

Als je niet vies bent van knallen zou je ook de top 6 kunnen checken van agressive all-mountain. Daar kan je echt goed mee carven, maar het zijn allemaal stijve planken. Iets minder comfortabel dus op de mindere dagen.

De freeride boards zijn vaak ook goed te carven. Ook vaak wat stijver, maar deze boards hebben vaak nog wat meer rocker in de neus waardoor je wat beter over hobbelige pistes komt (check crud/chunder rating) of nog beter: waarmee je heerlijk off piste kan gaan.

Agressievere planken zijn dan wel weer een flinke stap vanaf een smart pickle. Weet niet hoe je niveau nu is? Maar als je nog aardig wilt groeien zou ik daar nog even mee wachten.

Bedankt voor de input! Niveau is altijd lastig te zeggen, maar heb nu 13 jaar ervaring, 2 a 3 keer per seizoen, zeg gemiddeld 10 dagen per seizoen. Blauw en rood 90% gesneden bochten. Zwart afhankelijk van de condities wat meer gerutschte bochten.

Iets agressiever ben ik niet zo bang voor, als het maar niet té wordt. Mijn huidige board is vooral qua carven en snelheid te beperkt, het houdt me tegen om dieper te carven. Ik wil maar 1 board meenemen op vakantie, dus als het een paar dagen “slecht” is moet het niet meteen kapotmakerij zijn zeg maar :)

Dan zou ik niet naar de agressievere gaan. Toch een stuk harder werken. Maar als je de kans hebt om te testen, zou je ter vergelijking een jones ultra mountain twin, Aviator, Capita Black Snowboard of Death of Lib Tech TRS eens kunnen testen. Bij Duijvestein hebben ze die ook allemaal staan.

Bedankt voor de input! Niveau is altijd lastig te zeggen, maar heb nu 13 jaar ervaring, 2 a 3 keer per seizoen, zeg gemiddeld 10 dagen per seizoen. Blauw en rood 90% gesneden bochten. Zwart afhankelijk van de condities wat meer gerutschte bochten.

Iets agressiever ben ik niet zo bang voor, als het maar niet té wordt. Mijn huidige board is vooral qua carven en snelheid te beperkt, het houdt me tegen om dieper te carven. Ik wil maar 1 board meenemen op vakantie, dus als het een paar dagen “slecht” is moet het niet meteen kapotmakerij zijn zeg maar :)

RoelB op 03 dec 2023 09:16

Zelf heb ik de Frontier (toevallig de 161W), maar ik weeg 98 kg en ben net iets langer dan jij 1m93 en maar erg tevreden mee!!!
Hij is eigenlijk net een maatje te klein denk ik. Volgens specs zou ik een 164W moeten nemen. Wellicht dat dat ooit nog eens gaat gebeuren, maar dat is meer omdat de nummers het zeggen dan dat ik het gevoel heb dat het moet. Wellicht beter voor hogere snelheden?

Ik heb destijds een Flagship, Mountain Twin, Lib Tech Orca, een bataleon en de Capita Mercury geprobeerd en de Frontier beviel het meeste. Al moet ik zeggen dat het verschil tussen de Mountain Twin en de Frontier echt minimaal waren voor mij. De Flagship was echt een flink stuk stijver en voor aggressiever gebruik (not me). Datzelfde gevoel had ik bij de Mercury. De Orca was echt geweldig, maar ik wilde eigenlijk een camber. De Frontier is een hybride met meer camber dan rocker, echt een heel fijn board, houdt ook altijd goed zijn edge in slechte omstandigheden (heb anders gehad met mijn oude board).

Als ik opnieuw zou mogen kiezen zou ik weer de Frontier (maar dan 164W) nemen of de Aviator. Dat is een full camber (hartje voor hogere snelheden, ik lees alleen dat hij erg slecht zijn edge houdt de Aviator, dat zou zonde zijn). En als je nog onzeker bent voor het zwarte werk, dit is prima met de Frontier. Makkelijk draaien en goed gevoel van controle.

Als je vragen hebt, shoot. (gebruik zelf trouwens Step In bindingen, ook een aanrader (uitdaging wel is instappen off-piste of schuine hellingen).

*bericht bewerkt door Aural op 06 dec 2023 07:01

Goed om ook deze ervaring te lezen, thanks! Op basis van jouw review, youtube reviews e.d. neig ik op dit moment het meeste naar de Frontier (158W of 161W). Denk dat ik toch maar naar Duijvensteijn ga om in ieder geval de Frontier, Mountain Twin en een van de andere suggesties te testen.

Nidecker Supermatics (step-ins) heb ik toevallig ook besteld, komen vandaag binnen :)

Waarom niet een paar boards testen op de baan? Als je er de tijd voor hebt zou ik dat zeker adviseren.

null

Übung macht den meister!!!

Geen vergelijking beschikbaar hier wel ervaring. Ik heb de mountain twin. Carven gaat goed. Alles gaat eigenlijk wel goed met de mountain twin. Ik rij veel switch en doe wat sprongetjes , 180’s en wat butters enzo. Gewoon een heerlijk speels all mountain board waar alles mee kan. Hard gaan kan ook gewoon.

Hiervoor reeds ik een nitro team full camber , die was iets stijver en daardoor misschien wel iets meer geschikt om harder te gaan en lekker te carven.

Martin9 op 02 dec 2023 21:02

Ik heb zelf de jones explorer (de voorloper van de frontier) en de nitro team in true camber.
Ik moet zeggen dat ik de nitro team op de piste meer overtuigd dan de explorer. Wat dat betreft sluit ik me aan bij Martin9.

Als het wat harder sneeuwt en het kan allemaal wat rustiger dan neem ik graag de explorer mee op pad. Dan begint dat boardje zich toch wel thuis te voelen. Jones is over het algemeen een merk dat zich richt op freeriden en dit zal je ook terugzien in de boardjes. Ik zou dus zeker overwegen om bij andere merken te gaan kijken.

Met de mountain twin heb ik geen ervaring.

mistaski op 02 dec 2023 21:28

Hmm interessant topic. Zelf heb ik een Nitro Team True Camber als 2e board/piste board en loop wel eens met de gedachten om deze te vervangen door een Jones Mountain Twin.
Had eigenlijk verwacht dat de mountain twin ten minste even stijf zou zijn als de Nitro Team, mogelijk zelfs stijver. Aangezien ik de Nitro Team zeer flexibel vind. Verder is de team wel prima te carven en redelijk op snelheid. Op verspoorde pistes/buckels dan niet zo fijn.

*bericht bewerkt door Jeroen999 op 06 dec 2023 14:02

@Jeroen999 Er zijn 2 versies van de Mountain Twin, de andere heet de Ultra Mountain Twin en is stijver. Dus mocht de “standaard” niet stijf genoeg zijn ;)
Verder kan ik alleen maar positief zijn over de Mountain Twin. Ik heb zelf de Ultra MT en bevalt zeer goed. Deze gebruik ik naast de Flagship waarbij de UMT als 160 gereden wordt en de Flagship als 164. Check ook eens www.thegoodride.com voor meer info, succes!

@Jeroen999 Er zijn 2 versies van de Mountain Twin, de andere heet de Ultra Mountain Twin en is stijver. Dus mocht de “standaard” niet stijf genoeg zijn ;)
Verder kan ik alleen maar positief zijn over de Mountain Twin. Ik heb zelf de Ultra MT en bevalt zeer goed. Deze gebruik ik naast de Flagship waarbij de UMT als 160 gereden wordt en de Flagship als 164. Check ook eens www.thegoodride.com voor meer info, succes!

Marijnt op 06 dec 2023 14:34

Hoe verhoudt de UMT zich tegenover de flagship qua stijfheid?
Een flagship heb ik wel eens geprobeerd en was voor mijn gevoel niet zo heel stijf. Maar ik heb al een geweldig freeride board in de vorm van een Powfinder Morris, dus offpiste gebruik voor het 2e board is nihil.
Afgelopen winter heb ik al eens de Nitro Pantera en Ride Berzerker geprobeerd. Draaien beide mega soepel en heerlijk op de piste. De powfinder voelt echter veel stijver aan en als ik hem veel op de piste gebruik dan is het erg vermoeiend.

Mogelijk komt het doordat mijn schoenen totaal versleten zijn en niet meer stijf. Dus dit jaar eerst nieuwe schoenen kopen en dan eens aankijken.

Waarom niet een paar boards testen op de baan? Als je er de tijd voor hebt zou ik dat zeker adviseren.

null

RFKANGOO op 06 dec 2023 11:41

Dit is trouwens echt een aanrader! Zo fijn om alles gewoon te voelen.

Plaats een reactie