Dolomieten vs. Oostenrijk

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dolomiti Superski

16 december vertrekken we met een groepje voor een week naar de Dolomieten (Canazei om precies te zijn). Althans, dat was het oorspronkelijke plan. Nu er in de Dolomieten niet zo veel sneeuw ligt en het de laatste weken in Oostenrijk met bakken uit de lucht is komen vallen, neemt de angst toe om een verkeerde keuze te maken. Gelukkig zijn we flexibel wat betreft omboeken en in de buurt van bijv. Ischgl zijn nog wel wat accomodaties te vinden. Wij zijn echter nog nooit in Dolomiti Superski geweest en dit staat wel bovenaan op onze bucketlist en heeft de voorkeur, maar gezien de unieke omstandigheden in Oostenrijk is de keuze nu erg lastig. Gebieden als Ischgl en Sölden/Gurgl zullen zeker >95% open hebben die week, al sluit ik niet uit dat dit voor vrijwel alle grote gebieden in Oostenrijk geldt. Als in de Dolomieten dan maar de helft open is en het dal helemaal groen is, ben ik bang dat de FOMO zal toeslaan. Uiteraard kan er wat betreft de omstandigheden nog het een en ander veranderen, maar voor de komende week ziet het er niet naar uit dat er nog sneeuw van betekenis zal vallen en dan blijven er nog maar een paar dagen over voor vertrek.

Ik ben erg benieuwd wat jullie zouden doen in onze situatie: omboeken of toch naar de Dolomieten. Komend weekend willen de knoop doorhakken aangezien we, indien we willen omboeken, nog een accommodatie voor 8 personen moeten vinden

Alvast bedankt voor het meedenken!

Ik zou lekker naar de Dolomieten gaan. Er is nu nog niet veel open, maar dat komt ook omdat veel gebieden komend weekend pas de opening gepland hebben staan. Als je op de webcams kijkt, ziet het ook in de Dolomieten uit als een droomstart. Over geopende pistes en pistekwaliteit zou ik me geen zorgen maken.
https://www.fassa.com/en/weather-and-webcam/webcam

Een amateur is gewoon een liefhebber

Snap je dilemma heel goed, wij willen in principe ook bij voorkeur naar de Dolomieten op 16 december, maar vinden sneeuwcondities ook heel belangrijk. We hebben alleen nog niks geboekt en zijn met ons 2’en, dus wij wachten waarschijnlijk tot 14/15 december met boeken.

Zeker gezien de weersvoorspellingen zou ik proberen de beslissing zo lang mogelijk uitstellen. Het lijkt volgende week fors warmer te worden met mogelijk een flinke plens regen tot op hoogte, waar Italië dan wel weer de dans lijkt te ontspringen. Het is nog helemaal niet duidelijk hoe lang die warme periode stand houdt en of er daarna nog flinke sneeuw gaat vallen, maar wie weet blijft het wel zeuren de komende weken in Oostenrijk. Ik ga ook veel liever naar een besneeuwd dal, maar als ik moet kiezen tussen kunstsneeuw en zon of papsneeuw met regen ga ik zeker wel voor het eerste.

Dus als ik jou was zou ik in ieder geval nog dit weekend afwachten wat de weervoorspellingen worden en als het met de regen/warmte mee lijkt te gaan vallen op de langere termijn in Oostenrijk zou ik omboeken naar een hooggelegen Oostenrijks gebied (die je al noemt), maar als er een (grote) kans is op voortzetting van het warme regenweer zou ik gewoon lekker naar Italië gaan. Ik denk dat je daar die week vast wel genoeg km’s open hebt door de kou die ze nu krijgen.

Ben er van overtuigd dat je in de Dolomieten ook een geweldige ski vakantie zult hebben. Maar toch, als je echt nog flexibel bent zou ik omboeken, want zulke condities als in Oostenrijk te verwachten zijn in de week voor Kerst zijn ook zeldzaam aan het worden. Voor mij zelf gaat de keuze in diezelfde week daarom waarschijnlijk op een wat lager gelegen gebied in Oostenrijk vallen dan waar ik normaal voor kies in die periode. De Dolomieten blijven wel liggen tot een volgend keer. Kan ze zeker aanraden. Dus als het slechts uitstel betekent en geen afstel, zou ik lekker voor Oostenrijk kiezen.

Je hebt geen sneeuw nodig, maar kou, De sneeuw zorgt er voor dat het er leuker uitziet naast de piste en in het dorp, maar op de piste heb je niet zoveel verse sneeuw nodig in de Dolomieten. Ik was er vorig jaar in de week voor kerst en had door goed getimede sneeuwval wel hele winterse plaatjes, maar de kunstsneeuw had er hoe dan ook wel voor gezorgd dat er veel open ging. Ik zou er zo een kratje bier opzetten dat 70-80% van de pistes open is in de grote gebieden daar. Hooguit een Carezza of Plose zal pas echt vol gas gaan met kerst, de rest ook die week ervoor al.

De echt hoge gebieden trekken mij in die periode minder, kan echt koud worden. Ik heb in die week eigenlijk altijd goed geskied, maar vooral in gebieden met veel kunstsneeuw.

-edit: ik zie dat Carezza nu al open is.

*bericht bewerkt door Roy83 op 04 dec 2023 13:56

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dolomieten zijn prachtig, maar de condities in december zijn in Oostenrijk zo goed dat het misschien wel een zeldzaamheidje is. Ga anders eens naar een stuk Oostenrijk waar je graag nog eens naar toe wilt en niet bent geweest.
Bewaar dan de Dolomieten voor een andere keer, of ga eens lekker zonaanbidden in maart.

Ik zou sneeuw altijd boven locatie kiezen, hoe leuk de Dolomieten al zijn.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Redelijk biased, maar in dit geval (tenzij 't volgende week een groot stuk uitregend) zou ik ook voor Oostenrijk gaan.

Tja wij hadden hetzelfde plan, maar dan voor 9-16 december. as. Omdat de Dolomieten zo fantastisch mooi is en je er fantastisch kan skieen en boarden en 2 jaar geleden zaten we zo goed daar in dezelfde tijd. Toch hebben wij besloten volgende week naar Oostenrijk te gaan, naar Arlberg (St. Anton). We hebben toch gekozen voor het vele sneeuw en de hoogte en zekerheid. Heb er nog geen spijt van en volgend jaar zien we wel weer.
Succes met de beslissing. Er is iig altijd wel wat te boeken voor de week van kerst, dus je kan ook nog heel even wachten en volgende week die beslissing maken.

Als er nou een bestemming is waar goede pistes een zekerheidje zijn, dan is het wel de Dolomieten. Het seizoen is daar nog niet echt van start. Pas deze week gaan de meeste pistes open.

Van de andere kant: ik ga zelf vanaf 18/12 en hoe minder mensen in de Dolomieten, hoe rustiger de pistes. ;)

Sellaronda open!

Birdiemaker op 05 dec 2023 18:13

Dat was al lang bekend. Stond gewoon op de site dat die op 5/12 open zou gaan. ;)

Yup gebieden gaan gewoon zoals gepland open… op dat vlak is t zeker geen slechte start.

Ik zou sneeuw altijd boven locatie kiezen, hoe leuk de Dolomieten al zijn.

havana op 04 dec 2023 15:03

Dit, precies dit. Doe je DS toch volgend jaar?

Mr. Slow

Yup gebieden gaan gewoon zoals gepland open… op dat vlak is t zeker geen slechte start.

Asterino op 05 dec 2023 18:57

Ik kan mij eerlijk gezegd niet heugen dat ze niet open gingen zoals gepland. Hoogstens scheelt het tempo van openen nog wel eens. Wat je dan vooral merkt aan de zwarte afdalingen. Safe the best for last ofzo…

Best veel reacties alhier… Maar de kern van het verhaal is volgens mij, dat je sneeuwstress wel afleert in de Dolomieten. Ik taxeer jullie zomaar als piste-skiers en dat komt altijd goed, aldaar. Wil je witte landschappen, dan is Oostenrijk waarschijnlijk een betere keuze.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Dank voor alle reacties tot dusver! Ze zijn alleen niet echt eensgezind😂. Misschien moet ik het positief bekijken en is er geen foute keuze.

Ik heb nog wel twee vraagjes voor de Dolomieten-kenners onder ons. Ik zie dat inmiddels ongeveer de helft van de pistes open is in DS. Verwachten jullie dat daar nog veel bij komt in de komende anderhalve week? En verwachten jullie dat de dalafdalingen (specifiek in Canazei) open zullen zijn de week voor kerst? Waarschijnlijk is het lastig te zeggen, maar wellicht durft iemand o.b.v. ervaringen uit het verleden i.c.m. de huidige omstandigheden zich aan een vrijblijvende voorspelling te wagen😉

Er gaan nog deze week en van het weekend weekend veel liften en pistes open. Kijk op de site van Dolomitisuperski.com. Daar op kun je zien wanneer en welke liften en pistes er open gaan en zijn. Verder heeft Canazei een dal afdaling, welke midden in het dorp uitkomt. Dit is niet op het punt waar je 's morgens de lift in stap naar boven toe. Mochten jullie er naar toe gaan, dan zul je er zeker geen spijt van hebben. Het zal er echt wel perfect bij liggen

Ik zou naar de Dolomieten gaan (tenzij jullie graag off piste gaan). Er bestaat geen mooier gebied en de pistes liggen er altijd super bij omdat ze nachts de sneeuw bijspuiten. Zolang het maar vriest in de nacht zijn de condities altijd goed, ook met wat minder sneeuw en de week voor Kerst is zeker bijna altijd alles open. Veel plezier. De skipas is dan ook voordeliger, meen ik ;-)

Dank voor alle reacties tot dusver! Ze zijn alleen niet echt eensgezind😂. Misschien moet ik het positief bekijken en is er geen foute keuze.

Ik heb nog wel twee vraagjes voor de Dolomieten-kenners onder ons. Ik zie dat inmiddels ongeveer de helft van de pistes open is in DS. Verwachten jullie dat daar nog veel bij komt in de komende anderhalve week? En verwachten jullie dat de dalafdalingen (specifiek in Canazei) open zullen zijn de week voor kerst? Waarschijnlijk is het lastig te zeggen, maar wellicht durft iemand o.b.v. ervaringen uit het verleden i.c.m. de huidige omstandigheden zich aan een vrijblijvende voorspelling te wagen😉

joostski1996 op 06 dec 2023 20:37

De week voor kerst is doorgaans wel alles wat ertoe doet open. Beetje afhankelijk van het gebied, maar zeker rondom de Sella groep is men echt wel klaar voordat de kerst begint.

Waarbij klaar niet betekent dat alles open is, maar wel het overgrote deel.

Als ik mij niet vergis is komend weekend weer een lang weekend in Italië en dat is ook wel echt het moment dat de ene na de andere piste open gaat.

Dank voor alle reacties tot dusver! Ze zijn alleen niet echt eensgezind😂. Misschien moet ik het positief bekijken en is er geen foute keuze.

Ik heb nog wel twee vraagjes voor de Dolomieten-kenners onder ons. Ik zie dat inmiddels ongeveer de helft van de pistes open is in DS. Verwachten jullie dat daar nog veel bij komt in de komende anderhalve week? En verwachten jullie dat de dalafdalingen (specifiek in Canazei) open zullen zijn de week voor kerst? Waarschijnlijk is het lastig te zeggen, maar wellicht durft iemand o.b.v. ervaringen uit het verleden i.c.m. de huidige omstandigheden zich aan een vrijblijvende voorspelling te wagen😉

joostski1996 op 06 dec 2023 20:37

De week voor kerst is doorgaans wel alles wat ertoe doet open. Beetje afhankelijk van het gebied, maar zeker rondom de Sella groep is men echt wel klaar voordat de kerst begint.

Waarbij klaar niet betekent dat alles open is, maar wel het overgrote deel.

Als ik mij niet vergis is komend weekend weer een lang weekend in Italië en dat is ook wel echt het moment dat de ene na de andere piste open gaat.

DSvier op 06 dec 2023 23:07

Yup dit! Morgen is een feestdag in Italie, dus veel mensen pakken een lang weekend. Is onofficieel voor de meeste italianen die van skieen houden ook de opening van 't seizoen. Je gaat dus een pak pistes (of zelfs gebieden) zien opengaan vandaag en morgen.

Ben benieuwd waar jullie keuze opgevallen is?

Het weer deze week in AT, de reacties hier en de webcambeelden uit IT hebben ons gisteren definitief doen besluiten om naar de Dolomieten te gaan. Dank aan een ieder voor het meedenken!

Wij vertrekken ook 17 dec naar Dolomieten…maak mee geen enkele zorgen om de sneeuw daar. Italianen zijn echte masters in kunstsneeuw. En gezien het weer de afgelopen weer hebben de Dolomieten en weinig onder te lijden gehad. En donderdag valt er weer een nieuw pak sneeuw zag ik. Veel plezier in ieder geval.

Het weer deze week in AT, de reacties hier en de webcambeelden uit IT hebben ons gisteren definitief doen besluiten om naar de Dolomieten te gaan. Dank aan een ieder voor het meedenken!

Een goede keuze. Heb er veel plezier en we horen wel hoe het geweest is.
Moet zelf nog een paar weken wachten om er naar toe te gaan.

Wij vertrekken ook 17 dec naar Dolomieten…maak mee geen enkele zorgen om de sneeuw daar. Italianen zijn echte masters in kunstsneeuw. En gezien het weer de afgelopen weer hebben de Dolomieten en weinig onder te lijden gehad. En donderdag valt er weer een nieuw pak sneeuw zag ik. Veel plezier in ieder geval.

WimenEssie op 12 dec 2023 16:37

Jullie ook veel skiplezier.

We zijn inmiddels weer onderweg naar huis na een waanzinnige week. Op gisteren na louter zon en perfecte pistes gehad. Ook echt geweldig gegeten. Een perfecte mix van Oostenrijkse gezelligheid en Italiaans eten! Zelfs de Apres ski in Canazei was van Oostenrijks topniveau (Apres Ski Paradis). Alle twijfels over de sneeuwsituatie waren verder volledig voor niks. Alle dorpjes waren zelfs wit en er lag nog genoeg sneeuw op de bomen. Het hielp natuurlijk wel mee dat het 2 dagen voor aankomst nog wat gesneeuwd had.

Dolomiti Superski heeft er een aantal fans bij. Wat een immens gebied is dit zeg. Ter vergelijking, afgelopen Pasen met nagenoeg dezelfde groep in les 3 Vallees geweest. Daar hebben we in 4 dagen de beloofde 600 km piste aardig uitgekamd. Hier hadden we aan 6 dagen amper genoeg voor alleen het Sella Ronda gebied. Het enige waar ik me wel zorgen over maak, is hoe het in het hoogseizoen is. Bij ons was het heerlijk rustig, maar heb wel een aantal “cruciale” liften gezien waarvan ik me kan voorstellen dat het behoorlijke knelpunten kunnen zijn. Aardig wat 4-zitters en zelfs 2-zitters gespot. Wel lekker nostalgisch overigens.

Afijn, ons gaan ze hier (buiten het hoogseizoen) zeker terug zien. Het is wel wat ver rijden, maar voor een hele week is het de moeite meer dan waard. Nogmaals dank voor alle reacties! Mede daardoor een topweek gehad!

Ssstt. Niet te enthousiast aub. Het moet niet te druk worden daar…

Aftellen maar!

Je hebt gelijk: het is veel te ver rijden vanuit Nederland…

Mooi dat de Dolomieten bevallen. Echt onontdekt is het denk ik al heel erg lang niet meer en zeker rondom de SR is het nooit echt rustig (zoals dat in Gitschberg of Carezza vaak nog wel is). Ik ben nooit in het echte hoogseizoen geweest, maar heb zeker wel in de rij gestaan voor de liften rondom de SR. Daarbuiten vaak niet en ook zeker niet de hele dag.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Mooi dat de Dolomieten bevallen. Echt onontdekt is het denk ik al heel erg lang niet meer en zeker rondom de SR is het nooit echt rustig (zoals dat in Gitschberg of Carezza vaak nog wel is). Ik ben nooit in het echte hoogseizoen geweest, maar heb zeker wel in de rij gestaan voor de liften rondom de SR. Daarbuiten vaak niet en ook zeker niet de hele dag.

Roy83 op 23 dec 2023 14:43

Gelukkig zijn de liften rond de SR prima en snel tegenwoordig. Dat was wel anders in de jaren negentig, van Corvara naar Sella met alleen maar sleepjes lifjes… haha

Plaats een reactie