Dolomieten vs. Oostenrijk

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dolomiti Superski

We zijn inmiddels weer onderweg naar huis na een waanzinnige week. Op gisteren na louter zon en perfecte pistes gehad. Ook echt geweldig gegeten. Een perfecte mix van Oostenrijkse gezelligheid en Italiaans eten! Zelfs de Apres ski in Canazei was van Oostenrijks topniveau (Apres Ski Paradis). Alle twijfels over de sneeuwsituatie waren verder volledig voor niks. Alle dorpjes waren zelfs wit en er lag nog genoeg sneeuw op de bomen. Het hielp natuurlijk wel mee dat het 2 dagen voor aankomst nog wat gesneeuwd had.

Dolomiti Superski heeft er een aantal fans bij. Wat een immens gebied is dit zeg. Ter vergelijking, afgelopen Pasen met nagenoeg dezelfde groep in les 3 Vallees geweest. Daar hebben we in 4 dagen de beloofde 600 km piste aardig uitgekamd. Hier hadden we aan 6 dagen amper genoeg voor alleen het Sella Ronda gebied. Het enige waar ik me wel zorgen over maak, is hoe het in het hoogseizoen is. Bij ons was het heerlijk rustig, maar heb wel een aantal “cruciale” liften gezien waarvan ik me kan voorstellen dat het behoorlijke knelpunten kunnen zijn. Aardig wat 4-zitters en zelfs 2-zitters gespot. Wel lekker nostalgisch overigens.

Afijn, ons gaan ze hier (buiten het hoogseizoen) zeker terug zien. Het is wel wat ver rijden, maar voor een hele week is het de moeite meer dan waard. Nogmaals dank voor alle reacties! Mede daardoor een topweek gehad!

joostski1996 op 23 dec 2023 13:00

Ssssst… beter zeggen dat het echt tegenviel…dan blijft het rustig…of nog wat zuidelijker dan is t altijd rustig 🙃😊

Wij ook vandaag terug van de familie in badia… t was zoals je zie een leuke 10 dagen…nu kerst en dan terug skieen.

Trouwens erg leuk verslagje!

*bericht bewerkt door Asterino op 23 dec 2023 17:26

Gelukkig zijn de liften rond de SR prima en snel tegenwoordig. Dat was wel anders in de jaren negentig, van Corvara naar Sella met alleen maar sleepjes lifjes… haha

R_Dolomieten op 23 dec 2023 17:15

Nog erger dan de sleeplift: dat gebanjer door Arabba heen…

GEEN SPIJT. Fantastisch dat jullie het zo hebben ervaren. Er gaan nog wel enkele jaren overheen voordat jullie de pistes en alles daar om heen gezien hebben, maar dat is het rijden daar naar toe wel waart. Moet zelf nog 2 weken wachten om weer te mogen naar Wolkenstein (Selva) voor een weekje daar om te genieten. En dan in maart nog een weekje naar Ziano di Fiemme om van daar uit de kleine gebiedjes de Dolomitisuperski te bezoeken. Was het maar als zover.

Gelukkig zijn de liften rond de SR prima en snel tegenwoordig. Dat was wel anders in de jaren negentig, van Corvara naar Sella met alleen maar sleepjes lifjes… haha

R_Dolomieten op 23 dec 2023 17:15

Nog erger dan de sleeplift: dat gebanjer door Arabba heen…

DSvier op 23 dec 2023 20:47

Ja de arabba fly is echt wel een plus!

Gelukkig zijn de liften rond de SR prima en snel tegenwoordig. Dat was wel anders in de jaren negentig, van Corvara naar Sella met alleen maar sleepjes lifjes… haha

R_Dolomieten op 23 dec 2023 17:15

Nog erger dan de sleeplift: dat gebanjer door Arabba heen…

DSvier op 23 dec 2023 20:47

Ja de arabba fly is echt wel een plus!

Asterino op 23 dec 2023 23:56

Haha ja dat was inderdaad zo. De Arabba Fly is echt een uitkomst.
Die zwarte piste daar, Cruz, dacht ik, is ook altijd wel leuk om even mee te pakken. Beter dan het drukke gedeelte en stukje slechte piste voor de fly over.

Ben ik dan de enige die de tocht door Arabba mist?! Even een wandeling en tijd voor een snelle hap of een drankje bij een van de tentjes in die bocht. Toen waren er nog stallen en rook het bij de Burz lift naar koeien. Goeie ouwe tijd. ;-)

Van mij had de Arabba fly er niet hoeven komen. :-)

Ben ik dan de enige die de tocht door Arabba mist?! Even een wandeling en tijd voor een snelle hap of een drankje bij een van de tentjes in die bocht. Toen waren er nog stallen en rook het bij de Burz lift naar koeien. Goeie ouwe tijd. ;-)

Van mij had de Arabba fly er niet hoeven komen. :-)

PaulP op 24 dec 2023 16:57

Ik vond dat tochtje door Arabba prima te doen. Ik denk dat de pizzeria in het dorp, bij de kerk, ons allemaal ook wel mist. Wij schoven daar weleens aan voor een heerlijke pizza, en met ons nog vele anderen.

Ook net terug van een week Val Gardena en natuurlijk de Sella Ronda (en de dorpen daar omheen)

Wat een aangename verrassing dit. Meestal skiën in Frankrijk ivm praktisch oogpunt. Dat is in de Dolomieten superski inderdaad wat minder (lees: wandelen door dorpen, skibus of zelfs een taxi) maar de mooie Dolomieten met zijn brede pistes en de heerlijke tentjes met goede prijzen maken een hoop goed!

En wat kunnen de Zuid Tirollers een goede sneeuw maken. Echt top.

In januari weer naar Tignes . Maar nog een weekje superski was ook niet erg geweest.

Tip: Voor een mooie lange skidag vanuit Wolkenstein: pak de Sella Ronda een willekeurige kant op en maak halverwege even de afslag richting de Punta Rocca (Marmolade/Arraba) dan even eten en snel weer terug richting Wolkenstein via de Sella Ronda. Tochtje van 54km skiën (wel veel liften). Heerlijke genieten.

Ben ik dan de enige die de tocht door Arabba mist?! Even een wandeling en tijd voor een snelle hap of een drankje bij een van de tentjes in die bocht. Toen waren er nog stallen en rook het bij de Burz lift naar koeien. Goeie ouwe tijd. ;-)

Van mij had de Arabba fly er niet hoeven komen. :-)

PaulP op 24 dec 2023 16:57

Als je wil kun je nog steeds banjeren. Vreemd dat je dat kennelijk toch niet doet. ;)

Een van de stalletjes is volgens mij verhuisd naar 50m van de fly (tenminste, ik denk dat het dezelfde is als destijds op de parkeerplaats.

Ik banjer nog regelmatig (vrijwillig) door Arabba.vanaf 12-1 weer een week :-)

Inderdaad heeft een van de stalletjes een min of meer definitieve plek gekregen boven de Arabba Fly. Deze Chiosco da Paolo is vermoedelijk zelfs naar mij genoemd. ;-) Ik kon er graag voor een bombardino of een broodje vettigheid.

null
De Happy Family bij Paolo

*bericht bewerkt door PaulP op 25 dec 2023 12:22

Plaats een reactie