Betaalbaar skiën Verenigde Staten januari

Voor het werk moet ik half januari de grote plas over richting USA, en ik dacht erover na om na een weekje “business” er nog een tiental dagen “pleasure” aan te breien onder de vorm van verkennen van wat Amerikaanse sneeuw.

Gezien het gigantisch grote aanbod en nul ervaring met skiën aan die kant van de Atlantische oceaan, nodig ik iedereen die er wel iets van kent uit om mee te denken hoe dat eruit zou kunnen zien.

Het werk-gedeelte gaat door in Minnesota, dus ik reken erop dat een extra binnenlandse vlucht naar een goede uitvalsbasis noodzakelijk gaat zijn. Een huurauto zal er sowieso ook bij horen.

Doel is ergens tussen een week tot een tiental dagen te vullen, eventueel met enkele skigebieden (skigebiedjes) die op met de auto overbrugbare afstand van elkaar liggen. Dat hoeft niet noodzakelijk vanuit één slaapplaats zijn: na 2 of 3 dagen op de sneeuw een aantal uurtjes in de auto om door te trekken naar de volgende bestemming hoeft geen probleem te zijn.

Budget in de categorie “betaalbaar”, dus liever een verborgen (kleine) parel met een paar dagen plezier dan de uit de pan swingende pretparkprijzen van een mega-resort zoals Vail of Aspen. Zelf ben ik een pistedweiler met beperkte ervaring buiten de piste, dus backcountry-skiing mogelijkheden doen er weinig toe: als ik buiten de geprepareerde pistes ga skiën gaat dat alleen maar in-bounds zijn (en vertrekkende van een lift).

Ideetjes of ervaringen zijn welkom!

Als je toch een vlucht moet pakken: volgens mij zijn de gebieden in Canada goedkoper dan in de VS. En denk dat je ook nog wel kunt hoppen als je vliegt op Calgary of Edmonton tussen de gebieden in Jasper NP en Banff NP.

Disclaimer: zelf geen ervaring met skiën aan de overzijde van de grote plas.

Mr. Slow

Vliegen van Minneapolis naar Denver of Salt Lake City en dan verder met huurauto.
Of Calgary. Of wellicht Bozeman of Seattle. Of ergens in Californië.
Via Airbnb, VRBO of booking onderkomens zoeken. Zal niet heel goedkoop zijn. Ga uit van 100$ per nacht.
Skipas a 100$ per dag?

Huurauto via drive-canada.de of usareisen.de. Zelfde Duits bedrijf uit Berlijn. Goede ervaringen mee (5x in totaal in USA/CA).
De enige x in winter had ik een grote 4x4 (niet specifiek nodig, wel leuk) met all season banden.

Specifieke skigebieden niet echt bekend mee in USA.
In Canada geweest in Sunshine Village (Banff), Lake Louise, Marmot Basin (Jasper) en Kicking Horse (Golden). Voor 10 dagen zou ik niet verder (indien vanuit Calgary) naar Banff, Lake Louise en dan wellicht richting British Columbia (Kicking Horse), misschien ook Fernie meepakken. Maar dan ben je al een eind aan het sturen. Vanuit Calgary richting zuid-westen, richting grens met USA zitten ook nog een paar kleine gebiedjes.

Ben toevallig voor werk ook regelmatig in die regio geweest(Dakota’s, Nebraska etc.). Hebt er wel iets of wat qua heuvels met skigebiedjes maar het is vrij vlak allemaal, en in verhouding met wat we hier in Europa gewend zijn heel duur voor weinig verticale meters.

Heb er zelf nog nooit geskied(nooit geluk gehad met het seizoen of geen tijd gehad) maar wel veel mensen gesproken over skieen, en over het algemeen geld dat alles aan de oostkant wat ijziger is, en aan de westkant wat meer poeder krijgt. Denver en Park City zijn 2 steden relatief dichtbij grotere skigebieden in Utah/Colorado.

Als je meer dan een week gaat, is het al snel goedkoper om een van de verschillende meergebiedspassen te kopen. De grootste skipassen zijn Ikon en Epic

Zou de vraag eens op Reddit stellen. https://www.reddit.com/r/skiing/

Wij zijn op Denver gevlogen en van daar naar Silverthorne. Mooie uitvalsbasis voor verschillende skigebieden met de Epic Pass. Keystone en Breckenridge dichtbij en Vail en BeaverCreek iets verder weg. Je hebt ook nog de IKON Pass en daar zitten nog wat kleinere gebieden bij Denver. In Silverthorne zijn er zat Condo’s te huren via AirBnB en niet duur. Zelf toen auto gehuurd bij Herz bij Denver Airport. Andere keren meestal via Turo auto gehuurd.

May the ski force be with you !!

Wij zijn op Denver gevlogen en van daar naar Silverthorne. Mooie uitvalsbasis voor verschillende skigebieden met de Epic Pass. Keystone en Breckenridge dichtbij en Vail en BeaverCreek iets verder weg. Je hebt ook nog de IKON Pass en daar zitten nog wat kleinere gebieden bij Denver. In Silverthorne zijn er zat Condo’s te huren via AirBnB en niet duur. Zelf toen auto gehuurd bij Herz bij Denver Airport. Andere keren meestal via Turo auto gehuurd.

CJAHulskamp op 05 dec 2023 16:09

Helaas net te laat voor de Epic Pass. De IKON pass is nog 10 dagen beschikbaar, en de IKON Base Pass lijkt mooi aan te sluiten bij mijn schema voor een redelijke prijs. Bovendien kan ik daar ook nog een aantal dagen mee de sneeuw op in Europa.

Planning gaat dus aangepast zijn aan de bestemmingen op de IKON Base Pass.

Na wat verder onderzoek lijkt Calgary met stip the place to be: Banff, Lake Louise, Panorama en eventueel Revelstoke.

Als er specifiek tips zijn voor Canada of die gebieden in het bijzonder in de tweede helft van januari: gooi het in de groep :-).

Canada is altijd tof. Banff leuk plaatsje en daarvan dan rijden er bussen naar Sunshine en Lake L. Beide leuke gebieden voor paar dagen. Wellicht binnenlandse vlucht van Calgary naar Kewloona en dan daar naar Big White en Silver Star? Echt goed koop is het skien en verblijf aan de overkant van de sloot zeker niet. Zelf 2x Canada en 1x Colorado gedaan 😁 Alternatief kan wellicht “ the Powder Hightway” zijn met diverse minder bekende plaatsjes om te skien/boarden. Heb je wel een auto nodig. Accomodatie huren gaat heel gemakelijk via de locale “VVV” ook wel de locale reserveringscentrale die je op de website van een skiplaats kan vinden.

*bericht bewerkt door MrSKi op 05 dec 2023 20:15

Verkijk je zelf niet op de afstanden. Op de kaart lijkt het allemaal dichtbij…
Calgary - Banff - Lake Louise v.v. is goed te doen. Daarna naar het noorden (Jasper via Icefields Parkway) is, ondanks dat het gruwelijk mooi is, wel een paar uurtjes sturen (mits geen afsluiting door bijv. sneeuwval). Zelfde geldt als je na Lake Louise naar BC gaat. Zelfs in september was de Icefields Parkway tijdelijk gesloten vanwege sneeuwval in 2015.

In Banff heb je 2 skigebieden: Sunshine Village (aanrader, redelijk groot) en Mount Norquay (klein, maar ben er niet geweest).

Dus als je 10 dagen hebt en vliegt op Calgary hierbij een reisvoorstel:
dag 1: aankomst op Calgary - via Canmore naar Banff.
dag 2: skiën Mount Norquay
dag 3: skiën Sunshine Village
dag 4: skiën Sunshine Village
dag 5: naar Lake Louise en andere toeristische dingen doen op de weg naar LL (wandeling Johnston Canyon (bevroren watervallen).
dag 6: skiën Lake Louise
dag 7: skiën Lake Louise
dag 8: skiën Kicking Horse vanuit Lake Louise
dag 9: Toeristisch doen richting BC of op Icefields Parkway nu je er toch bent.
dag 10: Terug naar Calgary

Dag 8 zou je ook kunnen skippen en dan een dag eerder terug gaan naar Calgary om nog ff een ijshockeywedstrijd mee te pakken ofzo.

Zo decadent!! Vooral zo verwend blijven gedragen. Valt er voor volgende generaties niet meer te sneeuwballen, schaatsen, langlaufen, skiën, sneeuwwandelen enz.

Zo decadent!! Vooral zo verwend blijven gedragen. Valt er voor volgende generaties niet meer te sneeuwballen, schaatsen, langlaufen, skiën, sneeuwwandelen enz.

BOlleboos31 op 06 dec 2023 11:22

Ben je nou zo jaloers dat je je zo gaat gedragen en dat je er speciaal een account voor aan moet maken om je eigen frustraties te uiten?

Übung macht den meister!!!

Zo decadent!! Vooral zo verwend blijven gedragen. Valt er voor volgende generaties niet meer te sneeuwballen, schaatsen, langlaufen, skiën, sneeuwwandelen enz.

BOlleboos31 op 06 dec 2023 11:22

Ben je nou zo jaloers dat je je zo gaat gedragen en dat je er speciaal een account voor aan moet maken om je eigen frustraties te uiten?

RFKANGOO op 06 dec 2023 11:31

Niet jaloers, niet gefrustreerd, wel bezorgd en volgende generaties ook winterplezier gunnend.

Zo decadent!! Vooral zo verwend blijven gedragen. Valt er voor volgende generaties niet meer te sneeuwballen, schaatsen, langlaufen, skiën, sneeuwwandelen enz.

BOlleboos31 op 06 dec 2023 11:22

Ben je nou zo jaloers dat je je zo gaat gedragen en dat je er speciaal een account voor aan moet maken om je eigen frustraties te uiten?

RFKANGOO op 06 dec 2023 11:31

Niet jaloers, niet gefrustreerd, wel bezorgd en volgende generaties ook winterplezier gunnend.

BOlleboos31 op 06 dec 2023 11:42

Beetje trollen niet? De OP zegt in zijn eerste post dat hij daar moet zijn voor 't werk. Dus zowiezo moet hij die reis maken (vluchten), dus qua ecologische voetafdruk lijkt het me juist heel verstandig het op die manier te doen.

Zo decadent!! Vooral zo verwend blijven gedragen. Valt er voor volgende generaties niet meer te sneeuwballen, schaatsen, langlaufen, skiën, sneeuwwandelen enz.

BOlleboos31 op 06 dec 2023 11:22

Ben je nou zo jaloers dat je je zo gaat gedragen en dat je er speciaal een account voor aan moet maken om je eigen frustraties te uiten?

RFKANGOO op 06 dec 2023 11:31

Niet jaloers, niet gefrustreerd, wel bezorgd en volgende generaties ook winterplezier gunnend.

BOlleboos31 op 06 dec 2023 11:42

Dus daarom mag Morzel niet?

Übung macht den meister!!!

Beetje trollen niet? De OP zegt in zijn eerste post dat hij daar moet zijn voor 't werk. Dus zowiezo moet hij die reis maken (vluchten), dus qua ecologische voetafdruk lijkt het me juist heel verstandig het op die manier te doen.

Asterino op 06 dec 2023 11:57

Ssssttt… Don’t feed the trolls.

Meer terzake: volgens de CO2-calculator op https://co2.myclimate.org/en/calculate_emissions komt de uitstoot van een extra vlucht van Minnesota naar Calgary neer op 0.367 ton aan CO2, terwijl heen/terug met de auto van bij mij thuis naar Dolomiti Superski 0.655 ton CO2 aftikt. Realistisch gezien vermoed ik dat er weinig verschil is in de ecologische voetafdruk van beide uitstapjes.

Je kan veel zeggen over de impact van skiën op het klimaat in het algemeen, maar voor deze uitstap in het bijzonder gaat die vlieger niet op.

Wij hebben in 2012 het volgende rondje gemaakt :

vlucht naar Calgary
5 nachten Banff -
1 dag Mount Norquay geskied
2 dagen Sunshine Village geskied
1 ochtend - Husky safari bij Canmore

4 nachten Panorama - 3 dagen geskied

4 nachten - Lake Louise - 3 dagen geskied

2012 is al weer een tijd geleden dus ik neem aan dat de kosten in de tussentijd flink zijn gestegen.

Banff is echt een leuk toeristisch dorp met veel winkeltjes en restaurantjes maar overnachtingen in Canmore zijn een stuk goedkoper.

Mount Norquay is een klein maar leuk gebiedje om de eerste dag mee te beginnen.
Sunshine Village is al wat groter en heeft mooie pistes tussen de bomen
Deze beide gebieden zijn relatief makkelijk per auto vanuit Banff of Canmore te bereiken.

Panorama is een skiresort met accomodaties aan de rand van de pistes. Het lijkt een beetje op Centerparcs met een centrale incheck. Omdat het niet in een National Park ligt kon je toen ook relatief betaalbaar heliskien. Maar met mijn skills toen durfde ik dat niet.

Het dorp Lake Louise is eigenlijk meer een verzameling hotels op een kruising en wat verderop een winkelgebiedje
Het skigebied is het grootste van Canada en heeft mooie afdalingen. Hier kan je makkelijk een paar dagen doorbrengen.

Hou met je planning in de gaten dat ’ losse’ dagpassen relatief duur zijn. Je kan beter proberen een meerdaagse pas te nemen eventueel in combinatie met andere gebieden.

Sommige mensen denken dat het skien in USA of Canada beter is dan in Europa. Dat zou ik zelf niet zo stellen.
De infrastructuur in Europa is over het algemeen iets moderner, maar de sfeer in Canada is een stuk gemoedelijker en de pistes over het algemeen veel minder druk. Met een beetje geluk kan je genieten van de befaamde ’ champagne powder’ en met een beetje pech van de ijzige snijdende kou. Maar het zal zeker een belevenis zijn.

*bericht bewerkt door zenith op 06 dec 2023 13:21

Wij zijn twee jaar geleden 4 dagen naar een heel leuke B&B geweest in Taos en de kleinere gebieden er rond (Red River en Angel Fire). Dat is naar Amerikaanse normen zeer betaalbaar en de keuken van New Mexico stelde ons ook niet teleur.

Hee @Morzel,
Ik woon in Minnesota en heb vanaf begin een ikon pass gehad.
Zal later meer schrijven

Zoals @Geraertshoven zei, zijn er rechtstreekse vluchten naar de deze steden.
En dan noem ik even de IKON plekken op er bij in de buurt. Let op de het aantal dagen dat je er mag skiën met je Base pas. In de gebieden die eigendom zijn van Alterra is het in principe onbeperkt, in de andere een paar dagen per gebied, alhoewel Alta en Snowbird samen tellen, en je kunt van de een naar de ander skiën, dus tel dat gewoon als 1 heel groot gebied.

Salt Lake City: Alta-Snowbird, Solitude, Brighton en Deer Valley

Denver
Arapahoe Basin, Copper, Winter Park, of verder rijden, Aspen en Steamboat (maar goed te doen voor een ruime week).

Dan zou ik persoonlijk Aspen-Copper combineren, eventueel Abasin er ook nog bij. Of Winter Park en Steamboat. Er zijn ook shuttle bussen die daar heen gaan vanaf het vliegveld, misschien voordeliger dan solo een auto huren.

Bozeman
Big Sky. Het lokale skigebiedje Bridger bowl is ook leuk, en niet te duur (niet op Ikon), dus prima om daar ook heen te gaan
Jackson Hole is ook nog wel te rijden vanaf Big Sky, maar wordt heen en weer een lange rit. Zelfde geld voor Jackson Hole vanuit Salt Lake City.

Seattle
Crystal en wat kleinere gebieden. Ik zou dit denk ik niet zo gauw kiezen.

Calgary:
De 3 die je al noemde. Die tellen geloof ik ook samen voor het aantal dagen dacht ik?

*bericht bewerkt door Slim op 07 dec 2023 01:00

Vrienden van ons waren enkele jaren geleden in Canada. Hun conclusie: Prachtig, maar onprettig koud; bevriezende wangen!

Klopt. Heb het ook koud meegemaakt daar. Zelfs in Calgary. Zelfs ook eens in september sneeuw zoals eerder gezegd. Zelfs ook in Val Thorens -25 en gevoelstemperatuur -40 eind januari, aldus het bordje onderaan de stoeltjeslift (met de extra vermelding “verboden voor kinderen”).

Maar je kunt er op kleden (met een facemask).

@morzel, lift tickets heb je dus al, dus de grote kosten post is de overnachtingen.

Dus daar zou ik een naar kijken. Ik kijk tegenwoordig op zowel vrbo als airbnb. De meeste dingen staan op allebei, maar soms niet. Ook is de prijs niet altijd gelijk.

Let er op als je vrbo/Airbnb vergelijkt met een hotel, dat bij die eerst altijd (hoge) extra kosten zitten voor de transactie en schoonmaak e.d. Zorg dus dat je de totaal prijs bekijkt, niet de “per nacht prijs”. Maar het is meestal voordeliger.

Colorado is meestal de goedkoopste optie. Met afstand de goedkoopste vluchten, en Frisco is goedkoop overnachten (zoals @Hulskamp al schreef). Aspen of Steamboat zijn duurder.

Calgary is wat duurder vliegen, maar de grootste kosten is het verblijf, dus dat hoeft niet veel te schelen.
Canmore heeft ook veel overnachtings opties en dus ook wel betaalbaar denk ik. In het park zelf is natuurijlk wel zo mooi, maar duurder.
Maar aangezien je solo gaat, zou ik eens kijken naar shuttle bus opties, in plaats van een huur auto, en dan in het park zelf overnachten. Zou best kunnen dat de kosten van een huur auto opwegen tegen de duurdere overnachtingen. En tenslotte is het ook vakantie.

*bericht bewerkt door Slim op 07 dec 2023 14:31

@morzel, let op dat (als ik het goed heb) je in TOTAAL 5 dagen mag skiën in Banff/Lake Louise/Norqua
Dan zou je dat dus kunnen combineren met Revelstoke voor een aantal dagen. In Januari zou ik eerder meer tijd in Revelstoke doen, en minder in Banff.

De andere bestemming die ik zou overwegen is Salt Lake City, en dan specifiek Big- en Little-Cottonwood Canyons.
Vooral vanwege de sneeuw. Gemiddeld valt er in de Cottonwood Canyons van Utah ongeveer twee keer zo veel sneeuw als in de Canadese Centrale Rockies.

Kans op een poederdag van 15cm of meer is in de Cottonwood Canyons tegen de 20%. In Lake Louise e.o. 7%. Revelstoke is wel 14%.
Niet alleen is de kans op een poeder dat dus veel groter, ook de algemene condities off piste zijn in Utah gemiddeld veel beter dan Banff. Jij gaat in Januari. Dat is nog vroeg in het seizoen. (De meeste bergen bereiken hun grootste sneeuw diepte pas in April). De kans dat off piste rotsen en omgevallen bomen bedekt zij. door een dik pak sneeuw is dus veel groter in Utah.

Que vliegen is het ook iets beter, de tijdstippen en het aantal vluchten is beter: Calgary moet je vaak ‘s midden op de dag vliegen, kost je een dag. SLC kun je ‘s avond naar toe, of ‘s ochtend ‘s, en die dag nog skiën. Zelfde op de weg naar huis, meer vluchten op betere tijden.

Vanuit Salt Lake City heb je twee opties: in SLC zelf overnachten of in 1 van de Canyons waar de ski gebieden zitten.
SLC zelf is veel goedkoper, maar zou ik niet aanraden. Qua omgeving gewoon een grote stad, net alsof je nog in Minneapolis zit. (Alleen met bergen in de verte, haha1).
Het andere probleem is dat je iedere ochtend in een volle ski bus moet stappen, of in de file staan in je huur auto.
In de Big- (Brighton en Solitude) en Little (Alta-Snowbird) Cottonwood Canyons zelf is het veel moooier. Er is heel weinig bebouwing, dus je zit echt in de bergen in de wildernis. Prachtig!
Veel mensen vinden Alta-Snowbird nog iets beter om te skiën. Meer steil terrein en langere continue steile afdalingen. En, ze zijn totaal verbonden, waardoor je het als 1 heel groot skigebied kunt beschouwen (je bent toch geen snowboarder toch? Want dan valt Alta af) . Helaas tegenwoordig ook veel drukker.

Little Cottonwood is een stuk minder druk, en heeft dezelfde sneeuw, en nog steeds heerlijk steil terrein, maar vaak zijn de steile stukken afgewisseld met vlakkere stukken. Maar vooral in Brighton, heel leuk speels terrein, met allemaal kleine rollers, rotsen cliffs en chutes, waar je steeds kunt kiezen hoe easy of extreem je wilt gaan.

Persoonlijk doe ik dan 2 dagen (door de weekse!) in Alta-snowbird, en de rest in Little Cottonwood\

Hier de pagina van Tony Crocker: “Best snow’ waar hij statistische analyses doet van sneeuwval:
https://bestsnow.net

*bericht bewerkt door Slim op 07 dec 2023 16:27

Oh, @morzel en ik zou voornamelijk off piste skiën. Je zegt dat je in Europa niet off piste skiet, dus dan is dit je kans, geen gear en kennis nodig. Liefst wel een maatje als het in de bomen is. En pas op voor tree wells, alhoewel de tijd en gebieden die we noemen daar niet berucht om zijn.

“Resort boundaries” is echt een andere manier van skiën dan “piste boundaries”: lekker op ontdekkings tocht, kijken wat achter elk bosje te vinden is, overal kris kras door heen, niet strak een piste volgen. En het is een andere uitdaging voor je ski techniek.

En, als het koud is, kun je veel beter off-piste skiën dan op de piste:
-(veel) lagere snelheden, dus minder windchill
-harder werken, dus je krijgt het warmer

@Slim: heel erg bedankt voor de overload van informatie. Alles waar ik niet meteen iets mee kan doen gaat vast nuttig zijn voor anderen die ooit in dezelfde situatie terecht komen.

Uiteindelijk zijn er al een paar knopen doorgehakt: het wordt van Brussel naar Minneapolis, daar een week noeste arbeid, gevolgd door een vlucht van Minneapolis naar Calgary voor 9 dagen toerist uithangen, en dan van Calgary terug naar Brussel. Er woont een kennis van mij in Calgary die ik al een paar jaar niet meer gezien heb, dus dat is een extra reden om het in Canada te zoeken.

Ook ben ik een weekend in Minneapolis (met wagen), dus afhankelijk van het weer kan ik een dagje naar een lokale heuvel in de buurt trekken om al wat op te warmen.

Het idee in Canada zou dan zijn om in Revelstoke of Panorama te beginnen voor een aantal dagen (afhankelijk van de accomodatie die ik kan vinden), om dan via Banff/Lake Louise terug richting Calgary te evolueren. 5 dagen om Banff/Lake Louise/Mt Norquai te verkennen zou zo meer dan genoeg moeten zijn.

Ik neem je off-piste verhaal zeker mee. Uiteindelijk is genieten/ontdekken van de natuur een belangrijk deel van skiën.

@morzel, let op dat (als ik het goed heb) je in TOTAAL 5 dagen mag skiën in Banff/Lake Louise/Norqua
Dan zou je dat dus kunnen combineren met Revelstoke voor een aantal dagen. In Januari zou ik eerder meer tijd in Revelstoke doen, en minder in Banff.

Slim op 07 dec 2023 16:24

5 dagen max? Is dat dan met een specifieke pas? Je kunt dan niet een week in Sunshine Village gaan skiën praktisch als je dat zou willen?

@Slim: heel erg bedankt voor de overload van informatie. Alles waar ik niet meteen iets mee kan doen gaat vast nuttig zijn voor anderen die ooit in dezelfde situatie terecht komen.

Uiteindelijk zijn er al een paar knopen doorgehakt: het wordt van Brussel naar Minneapolis, daar een week noeste arbeid, gevolgd door een vlucht van Minneapolis naar Calgary voor 9 dagen toerist uithangen, en dan van Calgary terug naar Brussel. Er woont een kennis van mij in Calgary die ik al een paar jaar niet meer gezien heb, dus dat is een extra reden om het in Canada te zoeken.

Ook ben ik een weekend in Minneapolis (met wagen), dus afhankelijk van het weer kan ik een dagje naar een lokale heuvel in de buurt trekken om al wat op te warmen.

Het idee in Canada zou dan zijn om in Revelstoke of Panorama te beginnen voor een aantal dagen (afhankelijk van de accomodatie die ik kan vinden), om dan via Banff/Lake Louise terug richting Calgary te evolueren. 5 dagen om Banff/Lake Louise/Mt Norquai te verkennen zou zo meer dan genoeg moeten zijn.

Ik neem je off-piste verhaal zeker mee. Uiteindelijk is genieten/ontdekken van de natuur een belangrijk deel van skiën.

Morzel op 07 dec 2023 18:08

Check ff goed de voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij v.w.b. het meenemen van wintersportuitrusting. Tip.

Slim op 07 dec 2023 16:24

5 dagen max? Is dat dan met een specifieke pas? Je kunt dan niet een week in Sunshine Village gaan skiën praktisch als je dat zou willen?

Geraertshoven op 08 dec 2023 01:29

@morzel heeft een IKON base pas gekocht. https://www.ikonpass.com/
IKON Base is een multi-gebieds seizoens pas. Buiten de gebieden waar je een onbeperkt aantal dagen mag skiën, mag je verder meestal 5 dagen per skigebied, maar sommige, zoals die in Banff en die in Little Cottonwood is het 5 dagen gecombineerd.

Uiteraard mag je, indien gewenst , het hele seizoen skien in elk ski gebied, zolang je maar betaalt ;-)

Verder, wat is “een week”? Je zou 5 dagen ook een (werk)week kunnen noemen, en omgekeerd: wij skiën meestal 8 dagen als de kids een week vakantie hebben.

*bericht bewerkt door Slim op 08 dec 2023 14:45

Check ff goed de voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij v.w.b. het meenemen van wintersportuitrusting. Tip.

Geraertshoven op 08 dec 2023 01:30

Met alle maatschappijen die ik ken, telt ski uitrusting als gewone bagage.
Een ski tas, en eventueel een schoenen tas, samen niet meer dan 50 lbs (of 70 als je eerste klas vliegt) tellen als 1 stuks gewone bagage.
Die schoenen tas doe ik nooit.
In een ski tas van 50 pond krijg ik meestal 2 paar skies en stokken plus nog wat kleding en materiaal.
Schoenen doe ik het liefst in de handbagage, want als die kwijt raken kun je niet zo maar vervangen.

Tip: ik neem aan dat je met Delta vliegt naar Calgary: tot en met 52 pond laten ze je tas nog door zonder overgewicht te betalen….

*bericht bewerkt door Slim op 08 dec 2023 14:50

Plaats een reactie