Ski's en botten

Dag iedereen. Ik ben een man van 30 jaar.

Ik zou graag nieuwe skibotten en ski’s willen aanschaffen, echter zie ik door het bos de bomen niet meer door zoveel keuze.
Even een introductie.

Ik heb nooit echt skiles gevolgd maar heb 9 weken ski ervaring.
Ik durf alles aan, ik kan vrij snel (wel een beetje slippend misschien) elke zwarte piste af zonder schrik.
rood en blauw kan ik vrij mooi skien.
Ik hou van snelheid maar ik heb in het verleden al gehad dat ik percies geen controle over mijn ski kreeg en
dat was geen fijn gevoel
Ik denk dat ik graag een ski zou hebben die zowel kortere bochten aankan als langere om eens wat
snelheid te maken op een zwarte piste.
Ik ben 180cm groot en ben lichtgewicht 60kg dus ik denk dat ik niet zoveel kracht kan gebruiken door mijn
lichtgewicht lichaam.
Ik zoek echt een ski die enkel dient voor op de piste en zeker niet offpiste.
Ik heb een beetje schrik dat ik mijzelf zou overschatten en een ski aanschaf die ik niet aankan, maar langs de andere kant heb ik dan ook schrik dat ik een ski neem waar ik niet eens wat sneller mee kan gaan.
Ik heb weinig kennis van het technische daarom dacht ik om hier al eens wat info bij elkaar te proberen krijgen.

Zijn er eventueel ook tips voor een goede shop in Belgie (liefst regio Gent, Oost Vlaanderen) West Vlaanderen of Antwerpen kan ook nog maar geen Limburg (dat is echt te ver).

Voor botten heb ik nog minder idee wat ik moet gaan doen.

Alvast bedankt voor jullie komende reacties en vragen mogen altijd gesteld worden want misschien vergeet ik wel het één en ander.

Begin met je botten. Zoek effe een goede bootfitter op, die jou goed gepaste ski botten aanpast. De ski’s komen daarna wel en je kan best gewoon wat testen. Welke ski’s heb je de afgelopen jaren gehuurd?

Sportina in Erpe mere: enorm goeie bootfitter
S-zone in Lokeren
Topsport in Lebeke
Mount by Duyvestein in Terneuzen onder de skipiste
Pacific boardshop in Mechelen

Zou ook eerst botten aanschaffen en ondertussen wat testen op locatie wat bij je past qua ski

*bericht bewerkt door flap20 op 07 dec 2023 21:34

Begin met je botten. Zoek effe een goede bootfitter op, die jou goed gepaste ski botten aanpast. De ski’s komen daarna wel en je kan best gewoon wat testen. Welke ski’s heb je de afgelopen jaren gehuurd?

Asterino op 07 dec 2023 21:26

Ok, bedankt voor de info. Dan ga ik eerst naar een bootfitter om dat al aan te schaffen.
Als er tips zijn voor goede bootfitters in Belgie, ik zal zelf ook eens opzoeken.

Ik had vorig jaar Atomic vantage 77 ti
3 jaar geleden Rosignol p100
en 5 jaar geleden volkl Rtm 7.6 geel/groen

Ik denk mij te herinneren dat ik die volkl’s wel goed onder controle had en daar eens goed snel mee kon gaan.
Soms heb ik wel eens dat mijn ski’s klapperen of hoe noem je dat.

*bericht bewerkt door JonasM op 07 dec 2023 21:39

null

Dit waren de Volkl ski’s.

null

Hier de atomic’s

Nooit les en met veel snelheid van een zwarte piste af durven een pluspunt noemen geeft niet zo’n best beeld eerlijk gezegd.
Heb je misschien een filmpje van jezelf zodat we kunnen zien hoe je techniek is?

Namelijk… het materiaal wat je nodig hebt hangt gewoon heel erg van je ski-techniek af. Als je voornamelijk bochten slipt (en je zegt dat je op hoge snelheid wel eens de controle over de skis bent kwijt geweest…dat kan eigenlijk alleen als slippen je comfortzone is) dan heb je vaak kortere skis nodig die niet te stijf zijn, omdat je anders de hele dag verrast wordt doordat de ski’s ineens happen.

Als je daarentegen de bochten voornamelijk in de lengte van de ski skiet…en minimaal het tweede gedeelte van iedere bocht carved met grip… dan zijn vaak langere skis gewenst, die ook nog eens heel stijf zijn. Je zou dan zelfs aan FIS specificatie ski’s kunnen denken omdat die het meeste grip hebben ook op hardpack, en meest stabiel zijn op snelheid. Maar FIS ski’s zijn levensgevaarlijk op een zwarte piste voor iemand die niet weet hoe hij middels bocht-vorm snelheid onder controle kan houden.

Dus eigenlijk… kunnen we er niets van zeggen totdat we een video hebben gezien, bij voorkeur op zwart of een stevige rood.

En weet je hoe lang deze skis waren die je hebt gehuurd? Op de foto doet mij het allemaal vrij kort aan?

In de buurt van Gent ben je het beste bij Marc van Sportina in Erpe-mere. Wel best eerst een afspraak maken, kwestie van de drukte te vermijden. Reken ook dat je niet snel buiten geraakt, het passen van skibotten kost nu eenmaal tijd. Verder zou ik voor je ski’s koopt eerst investeren in lessen, je zal nog zoveel meer plezier hebben achteraf.

In de buurt van Gent ben je het beste bij Marc van Sportina in Erpe-mere. Wel best eerst een afspraak maken, kwestie van de drukte te vermijden. Reken ook dat je niet snel buiten geraakt, het passen van skibotten kost nu eenmaal tijd. Verder zou ik voor je ski’s koopt eerst investeren in lessen, je zal nog zoveel meer plezier hebben achteraf.

JohanR op 08 dec 2023 21:42

Ik denk dat ik enkel de skibotten ga aankopen en nog geen latten. Ik kan ter plaatse proberen om latten te testen om te zien welke mij liggen en les kan ik daar ook proberen nemen.

Ik ben vandaag naar sportina in Erpe mere geweest en ben heel goed geholpen.

De botten zijn geworden: nordica speedmachine 3 110 gw
En de latten: head shape e-v10

Ik denk wel dat het een goede en veilige keuze is voor mij. Ik ga ze binnenkort indoor in snowworld Terneuzen even uitproberen voor de reis naar Schladming.

null

Lijkt me prima om mee te beginnen. Veel plezier.

Lijkt me prima om mee te beginnen. Veel plezier.

toetersenbellen op 09 dec 2023 23:42

Bedankt, ik zal eens een update geven als ik ze indoor getest heb en tijdens de skivakantie 😁

Ik heb vandaag m’n ski’s en schoenen getest bij snowworld Terneuzen en het viel reuze mee 😁
Kon er vrij mooie bochten mee draaien en vooral bleven de latten heel erg stabiel.
Je merkt dat je met duurdere ski’s onderweg bent dan ik vaak kreeg in het verleden in de bergen bij huren.

Ik had wel last in het midden van m’n voet dat mijn voetbeentjes samen gedrukt leken te worden en dat gaf kramp aan beidde voeten.
Dit zou denk ik kunnen komen doordat ik de schnallen te hard had gezet?
Ik kreeg ze niet meer minder gezet of ze hingen los.
Maar ik vermoed dat ze te hard stonden en mijn voet samendrukten.

Hoe dan ook ben ik heel tevreden over mijn aankoop!

*bericht bewerkt door JonasM op 20 dec 2023 20:07

Niet met pijn op vakantie vertrekken…terug naar de bootfitter voor finetuning. (Kan van alles zijn maar pijn punt uitdrukken is bv een mogelijkheid). Ik ben 4x terug gegaan voor het perfect was.

Ik heb vandaag m’n ski’s en schoenen getest bij snowworld Terneuzen en het viel reuze mee 😁
Kon er vrij mooie bochten mee draaien en vooral bleven de latten heel erg stabiel.
Je merkt dat je met duurdere ski’s onderweg bent dan ik vaak kreeg in het verleden in de bergen bij huren.

Ik had wel last in het midden van m’n voet dat mijn voetbeentjes samen gedrukt leken te worden en dat gaf kramp aan beidde voeten.
Dit zou denk ik kunnen komen doordat ik de schnallen te hard had gezet?
Ik kreeg ze niet meer minder gezet of ze hingen los.
Maar ik vermoed dat ze te hard stonden en mijn voet samendrukten.

Hoe dan ook ben ik heel tevreden over mijn aankoop!

JonasM op 20 dec 2023 20:04

gewoon terug naar sportina gaan en je botten laten aanpassen… helemaal achteraan bij Marc in zijn kot.
Misschien wel eerst afspraak maken daarvoor

Veel mensen zetten hun schoenen te strak omdat ze gewend zijn aan te grote huurschoenen. Dus iets losser kan waarschijnlijk.
Maar terug ermee! Moet waarschijnlijk nog aangepast worden

Ik ben langs gegaan bij sportina en de schoenen zijn aangepast en er zijn zooltjes gemaakt van de afdruk van mijn podologische steunzolen. Het voelt een stuk stabieler nu onder de voet.

Bedankt om mij het advies te geven om ginds te gaan.
Ik heb er ook een liquid wax bij gekregen om mijn ski’s mee te behandelen.
Iemand ervaring met zo’n liquid performance wax?
Op internet lees ik veel positieve reviews.
Uiteraard is hot wax altijd beter maar om tussendoor eens te doen lijkt mij niet slecht.

Om ff snel bij te houden prima spul hoor, liquid wax

Edwin van Riel

Om ff snel bij te houden prima spul hoor, liquid wax

evr66 op 23 dec 2023 13:56

Ok bedankt voor de info, ik ga het zeker gebruiken 😁

De botten en ski’s zijn helemaal top bevonden. Ik ski er nu 4 dagen mee in Schladming en de botten zitten als gegoten (special thanks to sportina erpe-mere voor de goede hulp)

null

Plaats een reactie