Hoe doen jullie dit? Skischoen schnallen sluiten

Bij indoor pistes en ook op vakantie zie ik vaak dat mensen bij het sluiten van hun skischoenen moeten gaan zitten en vervolgens met hun hele gewicht de schallen sluiten van hun skischoenen. Dan denk ik: “WHY”. Waarom doe je dit?
past je schoen niet zo goed,
mag er geen bloed naar je voeten stromen,
of houd je van koude voeten.
Hoe ik het geleerd heb vind ik zelf het prettigst: staand en met max 2 vingers sluiten.

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 12 dec 2023 08:54

héél veel mensen skien op te grote schoenen en dan moet je aan schnallen gaan sjorren om het nog een beetje strak te krijgen.

Verschillende redenen:

  1. Verkeerde/te grote schoenen
  2. Verkeerde kennis (“mega strak is beter”, maar zie onder 1). En dan later terug naar de verhuur of de bootfitter want “de schoenen zijn te klein” 🙄
  3. Het ziet er heel erg profi en racy uit om die schnallen zo strak dicht te doen, helemaal als je ze aantrekt in publieke skibergingen. En daar gaan ze dan met hun flex 60 schoentjes 😂

Nou ik zou vooral niet iedereen over één kam scheren. Sommige mensen skiën op hele directe skis, vaak zelfs FIS skis. Die directe ski’s voel je vrij weinig van als je schoenen niet absoluut strak zitten.

In mijn geval ski ik FIS slalom en FIS GS skis, en heb een flex 130 en flex 170 raceschoen van Fischer. Die zijn een maat te klein tov de schoenmaar, LowVolume en RaceVolume, en ondanks dat ze prima skiën met de schnallen gewoon dicht zoals je aangeeft met 2 vingers… transformeren mn skis compleet op het moment dat ik ze even flink aantrek. Dus bovenaan een pittige zwarte, gaan mijn schnallen op standje zo vast als het maar kan zonder de bloedsomloop te belemmeren. En als je schoenen goed zijn aangemeten, dan ligt die grens vrij hoog.

Je hebt wel gelijk dat het met de meeste MV / HV schoenen weinig uitmaakt…je bereikt er alleen maar mee dat je je voeten insnoert. Maar een stijve LV/RV schoen? Daar loont het echt om je schnallen flink vast te doen.

bla bla… FIS… bla etc. etc.

tss68nl op 09 dec 2023 20:41

Die mensen zijn op een hand te tellen.
En dan nog: het klopt dat wedstrijdschoenen zeer krap zijn en nauw sluiten. Maar dan nog kun je ze zonder veel kracht dicht doen. En ja, je kunt ze nog een standje strakker doen als je wilt. Maar dan wil je ze na je run ook echt weer open doen.

bla bla… FIS… bla etc. etc.

tss68nl op 09 dec 2023 20:41

Die mensen zijn op een hand te tellen.
En dan nog: het klopt dat wedstrijdschoenen zeer krap zijn en nauw sluiten. Maar dan nog kun je ze zonder veel kracht dicht doen. En ja, je kunt ze nog een standje strakker doen als je wilt. Maar dan wil je ze na je run ook echt weer open doen.

Hessel op 09 dec 2023 20:48

Bla bla bla? Aardig :) Volwassen ook :)

Ik zeg dus simpelweg dat er uitzonderingen zijn. Niet iedereen die hun schoenen strak doet heeft te grote schoenen of geen kennis zoals jij beweert.

bla bla… FIS… bla etc. etc.

tss68nl op 09 dec 2023 20:41

Die mensen zijn op een hand te tellen.
En dan nog: het klopt dat wedstrijdschoenen zeer krap zijn en nauw sluiten. Maar dan nog kun je ze zonder veel kracht dicht doen. En ja, je kunt ze nog een standje strakker doen als je wilt. Maar dan wil je ze na je run ook echt weer open doen.

Hessel op 09 dec 2023 20:48

Zelfs zonder ze zo dicht te doen geldt dat het uitdoen van wedstrijdschoenen per definitie altijd weer een opluchting is. ;)

Amai dit wordt echt een amateursite hier. Hoe kan je nu elke beweging correct overbrengen al je schnallen, 2 vingers vast maakt? Wedstrijdskiers doen zelf een extra strap aan.
En heb je ooit gezien hoe die hun schnallen vastzetten? Dat doet een “hulpje”, nog vaster.
Ik doe ze zelf enkele per dag vaster. Km vreten.
En ja mijn maat klopt.
En tja je skischoenen uitdoen, geeft altijd opluchting. Wat een argument.

*bericht bewerkt door monoskito op 09 dec 2023 22:12

@tss68nl
Ik dacht ik vat het even kort en bondig samen, dat scheelt zo’n hele lap tekst quoten.

Maar als ik in een ander topic het volgende lees:


Ik ben zelf als beginnende skiër op flex 95 gezet (man, 1.81 / 75 kg), die waren te zacht, toen 100, 110 en uiteindelijk 130 van Tecnica (en die zijn met 130 veel stijver dan Fischer 130). Al in mijn 2e seizoen…

Ik heb zelf nu (in mijn 4e jaar) Fischer Podium 150 flex, en die zijn veel harder dan de consumentenlijn van Fischer. Merk ook op…dat een Fischer 120 flex voor/achter echt heel zacht is. Een Fischer schoen haalt vooral links/rechts de flex rating (waar je em nodig hebt), en voor/achter is het echt vrij soft.

tss68nl op 07 dec 2023 19:31

Maakt het het verhaal over de schoenen van flex 170 voor mij toch wat twijfelachtig.
Verder no hard feelings, je mag je schnallen natuurlijk zo strak doen als je zelf fijn vindt 😀

Amai dit wordt echt een amateursite hier. Hoe kan je nu elke beweging correct overbrengen al je schnallen, 2 vingers vast maakt? Wedstrijdskiers doen zelf een extra strap aan.
En heb je ooit gezien hoe die hun schnallen vastzetten? Dat doet een “hulpje”, nog vaster.
Ik doe ze zelf enkele per dag vaster. Km vreten.
En ja mijn maat klopt.
En tja je skischoenen uitdoen, geeft altijd opluchting. Wat een argument.

monoskito op 09 dec 2023 21:49

Jij had verwacht dat hier alleen maar profs komen? Of hoe moet ik dat zien?

Hier ook een paar raceschoenen die met 2 vingers dichtgaan. Die pasvorm is zo nauw dat strakker zetten gewoon niet nodig is. Ook later op de dag niet. Als ik door palen zou moeten kan het nog wel iets strakker, maar sjorren aan schnallen voor een consumenten skier…zou niet nodig hoeven zijn.

Maakt het het verhaal over de schoenen van flex 170 voor mij toch wat twijfelachtig.

Hessel op 09 dec 2023 21:57

Of het verhaal van de flex 150 is twijfelachtig hè? Ik dacht 150, Fischer site zegt 170.

Feit blijft dat je een beetje vervelend doet, zonder aanleiding.

Maakt het het verhaal over de schoenen van flex 170 voor mij toch wat twijfelachtig.

Hessel op 09 dec 2023 21:57

Of het verhaal van de flex 150 is twijfelachtig hè? Ik dacht 150, Fischer site zegt 170.

Feit blijft dat je een beetje vervelend doet, zonder aanleiding.

tss68nl op 10 dec 2023 00:12

Nou, het ging waarschijnlijk een beetje mis toen je zei dat je maar weinig van Fis ski’s voelt als je de schnallen van je, al dan niet 170 flex schoentjes, absoluut strak zet…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Hoe ik het geleerd heb vind ik zelf het prettigst: staand en met max 2 vingers sluiten.

Kewi op 09 dec 2023 19:30

Heb jij armen van 2 meter? 🤔

Ik ga zitten, moest ik staan en me voorover bukken dan ligt waarschijnlijk mijn ontbijt op mijn schoenen. 🤮

De bovenste schnallen wil ik goed vast, ik gebruik daarvoor zo’n hulpstukje (😁😁) gewoonweg omdat dat het makkelijkst is.
De schnallen op de voet druk ik met 1 vinger vast.
Nooit koude voeten of pijn, mijn schoenen zitten al 6 jaar perfect.
Dunne falke sokken ook.
Ik doe ze ook nooit los om te stappen of tussendoor, zit gewoonweg te lekker. 🤷‍♂️

Bla, bla, bla.

Bij indoor pistes en ook op vakantie zie ik vaak dat mensen bij het sluiten van hun skischoenen moeten gaan zitten en vervolgens met hun hele gewicht de schallen sluiten van hun skischoenen. Dan denk ik: “WHY”. Waarom doe je dit?
past je schoen niet zo goed,
mag er geen bloed naar je voeten stromen,
of houd je van koude voeten.
Hoe ik het geleerd heb vind ik zelf het prettigst: staand en met max 2 vingers sluiten.

Kewi op 09 dec 2023 19:30

Bij de indoorpistes zijn die schoenen vaak rampzalig qua pasvorm. Helemaal uitgeleefd. In Antwerpen zie je ze ook open weggezet worden.

Veel mensen kopen of huren schoenen maar zonder enig benul van hoe ze moeten passen. Veel verhuur is zo’n massabusiness dat ze niet de schoenen goed afstemmen. Vaak zat gezien.

Ik heb van de fitter geleerd: dichtdoen zonder dat je teveel druk moet geven. En dan kan je in de loop van de dag ze strakker doen.

*bericht bewerkt door LoveToSki op 10 dec 2023 08:46

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Gewoon hand vast en als t wat scherper moet iets meer, dan mogen ze echt wel goed vast.

En koude raceschoenen aan of uit doen is gewoon ruk. Gaan s ochtends verwarmd aan, dat lukt vrij makkelijk, ze zijn echt lauwwarm uit de tas, einde van de dag maar ff lijden met uittrekken. Zijn geen schoenen om een hele vakantiedag op door te brengen natuurlijk alhoewel dat wel lukt, t is gewoon erg strak (en koud)

Edwin van Riel

In het begin van een week skiën gaan ze zeker met 2 vingers dicht, maar na een paar dagen zit ik dan te los in mijn schoenen. En ja, dan gaan de onderste 2 schnallen nog steeds met 2 vingers dicht (wiebelende tenen), de 3e schnal gaat wel met mijn hele gewicht en de 4e er iets tussenin.

Ik moet ook altijd met mijn hele gewicht mijn schoen sluiten, maar dat komt omdat mijn schnallen kapot zijn / uit vorm zijn. Ze staan dus op de lichtste stand De schoenen zitten dus niet strak …
Dat kan dus ook een reden zijn …

Ik heb smalle enkels en dikke kuiten. De twee schcnallen op mijn voet druk ik idd met twee vingers dicht, de derde moet strak en de 4e daar heb ik alle kracht voor nodig om m op de buitenste stand dicht te krijgen. Op mijn derde schnall heb ik ook een hulphaakje om de schoen dicht te krijgen. En ik moet gaan zitten omdat ik er anders gewoon niet bij kan. Ook mijn gewone schoenen kan ik niet dichtmaken als ik sta.

Tuurlijk is het voor iedereen persoonlijk hoe vast ze de schnallen aantrekken. Ik ben een recreatieve wintersporter die wekelijks een half dagdeel bij indoor te vinden is(bijna 15jaar).
Heb al veel mensen voorbij zien komen van beginners tot sportmensen en mij gaat het om die groep die daar tussenin zit. Zit vaak te genieten van wat er verteld word en welke rituelen iemand heeft, alvorens de piste te betreden. Ik denk voor een groot deel dat er vele zijn, wanneer ze hun schnallen iets minder strak zetten veel mooier de piste afkomen.
Als ik naar mezelf kijk heb ik ze denk misschien wel te los (wat ik weer prettig vind), want regelmatig zie ik dat er een schnal los is geschoten die ik vaak tijdens het skiën weer dichtklik.

@kewi en waarom zou iemand met lossere schoenen “mooier” van de piste af komen?

Als je een leraar/coach/gids over het vastzetten van de schoenen hoort is het ALTIJD (muv een specifieke centrale balans oefening) zet strakker, nooit zet hem eens minder strak 😉

Edwin van Riel

Als je schoenen goed zijn, dan hoeven de schnallen niet superstrak dicht. Veel kracht is al helemaal niet nodig. Zelfs niet in de wedstrijdsport.
Als je dat wel nodig hebt, dan is een ritje naar de bootfitter echt de moeite waard.

@kewi en waarom zou iemand met lossere schoenen “mooier” van de piste af komen?

evr66 op 10 dec 2023 14:15

Ik heb, als ik iemand van een berg zie skiën, nog nooit gedacht hoe, en hoe vast, zijn/haar/x schoenen zitten. 🤔🤷‍♂️

Bla, bla, bla.

@kewi en waarom zou iemand met lossere schoenen “mooier” van de piste af komen?

evr66 op 10 dec 2023 14:15

Ik heb, als ik iemand van een berg zie skiën, nog nooit gedacht hoe, en hoe vast, zijn/haar/x schoenen zitten. 🤔🤷‍♂️

bartvwg op 10 dec 2023 14:28

Wel als-ie een beetje moeizaam de apres ski uit kwam gedacht “zou dat nou door zijn strakke schoenen komen?”

Edwin van Riel

evr6610 december 2023 · 14:15 @kewi en waarom zou iemand met lossere schoenen “mooier” van de piste af komen?

Als je een leraar/coach/gids over het vastzetten van de schoenen hoort is het ALTIJD (muv een specifieke centrale balans oefening) zet strakker, nooit zet hem eens minder strak 😉

Ik heb en zie deze oefening regelmatig voorbij zien gekomen. Maar wat deze oefening ook doet is naderhand de schoenen sluiten zonder erbij te gaan zitten om meer kracht op de schnallen te geven word dit lastiger met als gevolg ze iets losser gezet worden.

De schoen kindercentrum weer vast maken is geen onderdeel van de oefening, sorry. Wel is de balans vaak iets beter waardoor men het af kan net minder strakke schnallen zonder direct door de mand te vallen, maar echt, nog steeds niet beter dan met strakke schnallen, wel een fractie comfortabeler.

Maar 0mooier” skiën dankzij lossere schnallen, echt niet

*bericht bewerkt door evr66 op 10 dec 2023 15:23

Edwin van Riel

Gaat goed de laatste dagen je de autocorrectie @evr66 😀.

Ik denk dat de waarheid een beetje in het midden ligt. Mijn schoenen komen bij een van de beste (maar vrij sportieve) bootfitter van Nederland, maar die deed hij zelf met redelijk wat kracht dicht (bij de enkel, die op voet alleen met de pink). Mijn vrienden heeft de schoen met de smalste enkel maar toch moet die vrij strak om echt lekker te fixeren. Heel misschien kan een fitter dat fixen, maar als het goed zit met een beetje kracht, prima toch?

Dat strak of een beetje kracht alleen voor de bovenste 2, de onderste moeten echt los, dat zijn ook de gevaarlijke qua pijn.

Als je veel kracht nodig hebt op de ruimste stand, dan heb je zeker een probleem en heb je echt niet de goede schoenen, maar een beetje kracht om ze lekker strak te hebben lijkt me niet zo’n probleem.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@evr66 ik denk dat bedoeld wordt dat je beter skiet als de voeten niet als een malle afgekneld zitten.
Het zijn uiteindelijk skischoenen, geen bankschroef 😁

Doe vooral wat je zelf t fijnst vindt. Ik vind belangrijk dat de skischoenen lekker moeten zitten. Mijn skischoenen zijn gekocht en gebootfit (weet niet of t correct NL is) in Oostenrijk. Ik begin dan ook niet te strak, kan altijd nog een tandje strakker.

*bericht bewerkt door kesman op 10 dec 2023 16:41

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Gaat goed de laatste dagen je de autocorrectie @evr66 😀.

Nou, inderdaad. Kan die autocorrect uit een iPhone gesloopt worden?

Edwin van Riel

@evr66 ik denk dat bedoeld wordt dat je beter skiet als de voeten niet als een malle afgekneld zitten.
Het zijn uiteindelijk skischoenen, geen bankschroef 😁

Hessel op 10 dec 2023 15:55

Hehe t ging over een substantieel aantal mensen naar verhouding, niet over die enkeling die met zwarte tenen beneden kwam volgens mij. Daar Jannie me echt niet in vinden, dat het los zetten van de schoenen voor veel mensen een beter resultaat zou geven.

“Ik denk voor een groot deel dat er vele zijn, wanneer ze hun schnallen iets minder strak zetten veel mooier de piste afkomen.”

Edwin van Riel

Plaats een reactie