Hoe doen jullie dit? Skischoen schnallen sluiten

Nee echt los zetten is natuurlijk ook niet goed @evr66
Kan wel natuurlijk, prima oefening zoals al gezegd werd. Maar daarbij gaat het met heel veel skiers opeens flink minder goed 😄
Maar ik denk dat @Kewi bedoelt dat de onderste twee schnallen prima net aan vast (praktisch los) geskied kunnen worden. Die zijn vooral om de schoen in vorm te houden. Trek je die te strak dan plet je de voet en daar ga je uiteindelijk minder van skiën.
Het beeld van mensen die hun voeten proberen te wurgen door vol aan alle schnallen te gaan hangen herken ik ook wel. Maar ja, dat doen ze zichzelf uiteindelijk aan.

Gaat goed de laatste dagen je de autocorrectie @evr66 😀.

Nou, inderdaad. Kan die autocorrect uit een iPhone gesloopt worden?

evr66 op 10 dec 2023 16:51

Ja hoor, Algemeen, toestenbord en dan autocorrectie uitzetten 😀

En mijn schoenen moet ik ook vaak met wat kracht dichtdoen, zonder dat het gaat knellen. Anders zit de schnall gewoon net te los.

@folski, tnx, eens kijken of dat beter werkt zo 😉

Edwin van Riel

@hessel dat ding bij je tenen mogen ze van mij sws weglaten, nutteloos.

Edwin van Riel

Mijn schoenen gaan gewoon zo hard mogelijk dicht. En dan bedoel ik echt keihard. Dat zit voor mij het lekkerste.
Geen last van koude voeten en/of slechte bloedtoevoer. Doen jullie het anders? Wel, hélemaal prima.

One ski, more fun.

Mijn schoenen gaan gewoon zo hard mogelijk dicht. En dan bedoel ik echt keihard. Dat zit voor mij het lekkerste.
Geen last van koude voeten en/of slechte bloedtoevoer. Doen jullie het anders? Wel, hélemaal prima.

sl3chtv4lk_ op 11 dec 2023 05:16

Dat klinkt alsof je schoenen een maat te groot zijn.

Born to Ride

Volgens mij (en volgens mijn bootfitter) is de juiste manier van aantrekken:

  1. na het aantrekken even met je hak op de grond stampen zodat je voet goed achterin de schoen zit (je merkt duidelijk verschil als je het niet doet)
  2. (Schnall 1 is de bovenste, schnall 4 de onderste bij je tenen): Eerst schnall 2 en dan 1 strak sluiten. Schoen moet rond je enkel goed aangesloten en strak zitten
  3. schnall 3 en 4 sluiten, zonder veel kracht. Gewoon netaan dicht.

Zitten ze dan te los, dan heb je te grote schoenen. Ik had ook te grote schoenen, maat 28.5 en te breed voor mijn voet. Heb nu nieuwe schoenen gekocht van maat 26.0/26.5.

*bericht bewerkt door bram82 op 11 dec 2023 11:07

hehe @bram82 dat scheelt nogal. ben zelf in de loop der jaren van 30.5mv naar 29.5lv (relaxed) en 28.5 race (iets minder relaxed, doe maar los in de lift) gegaan.

Edwin van Riel

Volgens mij (en volgens mijn bootfitter) is de juiste manier van aantrekken:

  1. na het aantrekken even met je hak op de grond stampen zodat je voet goed achterin de schoen zit (je merkt duidelijk verschil als je het niet doet)
  2. (Schnall 1 is de bovenste, schnall 4 de onderste bij je tenen): Eerst schnall 2 en dan 1 strak sluiten. Schoen moet rond je enkel goed aangesloten en strak zitten
  3. schnall 3 en 4 sluiten, zonder veel kracht. Gewoon netaan dicht.

Zitten ze dan te los, dan heb je te grote schoenen. Ik had ook te grote schoenen, maat 28.5 en te breed voor mijn voet. Heb nu nieuwe schoenen gekocht van maat 26.0/26.5.

bram82 op 11 dec 2023 11:06

Dat met je hak op de grond stampen heb ik nooit zo begrepen. Ik maak de bovenste schnall 1-2 tandjes losser vast dan waar ik ze tijdens het skiën op zou zetten, en dan ga ik gewoon staan en druk mn scheen een paar keer goed tegen de tong. Dat schuift je enkel beter in de pocket dan een keer stampen? Tenminste bij mij.

En anders gebeurt het tijdens het skien wel. En nee, ik heb juist hele krappe/harde schoenen. Eens dat schnall 3 en 4 niet zoveel kracht behoeven. Het is vaak net voor een klein beetje druk op de voet, maar je schoen zal er niet smaller van worden. De breedte wordt namelijk bepaald door de zool en de eerste paar cm materiaal aan de zijkant. Als je schuift dan los je dat niet op door schnall 3 & 4.

Ik begreep ook altijd dat 3 en 4 vooral dicht moeten om sneeuw buiten je schoen te houden. 2 en 1 zijn het belangrijkste. Voor mij zitten 3 en 4 ook altijd op de minst strakke (maar zonder speling, anders floepen ze los) vast.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Kan ook op een rustige manier zonder met je hak op de grond stampen.
Gaan staan dan glij je zo in je schoenen-bovenste schnal sluiten-even op je hurken gaan zitten en volgende sluiten wanneer je hak goed achterin zit-laatste 2schnallen boven op je voet-skies aanklikken en gaan.🙂🙃

En koude raceschoenen aan of uit doen is gewoon ruk. Gaan s ochtends verwarmd aan, dat lukt vrij makkelijk, ze zijn echt lauwwarm uit de tas, einde van de dag maar ff lijden met uittrekken. Zijn geen schoenen om een hele vakantiedag op door te brengen natuurlijk alhoewel dat wel lukt, t is gewoon erg strak (en koud)

evr66 op 10 dec 2023 09:14

Mijn vader had eens zijn Technica TNT Icons 's nachts in de auto laten liggen. In de ochtend met geen mogelijkheid meer aan te krijgen. 1 geluk. Dit doe je geen 2e keer.
Voordeel is wel dat je prima kan skién met de schnallen los.

Wat ik zelf altijd doe met boarden is de eerste of 2 afdalingen met losse schnallen/boa naar beneden. Daarna zet ik ze vast en aangezien ik boarder ben mag ik daar gewoon bij gaan zitten maar als niemand kijkt kan ik het ook staand.
Voordeel van de boa is dat je dit tijdens de afdaling vast kan zetten. Met schnallen is dit wat lastiger maar dan doe ik dat wel bij de lift als ik even moet wachten. Wel merk ik dat ik in de loop van de dag de boa steeds vaster kan doen. Doe ik ze de eerste afdaling te strak dan heb ik de hele dag last van mijn voeten. Als ik dit na 2 afdalingen strakker draai is er niks aan de hand.

Übung macht den meister!!!

Onze eigen zittende boa-boarder, maar ik snap je punt @rfk 👍🏻

Edwin van Riel

Je leest hier toch nogal wat.
Als je moet gaan zitten om je skischoenen vast genoeg te krijgen, heb je of de verkeerde maat mee, of beschik je niet over genoeg balans om zulke hard aangetrokken schnallen nodig te hebben.

Dat je schoenen in de loop van de dag vaster moet zetten is niet abnormaal, zeker op warmere dagen.
Maar als je ze 's ochtends gewoon kan sluiten dan moet dat 's middags ook kunnen zonder te gaan zitten en je hele gewicht te gebruiken.

Misschien heb je meer dan twee vingers nodig maar als je er voor moet gaan zitten klopt er iets niet.

Let's Ride

Toen ik deze vraag voor het eerst zag had ik eerlijk gezegd geen idee. Zit zo in je systeem dat het automatisch gaat.

Maar inmiddels: eerst de onderste van de schacht. Dan de bovenste. Vervolgens de onderste strak. Dan de bovenste. Als laatste de twee op je voet. Net aan vast.

En dan gedurende de dat is soms nog wat bijstelling nodig.

Eens op gelet, zot ongeveer op de lijn can dsvier. Bovenste 2 vast, wreef medium en teen los.

Ander vraagje: behandelen jullie de schroefdraden van de schnallen nog ergens mee? Gaan na verloop van tijd vaak nogal vast zitten. Mss een beetje siliconenspray er op of zo een idee?

Edwin van Riel

Nee, maar ik heb ook werkelijk nooit dat ze vastzitten. Waar sla je je skischoenen op?

@evr66 montagepasta? Maar ik gebruik regelmatig de fijnafstelling van de schnallen omdat ze bij aan- en uitdoen al verdraait worden.

Nee, maar ik heb ook werkelijk nooit dat ze vastzitten. Waar sla je je skischoenen op?

DSvier op 27 dec 2023 09:45

Hmm, komen de woonkamer eigenlijk niet uit. Maar verstel ze eigenlijk ook nooit daarmee

Edwin van Riel

Doe het hetzelfde als DSvier en evr66…enige andere is de booster™ strap nog wat vaster zetten… voor de rest de schnallen op de wreef van de voet zo los mogelijk (gaan soms zelfs tijdens 't skieen open, vooral als er wat sneeuw gevallen is).

Maar dat kunnen jullie toch allemaal? Zonder heel je gewicht er op te moeten zetten?

Let's Ride

Volgens mij is de correcte volgorde als volgt:
Schoen aantrekken en met hak op de vloer stampen zodat je voet helemaal achteraan zit.
1, enkel
2 scheen
3 bovenste op voet
4 onderste op voet
5 elastische band
1 is de belangrijkste.
3 en 4 zijn niet zo belangrijk bij goed passende schoenen en dienen gewoon dicht te zitten. Niet zo vast mogelijk.
5 is ook belangrijk

Uiteraard begint alles bij een goed passende schoen. Een bootfitter blijft absoluut mijn tip!
Geleerd van profs en bootfitter.

*bericht bewerkt door Jan.A op 27 dec 2023 13:44

Doe het hetzelfde als DSvier en evr66…enige andere is de booster™ strap nog wat vaster zetten… voor de rest de schnallen op de wreef van de voet zo los mogelijk (gaan soms zelfs tijdens 't skieen open, vooral als er wat sneeuw gevallen is).

Asterino op 27 dec 2023 12:43

Uiteraard de strap ook. Maar dat was de vraag niet. ;)

hak op de vloer stampen zodat je voet helemaal achteraan zit.

Jan.A op 27 dec 2023 13:43

Dat maakt volgens mij zo goed als geen verschil.
De binnenschoen is relatief elastisch en sponzig, zelfs in een plugboot.
Die mm die je wint springt je voet zo weer terug voor je de schoen vast hebt.

*bericht bewerkt door Schussboelie op 27 dec 2023 17:36

Let's Ride

Als je die van de indoorpiste aandoet, moet je bijna je hamer meenemen om die toe te krijgen. Vaak staan die sluitingen al half scheef waardoor ze soms niet goed meer vastgaan. Dat heeft bij mij niets te maken hoe strak ze aan zijn.

Hehe vanmorgen bootfitter en vanavond nog een keer, morgenochtend weer passen. T is wat met nieuwe (plug)boots

*bericht bewerkt door evr66 op 27 dec 2023 19:41

Edwin van Riel

Gaat iig wel beter nu jezelf weer alle controle over je toetsenbord hebt @evr66😂🤣

LA NORMA😍☃️

Nu nog controle over mn skis @piefke 😉

Edwin van Riel

Hoe doe je je schoenen aan…
Kreeg die vraag gisteren nog van @Leandro
Wat ons wel opviel is dat we na het er fff over gehad te hebben beide geleerd hebben van een andere bootfitter dat je de tong ook weer omlaag moet duwen voordat je de schnallen dicht maakt. Dit geeft vooral meer rust boven op je voet waardoor je skischoen relaxter zit.
Hoe ik dan mijn schnallen dicht maak is dan alweer anders dan Leandro, ik begin onderaan en ga dan naar boven, dan zet ik de onderste 2 weer “open” zodat er minder druk op m’n voet zit en wandel naar de lift en sluit deze pas als ik aan het skiën ben.
Leandro doet ze dan juist weer van boven naar beneden dicht maar dat is dan ook een pro tov mij🥶☃️

LA NORMA😍☃️

Huh? Hele wetenschap 😂😂 gewoon vast die krengen en dan vanaf blijven 😉

Edwin van Riel

Plaats een reactie