Sneeuwketting Maggi Trak 214 past niet icm bandenmaat? Verbindingsstuk verwijderen? iemand ervaring?

Recent heb ik een andere auto en zoals het altijd gaat: natuurlijk geen passende set kettingen.
Nu had ik voor mijn vorige auto maggi trak loopvlakkettingen die in 1 keer pasten om de wielen. Overigens verder nooit in de sneeuw hoeven gebruiken.
Nu heb ik dus opnieuw Maggi Trak 214 kettingen (via marktplaats) gekocht en volgens de maattabel moeten ze om mijn banden (235-45-18) passen. Echter ze lijken te klein.
Nu heb ik volgens mij wel eens gehoord dat je een of enkele rubberen verbindingen in het loopvlak van de kettingen door zou moeten snijden om e.e.a. passend te maken. (zie bijvoorbeeld weissenfels M92 TA30, de opvolger van deze ketting)
Iemand hier ervaring mee?

Zou dat graag weten voor ik in de ketting ga snijden.

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 12 dec 2023 08:54

Als dat zo is, staat dat zeker in de handleiding. Als het daar niet in staat, zijn de kettingen daarvoor niet ontworpen. Even de handleiding zoeken dus. Want het kan wel, dat kettingen aangepast moeten worden voor bepaalde maten.

Ik heb normale kettingen voor een 14" inch band vroeger wel een keer aangepast door een schakel van het spanmechanisme anders te plaatsen omdat de band 1 hoogtemaat afweek en net niet pastte. Niet volgens voorschrift van fabrikant maar het werkte wel in de sneeuw.

Of je dat bij deze kettingen ook moet doen zou ik je niet aanraden als dat niet voorgeschreven is, als een ketting half losschiet kan je wel serieuze schade aanrichten en gevaarlijke situaties veroorzaken.

🏂

Ze moeten volgens mij een klein tandje te verstellen zijn ivm profiel slijtage aan te kunnen passen.
Maar kijk zelf even naar t loopvlak om te zien wat aan te passen is


Zoals op dit filmpje te zien is moet je, afhankelijk van je bandenmaat, 0, 1 of meerdere van die rubberen ‘verkleiners’ verwijderen.
Normaal wordt er een maattabel bijgeleverd waarop staat hoeveel je voor welke bandenmaat moet verwijderen

Als die er tussen zit, eerst kijken of er “haakje” uit kan (staat ook in handleiding). Als die er niet tussen zit, dan idd rubber eruit halen totdat die part. Niet teveel eruit halen, dan vliegen de kettingen om je oren na 5 meter rijden ;-)


Zoals op dit filmpje te zien is moet je, afhankelijk van je bandenmaat, 0, 1 of meerdere van die rubberen ‘verkleiners’ verwijderen.
Normaal wordt er een maattabel bijgeleverd waarop staat hoeveel je voor welke bandenmaat moet verwijderen

RvanE op 11 dec 2023 18:14

Dank. Dit is idd het filmpje van weissenfels dat ik had gezien. Daar is de maattabel ook van te vinden. Alleen ik heb dus de voorloper van deze kettingen. Vermoed dat het wel kan.
Overigens net nog eens geprobeerd en 1 ketting gaat wel (met veel moeite) 1 niet. Allebei even lang (nog geen verbindingen uitgeknipt). Heel bijzonder.

Als die er tussen zit, eerst kijken of er “haakje” uit kan (staat ook in handleiding). Als die er niet tussen zit, dan idd rubber eruit halen totdat die part. Niet teveel eruit halen, dan vliegen de kettingen om je oren na 5 meter rijden ;-)

V700 op 11 dec 2023 20:01

Dank. Haakje is er al uit.
Was voornemens te beginnen met 1 rubber per ketting er uit te halen (zitten er 8 per ketting in).
Volgens de weissenfels tabel zouden het er 2 moeten zijn, maar als gezegd, mijn kettingen zijn de voorlopers van de Weissenfels versie.

Zie https://handleidingkwijt.com/trak-sport-sneeuwkettingen/…
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&c…

Dit is de sport versie waar klemmetje/schakels verwijderd of toegevoegd worden afhankelijk van je bandenmaat, op youtube ook een filmpje gezien van het snijden van plastic delen…als je geen handleiding hebt dan proberen pas te maken of zoeken naar een handleiding waar voor je bandenmaat advies staat hoe aan te passen…

*bericht bewerkt door Gerjon op 11 dec 2023 20:19

Plaats een reactie