Koude vingers

Goedemorgen, heb al even het forum doorgespit. Maar niet echt antwoord kunnen vinden op mn vraag. Wij hebben een kind (17) met altijd koude vingers. Naar welke handschoenen kunnen we kijken voor hem? Moeten dus wind- en waterdicht zijn (hij kan ze dan tevens op zn fiets gebruiken). Wat doet Gore-tex in het bijzonder voor handschoenen? En gevoelsmatig moet de handschoenen geen leer aan de (zegmaar) onderkant hebben, maar dat materiaal wat snowboard-handschoenen ook hebben? Onderschrijven jullie dit, of juist niet?
Wanten, ik weet dat dit goed werkt tegen koudte, heb ze zelf van burton gehad, maar was voor mij echt té warm. Maar ik zie onze bijna volwassen puber geen wanten aantrekken, staat niet zo tof denk ik hahahaha.

Indien mogelijk, graag wat adviezen en ervaringen mbt jullie handschoenen qua merk en materiaal.

Alvast vriendelijk dank!

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 13 dec 2023 11:19

Je kunt ook nog naar lobster handschoenen kijken. Is bijna een want, maar heb je de wijsvinger nog vrij.

En wat bedoel je met geen leer? Heb zelf altijd deels leren handschoenen met goretex. Blijft goed droog en ademt.

Zelf geen ervaring mee, maar Hestra staat bekend om hun warme handschoenen. Die hebben ook zo’n lobster model.

Ik heb zelf Hestra’s Lobster maar heel warm zijn ze zeker niet. Ik draag er op de koude dagen nog een hittezakje in.

Veel warmer zou ik overigens niet willen, want dan zijn ze op de warmere dagen weer veel te warm.

Iemand die altijd koude handen heeft maar geen wanten wil kan ik overigens niet serieus nemen. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden.

Anders moet je naar elektrisch, bijvoorbeeld van ANWB. Maar daar moet je dan wel een extra accuset bij kopen want ze gaan maar een uur of 4 mee.

*bericht bewerkt door havana op 12 dec 2023 10:54

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Ik heb leren lobsters van decathlon en merino onderhandschoenen.

Maarrrrr…

Als ik m’n schouders en armen koud heb kan ik nog zulke dikke wanten aan doen maar dan hou ik koude handen.
Ook een goede jas aan dus.

https://www.bergfreunde.nl/isadore-merino-arm-warmers-armstu…
https://www.bergfreunde.nl/woolpower-wrist-gaiter-200-merino…

Zoiets staat nog op mijn uitprobeer/wensenlijstje. Als aanvulling op warme handschoenen en goede sjaal

*bericht bewerkt door SuzannaE op 12 dec 2023 11:09

Ik zou voor lobster handschoenen gaan. Als hij zegt dat het niet stoer is moet je maar zeggen dat 80% van de skileraren ermee loopt.

Ik heb lobster handschoenen van black diamond
Gore-tex maakt voor mij uit dat als je snel zweethanden hebt dat het vocht wel uit de handschoen kan. Juist het vocht zorgt dat je snel koude handen krijgt.

Hou je core warm. Je kan de dikste handschoenen aandoen maar als je core niet warm is helpt het ook niet.

Übung macht den meister!!!

Toch wanten zou ik zeggen. Misschien helpt het als de puber in kwestie ziet dat de professionele racers ook wanten dragen als het koud is (en je een vergelijkbaar model uitzoekt).

Voor de echte koukleum is er natuurlijk de verwarmde handschoen/want.

Wat suzanna en RFK zeggen, als hij koude vingers heeft, is het echt niet verkeerd om ook naar andere lichaamsdelen te kijken.
Denk aan een buff/balaklava, een goede warme helm, enz. Je voeten en handen worden altijd als eerste koud.

Onderhandschoenen kunnen zeker helpen, die kan je ook uit doen op warmere dagen. Wel merino anders gaat het snel stinken. Ik gebruik zelf bum gloves onder mijn handschoenen, vind ik zelf heel fijn: https://www.bushcraftshop.nl/weft-possum-merino-handschoenen…. Ook goede thermokleding / met laagjes werken helpt zeker.

Kijk naar kwalitatief goede, leren handschoenen, merk maakt niet eens zo uit. Ademt beter, zweet wordt afgevoerd, etc. Ik heb zelf een dikker en dunner paar voor de warmere/koude dagen.

Lobsters of wanten zijn warmer, en kunnen ook heel stoer zijn (ik zie veel boarders met wanten, lijkt me echt niets mis mee)… Maar goed ik ben ook een keer puber geweest haha

Ik heb ook altijd koude vingers en gebruik op koude dagen een dunne ‘liner’ handschoen in wanten. En regelmatig ook een handwarmer zakje van de Decathlon erin. Dat vinden mijn kinderen ook lekker in hun handschoenen:
https://www.decathlon.nl/sporten/wintersport/handwarmers-en-…

Geen handschoenen, maar wanten. Ik heb geen koude vingers meer sinds ik Hestra wanten heb gekocht en deze op de koudste dagen draag met onderhandschoenen. Maar zoals eerder gezegd: kijk vooral ook naar de rest van de core!

Waarschijnlijk heeft hij last van het Raynaud fenomeen. Indien dat zo is, dan helpen waarschijnlijk alleen verwarmde handschoenen. Kijk eens naar Bertschat. Ook kun je zilverhandschoenen proberen als onderhandschoen onder een goede want.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Sinds ik Hestra heb, is dit probleem voor mij opgelost.

En zolang die wanten niet met een touwtje door zijn mouwen verbonden zitten, valt het niet stoer zijn ook wel mee…
Hoewel, mijn wanten zitten met een aparte lus om mijn polsen, lekker veilig als je in de lift zit en op je telefoon wilt kijken (naar die mooie foto die je net hebt gemaakt…)

Zelf al jaren wanten, maar ben dan ook (net) geen 17 meer :-)

Waarschijnlijk heeft hij last van het Raynaud fenomeen. Indien dat zo is, dan helpen waarschijnlijk alleen verwarmde handschoenen. Kijk eens naar Bertschat. Ook kun je zilverhandschoenen proberen als onderhandschoen onder een goede want.

Shane op 12 dec 2023 13:31

Wel een goede optie als onderhandschoen maar dan blijft je core en armen warm houden nog steeds super belangrijk.

null

Ik heb deze van de Decathlon! Mega fijn, al veel minder koude handen dan eerst.
Persoonlijk kan ik me zo warm aankleden als ik wil; als het echt koud is, krijg ik áltijd koude handen. Ik ski af en toe zonder stokken en daarin merk ik ook méga verschil.
Wanneer ik stokken vast heb, krijg ik koude vingers (wellicht ‘knijp’ ik te veel), wanneer ik geen stokken mee heb, krijg ik nauwelijks koude vingers.

🚌 PisteBunny 🐰

Hier ook team core goed warm houden. En niet je handen op ijzer leggen in de lift.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Raynaud heeft niets met core warmte te maken, ik heb dit ook. Heel mijn lichaam kan warm hebben tot zweten toe, maar toch heb ik witte vingeruiteinden. Dat is typisch Raynaud.
Voor mij werkt de lobster handschoen van Hestra redelijk. Een onderhandschoen daaronder is niet noodzakelijk beter, want houdt weer je vingers apart en doet het voordeel van het stuk want teniet. De opties met een batterij zijn redelijk zinloos (weinig extra warmte en snel leeg). Meest simpele truuk als het heel koud is, zijn van die grabber heat bags. Werken zeer goed.

Ik heb ook raynaud. En als ik m’n core niet warm houd dan is er sowieso geen beginnen aan.
Maar als puber was een trui, goede waterdichte jas en warme handschoenen niet stoer natuurlijk.

Nu is die vervelende waterkou in Nederland sowieso dramatisch voor mensen met raynaud.

Ik warm t snelste op door een pittensjaal in m’n nek (voor handen) of op m’n onderrug of knieholte (voor voeten)

Fijnste was nog wekelijks in de sauna.

En mocht de betreffende puber een meisje zijn, de pil gebruiken en raynaud hebben dan is een andere pil ook een optie om naar te kijken.
Maar dat heeft helemaal niets met wintersport te maken🤫

*bericht bewerkt door SuzannaE op 12 dec 2023 22:39

Raynaud heeft niets met core warmte te maken, ik heb dit ook. Heel mijn lichaam kan warm hebben tot zweten toe, maar toch heb ik witte vingeruiteinden. Dat is typisch Raynaud.
Voor mij werkt de lobster handschoen van Hestra redelijk. Een onderhandschoen daaronder is niet noodzakelijk beter, want houdt weer je vingers apart en doet het voordeel van het stuk want teniet. De opties met een batterij zijn redelijk zinloos (weinig extra warmte en snel leeg). Meest simpele truuk als het heel koud is, zijn van die grabber heat bags. Werken zeer goed.

pS op 12 dec 2023 22:26
  1. Daarom opperde ik ook een zilverhandschoen als onderhandschoen, die geven de warmte door aan je buitenwant.
  2. Een goede verwarmde handschoen houdt het, zoals de hoogste capaciteit Bertschat, best wel redelijk uit. Ik neem een powerbankje mee voor het laden tijdens de lunch.

En dan nog is het nooit perfect, maar mijn vrouw is sindsdien redelijk tevreden en dat mag toch wat zeggen 😅.

*bericht bewerkt door Shane op 12 dec 2023 22:39

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ook hier iemand die net geen -Uber meer is (49), maar toch, er zijn zeker wanten die ‘cool” zijn.
Ik ben veel buiten, en woon op een koude plaats.

Helaas gebruiken veel merken/winkels de termen lobster- en trigger mitten door elkaar. (Soms ook 3 finger mitt).
Persoonlijk noem ik het trigger mitts als de wijsvinger apart zit (dus 1-1-3) en lobster als wijs-en middelvinger samen, en pink en ringvinger samen (dus 1-2-2).

Ook ik heb Raynauds. Trigger mitts zou ik zeker niet nemen, tenzij er een specifieke reden voor is (ik gebruik ze op de mtb, waar je met je wijsvinger moet remmen, terwijl de ander vingers het stuur vasthouden). Die aparte wijsvinger wordt en blijft koud. Met skiën e.d. heeft het ook nauwelijks voordelen.

Lobsters zou eventueel nog kunnen, maar let in ieder geval op dat de vingers van binnen niet gescheiden zijn. Maar ja, die zien er denk ik nog minder cool uit voor een tiener.

Persoonlijk zou ik altijd gaan voor wanten. Juist omdat mensen die “altijd koude handen hebben” meestal slechte doorbloeding hebben. Dan helpt ook een warme vinger handschoen niet.

In wanten kun je bovendien die chemische handwarmers doen, heerlijk!

Het liefst zou ik een keer ruime maat nemen, dan kun je er nog onderhandschoentjes of fleece wanten in dragen, om aan te passen aan verschillende temperaturen.

Hier even een link van een webshop, voor de ideeën. Dan kun je dat aan hen laten zien, en misschien dat ze er iets tussen zien wat er wel gaaf uitziet.
Bijvoorbeeld “under cuff” modellen, of juist stoer met een grote manchet over de jas.
https://www.backcountry.com/mens-mittens

Wanten, zeker daarvoor gaan! Liefst met Primaloft erin. Ik neem er graag met grote cuffs over mijn mouwen. Als ik dan nog een koude duim heb, haal ik die op de liften eruit en warm hem op binnen in mijn handpalm. Bij heel koud weer draag ik nog zijden liner handschoenen eronder. En let er vooral goed op dat je ze elke middag en avond helemaal droog krijgt. Naast koude vingers heb ik ook last van zwetende handen en dat zorgt weer voor vocht die op zijn beurt weer koude vingers geeft…

Als een puber een oplossing afwijst omdat het niet ‘cool’ is komt toch het ‘wie niet horen wil moet maar voelen’ principe op de proppen?

Of je gaat wanten proberen die er met allemaal coole prints van mooie merken te vinden zijn of je gaat lekker lopen mauwen over koude vingers.

The choice is yours, thank me later!

🏂

Ik ben wél net puber af (23) en ik heb me hier persoonlijk nog nooit druk over gemaakt. Niet bij mezelf, niet bij anderen. Je moet doen wat je moet om warm te blijven, toch?

🚌 PisteBunny 🐰

https://www.wintersport.nl/zoeken?q=Koude%20vingers…

CJAHulskamp op 12 dec 2023 10:57

@Nien: ik weet niet hoe je gezocht hebt, maar dit forum staat vol met topics hierover. Volg CJAHulskamps’s link maar, dan zie je ze allemaal.

*bericht bewerkt door Hans- op 14 dec 2023 22:30

Ik heb ook altijd last van koude vingers en heb sinds vorig jaar de verwarmde handschoenen van Bertschat. Echt een uitkomst en een dikke aanrader. Ik heb hiervoor alle handschoenen geprobeerd maar niks hielp maar nu eindelijk geen koude vingers meer.

Plaats een reactie