Uitstappen ankerlift

Wie heeft tips om goed uit te stappen uit een ankerlift? Het anker blijft vaak achter mijn billen/benen hangen. Ik heb waarschijnlijk nog te veel druk op het anker om hem ‘weg te gooien’ of van me af te duwen. Ik probeer uiteraard wel op mijn eigen benen te staan en niet te gaan zitten. Maar de trekkracht is toch altijd nog behoorlijk en dan vind ik het lastig mijzelf los te duwen van het anker. Ik heb dan een hand aan de middenstang en met de andere, waar je de skistokken in hebt, probeer ik het uiteinde wat weg te draaien onder mijn billen uit (naar boven of naar beneden??). Maar makkelijk gaat dat niet. Hoe doen jullie dat? Aanvullende tips?

Stukje naar achter trekken, zodat hij los komt van jou. Dan aan de kant schuiven.

Sowieso pas uitstappen als je over het uitstapheuveltje bent, anders blijft je anker en jezelf hangen.
Ik houd de hand met stokken bij het uiteinde om die alvast weg te duwen en trek met de andere arm dan mezelf los van het anker door de grote trekstang een stuk van me af te grijpen en naar achteren te halen.
Been/bil met de andere hand vrijduwen en opzij vrij van het anker glijden.

Direct na de top van de uitstapheuvel is de druk inderdaad minder. Daar zou je met de binnenhand de beugel wat naar achteren kunnen trekken en een kwartslag draaien en langs je weg laten trekken.

Wat de rest al zegt inderdaad.

Zorgen dat je op het vlakke stuk zit, en dan omklappen naar onder of boven zoals je al doet.

Het wil wel eens helpen om een rukje aan het anker te geven zodat je loskomt van het anker

Of ga samen met iemand die het voor je doet 😉

Verdere toelichting: Ik heb ervaring met twee ankerliften. Die in Ehrwald, die ging nog wel. Daar heb je inderdaad een vlak stuk om uit te stappen. Een ‘uitstap heuveltje’ zou ik het echter niet noemen. De trekkracht wordt amper minder.
De ergste was die op de zugspitze. Heel stijl. De stang komt tegen je helm aan op het laatste stuk. En het landingsvlak is hooguit 3 meter met een loodrechte bergwand aan het einde waar je dus meteen los moet zijn en links of rechtsaf moet in een haakse bocht. Blauwe piste noemen ze dat. Het anker maakt het zwart voor mij. Haha.

*bericht bewerkt door IreneIrene op 17 dec 2023 22:57

@Tiny-m heeft het antwoord al gegeven… Verder baart oefening kunst, dus schaam je vooral niet.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Oh je bedoelt die een-persoonsankers

Die mijd ik als de pest haha. Dat zijn inderdaad nare dingen.

Maar gelukkig kom je die eigenlijk alleen tegen op korte blauwe pistes of oefenwijdes. En daar kom ik niet meer zo vaak

In principe kan je ook al voordat je boven bent los komen door stang wat meer naar je toe trekken (kost iets meer kracht) en jezelf losmaken van de beugel. Je kan zelfs de hele weg aan je arm hangen als je wilt (wel wat vermoeiend), maar dat lukt ook alleen maar als je dus stevig op je ski’s staat zonder ‘leunen’. Misschien ‘leun’ je er toch nog iets teveel op.
Vanuit het snowboarden echt moeten leren om goed op het board te blijven staan en niet leunen dan val je direct. Met skiën kun je iets meer smokkelen, maar feitelijk is het net zo. Gewoon goed op je ski’s staan.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 17 dec 2023 23:19

Oh je bedoelt die een-persoonsankers

Die mijd ik als de pest haha. Dat zijn inderdaad nare dingen.

Maar gelukkig kom je die eigenlijk alleen tegen op korte blauwe pistes of oefenwijdes. En daar kom ik niet meer zo vaak

LoveToBoard op 17 dec 2023 23:10

Nee die zijn twee persoons. Maar meestal stond ik er alleen in.

Nee die zijn twee persoons. Maar meestal stond ik er alleen in.

IreneIrene op 17 dec 2023 23:40

Ik snap LoveToBoard wel: Voor boarders valt met tweeën in een klassieke sleeplift wel onder oefeningen voor gevorderden.

Nee die zijn twee persoons. Maar meestal stond ik er alleen in.

IreneIrene op 17 dec 2023 23:40

Ik snap LoveToBoard wel: Voor boarders valt met tweeën in een klassieke sleeplift wel onder oefeningen voor gevorderden.

Bacchus op 18 dec 2023 07:45

Juist makkelijker met 2 boarders.

Probeer eens voor de oefening zo laat mogelijk uit te stappen

Timing is natuurlijk belangrijk, maar voor de rest nog een paar tips.

  1. tijdens de lift al eens proberen je knieën wat te buigen en beetje op en neer gaan. Je merkt dan dat er een punt is dat er minder druk is. dat kan je gebruiken bij het loslaten.
  2. je ski’s naar buiten toe sturen zodat je nog maar met één bil op de beugel zit.
  3. de hand aan de middenstang niet te hoog, maar juist naar je heup brengen daar kan je hem het beste wegdrukken.

dit zou al een stuk moeten schelen, maar wil het nog steeds niet kan je:
4. hand bij de middenstang wat naar je toe trekken zodat er minder spanning op komt.
5. Met de hand waar je je stokken mee vast hebt een draai geven zodat je de beugel eerder over je rug kan wegschieten. (zelf geen fan van want de beugel kan hierdoor sneller aan je jas blijven haken.)

Geef jezelf meer tijd om uit te stappen. In de laatste ~10 meter kun je al met je zitvlak van de beugel af en je de laatste meters voort laten trekken door er gewoon met je handen aan te hangen (Wat Tiny-M zegt). Trek de stang iets naar je toe, zodat je los komt, en houd de stang in je handen.
Op het moment dat je boven bent kun je de stang gewoon loslaten (ik smijt hem vaak nog wat naar de zijkant, zodat hij niet aan mijn jas blijft haken).

Proberen er wat meer ontspannen mee om te gaan. Niet te snel eruit willen, kost te veel kracht.

Nee die zijn twee persoons. Maar meestal stond ik er alleen in.

IreneIrene op 17 dec 2023 23:40

Ik snap LoveToBoard wel: Voor boarders valt met tweeën in een klassieke sleeplift wel onder oefeningen voor gevorderden.

Bacchus op 18 dec 2023 07:45

Juist makkelijker met 2 boarders.

Tiny-M op 18 dec 2023 07:47

Haha ja en een kwestie van de ander en zijn kunsten 100% kunnen vertrouwen. Als die eruit pleurt en je meeneemt kom je vanzelf op Dumpert 😉

Maar inderdaad, ik vind het als boarders geloof ik ook wel prettiger als er iemand naast staat, een skiër mag ook. Dan heb je wat meer balans in dat ding.

🏂

Die balans vind ik inderdaad fijn, anders moet je vaker wat tegen sturen om niet van de baan af te gaan. Daarom liever 2. Behalve als je er dan zo eentje bij je in de lift hebt staan die even de stang wat gaat verplaatsten, terwijl je hem zelf niet vast hebt. Glij je zomaar eraf en weer naar beneden 😅
Maar liever vermijd ik ze sowieso. Niet omdat ik het moeilijk vind, wel vermoeiend.

Vlak voor je boven bent het ‘staande’ deel van het anker (waar de kabel aan vastzit) met beide handen stevig vastpakken en jezelf uit het zadel trekken. Vervolgens het anker 90 graden draaien en ga je aan het anker ‘hangen’. Dit gebruik ik ook altijd om alvast een beetje vaart te maken als ik uit zo’n sleeplift kom.

Plaats een reactie