A3 of A61 welke route is nu sneller?

Binnenkort vertrekken we weer op wintersport.
Alleen zitten we te twijfelen over de route. De A3 lijkt dit jaar veel wegwerkzaamheden te hebben en de A61 maar een. Wie heeft er recent nog ervaring met beide routes en kan wat meer vertellen over de snelste route richting Frankfurt?

@KaiserVonB wij zijn afgelopen vrijdagnacht via de A3 richting Frankfurt gereden. Geen problemen en weinig wegwerkzaamheden. De echte ellende begint na Frankfurt weet ik van van de zomer. Daarom dit keer net voor Frankfurt afgebogen ev via Stuttgart richting München gegaan. Beviel erg goed en hebben eigenlijk overal door kunnen rijden. Paar kleinere stukjes met wegwerkzaamheden gehad.

Ligt er natuurlijk ook aan wat je bestemming is in Oostenrijk of Italië…

Bla, bla, bla.

Richting (of terug van) CH of I probeer ik D tegenwoordig helemaal niet meer te doorkruisen. Via Luxemburg en Straatsburg naar Basel is veel sneller en comfortabeler. Tenzij je nog de illusie hebt met 200 door D te kunnen knallen.
Richting Oostenrijk of verder oost dan Gotthard ontkom je in de praktijk helaas niet aan D.

Richting (of terug van) CH of I probeer ik D tegenwoordig helemaal niet meer te doorkruisen. Via Luxemburg en Straatsburg naar Basel is veel sneller en comfortabeler. Tenzij je nog de illusie hebt met 200 door D te kunnen knallen.
Richting Oostenrijk of verder oost dan Gotthard ontkom je in de praktijk helaas niet aan D.

phma op 18 dec 2023 07:45

Precies, ontlopen dat land, als het maar enigszins jan. Wegen in Fr zijn gewoon beter en rustiger. Op dat stuk van Luxemb naar Basel de laatste 10 jaar maar 1x wat oponthoud gehad (ongeval)

Edwin van Riel

Of de a3 of a61 sneller is, weet je bij vertrek door waze en Google maps te checken. Er is namelijk geen peil op te trekken.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Richting (of terug van) CH of I probeer ik D tegenwoordig helemaal niet meer te doorkruisen. Via Luxemburg en Straatsburg naar Basel is veel sneller en comfortabeler. Tenzij je nog de illusie hebt met 200 door D te kunnen knallen.
Richting Oostenrijk of verder oost dan Gotthard ontkom je in de praktijk helaas niet aan D.

phma op 18 dec 2023 07:45

Via CH is Italië voor mij langer, verder en duurder en die 200 in D is allesbehalve een illusie. :-)

Bla, bla, bla.

Ik rijd regelmatig vanuit Nijmegen naar Kaunerberg Oostenrijk. Ook iedere keer de keuze, via de A61 of A3. Uit ervaring rijdt de A3,A5,A8,A7 prettiger, maar of t nu sneller, minder files of minder wegwerkzaamheden zijn, is geen touw aan vast te knopen. Ook voor vertrek kijken heeft weinig zin, de afstand is zo groot dat voor jij ergens bent er inmiddels wel file staat. Ik maak voor die tijd de keuze, indien nodig onderweg anticiperen op de huidige situatie, maar zelfs dan zegt dit niet altijd alles. Rijden en accepteren dat t druk kan zijn en dat er ergens wel een file staat….en wegwerkzaamheden kom je in D overal tegen. Rijdt je zoals ik een EV, dan heb je langs de A3 meer laadmogelijkheden, vooral de eerste 300km

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Afhankelijk van waar je moet zijn en vanwaar je vertrekt: routeplanners komen zelden met de route via Kassel (en dan liefst bijv via Bielefeld, niet via Dortmund) maar die route is, meestal, veel fijner dan via Frankfurt (waar de a61 mijn voorkeur heeft).

*bericht bewerkt door Roy83 op 18 dec 2023 09:15

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@piefke @evr66 Google Maps geeft (bij vertrek op dit moment) aan dat vanaf midden van het land naar Vevey de route via Duitsland (61 of 3) bijna een uur sneller is dan de route over Luxemburg… Wij reden eerder inderdaad ook vaak over Frankrijk om die reden maar zo te horen is dat dus nog steeds verstandiger, ondanks dat Google nu aangeeft dat de route over Duitsland sneller is.

Wij rijden electrisch, nog enige ervaring hoe het op dit moment gesteld is met de laadinfrastructuur op de verschillende routes? Ik moet nog de laatste status checken in ABRP etc.

@piefke @evr66 Google Maps geeft (bij vertrek op dit moment) aan dat vanaf midden van het land naar Vevey de route via Duitsland (61 of 3) bijna een uur sneller is dan de route over Luxemburg… Wij reden eerder inderdaad ook vaak over Frankrijk om die reden maar zo te horen is dat dus nog steeds verstandiger, ondanks dat Google nu aangeeft dat de route over Duitsland sneller is.

Wij rijden electrisch, nog enige ervaring hoe het op dit moment gesteld is met de laadinfrastructuur op de verschillende routes? Ik moet nog de laatste status checken in ABRP etc.

Claire op 18 dec 2023 09:44

Wellicht gaat maps uit van hoge snelheden waar er in Duitsland nog geen limiet is of zo? Nu rijden wij met caravan, dus altijd max 110 op de gps zeg maar. Wellicht pakt het daardoor ook iets anders uit. Heb er de voorkeur voor gewoon lekker ontspannen continue door te tokkelen. Echt een rothekel aan Baustellen met oponthoud maar ook continue wisselende max snelheden.

Vwb laadpalen, echt geen flauw idee, tankje diesel is genoeg voor (solo) een goede 1000 km, met caravan 1x (5 min) tanken ;)

Als ik kijk op viamichelin is de route via luxemburg en frankrijk voor mij het snelste en voordeligste, zowel met als zonder caravan.

*bericht bewerkt door evr66 op 18 dec 2023 10:10

Edwin van Riel

@piefke @evr66 Google Maps geeft (bij vertrek op dit moment) aan dat vanaf midden van het land naar Vevey de route via Duitsland (61 of 3) bijna een uur sneller is dan de route over Luxemburg… Wij reden eerder inderdaad ook vaak over Frankrijk om die reden maar zo te horen is dat dus nog steeds verstandiger, ondanks dat Google nu aangeeft dat de route over Duitsland sneller is.

Wij rijden electrisch, nog enige ervaring hoe het op dit moment gesteld is met de laadinfrastructuur op de verschillende routes? Ik moet nog de laatste status checken in ABRP etc.

Claire op 18 dec 2023 09:44

Weet niet vanuit waar jullie vertrekken, maar wij vanuit Nijmegen, dan is de A61 de eerste 300km duidelijk minder voorzien van laadmogelijkheden dan de A3. Daarnaast ben je natuurlijk afhankelijk van je actieradius. Op zo’n 260km heb je Fastned met 6 laadstations, iets verder Tesla met 16x150kW en rond de 310km Ionity met 6 laadstations. Wanneer wij via de A61 rijden is dit altijd onze eerste stop.

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Ik heb net van de 44 tot de 6 op de A61 gereden en ik weet niet waar jij die ene baustelle vandaan hebt, maar ik zag er 6. En dat is meer dan 1… ;)

Zelf zweer ik bij de A61, maar daar heb ik geen objectieve redenen voor.

Wij zijn 11 à 12 skivakanties achtereen naar het Paznauntal (Galtür/Ischgl) geweest.
Reden altijd via Brussel - Luxemburg - Straatsburg - Mulhouse - Ottmarsheim - Lörrach - noordelijk Zwitserland - Diepoldsau - Bludenz.
Bijna altijd rustig, zowel heen als terug. Slechts enkele keer langzaam rijden (op heenweg) ter hoogte van Bludenz, waar de A14 overgaat in de S16.

Wij rijden meestal de 3 richting Salzburgerland (met tussenstop ergens) maar vond vorig jaar veel werkzaamheden en onrustig rijden. Wellicht dit jaar de 61 eens testen. Hoor graag terug van mensen die komende weken al gaan hoe het was onderweg!

Ben ik raar als ik van de verkleerswebsites voorpret-kriebels krijg?

Zelfs achteraf kan je niet zeggen welke route sneller is.
Op een lege weg maakt het geen r**t uit welke je kiest - kwestie van voorkeur.
Kies je vertrekdag en -tijd slim, dat levert meer winst op dan het kiezen van de route.

Van een Duitse collega: De A3 tussen Frankfurt en Würzburg is één grote Baustelle.

A61 dus.

Tja, daar is het ook geen feest: zie deze kaart vd ADAC:
https://maps.adac.de/?bounds=48.69043,2.75862-52.49943,16.83…

Van een Duitse collega: De A3 tussen Frankfurt en Würzburg is één grote Baustelle.

A61 dus.

Bulli op 18 dec 2023 16:52

Volgens mij tussen Würzburg en Nurnberg. Tot Würzburg is al helemaal gerenoveerd.

@phma @evr66
het stuk van vanaf de Luxemburgs-Belgische grens (net na Arlon) tot bij Nancy / Toul is toch echt een verschrikkelijke (gedeeltelijk ook verouderde) weg, daar kun je uren verliezen.
Vooral het stuk zuidelijk van Luxemburg-stad (croix-de-Gasperich) tot in Metz is vol. Mijn Franse collega’s kunnen er een boek van schrijven: ongelukken, baustellen, snelheidsbeperkingen, de capaciteit is veel te klein.
Normaal gesproken zou je zonder files en problemen maar een goed half uur nodig hebben van Lux-Stad naar Metz, maar dat is een uitzondering. Elke werkdag is het prijs en reistijden van 1,5 uur tot 2 uur (1 richting) zijn geen uitzondering.
Ook in het weekend is het er geen pretje, ik ga wel eens naar Metz (voetbal) kijken, en het is altijd ongemakkelijk rijden.

Verder is Luxemburg bezig de A3 (het stukje naar de Franse grens) uit te bouwen naar 3-baans.
Dat gaat de komende jaren ook gebeuren op Frans grondgebied (betaalt door Luxemburg), dus voorlopig blijft dit stuk een probleem.

Hier een impressie van vandaag, begin van de avondspits rond 17 uur:

null

Hier een suggestie voor naar Straatsburg te rijden:

  1. Brussel/Maastricht-Luik-Verviers-Wittlich-Saarbrücken(A1) en dan naar grensovergang Sarreguemines
  2. Arlon-Luxemburg, A3 naar Frankrijk, voor de Franse grens bij Dudelange (Düdelingen) op de A13 naar Perl(D) en dan 2 mogelijlheden:
    a) tot Saarlouis, naar grensovergang Creutzwald(F)-Saint-Avold(F) en verder naar Straatsburg
    b) tot onder Saarbrücken doorrijden en dan naar grensovergang Sarreguemines en weer verder naar Straatsburg
    Het plaatje toont verder
  • Blauwe lijn: het vaak veel te drukke stuk van Lux Stad naar Metz (en het blijft een ongemakkelijke autosnelweg tot Nancy/Toul)
  • Rode lijnen: mogelijke alternatieven?

Ik leef meer als 26 jaar in Luxemburg, en in mijn beleving is het in en om Luxemburg-Stad er in ieder geval niet beter op geworden na al die jaren.

Veel plezier!
Mat frendlech Gréiss vu Letzebuerg,

Van een Duitse collega: De A3 tussen Frankfurt en Würzburg is één grote Baustelle.

A61 dus.

Bulli op 18 dec 2023 16:52

Volgens mij tussen Würzburg en Nurnberg. Tot Würzburg is al helemaal gerenoveerd.

PaulPalmpje op 18 dec 2023 17:38

Tot aan Wurzburg rijdt idd juist prima. Ga meestal dan de 7 op naar Ulm.

May the ski force be with you !!

Het is van Utrecht naar Basel. Welke raden jullie aan? A61 of A3 op een zaterdag ochtend buiten de vakantiedrukte.

Buiten de vakantiedrukte in het weekend (zeker op zondag) maakt het niet veel uit. De A3-A5 zal denk ik iets sneller zijn. Op werkdagen en tijdens de schoolvakanties (NL-NRW) zou ik altijd de A61-A6-A5 nemen. De A3 langs Oberhausen en Keulen geldt als een van de meest belaste en filegevoelige stukken Autobahn van Duitsland met hoge intensiteiten vrachtverkeer, zeker nu de parallelle A45 (Dortmund-Giessen) wegens werkzaamheden is onderbroken. Succes!

De afgelopen twee jaar zijn we op vrijdagmiddag via de A61 in de voorjaarsvakantie gereden tot net voorbij Karlsruhe (zaterdag dan restant stuk naar Oostenrijk). Beide keren lange files, afgesloten A61 e.d. waardoor we er zo’n 3 uur langer over gedaan hebben. Daarom gaan we komende voorjaarsvakantie via de A3 rijden: alhoewel het roergebied druk is, heb je wel overal minimaal 3 rijstroken in tegenstelling tot de A61 waar je er grotendeels maar 2 hebt. Dat zorgt gewoon voor net wat meer mogelijkheden als er iets gebeurt (niet meteen hele snelweg afgesloten).

Uiteindelijk moet je net een beetje geluk hebben om de juiste keuze te maken.

*bericht bewerkt door Vithar op 19 dec 2023 17:39

Het is van Utrecht naar Basel. Welke raden jullie aan? A61 of A3 op een zaterdag ochtend buiten de vakantiedrukte.

KaiserVonB op 19 dec 2023 00:12

A61.

Bla, bla, bla.

Of de a3 of a61 sneller is, weet je bij vertrek door waze en Google maps te checken. Er is namelijk geen peil op te trekken.

Sebastiaan op 18 dec 2023 08:11

En mijn ervaring is dat je dan de langzaamste moet nemen, de rest pakt namelijk allemaal de snelle route. Waardoor die snel vol staat.

Het is van Utrecht naar Basel. Welke raden jullie aan? A61 of A3 op een zaterdag ochtend buiten de vakantiedrukte.

KaiserVonB op 19 dec 2023 00:12

A61.

bartvwg op 19 dec 2023 17:55

Vanuit Utrecht en buiten de vakantiedrukte? A3.

Het is een beetje een non-discussie, die ieder jaar wel weer terugkomt. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het altijd wel leuk om te lezen en het hoort bij de voorpret!

Maargoed, waarom is het een non-discussie:

  • A3 of A61 is appels met peren vergelijken. De A3 van Arnhem naar Nürnberg is 542 km lang, gaat dwars door het Ruhrgebied en langs Frankfurt. De A61 van Venlo naar Hockenhem is ‘maar’ 328 km lang en kruist eigenlijk geen drukke gebieden. Op de A61 zelf zal je over het algemeen dus weinig last van (serieuze) files hebben, maar eenmaal aan het einde heb je niet veel keus meer, anders dan de A8. Je kan nog een stukje A6 pakken via Heilbronn, maar Stuttgart vermijden wordt alweer tientallen kilometers omrijden (via Crailsheim). De A8 is wél erg gevoelig voor files, en dan vooral het eerste deel maar dat is ‘slechts’ 150 km (Karlsruhe - Stuttgart - Ulm).
  • Nog belangrijker is waar je vandaan komt en waar je naartoe moet. Kom je van Midden-Nederland en moet je via München, dan zijn alle routes inderdaad een optie. Uitgangspunt is dan A3/A9, of A61/A8 - met alle variaties (A45, A5, A6, A7). Er is dan geen eenduidig antwoord te geven op de vraag ‘wat is de beste route’.
    Kom je van Noord-Nederland, dan worden routes door het Sauerland interessant (maar je komt toch ergens weer op die A3 terecht). Komt je van Zuid-Nederland, dan is de A3 wel een optie, maar je moet wel je best doen om erop te komen. De A61 ligt meer voor de hand. En hoef je helemaal niet via München (maar via Ulm/Memmingen) dan wordt de A3 nog wat minder interessant.
  • Dag en tijdstip van vertrek zijn meer bepalend voor de reisduur, dan de route die je kiest. Bovendien kan er altijd iets gebeuren op de gekozen route waardoor je gewoon een uur stilstaat. En een file die er nu staat, kan opgelost zijn tegen de tijd dat jij er bent. Dus zelfs je navi volgen biedt geen garantie.

Persoonlijk: vanaf Zuid-Holland Zuid, meestal via de Fernpass, is het ‘gewoon’ A61/A8.
Doorsteken naar de A3 en dan A5 heb ik wel eens gedaan, maar je komt toch weer op die A8 uit. Doorrijden naar Würzburg en dan A7 naar beneden is bijna 50 kilometer om.

TL;DR: te kiezen route is vooral afhankelijk van 1) woonplaats en eindbestemming, 2) situatie onderweg, 3) dag en tijdstip van vertrek. 1 en 2 zijn niet te beïnvloeden, 3 wel.

*bericht bewerkt door Jay op 20 dec 2023 14:50

A61 is ook baustelle zeker bij hunsruck. Dat is een lang stuk. Ik denk dat je bij beide niet ontkomt aan files. Als er iets gebeurd, ikzelf vind die eerste stukken niet zo erg. Het gaat om die eindstukken. Rond munchen / fernpas / rosenheim / Salzburg enz. Soms vind ik overigens 40 kilometer om meer tijd opleveren. Ik rijd gewoon zonder maps/ navigatie dan pak je altijd iets andere routes dan de rest.

Recent nog ervaringen van mensen?

Plaats een reactie